Gå till innehåll

Direct Sealife, ny levande internetaffär i EU?


marcuspajp

Rekommenderade inlägg

Om lådorna skickas direkt från de jong så betyder det ju att direct sealife inte behöver ta några risker alls och då är det lättförtjänta pengar för dem samt att de lägger på lite väl mycket på de jongs priser om så är fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

visst men det blir ändå ett håvande . en viss skillnad såklart men ingen större tycker jag

Alltså - "håvandet" är väl inte huvudproblemet. Tex flera långa transporter på rad, utan möjlighet att återhämta sig är, enligt min erfarenhet betydligt värre.

Flytten (håvandet) från karantänsystemet till butikssystemet är inte lika påfrestande, enligt min mening.

Sen är ofta butikspersonal duktig just på att ta emot fisk efter långtransport vilket räddar många fiskars liv.

Förutom detta är de också duktiga på att upptäcka och behandla sjukdomar.

Fisk från De Jong anser jag absolut ska karantänhållas innan försäljning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ett samtal från en av användarna på forumet om att jag diskuterades i en tråd här på forumet. Eftersom jag själv inte loggar in här så ofta längre och att dessutom den användare som valt att yttra sina besvär i denna tråd ligger med på min ignorera lista så har jag inte sett vad som skrivits. Men genom att logga in med mitt andra login så kunde jag läsa att jag uppfattas som en korkad handlare. De må så vara. Jag har faktiskt fått ett PM från personen med problemet där han ville att vi skulle stryka ett streck över det som hänt. Jag svarade att: Javisst, bara du skriver på forumet att det var fel av dej att skriva det du skrev så har jag inga problem alls. Detta var helt otänkbart för användaren. Jag har inte portat någon från min butik än så länge. Jag har däremot skrivit till denna kund att jag inte tycker att det är trevligt när han besöker mej och beteer sig som han gör. Att han tycker att något är ömsesidigt och sedan yttrar sina bekymmer återkommande här på guiden ser jag själv inte alls som ett problem heller utan mer som en bekräftelse på var problemet igentligen ligger.

Angående trådens igentliga ämne så tycker jag inte det är gynnande för hobbyn totalt att beställa både levande och annat från utlandet. Dels så tror jag inte att det ger fler akvarister. Dels så tror jag inte att butikerna (en av dem jag själv) sporras till att göra bättre ifrån sig. Jag ser dessutom en risk i att skickandet av levande utrotningshotade djur på detta viset kan göra hobbyn ännumera begränsad. Jag tror inte att myndigheter som får detta på sitt bord genom ett skriveri i tidningen eller liknande skulle tycka att detta är något som skall få ske. Kanske skulle vår hobby bli ännu mer begränsad och kanske skulle våra butiker även de bli begränsade. Jag har för mej att en EU lag som gått igenom säger att den som transporterar levande djur måste ha utbildning på dessa men jag är inte helt 100. Karantän är viktigt, Så viktigt att jag själv avstått från att starta ett fisksystem i butiken förrän jag har en riktig karantän.

Jag har själv aldrig varit i en saltvattensbutik och frågat efter en art och fått svaret att de vägrar att ta in den. Och jag ser inte problemet varför man inte kan beställa det man vill ha hos sin lokala handlare. Välgörenhet ? nä, det är det väl inte. Gniden butik som vill vältra sig i alla akvaristers pengar ? Nä, det tror jag inte e fallet heller.

over and out

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted

Jag tycker det är trist att det har blivit som det har blivit mellan oss men du har faktiskt portat mig. Jag har dessa Pm kvar och i ett skrev du så här .

Jag vill inte se dej i butiken nån mer gång efter vad du skrivit.

Du skrev också detta när jag bad om ursäkt

Visst går du bara ut och skriver en rad om att du hade fel och jag hade rätt så har jag inga som helst problem med det.

Jag uppfattade detta som att jag har fel när det gäller zeostart2 och jag kan inte öppet gå ut och tala om för alla att jag har fel och du har rätt om denna produkt för du kan omöjlig veta vad det är i flaskan lika lite som jag. Jag står för vad jag tror att det är i flaskan kommer inte ändra mig men egentligen är det inte så viktigt för jag har valt att sluta med KZ preparat.

Jag ber dig än en gång om ursäkt för det andra jag skrev och är ledsen om du kände dig kränkt mm. Jag vill inte alls vara ovän med dig Ted, Jag har alltid gillat dig och respekterat dina kunskaper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok acuario,

jag står för det jag skrivit och du för det du skrivit. Jag tänker inte likt dej gå in å klistra dit några smileys i efterhand. Och du har rätt jag vet mer än dig om vad som är i flaskan än vad du vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman : jovisst du har rätt men då pratar vi pengar inte hur djuren tar mer eller mindre skada. det var det jag menade

Magnus : angående transporterna så ser jag isåfall en mindre . dvs direkt från De Jong till mig/dig och hoppa ett steg via butik.

sen så har du så klart rätt att butikerna är bättre än oss. så det är ju upp till oss isåfall att bättra oss.

Karantän kan och bör man hålla även hemma tycker jag. Fast så klart viktigare i detta fall.

Det jag reagerar främst mot är att alla/många skall va så negativa med allt nytt istället för att se möjligheter, så tävlas det om att hitta fel på nyheter, nya ideer och om någon skulle göra något som "jag" inte gör så måste jag hitta ett fel på det.

Är man inte intresserad så kan man ju låta bli .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget fel i nya butiker och möjligheter!

Men samtidigt - har verkligen butikerna så dåligt utbud så att den här firman behövs?

Vad är det i så fall ni tycker fattas? Lämna förslag här så kanske vi kan utmana butikerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus jag har själv besökt ett antal butiker i Sverige och tycker att det mesta går att hitta även om man kan få vänta på vissa saker.Jag vet ingen annan bransch där det håller till så mycket tillmötes gående folk som våra butiks ägare.Jag tror dom flesta butiker tar hem det man frågar efter "OM" man e villig att betala för det.På senare tid så har det varit lite snack om priser på teknik för att vi idag har snart tysk priser på teknik,och va blir då nästa grej jo att fisken e mycket billigare i europa och man klickar bara med musen o vipps har man en låda på väg hem till dörren.Det är nog dära skon klämmer att det är priset många bryr sig om.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog dära skon klämmer att det är priset många bryr sig om.Patrik

Mina tankar är precis tvärt emot det argumentet, iaf bland de saltnissar jag känner. Priset spelar inte så stor roll när det gäller att köpa något utöver det vanliga sortimentet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju fler alternativ det finns desto bättre antar jag. Sen får man väl som sagts tidigare ställa olika faktorer mot varandra, vill man ha service, trygghet, titta på sakerna innan man köper osv så köper man från en butik, Skiter man i sånt och har möjlighet/råd att köpa en/två hel låda på en gång (för att hålla fraktkostnad nere) och chansa på att det mesta överlever, så kör hårt.

Personligen skulle jag aldrig våga göra en beställning därifrån inte bara för att jag i slutändan förmodligen skulle förlora pengar på att en del skulle dö utan även för att mina barn förmodligen skulle behöva gå i terapi igen efter det (internt skämt ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker den här butiken har annorlunda djur som butikerna här i blekinge iaf har svårt att ta hem. Tex bläckfisk som jag frågat runt i södra sverige i ett år snart men ingen som lyckats ta hem.

Jag har haft bläckfisk hemma i butiken för mindre än ett år sedan. Sepia ägg också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag saknar är framför allt rödahavsfisk.

Pseudochromis fridmanni och flavirtex odlas men man ser dem aldrig i butikerna.

Några roliga kirurger kommer också därifrån, Zebrasoma desjardini och xanthurum.

Att du saknar rödahavsfisk finns en förklaring till. Det har varit stopp på fisk från röda havet en längre tid. Men nu har stoppet hävts och det skall vara fritt fram igen även om de första sändningarna med tex xanturum har varit väldigt dyra fiskar. Men finns efterfrågan så tror jag alla butiker kan förse dej med sådan fisk numera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte att den här butiken kommer påverka affärerna i Sverige överhuvudtaget, de flesta akvarister lär föredra att handla i fysisk butik. Dessutom har vi en tendens att resonera som att alla som sysslar med salt i Sverige håller till här på SG och följer alla trender som dyker upp, vilket jag inte tror är fallet.

Visst kan några koraller eller fiskar beställas hit därifrån men jag tror det snarare kommer röra sig om några enstaka beställningar än mängder som påverkar hur mycket som säljs i butik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft bläckfisk hemma i butiken för mindre än ett år sedan. Sepia ägg också.

Inte för att vara negativ men såvida man inte har något annat ärende så lägger iaf inte jag en heldag på att köra 70mil för att köpa ett djur om jag kan beställa det direkt till dörren för samma pris. Så iaf för min del så hade det handlat om att det behöver bli lättare att få fram vad man vill ha från de lokala handlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samuel, vägrar dina lokala handlare att ta in djur du vill ha ?

Jag som handlare kan bara ge min sida av det hela och jag tar in det som jag tror mina kunder vill betala för. Ibland har jag tagit in sånt kunder inte vill betala för men om en kund frågar mej om nåt så gör jag verkligen allt för att se till att kunna göra kunden nöjd och samtidigt försöka få det att gå ihop ekonomiskt. Jag kan nämna för dej att när jag tagit in djur har jag själv kört väldigt långt för att se till att verkligen få de jag vill erbjuda. Jag har nämnt de förr och gör det igen. Handlare kan ju tala med varandra och lösa så deras lokala kunder får det dom vill ha. Det görs ju redan nu men kunde nog göras i en större utsträckning. Jag kanske e lite konstig när jag fortfarande tror på parollen Support your local dealer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...