Gå till innehåll

svavelfilter vs zeolithfilter vs DSB?


pimo

Rekommenderade inlägg

Ska skaffa någon form av nitratfilter till mitt nästa akvarie, kan bara inte beställa mig för vilken sort?

Kravet är att det ska vara "stabilt" och inte kunna "krasha" eller så.

Vet inte så mycekt så dela gärna med er av era erfarenheter.

Svavelfilter:

+ Kan inte "crasha", eller har jag fel?

- Lågt ph på vattnet som kommer ut ur filtret

zeolith:

+ Effektivt!?

- Kan sänka no3 "för mycket" så korallerna svälter?

remote DSB:

-Tar lång tid att komma igång?

-Tar mycket plats?

-kan crasha?

Så som det ser ut nu så verkar svavelfilter som det bästa alternativet?

Det låga pht kan man kanske åtgärda genom att låga utgående vatten gå genom en bädd av kalkkross elelr genom kalkreaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En spontan tanke ang Svavelfilter: 1-2 droppar/sekund, det sänker inte pHt i vattnet (om inte ditt nästa akvarium ska vara ett "pico").

DSB (externt) är jag själv lite sugen på, har inte ordnat med plats än..

Ok det låter ju bra, akvariet kommer bli 770 liter så då ska det väl inte vara några problem.

Finns det andra nackdelar med svavelfilter?

Vad kräver en dsb för underhåll och hur kan den "crasha" dvs vad händer när den krashar och vad blir effekten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dröjer ett tag vid start innan svavelfiltret är i full gång.

Ja, blir det strömavbrott och det sedan startar igen efter en längre tids stillastående så får man ut massa otrevligheter i karet. Detta går att lösa med en nollspänningsutlösare, eller vad det nu heter.

Sedan så har många problem att ställa in flödet igenom dom och det brukar sluta med ett evigt rattande. Eller en dyrinköpt nippel för flera hundra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dröjer ett tag vid start innan svavelfiltret är i full gång.

Ja, blir det strömavbrott och det sedan startar igen efter en längre tids stillastående så får man ut massa otrevligheter i karet. Detta går att lösa med en nollspänningsutlösare, eller vad det nu heter.

Sedan så har många problem att ställa in flödet igenom dom och det brukar sluta med ett evigt rattande. Eller en dyrinköpt nippel för flera hundra.

Okok, så en såndär "nollspänningsutlösare" får man skaffa till det också då.

Angående flödet, hur vet man att man har "rätt" flöde? eller om det flödar för mycket/för lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar vara lite för många "-" på DSB och lite för mycket "+" på svavelfiltret. Svavelfilter kan visst krascha och medföra allehanda otrevligheter i karet! Ett DSB-filter kraschar om man har sandvändande kryp som rubbar det riktigt goa i botten.

Både DSB och svavelfilter tar lång tid att komma igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar vara lite för många "-" på DSB och lite för mycket "+" på svavelfiltret. Svavelfilter kan visst krascha och medföra allehanda otrevligheter i karet! Ett DSB-filter kraschar om man har sandvändande kryp som rubbar det riktigt goa i botten.

Både DSB och svavelfilter tar lång tid att komma igång.

De + och - jag satte ut va bara det lilla jag tror jag läst nånstanns.

Så om man har en remote dsb utan sandvändande grejer så kan den normalt sett inte crasha?

Vad är det som händer när ett svavelfilter crashar och vad blir följderna av crashen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En jordfelsbrytare som har nollspänningsutlösare måste startas manuellt efter ett strömavbrott, men om den saknar nollspänningsutlösare går det igång av sig självt.

Här finns lite gammal info i ämnet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=119820&highlight=nollsp%E4nningsutl%F6sare#post119820

Jordfelsbrytare.

Med nollspänningsutlösare som ger extra skydd då den måste återställas manuellt vid strömavbrott. Portabel för anslutning till jordat vägguttag. Löser ut vid 30 mA felström. Utrustad med testfunktion och indikator. 230V/16A. IP44. Klass A. S-märkt.

Artikelnummer 32-3492 79:-

Clas Ohlson

post-839-14468914150642_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om man har en remote dsb utan sandvändande grejer så kan den normalt sett inte crasha?

Vad menar du med "remote dsb"? (Ett fjärrstyrt DSB eller? :ler:)

*DSB i karet (som aerie).

*Externt i sumpen eller i ett separat kar.

*"in a bucket" (slutet kärl).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavelfiltret sänker visst pH, låt vattnet passera åtminstone via en kalk eller magnesiumkarbonat bädd innan det går i retur. Ytterligare alternativ är de gamla alkoholbaserade denitrifikationsfiltrena. Svårstyrda dock.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha studerat olika trådar och artiklar kring just svavelfilter så tycker jag följande summering av Morphiz säger allt: Sluta med svavelfiltren

Finns inte en chans att ett svavelfilter hittar sin plats i mitt akvarium.

Jag skulle hellre titta på att försöka få ner nitrater på biologisk väg med Xenia och macroalger. DSB skulle ge oss ytterligare fördel med att få massor med mikroliv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En himla massa LS, gärna stora stenar är ju det säkraste alternativet om man vill ha ett stabilt system.

Själv sålde jag mitt svavelfilter då det ibland strulade och luktade apa i hela lägenheten.

Nu kör jag två korvar Zelosand, och märker ingen jätteskillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har plats så skulle jag nog rekommendera att köra en stor DSB med macroalger och omvänd belysning externt. När jag skaffar hus så kommer det bli ett stort platt kar som sump, kanske 150x70x45 med en 25cm sandbädd och sjögräs,macroalger osv för att få en bra fauna. Den jag har fungerar utmärkt men det hade varit skönare att ha bara en tunn sandbädd, skulle saker gå fel så är en extern bara att koppla ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller ju att ha plats för en sådan DSB också :)

Det är väl det som talar främst EMOT en stor extern DSB. Hade jag haft plats hade jag utan tvekan anlagt en sådan :) Men nu ska ju teknik och annat få plats också tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå teknik? Pöh :) Ett par pumpar och lite ljus är vad som behövs...

Nä men om du har ont om plats och inte vill ha en DSB i karet(med de begränsningar det sätter som vattencirkulation, djurval osv) så är ju ett svavelfilter inte helt fel, tyckte det fungerade fint när jag hade mitt hemmabygge(PET-flaske modellen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört dsb + caulerpa i ca 8 mån. Caulerpan hindrade syresättningen i dsb:n så det bildades mängder med svavelväte. Caulerpan växte även ner i sanden så när man skulle skörda den rev man därför runt sanden. Jag har dock legat på knappt mätbara halter NO3 (för låga)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att en DSB är intressant så hänger på de andra då man har plats så blir det en extern DSB med div macroalger, Mangrove skott.
Jag har kört dsb + caulerpa i ca 8 mån. Caulerpan hindrade syresättningen i dsb:n så det bildades mängder med svavelväte. Caulerpan växte även ner i sanden så när man skulle skörda den rev man därför runt sanden. Jag har dock legat på knappt mätbara halter NO3 (för låga)

Så DSB och Mangrove-plantor e rätt melodi?

Vad kör ni för sand i en DSB? Faxekalk, korallsand eller trädgårdskalk...det finns o välja på om man läser gamla trådar.

Fick pris på faxekalk 135:-/25kg e det ett bra pris? E faxekalk ok i en DSB?

Edit: Har läst att "faxekalk är kalcit och korallsand är aragonit."

Och det är Aragoniten man e ute efter...har aldrig vart bra på kemi....

Trädgårdskalk från växtaffären, är det ok, eller är det ren korallsand man ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Ja, blir det strömavbrott och det sedan startar igen efter en längre tids stillastående så får man ut massa otrevligheter i karet. Detta går att lösa med en nollspänningsutlösare, eller vad det nu heter.

...

Jag har läst om den varianten förut och den låter ju bra. Det jag har funderat på är när jag sedan kommer hem och ska slå till pumpen i gen så är ju problemet (stillatående vatten i DSBn) kvar.

Hur ska jag då göra för att på mionsta sätt påvärka DSBn men ändå ta bort det skitiga vattnet? Jag har varit inne på att man ska ha ett tillfälligt system som pupar genom vatten en tid som man slänger bort. Tror ni med erfarenhet har bättra klösningar än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...