Gå till innehåll

Elins 240-liters projekt


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bra att ni tycker att min planering av fisk är ganska bra än så länge... men det är ju som sagt var ett tag kvar tills firrarna simmar i karet.

Jag har redan köpt 2 turbosniglar, 3 eremitkräftor och en ormsjöstjärna plus att det finns en massa småsnäckor som följde med Ls.

Idag åkte jag till Västerås och kunde inte motstå frestelsen att köpa två putsarräkor från Royal Zoo. Det fanns inte så mycket där men killen i butiken håller på att starta fler saltkar så det finns väl en marknad ändå.

Putsarräkorna är riktigt häftiga, jag ska mata dem med Aretmia räkor. De får putsa mina fingrar i brist på fisk-klienter. Vad mer kan man mata dom med?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De käkar nästan allt. Fisk planering brukar ändå sluta i impulsköp i liten mån... själv slutade min inköpsrunda med 2st bangaier som inte var planerat. pga fisk priser så väljer man lätt någon billigare när man lagt ut mer på en annan fisk.

Ska bli kul o följa o se va du köper för fisk ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdatering....

Nu i Lördags åkte jag till Triton för att inhandla lite skojjiga små djur. Det slutade med att jag kom hem med ett Clownfiskpar efter mycket funderingar och diskussion med butikspersonalen som trodde att det nog skulle gå bra eftersom alla värden (förutom lite högt Nitrat) är bra och det har inte varit några svängningar. Nitriten står fortfarande nere på noll efter 6 veckor. Det verkar inte som att jag kommer att drabbas av någon nitrittopp eftersom stenen redan var inkörd i butiken. Kör just nu med Fauna Marins bakterienäring för att få ner nitraten.

Verkar som att jag fått en lyckad start av mitt kar, kar inte ens fått några kiselalger. De endra algerna som verkar bre ut sig är kalkalgerna. Har köpt Saliferts kalklösning och ska tillsätta det för kalkalgernas skull.

Jag köpte även en ny skummare Deltecs MC300 och den är jag jättenöjd med för som många av er säger så går den mycket tyst och skummar skiten ur Terra Nova skummaren. Det enda problemet är att röret som den suger upp vatten med är lite kort. Sjunker vattennivån med över 1 cm, som det ibland gör i ytavrinningsboxen pga avdunstningan, så riskerar skummaren att gå torr. Så nu känns det som att man måste ha superkoll hele tiden.

Om någon har tips på hur man kan förlänga röret så är jag tacksam.

Skickar bilder på mina första firrar och lite annat smått och gott.

Just det... jag måste fråga en annan sak. Ska man köra med UVC dygnet runt första tiden och när kan man börja trappa ner? Just nu kör jag uvc'n dygnet runt iallafall.

Mvh,Elin

post-3366-14468914575929_thumb.jpg

post-3366-14468914576158_thumb.jpg

post-3366-14468914576337_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite liv o rörelse i burken.

UV't kan du göra lite som du vill med, det är smaksak o olika uppfattningar om UV, en del kör det 24/7 (jag gör det) en del har det bara när de introducerar nya firrar.

Positivt med UV förutom den självklara hjälpen mot sjukdomar på fisk är ju att det dödar algsporer som är fria i vattenkolumnen, det ger klarare vatten o lite mindre alger.

Negativa är att det även dödar "nyttiga" bakterier. Sen tvistar de lärde fortfarande om om det verkligen gör nån inverkan på dessa "nyttiga" bakterier eftersom de allraflesta av de "nyttiga" bakterierna inte är frisimmande utan sitter i/på sten och sand o.dyl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen egen erfarenhet utav uvc men när jag startade mitt kar så fick jag samma råd av många erfarna saltvattensakvarister, använd inte uvc alls under inkörningsfasen! men det är väl samma som mycket annat inom hobbyn, att det finns många olika svar på samma fråga;)

fina bilder.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått i levande. Tror jag får ta en promenad inom kort!

Jag kör mitt UVC 24/7 precis som Bjarne.

Jag tror nog att jag kommer att fortsätta med UVC'n 24/7 ett tag framöver. Har märkt att vattnet blev mycket klarare sen jag startade UVC'n.

Du är välkommen att hälsa på, det är ju bara ca 200 m ;). Ta gärna med dig barnen. Jag PM:ar dig mitt telefonnummer.

MVH,

Elin

Ps, Har just matat de två ormsjöstjärnona med en halv räka var och de kom springandes på en gång och proppade in räkbitarna i munnen så att huden stack upp som ett tält på ovansidan på kroppen. Såg ut som en liten kudde fullproppad med fyllning. De är glupsa de där djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Elin!

Eftersom vi nyss flyttat så har vi inte haft något internet på ca 4 veckor.

Har du målat om baksidan på akvariet än? Vi använde vanlig väggfärg (beckers elegant som är bäst för allergiker och inte luktar så mycket).

Synd att du inte fick igång skummaren så bra, när vi hade den så skummade den ur hur bra som helst.

Kul att akvariet har blivit så fint :)

Mvh

Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Hej!

Tänkte att det är på tiden att uppdatera er lite om mitt akvarium. Det står fortfarande och puttrar på , men jag får inte skummare och ytavrinning att fungera optimalt. Mitt kar är som sagt var inte bottenborrat och har en liten ytavrinningsbox dit skummaren (en Deltec MC300) är kopplad. Röret röret från skummaren ner i ytavrinningsboxen var för kort (pga hög ram kring akvariet) visade det sig så jag fick förlänga det ca 8 cm vilket lett till att skummaren inte drar upp vatten om vattennivån i boxen sjunker. Så ytavrinningsboxen måste alltid var fylld till bredden och då fungerar så klart inte ytavrinningen som det ska. Suck! Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Byta skummare eller fixa annan ytavrinning?

Jag har hängt upp MH armaturen och det blev riktigt bra men nu har det bildats röda slem alger på botten som jag försöker få bukt med fast de kommer alltid tillbaka. Jag har bara kört med T5 rören ett tag för att se om algerna minskar.

Kolla bifogade bilder!

Har ingen koll på vattenvärderna, har inte haft tid att kolla dessa, men alla djur verkar må bra.

post-3366-1446891498456_thumb.jpg

post-3366-14468914984749_thumb.jpg

post-3366-14468914984937_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej, har precis köpt ett nytt kar som jag fyllt. Har fått ett liknande problem som du hade. Vattnet blev aningen grumligt ett par dagar efter jag fyllt karet med osmosvatten från en ny osmos. När jag fyllde det var det fint,men efter ett par dagar blev det alltså lite sämre. Var kanske dum, men fyllde på salt, inbillade mig att grumligheten nog skulle försvinna.

Hittills har den inte gjort det, tre dagar sedan jag fyllde på salt. För dig ordnade det tydligen sig, bytte du vattnet? Skall hämta LS nästa helg, så skall jag byta vatten bör jag nog göra det nu.

Tar man upp vatten i ett glas ser det ut som det svävar omkring små små damkorn, ungefär som dom man ser när solen lyser in i ett rum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du et litet innerfilter eller filtersvamp att monterat på en cirkulationspump så kan du låta det fånga upp partiklarna den vägen. Jag hade samma problem när jag hade fyllt påmitt kar med ny sand, det var ordentligt grumligt, så jag stoppade i lite bomull i ett tomt nitratfilter och lät en cirkulationspump dra igenom vattnet där, och efter två dagar var et klart mycket bättre, nästan kristallklart. Bomullen tog jag sedan och slängde och det har inte varit några problem sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet blev aningen grumligt ett par dagar efter jag fyllt karet med osmosvatten från en ny osmos. När jag fyllde det var det fint,men efter ett par dagar blev det alltså lite sämre. Var kanske dum, men fyllde på salt, inbillade mig att grumligheten nog skulle försvinna.

Konstigt att vattnet är grumligt innan du haft i saltet. Annars händer detta ibland att det blir partiklar om man blandar saltet i för kallt vatten, men nu hade du ju redan grumligt med enbart sötvatten.

Här är ett långskott, du skriver att det var en helt ny osmos du använde; spolade du ur osmosen ordentligt innan du tog till vara vattnet. Jag har för mig att man ska dumpa det första vattnet som kommer under en halvtimme från en ny osmos.

...så jag stoppade i lite bomull i ett tomt nitratfilter och lät en cirkulationspump dra igenom vattnet där...

Conny, jag tycker du ska ta för vana att endast använda saker som är ämnade för akvaristik och inte ta det ena och det andra ur köket eller badummet och stoppa i akvariet. Därför tycker jag det är oansvarigt av ovanstående skribent att tipsa om bomull. Man kan aldrig veta vad de behandlat bomullen med.

Köp filtervadd i en akvarieaffär om du vill prova att filtrera ut partiklarna, inte bomull från matbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Därför tycker jag det är oansvarigt av ovanstående skribent att tipsa om bomull. Man kan aldrig veta vad de behandlat bomullen med.

Bomullen var köpt på apoteket. Dessutom var det inget tips, utan jag skrev bara vad jag hade gjort.

Sen får man tycka vad man vill om det. :lalalalala:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Det var länge sedan sist men nu har jag tagit tag i akvarieprojektet igen. Akvariet blev lite åsidosatt ett tag då jag var gravid och fick en underbar liten dotter som heter Rebecca den 17/6. Nu har jag fått tillbaka motivationen för akvariet igen och det har varit lite pyssel med att få det i ordning igen. Det blev obalans i karet sedan vi flyttade det i april med en massa alger och skit.

Håller på att byta vatten varje vecka och har tagit upp stenar och skrapat dem från alger två gånger. Tillsätter magnesium och calcium och försöker få ner nitrat och fosfatvärderna, just nu ligger No3 på 10 och Po4 på 0.03.

Har köpt lite fler koraller bla skivanemoner, nån mjukkorall, Sacrophyton samt acroporor och montipora stenkoraller. Väntar på att köpa lite långpolyprig Eupyllia också.

Har även nya akvarieinvånare förutom clownfiskarna; den gula kirurgen, Hepatusen och Scopasen. Köpte för en tid sen en salaris och en sandvändande gobi men dom fiskarna såg jag bara i tre dagar och sen var de spårlöst försvunna. Jag är medveten om att mitt kar är lite i underkant för kirurger men mitt mål är att skaffa ett större kar om nåt år och de är ännu inte så stora och verkar trivas bra.

Har tänkt skaffa en orangeprickig gobie för att ha nån bottenlevande fisk.

Sen har jag ju lite ormsjöstjänor, eremiter, sjöhare, tusen små snäckor, turbosnäckor, två putsarräkor mm.

ska lägga upp lite nya bilder på karet här nedan:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...