drakfisk Postat 14 februari 2008 Postat 14 februari 2008 var i malmö o köpte mussla fråna tonga maxima likadana som syn högre upp på dena sida där finns några kvar Citera
leucosternon Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 Vi har precis skaffat en mussla, men våran Semicirculatus är på och noppar på den! Kommer den att "äta upp den" eller ger den sig? Vad tror ni ska vi bli tvungna att sälja den direkt!Mvh Micke o Maria Citera
Clownen Postat 3 mars 2008 Författare Postat 3 mars 2008 Vi har precis skaffat en mussla, men våran Semicirculatus är på och noppar på den! Kommer den att "äta upp den" eller ger den sig? Vad tror ni ska vi bli tvungna att sälja den direkt!Mvh Micke o MariaDet är inget bra tecken nej och det är ganska vanligt att den här fisken går på musslor och koraller. Jag skulle tyvärr försöka göra mej av med antingen fisken eller musslan.Mvh Peter Citera
freeman Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 ..Hej Vad heter den där butiken i Malmö....har de nån hemsida???? Citera
NephruruS Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Här är min ögonsten...[ATTACH]21242[/ATTACH]Grymt snygg mussla Bengan! Citera
joelkorn Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 Vilka musslor gillar att stå i sanden? räcker 2x150MH + 4x54w T5 i ett 125Lx60Hx58B som belysning till musslor? räcker det även om dom står på botten?Hur inkört bör ett kar vara innan musslor kommer och hälsar på, med förhoppningar om att få stanna?Mvh/ joel Citera
a.nilson Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 mina 2 . +2 fd musslor. tror att det har varit fireworm som tagit dom. Citera
Bengan Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 [ATTACH]21270[/ATTACH]mina 2 . +2 fd musslor. tror att det har varit fireworm som tagit dom.Säg till så ska vi leta upp boven! Trist på så fina musslor. Citera
stigigemla Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 Jag tror det kanske kan bero på att du kan ha för litet ljus för musslor. Citera
Clownen Postat 5 mars 2008 Författare Postat 5 mars 2008 [ATTACH]21270[/ATTACH]mina 2 . +2 fd musslor. tror att det har varit fireworm som tagit dom.Det tror inte jag. Möjligen ger sig borstmaskarna på musslan när den ruttnar/dör, dvs maskarna gör dig en tjänst. Att det är de just två mindre som dött är vanligt eftersom de ofta behöver mer än ljus för att överleva (phytoplankton). Satsa hellre på större exemplar, det blir billigare i längden. Står de på ett ljust ställe på botten tycker jag belysningen borde räcka, fast mer är förstås bättre.Mvh Peter Citera
-Alix- Postat 11 april 2008 Postat 11 april 2008 Nedan är en bild på min Derasa som är runt 20cm stor. Lilla godbiten! Ögonsten Bara min nya nano vore större så suklle jag komma genom fönstret en mörk och regnig natt... Bilden visar inte hur grön och neonblå gumman är (det är bestämt en hon). Citera
Clownen Postat 12 april 2008 Författare Postat 12 april 2008 Lilla godbiten! Ögonsten Bara min nya nano vore större så suklle jag komma genom fönstret en mörk och regnig natt... Bilden visar inte hur grön och neonblå gumman är (det är bestämt en hon).Ha ha! Den har vuxit sig alldeles för stor för ett nano så försök inte . ...Smyger ut till akvariet och sätter fast en kedja i musslan . Citera
Christer T Postat 12 april 2008 Postat 12 april 2008 Jag har två stycken, bilden på den lite större. Min erfarenhet är att små musslor är svåra att etablera i akvariet och få igång på ett bra sätt. För att lyckas med min nya har jag köpt en bok om musslor som jag lagt upp i produktguiden. Citera
nike83 Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 musslor är kanske de snyggast i ett akvarium, men vad är de för rekomendationer för att ha musslor? hur länge ska man vänta? vad ska man inte ha för djur som käkar upp dem? vilka förutsättningar behöver de? Citera
a.nilson Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 igelkottfisk, en del kjesare o om jag inte har fel för mig så kan en del gyltor oxå ge sig på musslorna. Citera
Trilobite Postat 14 augusti 2008 Postat 14 augusti 2008 Även putsarfiskar kan picka på musslorna. Citera
nike83 Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 vilka kejsare funkar inte med musslor? vad mer för rekomendationer? Citera
greger Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 Fjärilsfiskar, Zanclus, puffers och boxfiskar.De flesta kejsare, men dvärgkejsare är ju också potentiella predatorer, men det är stor individuell spridning mellan olika ex.Större gyltor utgör antagligen också ett problemMen sedan kan ju vissa smågyltors putsande orsaka irritation som gör att musslorna stänger Citera
nike83 Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 okey, så de är lite av en chanstagning med andra ord? hur är de med vattenkvalitet och hur länge rekomenderas de att man väntar tills man skaffar en mussla? Citera
Ted saltakvarium Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 De säljer sådna musslor på zoogiganten i lomma. Citera
alofstrand Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 kejsare funkar visst med musslor, man måste bara ge tillräckligt med mat till kejsarna. Citera
nike83 Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 okey, vi säger att de KAN funka med kejsare, hur är de med vattenkvalitet och hur länge rekomenderas de att man väntar tills man skaffar en mussla? Citera
a.nilson Postat 15 augusti 2008 Postat 15 augusti 2008 vänta tills du har rätt på dina värden. efter det är bara köra på. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.