Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Pentapodus sp. / Pentapodus emeryii - Blue Whiptail / double whiptail

Blir runt 20 cm och matas med räkor och fiskbitar. Inte helt revsäker då den kan ge sig på sniglar och räkor.

Kräver stor yta med bottensubstrat då den filtrerar sand, är hoppbenägen.

Bilderna till vänster är på ungfiskar.

källa

källa

källa

post-839-14468914523447_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rådande trenden i våra akvariers fiskbestånd är ju att man ska ha så många olika sorter som möjligt, och gärna väldigt mycket fisk. Man ser väldigt få specialakvarier som tex Karro och Anders sjöhästakvarium. Kanske vågar fler nischa sig och köpa färre och dyrare fiskar och specielaisera sitt saltvattensintresse likt sötvattenshobbyn där det finns Killi-föreningar, Mal-klubbar, Ciklid-föreningar och Gyppy-nördar. När kommer den första svenska specialinriktade föreningen, för låt säga Kardinalaborrar startas?

Det är ju ingen som har hakat på när jag har propagerat för Cirrhilabrus, fastän jag har yrat så länge om dessa små juveler! Jag startar gärna en förening för dessa fiskar! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rådande trenden i våra akvariers fiskbestånd är ju att man ska ha så många olika sorter som möjligt, och gärna väldigt mycket fisk. Man ser väldigt få specialakvarier som tex Karro och Anders sjöhästakvarium. Kanske vågar fler nischa sig och köpa färre och dyrare fiskar och specielaisera sitt saltvattensintresse likt sötvattenshobbyn där det finns Killi-föreningar, Mal-klubbar, Ciklid-föreningar och Gyppy-nördar. När kommer den första svenska specialinriktade föreningen, för låt säga Kardinalaborrar startas?

Jag måste tala för Antennarius sidan, dom är riktiga charmtroll. Vore kul om man får orken at försöka sig på odling i framtiden, men än så länge är det bara en tanke. Man skulle ha en föreningslokal för saltnördar i staden, finns ju Uppsala-akvarieförening men där är det ju redan proppat med akvarier =-)

Till er som inte sett min darling, här är min Atennarius indicus:

attachment.php?attachmentid=17136&d=1191755221

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ingen som har hakat på när jag har propagerat för Cirrhilabrus, fastän jag har yrat så länge om dessa små juveler! Jag startar gärna en förening för dessa fiskar! ;)

Ja, det är otroligt snygga, och det verkar finnas över 40 olika arter.

Norberg: Tolererar flera hanar av olika arter att vara i samma akvarium? Funkar det att samla på sig lite olika sorter eller ska man hålla sig till ett harem av en art? Som jag förstått så lever de i haremstrukturer i det vilda med en dominant hane och flera honor och att de precis som Anthias är protogynous hermaphrodite (en hona byter kön till hane när den sociala gruppen saknar en sådan). Jag vet att du är duktig på att mata, de är ju planktonätare i naturen, hur svåra upplever du att de är med maten? Vilka arter brukar man stöta på i butiker här i sverige?

Här är en tråd på RC om Flashers för den som vill se massa bilder.

länk

Reefkeeping - Fish tales The Fairy Wrasses: Cirrhilabrus spp.

Och här lite info om släktet Cirrhilabrus / Fairy wrasse /Velvet Wrasses länk

c.tonozukai

Cirrhilabrus_tonozukai_male_nupt._6.5cm.jpg

c.scottorum

Cirrhilabrus_scottorum__male__10cm.jpg

c.rubriventralis

C.rubriventralis_young_male_4cm_HT.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man ha flera hanar i samma akvarium, men bara en av av varje art. Som mest har jag sett 10-12 arter i samma kar men då behöver du gå upp på minst 1000 liter och gärna 2.50 långt.

Att köra dem i harem behöver man inte alls göra, men i par eller 1+2-3 är ju trevligt. Hannarna håller sina färger mycket bättre om de har någon att spela för.

Men man behöver vara försiktig när man för in nya hannar och låta dem vänja sig vid nykomlingar innan de släpps lös i akvariet. Vad det gäller dessa fiskar så kommer de i 3 olika former, Honor, Hanar och Superhanar. Hellst skall man väll bara ha en superhanne per burk då de kan bli rätt aggresiva.

Matningen ja, här är det mer en fråga om att hålla tillbaka då de är som grisar i maten! :)

De är mycket lätta då de väl har kommit till rätta i akvariet. Jag skulle kalla dem för nybörjarfisk.

MEN, för det finns ett men. De hoppar!! Man måste se till att täcka akvariet eller på annat sätt förhindra carpet surfing.

Jag ska kika på de vanligaste arterna och lägger upp dem ikväll, är på jobbet nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en länk till där alla arter finns listade!

http://reefkeeping.com/issues/2006-06/ft/index.php

Följande Cirrhilabrus finns ibland till försäljning i Sverige. Men de flesta av dessa är mkt ovanliga i butikerna.

cyanopleura

exquisitus

filamentosus

flavidorsalis

lubbocki

rubripinnis

rubrisquamis

rubriventralis

solorensis

Lägger in en bild på min före detta Cirrhilabrus laboutei. Den bor nu i Jönköping!

post-911-1446891452478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diademichthys lineatus - Urchin clingfish

Lever i naturen bland de långa taggarna på Diadema sjöborrar. Det är inget symbiosförhållande dock då sjöborren inte har någon fördel av fisken.

Den är rödbrun med gula streck längsmed kroppen, rundar stjärtfena med gul prick i mitten.

Blir cirka 5 centimeter och återfinns från Mauritius till Indiska oceanen.

Av det jag läst på wetwebmedia så verkar de vara långsamma att ta mat så de måste tränas att äta ur foderbox (se bild).

Detta är antagligen ingen fisk för det normala revakvariet utan kanske en lämplig kandidat för ett mindre specielakvarium. Kul och annorlunda fisk verkar det vara i alla fall. Mer info finns under referenser.

referens: meerwasser-lexikon

referens: fishbase

referens: wetwebmedia

post-839-14468914534166_thumb.jpg

post-839-14468914534267_thumb.jpg

post-839-14468914534358_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apogon leptacanthus

Ännu en fisk ur släktet kardinaler. Den här fisken har säkert flera sett tidigare, då den varit uppe i flera trådar förut, men då jag bara sett den live i Norbergs akvarium så presenterar jag den ändå.

Detta är ett alternativ för dig som vill ha en annan stimfisk än Chromis eller Antias. Med sina stora ögon och blänkande kropp är den en vacker fisk när den kommit till sin rätta i akvariet. En lugn och harmonisk fisk, vissa tycker de ser ut som tetror.

Jag vet inte om denna kardinalen klarar transport dåligt precis som Kauderni. Här i Stockholm har jag inte sett den i butik men kanske är den vanligare i andra delar av landet. Till skillnad från Kauderni så kan man ha fler än två i ett kar. Precis som alla andra kardinaler är de munruvare, hanen bär äggen.

De blir cirka fem centimeter stora och betraktas som en lätt fisk när de väl är acklimatiserade till ett liv i akvarium.

Jag vet inte om det är någon här i Sverige som odlat dessa ännu. Stig? Hans? Peter?

Här är en intressant tråd på RC om odling av dom.

Apogon leptacanthus - Breeding Log

edit*

Då Matt är förvisad från RC så kan ni läsa mer och fortsättningen om vad han skriver beträffande odling av dessa på mofib.

Enligt Matt Pedersen så är de inte lika lätta att föda upp som Bangai kardinaler.

några filmer från akvariet nedan.

flashfilm1

flashfilm2

flashfilm3

flashfilm4

attachment.php?attachmentid=6656&d=1147707503

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apogon leptacanthus är lite känslig för transport, men inte extremt. När de väl är invanda så är de tåliga. Jag hade lek på mina men de avbröt ruvningen ganska tidigt tyvärr. Till skillnad från Kauderni åt mina gärna även torrfoder.

Odlingsprojekten för tillfället består i en desperat jakt på Pseudochromis fridmani samt att mata upp mina mirakelaborrar och hoppas de tycker om varandra. Om det är någon som vet var man kan få tag i fridmani så hör gärna gärna av Er!

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dagens bidrag

Arter i släktet Siganus - Rabbitfishes - Kaninfiskar - får vi sällan se förutom den vanliga Lo Vulpinis.

De är ett bra val istället för kirurger för att hålla alger borta. Vissa arter ska tydligen även äta svårare alger som tex Bryopsis.

De beskrivs i litteraturen som tåliga, både mot sjukdomar och vattenvärden.

"The Rabbitfishes are amongst the most sturdy, disease-free animals the hobby can get; they are generally the last in the tank to die from any given cause." källa wetwebmedia

Observera att de har en gifttagg.

bild1 Siganus Doliatus

bild2 Siganus Stellatus

bild3 Siganus Punctatus

ref. You Silly Rabbit: The Genus Siganus

ref. meerwasserlexikon- Kaninchenfische

ref. wetwebmedia - Rabbitfishes

post-839-14468914575557_thumb.jpg

post-839-14468914575714_thumb.jpg

post-839-14468914575831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dagens bidrag

bild1 Siganus Doliatus

bild2 Siganus Stellatus

bild3 Siganus Punctatus

ref. You Silly Rabbit: The Genus Siganus

ref. meerwasserlexikon- Kaninchenfische

ref. wetwebmedia - Rabbitfishes

Tack! Där identifierade du just fisken jag såg i Polen som jag trodde var någon form av kirurg, så kan det gå när man har bråttom :) Kul att få se vad det var för något iaf, den tredje bilden passade in ganska perfekt på den fisken jag såg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...