Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Macropharyngodon bipartius simmar det ett gäng av i mitt kar. En klar favorit. :)

Annars blev jag väldigt förtjust i Trimma Cana, hoppas Jimmy kan bidra med en bild.. om han hittar den. Väldigt liten firre. Fanns gott om liknande arter på revet kring Cebu i Fillippinerna. En dröm för makro-fotografer. :)

2064-011%20Zwerggrundel%20-%20Pygmy%20Goby%20-%20Trimma%20cana%20k.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att fler hakar på. Här kommer dagens bidrag från mig.

Gramma Melacara: "Black-cap Gramma"

Inte lika vanlig som Gramma Loreto i handeln, kanske beror det på att G.Melcara lever mycket djupare. Jag har själv bara sett den en gång i butik, har ett svagt minne av att det var i Linköping.

Blir cirka 10 cm och förekommer runt Bahamas, Karibien. Den har odlats av akvarister i bla Tyskland och beskrivs som fredlig och skygg.

Den intresserade kan läsa om Martin Moes odlingsförsök från juli här.

post-839-14468914396052_thumb.jpg

post-839-14468914396187_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parupeneus forsskali - Getfisk

Utberedning: RödaHavet, Syd Östra Medelhavet. Kul fisk som anpassat sig till ett liv i Medelhavet

<TABLE width=650 align=center><TBODY><TR><TD align=middle width="25%">tn_Pafor_u0.jpg

<!--- #################### start photo credits ################## --->picture (Pafor_u0.jpg) by Randall, J.E. <!--- ################### end photo credits ################### --->

</TD><TD align=middle width="25%">tn_Pafor_u8.jpg

<!--- #################### start photo credits ################## --->picture (Pafor_u8.jpg) by Field, R. <!--- ################### end photo credits ################### --->

</TD><TD align=middle width="25%">tn_Pafor_ud.jpg

<!--- #################### start photo credits ################## --->picture (Pafor_ud.jpg) by Field, R. <!--- ################### end photo credits ################### --->

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Önskar att man sett Getfiskar huvudtaget i affärerna grym sandätare. Har sett en gång i Köpenhamn på decocean

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aeoliscus strigatus; Bajonettfisk (tror jag på svenska)

Står vertikalt men nosen nedåt.

Fredlig men kräver levande föda och i övrigt ungefär samma krav som sjöhästar.

Har inte sett den i handeln.

Måste bara lägga upp en till som jag bara sett en gång i handeln, men det var länge sedan.

Chaetodermis penicilligera, jag vet inget svenskt namn.

Jag har faktiskt sett båda sorterna på Aquaria för något år sedan. "Bajonettfiskarna" var ett helt stim i stora hajtanken och såg allmänt skumma ut när de svävade med nosen ner över korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får inte upp några bilder här Christian, finns det på fler ställen?

Edit: Äh, nu vet jag ju: Goatfish! :)

Hittade bilder via Google.

Parupeneus forsskali - Getfisk

Utberedning: RödaHavet, Syd Östra Medelhavet. Kul fisk som anpassat sig till ett liv i Medelhavet

<table align="center" width="650"><tbody><tr><td align="center" width="25%">tn_Pafor_u0.jpg

<!--- #################### start photo credits ################## --->picture (Pafor_u0.jpg) by Randall, J.E. <!--- ################### end photo credits ################### --->

</td><td align="center" width="25%">tn_Pafor_u8.jpg

<!--- #################### start photo credits ################## --->picture (Pafor_u8.jpg) by Field, R. <!--- ################### end photo credits ################### --->

</td><td align="center" width="25%">tn_Pafor_ud.jpg

<!--- #################### start photo credits ################## --->picture (Pafor_ud.jpg) by Field, R. <!--- ################### end photo credits ################### --->

</td></tr></tbody></table>

Önskar att man sett Getfiskar huvudtaget i affärerna grym sandätare. Har sett en gång i Köpenhamn på decocean

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får inte upp några bilder här Christian, finns det på fler ställen?

Edit: Äh, nu vet jag ju: Goatfish! :)

Hittade bilder via Google.

Besök den utmärkta anläggningen i närheten av Korsvägen i GBG så kan du se åtminstone två arter live.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Discordipinna griessingeri

Svårt att hitta någon bra bild på denna lilla krabaten men jag tycker den verkar rätt tuff, blir bara 4-5cm lång.

När jag ser den där få jag ett panikartat habegär - men den är svår att hitta och svindyr,tyvärr (som dom flesta av firrarna i denna tråden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kardinaler finns det gott om, tyvär inte så många i våra butiker förutom Bangaii.

Vet ej om alla sorter är lika dåliga på att klara transporter som Bangaii och det är kanske därför vi inte ser så många olika sorter. Men här kommer en som jag skulle kunna tänka mig att ha i karet. Skulle vara jättekul om vi fick se lite svenskodlade kardinaler av annan sort än Bangaii.

Apogon cyanosoma - Yellow-Striped Cardinalfish

Det finns flera kardinaler som är liknar denna till utseendet.

Storlek: blir 6-7 cm. Precis som andra kardinaler är den munruvare.

Utbredningsområde: Indo Pacifik, Röda havet, Afrika, Japan, Australien

post-839-14468914398716_thumb.jpg

post-839-14468914398838_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ser den där få jag ett panikartat habegär - men den är svår att hitta och svindyr,tyvärr (som dom flesta av firrarna i denna tråden)

Jag såg nyss två av denna art längs ner i ett akvarie beläget i en källare precis utanför Lerum. Jag kan bara säga att de levt farligt många gånger när jag beundrat dom - men nån dag så kommer de att resa till Bohus (om ingen annan hinner före).

MVH Lasse

PS - denna är inte illa heller - och den finns redan i Bohus

070821lookout.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en fjäril kanske

Chaetodon Larvatus

Fjärilar är ju som bekant inte alltid så lämpliga för revakvarier då de äter koraller. Men här kommer en ändå.

Denna blir cirka 12 cm stor och lever nästan uteslutande på Acropora polyper. Kanske inte den lämpligaste för akvariet men väldigt vacker.

post-839-14468914403369_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Serranus tortugarum - Chalk Bass

En av den minsta medlemmen i Seabass-familjen och kommer från Karibien. Den blir mellan 6 - 8 cm.

De är planktonätare i naturen och lever i små sociala grupper. De är hermafroditer och när hierarkin väl är satt är den dominanta i gruppen en hane, precis som hos Anthias.

Den är revsäker, men räkor av släktet Periclimenes kan ligga risigt till. Detta är en tålig fisk som rekommenderas även till nybörjare och akvarier av mindre storlek. Fiskens rätta beteende ser man bara om man håller den i grupp.

Kanske kan vara ett trevligt alternativ för den som vill ha en grupp med fiskar och vill ha ett alternativ till svårutfodrade Anthias och bråkiga Damseller, Frökenfiskar.

post-839-14468914406162_thumb.jpg

post-839-14468914406218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...