Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ok, en till skönhet i dag.

Ptereleotris grammica grammica - lined dart goby - Streifen Pfeilgrundel

Blir upp till 20 cm. Lever på mellan 30-50 meters djup. Fotot är taget på 45 meters djup. Fler akvariefoton tagna av tysk akvarist finns under första referensen.

Beskrivs som väldigt skygg och är därför svår att utfodra i akvariet. Gömmer sig gärna under stenar. Den snyggaste ur släktet Ptereleotris. Säkert väldigt svårt att få tag på pga djupet den lever på.

Utbredningsområde: Indo-West Pacific: Mauritius and Maldives to the Solomon Islands, north to the Ryukyu Islands, south to the Great Barrier Reef.

mer info finns som vanligt under mina referenser.

goby013-2.jpeg

ref. reefsafe.de Sensible Schönheiten - Die Pfeilgrundel Ptereleotris grammica

ref. reefkeeping.com The Genus Ptereleotris

ref meerwasser-lexikon.de

ref fishbase.org

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens bidrag

Sphaeramia Nematoptera - Pjamas Kardinal

En gammal akvariefisk som blivit lite bortglömd.

En lätt nybörjarfisk som tål det mesta. Munruvare precis som Bangaii Kardinalerna.

edit* Bild borttagen då jag inte äger upphovsrätten på bilden.

___________________________

|

|

|

|

|___________________________

:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sphaeramia Nematoptera - Pjamas Kardinal

En gammal akvariefisk som blivit lite bortglömd.

En lätt nybörjarfisk som tål det mesta. Munruvare precis som Bangaii Kardinalerna.

Bra och lätt fisk. Tålig. Var en av de första småfiskar som kom i vårt 1400 kubiks system för 6 år sedan. Vi ser dem fortfarande vid de små rösen de sattes ner till då och då. Jag tror det var nästan ett år som jag inte såg dem - och så dök de upp igen på sin gamla vanliga plats.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fathead, Sunburst Anthias skaffade jag häromdan. Jag har aldrig sett den i butik förut. Den verkar inte vara en Anthias om man går på det latinska namnet; Serranocirrhitus latus. Men den uppträder inte heller som en hökfisk eller korallväktare

Blyg fisk men ska vara tålig. Jag har bara sett mina sparsamt sedan jag introducerade dem för ett par dagar sedan.

post-2062-14468914682025_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fathead, Sunburst Anthias skaffade jag häromdan. Jag har aldrig sett den i butik förut. Den verkar inte vara en Anthias om man går på det latinska namnet; Serranocirrhitus latus. Men den uppträder inte heller som en hökfisk eller korallväktare

Blyg fisk men ska vara tålig. Jag har bara sett mina sparsamt sedan jag introducerade dem för ett par dagar sedan.

Lasse har väl också en sån :)

Tror jag såg en på Ciklidleken i vintras, de var relativt dyra minns jag, men en fin firre!

Just Anthias tycker jag att utbudet av är dåligt, åtminstone här nere i söder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fathead, Sunburst Anthias skaffade jag häromdan. Jag har aldrig sett den i butik förut. Den verkar inte vara en Anthias om man går på det latinska namnet; Serranocirrhitus latus. Men den uppträder inte heller som en hökfisk eller korallväktare

Blyg fisk men ska vara tålig. Jag har bara sett mina sparsamt sedan jag introducerade dem för ett par dagar sedan.

Gratulerar - det är en underbar fisk - blyg men vacker. Jag har två som går bra ihop, läst någonstans att de går bäst parvis eller trio.

Laggeman - jo det var den sista länken jag menade.

Hur är Chromisen i akvariet - är den som den vanliga men med gul stjärt?

Dykaren - Okinawaen har jag redan och hoppas få tag på citrinus av den mer orangefärgade varianten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade den Chromisen för cirka 10 år sedan. Jag höll en grupp på ungefär 20 individer och det var aldrig några problem. De lekte i princip varje vecka, men var inte särskilt aggresiva ens då.

Så en ny firre... en revsäker papegojfisk! Är det möjligt?

1932.jpg

Scarus quoyi är en papegojfisk som enligt uppgift ska livnära sig alger och lämna korallerna i fred. De blir inte särskilt stora och går att hålla i grupp.

Läs mer på http://www.meerwasser-lexikon.de/de/90/1932/Scarus/quoyi.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Den är extremt snäll, har aldrig gett sig på någon annan fisk som jag haft. Lite tillbakadragen, men syns en del framåt kvällen när övrig belysning inte är så påtalande. Äter allt jag ger den; fryst, flingfoder och pellets.

Hans: Det hör ju till ovanligheterna att man skulle kunna ha en papegojfisk i ett vanligt revkar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2331-14468914697949_thumb.jpg

Ja - det blev 3 sådana. Väldigt eleganta Meiacanthus smithii. Jag hoppas det är OK att publicera sådan drömmar som slår in också här under denna tråd Jaken.

Det blev de andra två arterna också - återkommer med bilder på dem senare

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag vilja slå ett slag för en fisk till: Pseudochromis Flavivertex.

I butik visar den oftast inte sina fina färger utan den ser ut som en ful blek liten fis. När den väl kommer i hemmakaret så kommer färgerna sakta fram. Fisken hör till familjen Pseudochromis som populärt brukar kallas Dottybacks, just denna kallas Sunrise Dottyback

Den blir runt 7 centimeter och spenderar dagarna med att kryssa fram bland stenarna i jakt på mat.

Denna brukar faktiskt finnas i butikerna, i alla fall här i Sthlm. Fisken på bilden simmar i Salars akvarium.

akvarielexikon_pseudochromisflavivertex_11243_325.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...