DaTrucka Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Då en annan tråd drog iväg en bra bit från originalfrågan så stertade jag en egen tråd för luftning av denna eviga plåga.Detta är en mycket intressant diskusion, här är tråden jag ställer en följdfråga på.Vad jag har förstått av diskutionen så ska vi hålla mycket låga värden av fosfat och nitrat i vattnet för att undvika cyano, mao. omätbara med våra hobbytester?Alternativt att kvoten fosfat och nitrat ska hållas på en viss kvot. Men vilken kvot är det egentligen 1/10 eller 1/3? Kanske mittemellan?Om jag tex har ett PO4 värde på 0.03 ska jag då eftersträva ett NO3 på 0.3 eller 0.09? Eller spelar det ingen större roll så länge båda är riktigt låga?Ni får gärna kasta paj, men undvik personangrepp så är ni snälla. Citera
jonasroman Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Jättebra marko att du startar denna tråd...satt igår o tänkte göra desamma;)Jag har ungefär samma frågor som du. Den omtalade kvoten, om den nu är 10 eller 3, får som jag förstår de inte bli lägre än detta värde. Som du skriver har ju dom flesta nånstan runt 0.03 i PO4 eller till o med lägre, så nitratvärden ner till 0.09-0.3 innebär bibehållen kvot. De jag därför undrat är vadan denna oro för för låga nitratvärden så till den milda grad att man till o med doserar med nitrat. Vi måste ju ner till värden under 0.09 innan kvoten förändras...o de vet vi ju att det är betydligt fler som har cyano, än som har denna kvotförändring. Därför tror jag att denna kvot är långt ifrån hela förklaringen till cyano. De finns ju massor med exempel på akvarium med rätt kvot, som ändå har cyano, o hur kan man vara rädd för för lågt nitrat när man måste ner under 0.09 innan det är nån fara!!?? Dit kommer man ju inte i första taget.Sen vilken kvot de är, så blir jag inte klok. Tar man värdet på nitrat o värdet på PO4 på ett "perfekt" vatten eller ett rev, så blir den ju runt 3. Lasse o tropfrog säger 10, men då räknar dom ju i plankton..e de inte irrelevant...vi mäter ju i vattnet...?? Visst kan jag ha missuppfattat detta, för de är inte alltid lätt att vara pedagog...Men hursomhelst..oavsett om den är 3 eller 10, så ska de mkt till för att nitrat skall bli för lågt.jag vill öppna frågan nu om de kan finna helt andra teorier till cyano....?? Citera
DaTrucka Postat 14 november 2007 Författare Postat 14 november 2007 Om dessa kvoter stämmer så borde det bli mer cyano när man tillsaätter KNO3?Jag har alltid haft omätbart PO4 med saliferts tester och haft nitrat på över 50 för ett tag sedan, med ytterst lite cyano. Nu när jag har fått ner mitt NO3 till under 3, så har jag fortfarande lika lite cyano, vissserligen lite men den finns där, ska jag ner yttterligare då?Om vi tittar lite på PatrikS filosofi om att dom har förstatjing på närnigsämnena i stenen/gruset.Detta kan jag faktisk köpa för dom växer ju på substratet, därmed tror jag dom suger upp näringen ditekt från stenen eller gruset, kan det funka så tro?Vad tror ni om ljuset, det borde ju oxå spela en roll? Jag har märkt att när jag ökar ljustimmarna så jag har fullt ljus längre tid så ökar cyanon, men då blir ju en del koraller lidande? Kommer cyanon äta upp sig själv tillslut när jag ökar tiden?Erfarenheter om vilket ljus som gynnar cyanon mest, blålyse eller vitt?För närvarande har jag, på 375 liter 50 cm djupt:54w actinic 10:00-22:00110w actinic + 110w 10000k 10:30-20:00 (220w)110w 6500k + 110w 10000k 11:00-17:00 (220w) Citera
Lasse Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Ett sista försök att förklara dessa kvoter - läs denna lilla historia så kanske det tänds en 25 wattare.Jag och Tropfrog är lite barnsliga av oss - vi gillar att bygga i Lego och tävla om vilken som bygger snabbast och mest. En gång så ville Patriks testa vem av oss som var bäst under givna förutsättningar som han satte. Vi skulle bygga något - vad som helst men det var tvunget att bestå av 1 vit bit och 16 röda och vi skulle ta byggbitarna från en stor pol med bitar bestående av både röda och vita. Men för att göra detta lite svårare så lade han bara dit 480 röda och 160 vita. Jag var snabbare än Tropfrog och efter några minuter hade jag byggt 28 och Tropfrog 2. Sen fanns inga röda kvar och jag trodde jag vunnit - men då hade den förbenade spjuvern Tropfrog gömt undan ett obegränsat antal röda bakom ryggen och på så sätt att jag inte kom åt dem så han kunde bygga vidare och vann med 132 mot 28. Patrik som är en hyvens kar blev ju lite arg på den där spjuvern, skrek jäkla cyano och snodde Tropfrogs obegränsade förråd av röda - våra modeller och blandade det i polen igen. Nu är det rättvisare sa han och denna gång van jag med 438 mot 42.Nu är min pol av förklaringsmodeller helt tom - går det inte hem nu så ger jag upp.MVH Lasse Citera
Halogen Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Ingen vetenskaplig åsikt ...bara iaktagelser. När jag har tillväxt på alger typ macroalger, trådalger mm. Så är utvecklingen av cyano låg och det försvinner i princip. När cyano växer till sig, så avvtar algtillväxten. Slutsats försök ha en lagom tillväxt av alger och se till att dom trivs, så slipper du cyano!?/ Hälsningar Pär Citera
Wiking Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Mycket bra initiativ med en tråd om cyano. Kan någon vänlig skäl lägga upp några riktigt bra bilder på cyano, både översikts - och närbilder. Om jag förstått saken rätt så är, per definition, cyano inte en alg utan närmare besläktat med bakterier. Citera
crille Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Ett sista försök att förklara dessa kvoter - läs denna lilla historia så kanske det tänds en 25 wattare.Jag och Tropfrog är lite barnsliga av oss - vi gillar att bygga i Lego och tävla om vilken som bygger snabbast och mest. En gång så ville Patriks testa vem av oss som var bäst under givna förutsättningar som han satte. Vi skulle bygga något - vad som helst men det var tvunget att bestå av 1 vit bit och 16 röda och vi skulle ta byggbitarna från en stor pol med bitar bestående av både röda och vita. Men för att göra detta lite svårare så lade han bara dit 480 röda och 160 vita. Jag var snabbare än Tropfrog och efter några minuter hade jag byggt 28 och Tropfrog 2. Sen fanns inga röda kvar och jag trodde jag vunnit - men då hade den förbenade spjuvern Tropfrog gömt undan ett obegränsat antal röda bakom ryggen och på så sätt att jag inte kom åt dem så han kunde bygga vidare och vann med 132 mot 28. Patrik som är en hyvens kar blev ju lite arg på den där spjuvern, skrek jäkla cyano och snodde Tropfrogs obegränsade förråd av röda - våra modeller och blandade det i polen igen. Nu är det rättvisare sa han och denna gång van jag med 438 mot 42.Nu är min pol av förklaringsmodeller helt tom - går det inte hem nu så ger jag upp.MVH LasseLasse, jag tror många förstår vad du vill ha fram, men inte köper det. Citera
Lasse Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Har man förstått vad jag vill ha fram men inte köper det är det absolut ingen idée att diskutera detta i en avancerad tråd. Redan Strindberg i sin roman Hemsöborna låter den nya rättaren förklara att vi skall så klöver för det fixar sitt eget kväve från luften - så detta kände man till redan på 1800 talet.MVH Lasse Citera
Clownen Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Näringkvoter hit och dit tycker jag personligen är ganska opraktiskt i det här fallet och sällan tillämpbart pga variationer, och mätsvårigheter. Sedan är det mängder av andra faktorer som spelar in varför man får cyano och jag tycker man istället ska fokusera på att begränsa tillsatsen av näringsämnen så långt som det är praktiskt möjligt. Cyanon som vi har i våra kar kan tillgodogöra sig energi genom ljus och fotosyntesen. De kan också till skillnad från växter ta upp kvävgas direkt från vattnet som sedan bryts ner till ammonia, nitrit eller nitrat. Den stora boven tror jag är lösta organiska ämnen, dissolved organic matter (DOM), varför de vanliga tipsen för att hålla nere dessa ämnen även gäller här:Använd skummareNitrat removers Fosfat removers Kisel removers Aktivt kol Mikrofilter VattenbytenEtt rikt biologiskt filter inkl en fungerande sandbädd, levande sten, makroalger, kolkälla mm.Ozon som binder DOM och som sedan kan skummas bort effektivareAnpassa matning/belastning efter karets förmågaetc, etcUtöver det här så hjälper det att ha en stark cirkulation, aminosyror på flaska verkar vara rena lördagsgodiset och jag har även märkt att en hög dos av järn verkar ge fart åt cyanon. Sedan är det viktigt att suga upp cyanon eftersom bakterierna efter hand dör och släpper tillbaka näringsämnen som kan återanvändas av nya bakterier.Angående belysning så verkar det av egen erfarenhet som att cyanon trivs på platser där det är lite mindre ljus men inte för mörkt. De verkar inte trivas rakt under MH och det röda pigmentet är troligen phycoerythrin (vet inte hur detta pigment reagerar på olika k-tal/spektra men möjligheten finns att ljussammansättningen kan ha en inverkan). Jag tror också att nivån av koldioxid i atmosfären kan spela en roll varför bättre vädring i rummet och/eller luftintag till skummaren från utomhusluft kan ha en effekt. Har någon märkt en förändring när de börjat använda kalkreaktor på tillväxten av cyano?Antibiotika hjälper också men jag rekommenderar inte dylika produkter eftersom det kan sätta hela bakteriefloran i rubbning. Man kanske kan prova att spruta lite vitlöksvatten på cyanon istället, vad tror du om det Ingvar et al ?Här är en intressant länk på ämnet: http://netclub.athiel.com/cyano/cyanos2.htmMvh Peter Citera
DaTrucka Postat 14 november 2007 Författare Postat 14 november 2007 Personligen vill jag bara veta vilken kvot ja ska sträva efter, sk** fullkomligt i varför och hur man har kommit fram till det (eftersom jag är en korkad lastbilschaffis och inte var vaken på biologi/kemi lektionerna så vill jag ha det serverat:smiley9:).Frågan kvarstår oxå hur mycket ljuset kan ha med det att göra?EDIT:Clovnen hann redan svara.EDIT IGEN: Ni får gärn fortsätta diskutionerna om atomvikter och annat, det är j-gt intresant läsning, det är ju värre och förstå det men det kommer lite i taget. Citera
pimo Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Har man förstått vad jag vill ha fram men inte köper det är det absolut ingen idée att diskutera detta i en avancerad tråd. Redan Strindberg i sin roman Hemsöborna låter den nya rättaren förklara att vi skall så klöver för det fixar sitt eget kväve från luften - så detta kände man till redan på 1800 talet.MVH LasseFrågan är om klöver har så mycket med cyanobakterier att göra? Citera
Nizztos Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Ingen vetenskaplig åsikt ...bara iaktagelser. När jag har tillväxt på alger typ macroalger, trådalger mm. Så är utvecklingen av cyano låg och det försvinner i princip. När cyano växer till sig, så avvtar algtillväxten. Slutsats försök ha en lagom tillväxt av alger och se till att dom trivs, så slipper du cyano!?/ Hälsningar PärBara för att vara lite tvärtom Jag har i mitt lilla kar en macroalg som blivit en pest. Denna frodas väl och detta samtidigt som jag också har cyano. En liten undring dock. När folk pratar om cyano i saltvatten så verkar man oftast prata om den röda varianten. De gånger jag haft cyano har det varit samma gröna som man kan få i sötvatten. Om detta nu gör någon skillnad. Citera
jonasroman Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 gt. Den stora boven tror jag är lösta organiska ämnen, dissolved organic matter (DOM), varför de vanliga tipsen för att hålla nere dessa ämnen även gäller här:Använd skummareNitrat removers Fosfat removers Kisel removers Aktivt kol Mikrofilter VattenbytenEtt rikt biologiskt filter inkl en fungerande sandbädd, levande sten, makroalger, kolkälla mm.Ozon som binder DOM och som sedan kan skummas bort effektivareAnpassa matning/belastning efter karets förmågaetc, etcMvh PeterEtt bra inlägg, men förankring i den praktiska akvaristiken!. DOM är ju den orsak man tar upp i litteraturen.Sen detta med kvoter, att när nitrat blir en bristvara så växer cyanon till...de skall jag försöka forska i lite mer och återkomma...kanske:) Citera
jonasroman Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Ett sista försök att förklara dessa kvoter - läs denna lilla historia så kanske det tänds en 25 wattare.Jag och Tropfrog är lite barnsliga av oss - vi gillar att bygga i Lego och tävla om vilken som bygger snabbast och mest. En gång så ville Patriks testa vem av oss som var bäst under givna förutsättningar som han satte. Vi skulle bygga något - vad som helst men det var tvunget att bestå av 1 vit bit och 16 röda och vi skulle ta byggbitarna från en stor pol med bitar bestående av både röda och vita. Men för att göra detta lite svårare så lade han bara dit 480 röda och 160 vita. Jag var snabbare än Tropfrog och efter några minuter hade jag byggt 28 och Tropfrog 2. Sen fanns inga röda kvar och jag trodde jag vunnit - men då hade den förbenade spjuvern Tropfrog gömt undan ett obegränsat antal röda bakom ryggen och på så sätt att jag inte kom åt dem så han kunde bygga vidare och vann med 132 mot 28. Patrik som är en hyvens kar blev ju lite arg på den där spjuvern, skrek jäkla cyano och snodde Tropfrogs obegränsade förråd av röda - våra modeller och blandade det i polen igen. Nu är det rättvisare sa han och denna gång van jag med 438 mot 42.Nu är min pol av förklaringsmodeller helt tom - går det inte hem nu så ger jag upp.MVH LasseJag har för länge sedan förstått vad du vill säga..och om du läser mina inlägg så emotsäger jag inte kvoten o dess betydelse. Sen om kvoten är 10 eller 3 spelar ingen roll...de finns fortfarande anledning att starkt ifrågasätta att nitrattillsättning är den rätta metoden.Cyano vill ha fosfor, precis som alla andra alger, o de vill ha kväve precis som alla andra alger. Om vi i stort sett tar bort kvävet i akvariet (nitrat 0.000)..ja då kommer ju algerna sluta växa...men cyanon kan alltså fixera kväve från luften, o har alltså obegränsad tillgång till kväve...och är därför den enda algen kvar som kan fortsätta använda fosforn o därmed växa. Så långt har du rätt. Och om situationen är den att kväve ligger över noll, så kan plötsligt fler alger än cyanon tävla om fosforn, o cyanon har inte längre ensamrätt på fosforn. Därav din åsikt att hälla i nitrat. Så långt tänker du också rätt.MEN..med denna kunskap i bagaget så borde de enda rätta vara att begränsa fosforn, o inte öka på nitraten. Ökar du på nitraten, så har du växtmöjlighet för både cyano o vanliga alger, o det är inte alls så att du kan trigga de vanliga algerna så de med säkerhet konkurerar ut cyanon när de väl fått fästpunkt. Självklart inte eftersom de alltid kommer ha obegränsad tillgång på kväve, o kommer växa så länge de finns minsta fosfat i akvariet. De styrks ju av den observationen att när väl cyano slått sej ner, blir man inte av med den TROTS andra algers tillväxt.Därför Lasse, anser jag att den enda metoden att begränsa cyano är att eliminera fosfat och inte att tillsätta nitrat! Slutsats: Vid cyano..eliminera fosfat istället för att höja nitrat. De senare hjälper inte så länge de finns fosfat kvar/Jonas Citera
GustavF Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Du har mycket praktisk kunskap av detta eller Jonas? Eftersom du käftar emot minst två personer med STOR teoretisk OCH praktisk kunskap där kvoten helt klart spelar roll så tänker jag att dina praktiska erfarenhet måste vara enorm eftersom den teoretiska är so-so... Citera
crille Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 tydligen ska vi lägga oss platt för dessa du nämner, och svälja allt,men ok då är cyanogåtan löst.detta måste vi ju delge resten av världens akvarister,helt revulotionerande Citera
GustavF Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Det behöver inte alls vara sant det dessa akvarister säger, men att dissa det bara för att man inte förstår vad de säger är väldigt lustigt tycker jag. Skall man motargumentera gör man det bäst med stöd i litteratur och/eller bra referenser och observationer. "Dessa" akvarister gör det gång på gång och vissa personer svarar negativt utan att ha läst referenserna som angetts eller egentligen ha så stor erfarenhet inom området. De egna teoriserna är lite dragna ur en hatt men framhävs som det rätta när de istället borde formuleras som en fråga likt; "Kan det kanske vara så här, p.g.a. att jag observerat/läst det här?". Erfarenhet och kunskap väger tungt i mina ögon o öron och förstår man inte resonemangen skall man inte vara för envis för att erkänna det. Ville verkligen inte ge mig in i den här diskussionen, men det gör ont i ögonen att läsa en del saker som skrivs. Citera
crille Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 håller med gällande erfarenhet Gustav! det är därför jag hellre lyssnar på Jonas eller någon annan som har haft igång ett korallrevsakvarium några år.sorry marko. åter till ämnet Citera
addo Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Du har mycket praktisk kunskap av detta eller Jonas? Eftersom du käftar emot minst två personer med STOR teoretisk OCH praktisk kunskap där kvoten helt klart spelar roll så tänker jag att dina praktiska erfarenhet måste vara enorm eftersom den teoretiska är so-so...Men det som krånglar till det är ju att om man blickar bortom SG så finns det ju flera personer med lika mycket erfarenhet och teoretisk kunskap som som kommit till helt andra slutsattser. Citera
oveb Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Jag såg någonstans att de på senare tid har fått tillstånd att börja släppa ut nitrat i Östersjön. Det är väl ingen avancerad gissning att det är för att närma sig redfield-ration en aning.Jag tror personligen att kvoten är viktig för att göra sig av med cyanon. Däremot så är det något annat som "triggar" igång den. Antagligen ammonium som de flesta alger går igång på.. Citera
Lasse Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Okey då har vi en av de berömda Jonasvändningarna igen - från att totalt förnekat resonemanget han har i sitt sista inlägg så gör han min och Tropfrogs ståndpunkt från början till sin egen utan att låtsas att han tidigare ansett av vårt resonemang om kvävebegränsning inte hade någon betydelse. I de tidigare inläggen har han gång på gång sagt att kvoten inte blir för låg i ett akvarium - nu erkänner han att det kan bli det men det är fosforn man skall angripa.Nåväl - bra att han kom till klarhet till slut.Då tittar vi på detta med fosfor respektive nitrat. Detta att fälla bort fosforn (och då med en tillsats av kalciumklorid) var något jag testade för ca 1,5 år sedan med bra resultat så visst fungerar det i vissa läge. Dock är det nästan omöjligt att med kemiska metoder få ner fosforinnehållet till så låga nivåer att det omöjliggör för cyanon att få tag på fosfor. I förra tråden startades debatten genom att jag redovisade för undersökningar som visade att bakterier som lever nära eller i syrefria förhållanden växlar från att använda nitrat som elektronacceptor till att använda sulfat och att svavelväte bildas. Detta svavelväte frigör under syrefria förhållande fosfat från framförallt olika järnkomplex. Här är en av de vägar för fritt fosfat från bundet som Patrik varnar för. Finns det nitrat i vattnet (danska studier indikerade att nivåer kring 0,5 i nitratkväve) uppstår ingen svavelvätebildning i syrefria områden utan det sker en denitrifiering i stället. Vad har detta med cyano i akvarier att göra? Cyano är inte bara den röda eller brungröna mattan vi normalt ser utan det finns många olika cyano i ett akvarium. Även när mattorna inte finns så finns själva cyanon som kan bilda mattor i akvariet men massreproducerar sig inte utan finns som enskilda individer. De cyanon som bildar dessa mattor tillhör de som inte av sig självt klarar att fixera kväve i form av att omvandla kvävgas till ammonium. De har inte den typ av celler som behövs. Denna process kräver syrefria förhållanden och hos de cyano som av sig själva klarar fixering finns speciella celler som har speciellt kraftiga cellväggar. Våra mattbildande cyano har inte detta utan under normala förhållanden så använder de i första hand ammonium - i andra hand nitrat som kvävekälla. Vi har många olika mikroalger i ett akvarium, från zooxanteller till vanliga grönalger- under normala förhållanden är de bättre på att ta vara på fosforn i vattnet än de slembildande cyanon förutsatt att det finns tillgängligt kväve. Det är när det blir ont om kväve som de slembildande cyanon får sin chans. Då börjar dessa små trådformiga organismer bilda dessa geléer som vi kallar mattor. Varför - jo under dessa mattor kan de bilda syrefria förhållanden och på detta sätt upprätta en symbios med vissa kvävefixerande bakterier och i första läge utnyttja deras produktion av ammonium under mattan. Det som triggar denna mattbildning verkar helt enkelt vara att det lösta oorganiska kvävet går mot noll vilket inte är så konstigt i ett akvarium där vi strävar efter låga kvävehalter. När mattorna bildas sker helt tydligen en ny fas också där dessa alger kan utnyttja av svavelväte frigjord fosfat från både järnföreningar och organiska föreningar. Nyare rön tyder på att det är detta som sker - frigörelse av ortofosfat via svavelväten snarare än den gamla förklaringen att dessa mattbildande cyano kan tillgodogöra sig organiskt fosfor. Även här spelar då nitrathalten i vattnet en roll eftersom om det finns tillgängligt nitrat så bildas inget svavelväte och ingen ny fosfat frigörs.Sen en tid tillbaka har jag använt nitrattillsats för att bekämpa den röda cyanon som jag har fått på några ställen i karet. Vad jag lärt mig på detta är att om de väl är ettablerade så tar det väldigt lång tid att bekämpa dem men en nitrattillsats gör att de inte utvecklar sig ohämmat utan verkar stanna kvar där de först uppträdde. Det första jag gör är alltså att tillsätta nitrat för att stoppa utbredningen. Eftersom det är just mattbildningen som är deras vapen för att få både kväve och fosfor så går jag också aktivt in för att störa den genom daglig uppsugning där jag kommer åt. Det skadar heller inte att gå in med kalkvatten för att höja pH:t samt att samtidigt fälla lite fosfat med kalciumet (som iofs blir tillgängligt för cyanomattorna om de kommer över dessa fällningar) men jag tror att framförallt minskningen av vattnets innehåll av koldioxid gör att de får det svårare. Enligt många författare är de beroende av fri koldioxid.Det är också viktigt att gå in i ett tidigt stadium innan för stora kollonier (blomningar) uppstår och de tecken jag har som varningstecken är syrebubblor på sten och i trånga sprickor just i slutet på ljustiden. Här pågår det en produktion som ger syre som restprodukt och det är inget annat än någon typ av fotosyntes. Normala grönalger brukar inte ge dessa bubblor och de blir ju hela tiden betade av sniglar och eremiter. Jag har gott om dessa i mitt kar och därför kan jag misstänka cyano eller diatomer i dessa lägen. Det är så att vissa diatomer (kiselager) också kan bilda syrefria områden och utnyttja bakterier som ammoniumproducenter (från luftkväve), Det är rätt nyligen som man upptäckt detta och om det gäller de som uppträder i akvarium vet jag inte men flera har rapporterat om någon typ av brunalger som bildar mattor och som rör sig efter fotoperioden. Det är också helt möjligt att dessa organismer kan gå ner i substratet (eller LS) nattetid för att samla på sig fosfor och kväve som de sedan använder under fotoperioden. Typ inget syns på morgonen - hela sanden är full på kvällen - nästa morgon inget - samma helvete på kvällen. Det är känt från andra studier (i sjöar) att cyano kan migrera ner till (i) sedimentet under natten - samla på sig fosfor och kväve och sedan massvandra upp till ytan under dagen och starta fotosyntesen och tillväxten. Allting detta triggas av kvävebrist i vattnet (och bottenvattnet) i slutet på sommaren.Till alla er som har testat de normala rutinerna mot mattbildande cyano - fosfatfilter, vodka och jag vet inte vad - men inte blivit av med era algproblem (många sk håralger är också i verkligheten cyano) kan prova det jag har lyckats med (och detta är inte teori utan praktisk erfarenhet, iofs byggt på grundläggande teori men även bevisad i praktiken) att genom nitrattilsats, pH-höjning samt störning av mattbildningen. Vill ni inte - så spelar det inte mig någon som helst roll - det är inte mitt akvarium. Men om ni provat alla standardrutiner och har kvar pesten så vet ni i alla fall en sak - de fungerar inte i era akvarium.I ett slutet system som ett akvarium är det inte alltid vi kan ha de värden som finns i naturen utan vi måste göra kompromisser - en av dem som åtminstone jag gör är att försöka ha lite nitrat i vattnet och de tecken jag kör på är dels syrebubblor på stenar och annat samt om min xenia pumpar eller inte. Tester för nitrat i saltvatten litar jag inte på överhuvudtaget - de är som kristallkulor ungefär.MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Okey då har vi en av de berömda Jonasvändningarna igen - från att totalt förnekat resonemanget han har i sitt sista inlägg så gör han min och Tropfrogs ståndpunkt från början till sin egen utan att låtsas att han tidigare ansett av vårt resonemang om kvävebegränsning inte hade någon betydelse. I de tidigare inläggen har han gång på gång sagt att kvoten inte blir för låg i ett akvarium - nu erkänner han att det kan bli det men det är fosforn man skall angripa.Nåväl - bra att han kom till klarhet till slut.MVH LasseDu tar alla chanser Lasse......För de första har jag hela tiden sagt att jag både förstår och tror på vad som kan hända om vi har NOLL i kväve..jag vet, trots din senaste tveksamt pedagogiska förklaring, att om kväve är NOLL så är de bara cyano som kan växa eftersom deras tillgång på desamma är obegränsad...de jag också har sagt att jag tror inte den situationen uppstår i första taget, eftersom vi måste komma betydligt under 0.05 i nitrat innan de händer. De andra jag säger är att OM man får cyano, oavsett orsak, så tror jag det är fel att dosera med nitrat, eftersom du då skapar förutsättningar för BÅDE cyano o andra alger, o du kan inte på något sätt förvänta dej att cyano i de lägena kommer konkureras ut av de andra algerna. detta stämmer också med den praktiska erfarenheten. Mitt huvudbudskap i mitt ovanstående inlägg är att vid cyano skall man eliminera den källan som cyanon aldrig kan klara sej utan, nämligen fosfat, och inte tillföra den källa som andra alger behöver. Detta har du inte vågat bemöta eftersom du vet att de ligger mkt i de... du har återigen förvridit de jag förtvivlat försökt säga...och det är mkt, mkt lågt att ens försöka ta chansen till en poäng när du anar att de finns delar i ditt resonemang jag håller med dej i./Jonas Citera
jonasroman Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Du har mycket praktisk kunskap av detta eller Jonas? Eftersom du käftar emot minst två personer med STOR teoretisk OCH praktisk kunskap där kvoten helt klart spelar roll så tänker jag att dina praktiska erfarenhet måste vara enorm eftersom den teoretiska är so-so...Gustav...med all respekt för de du skriver..,men jag "käftar" inte, utan resonerar. Läs mitt inlägg igen...du tycks inte helt förstått de. Det är inte särskilt kontroversiellt...detta handlar inte om kvoten, vars betydelse jag ej dissar, utan huruvida nitratdosering är bra eller inte. Och jo...jag har erfarenhet av detta...jag kan inte säga att jag sett att växt av andra alger konkurerar ut cyano..så lätt e de inte. Du får gärna komma med din åsikt i denna svåra fråga. Citera
jonasroman Postat 14 november 2007 Postat 14 november 2007 Det behöver inte alls vara sant det dessa akvarister säger, men att dissa det bara för att man inte förstår vad de säger är väldigt lustigt tycker jag. Skall man motargumentera gör man det bäst med stöd i litteratur och/eller bra referenser och observationer. "Dessa" akvarister gör det gång på gång och vissa personer svarar negativt utan att ha läst referenserna som angetts eller egentligen ha så stor erfarenhet inom området. De egna teoriserna är lite dragna ur en hatt men framhävs som det rätta när de istället borde formuleras som en fråga likt; "Kan det kanske vara så här, p.g.a. att jag observerat/läst det här?". Erfarenhet och kunskap väger tungt i mina ögon o öron och förstår man inte resonemangen skall man inte vara för envis för att erkänna det. Ville verkligen inte ge mig in i den här diskussionen, men det gör ont i ögonen att läsa en del saker som skrivs.Snälla gustav..nu har du missuppfattat detta. För de första dissar jag inte de faktum att cyano kan växa till om kväve är noll, tvärtom ger jag en förklaring på de. De jag ifrågasätter är att tillsätta nitrat, vilket jag också försöker förklara. detta är med stöd av de jag läst, egna funderingar, och också de jag som många andra märkt genom åren...att cyano är ett helvete, som inte alls försvinner bara genom att konkurera ut dom genom att förändra kvoten.Enligt din egen policy vad som väger tungt borde även våra andras argument förrutom dessa två du aktar, väga tungt.Sen att de blir "tjafs" som du benämnner de...de får du räkna med i en avancerad debatt. Det är frivilligt att delta...om som sagt...har du nåt att säga i frågan är du välkommen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.