Lasse Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 En Harlequin tusk, väldigt vacker och rolig. Universeum har ca 7-10 stycken i stora hajtanken.MVH Lasse Citera
Nicke_W Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Har sett den både hos akvarie leasing och triton, väldigt vacker som sagt./Nicke Citera
Jaken Postat 6 juni 2009 Författare Postat 6 juni 2009 Här kommer ännu en gylta som faktiskt stannar på en rimlig storlek för akvarium.Coris Picta - Comb Wrasse Denna gylta har en lång vit kropp med en framträdande bred svart rand från munnen genom ögat längs kroppen till slutet av stjärtfenan. Den undre delen av randen är vågiga och kam-liknande vilket har ger fisken dess namn, (Comb=kam). En del av randen på stjärtfenan gulfärgas under parningssäsongen. Det finns också en tunn röd rand som går längs den övre delen av kroppen från munnen, och bak över ryggfenan. Coris Picta agerar ofta putsare och får större delen av sin mat på detta sätt. Den kontrasterande färgmönstret fungerar som en stark dragningskraft på många andra revets fiskar och den är ofta omgiven av grupper av fiskar som väntar på att rengöras. Resten av deras diet består av små kräftdjur.De blir mellan 10 och 25 cm stora. Citera
Laggeman Postat 16 juni 2009 Postat 16 juni 2009 Ok, jag tror inte dessa har varit med förut, jag såg dem i en tråd på Reefcentral alldeles nyss, tänkte jag skulle dela med mig:Canary Deep Water Damsel, Chrysiptera galbaBlue Reef Chromis, Chromis cyaneus Citera
Jaken Postat 12 juli 2009 Författare Postat 12 juli 2009 Här kommer en art alla garanterat redan sett; Ocellaris clow, men här i en ovanlig albinoversion som en hobbyodlare håller på att föda upp.Den intresserade hittar mer info i denna tråden på mofib Citera
Jaken Postat 11 augusti 2009 Författare Postat 11 augusti 2009 Jag tror inte att denna fisk varit med i tråden tidigare.Meiacanthus ovalaunensis - Canary Blenny Denna knallgula planktonlevande fisk odlas bland annat av ORA. Den är revsäker men kan vara aggresiv mot andra fiskar om den provoceras. Storleksmässig blir den cirka 10 cm. Hanarna blir ofta större än honorna. Bör ej hållas fler tillsammans om man inte har ett par. Om den attackeras av en annan fisk biter den tillbaka på insidan av munnen på den attackerande fisken. Fisken är att betrakta som giftig"The Canary Blenny is considered venomous and should be kept only with caution around children having tank access since it may perceive fingers as an attacker and deliver a similarly painful bite." Citera
Sunny Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Den här har nog inte varit uppe tidigare ?Chaetodon daedalma $2,299.99Mvh,Sunny Citera
Ricke Postat 2 september 2009 Postat 2 september 2009 En kaninfisk som verkligen rensar karet på makroalger av alla dess slag.Har en tendens att byta färg ofta från gul med blå prickar till silver till silver/svartrandig Ps: När jag igenom tråden så är det många bilder som falligt bort. Kan vi inte göra så att när nya bilder läggs in så laddas de upp till sidan istället för att länka till någon site på nätet där bilden finns/fanns. Citera
Laggeman Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Dags för en ny fisk:Apogon Parvulus - Red Dot CardinalEn till:En variant på clownfisk:Platinum Percula, kostar tydligen runt $750/st. Citera
Speedster Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Tog den här bilden på Borneo för någon vecka sedan, har aldrig sett den i handeln men tyckte den hade rätt så najs färgsättning.Tror det kan vara en Chaetodon baronessa, bilden visar inte riktigt hur färggrann den egentligen var tyvärr. Citera
Dykaren Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Dags för en ny fisk:Apogon Parvulus - Red Dot Cardinal[ATTACH]38044[/ATTACH]Slarv Jimmy! Se inlägg 321. Fast du hade mkt bättre bild. Vore skoj att testa den i ett nano Citera
Illustratören Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Den här firren är heeelt bisarr.Ingenting som förmodligen någonsin kommer dyka upp i affären. Men väl värd att visas. Citera
Lasse Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Här är en annan intressant fisk, Caracanthus madagascariensis. Bilden är länkad från Fishbase. http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=16871&genusname=Caracanthus&speciesname=madagascariensisMVH Lasse Citera
Dykaren Postat 12 oktober 2009 Postat 12 oktober 2009 <object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=8FgPLSG3Hn4&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en&feature=player_embedded&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=8FgPLSG3Hn4&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en&feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344"></embed></object>Även känd som Pygmy Sea Dragon. Lätt att förväxla med lite korall-slem... men grymt häftig! Citera
Lasse Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Här är en egentagen bild på den fisk jag visade i inlägg 340Sedan en bild på en art som jag heller inte sett innan - en Fusigobius Spp, antagligen den som kallas "orangespotted fusigobius" - fusigobius longispinus.MVH Lasse Citera
Jaken Postat 6 november 2009 Författare Postat 6 november 2009 Flagtail Grunt- Kuhlia mugilHär är en fisk från Live aquaria jag inte sett förut. Ser ut som någon form av mört nästan.http://www.liveaquaria.com/diversden/ItemDisplay.cfm?c=2733+3&ddid=72841http://www.fishbase.org/summary/SpeciesSummary.php?id=5790 Citera
Mattias Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Ser ut som nån sötvattenfirre, finns väl nån saxfisk som är väldigt lik. Citera
Zemilor Postat 9 november 2009 Postat 9 november 2009 Bidrar med mitt senaste nyförvärv!Kristianstad Zoologiska fick in denna ful-coola fisk samma kväll som jag gjorde ett sent besök!Det är en (två) som just nu är dryga centimetern stora men på tillväxt. De ska in i mitt Deltec 325 lite senare!Ostracion cubicus - Yellow Boxfish Citera
Dykaren Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Prognathodes aculeatus Karibisk pincettfisk... ska enligt uppgift vara revsäker. Citera
amatören Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Japp riktigt grym fisk. Såg en sån hos lomma för typ en vecka sedan!Denna kaninfisk är ganska nice Citera
Benighted Postat 15 november 2009 Postat 15 november 2009 Den kaninen, är den väldigt ovanlig eller är den möjlig att få tag på. Fick ett starkt vill ha begär till det nästa karet, hade tänkte en vanlig kaninfisk, men blev ju helt såld på denna nu antar att det är en Siganus magnificus? Citera
Norberg Postat 16 november 2009 Postat 16 november 2009 Den finns att få tag i regelbundet men är inte jättevanlig! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.