Jump to content

Direct Sealife, ny levande internetaffär i EU?


marcuspajp

Recommended Posts

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag tycker att man skall vara mycket försiktig i detta fall. De skriver att fisken kommer från de Jong men tar upp åtskilliga arter som inte finns i deras lagerlista. Även att handla av de Jong kan vara ett äventyr för handlare eftersom deras lagerlista bara uppdateras en gång i veckan vad jag vet.

Så räkna inte med att lådan är full när den kommer fram.

Jag gjorde en beställning av de Jong i december via en handlare. Nästan alla fiskar dog + en gul kirurg som var kvar i karantänen. En Meiacanthus grammistes, putsarräkor, turbosnäckor och korallerna klarade sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag och tre till gjorde en beställning från den här butiken för ett par månader sedan. En stor del av leveransen saknades när jag tog emot beställningen, speciellt de "ovanliga" arterna och först hävdade han att vi visst hade fått rätt grejer. Han drog för hela beloppet men vi fick tillbaka det mesta av pengarna och delar av beställningen skickad senare utan extra kostnad. Flera koraller stämde inte med bilderna och en art var fel art vilket innebar dubbelt pris (en del koraller var iofs en större storlek än vad vi beställt enligt honom och detta tog han inte extra för). Bra och snabb leverans, kom på förmiddagen efter det skickats från Holland. Ingen innehållslista med checklista var med i kartongerna.

Ganska mycket har dött men det vill jag inte lägga på butiken och de verkade vara vid god vigör när jag fick dem. Alla korallerna lever.

Räkna inte med att det kommer gå smidigt eller att ni får det ni beställer. Vi gjorde det pga den nästan totala bristen på djur här i Finland.

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tycker även att det är korkat att du som Moderator på ett forum där denna handlaren annonserar kallar honom för korkad utan att känna till hela historien. Smart Jonas....

Oj så där kan man förvanska en text. Att man tycker att något låter korkat är inte detsamma som att kalla en specifik butik eller person korkad. (i min värld)

Link to comment
Share on other sites

Tror dig Jörgen även om det låter som korkat att som handlare välja bort kunder.
Tycker även att det är korkat att du som Moderator på ett forum där denna handlaren annonserar kallar honom för korkad utan att känna till hela historien. Smart Jonas....
Jo du Christer, texten ligger ju där öppen för tolkning...

Det gick visst att feltolka mig i detta. För att vara tydlig vet jag varken vem kunden eller affären det handlar om. Är det någon som har uppfattat det som om jag har kritiserat dem ber jag om ursäkt för det!

Är det någon som tycker jag har agerat felaktigt ber jag att ni skickar in en rapport på mitt inlägg alternativt ett PM till någon någon moderator ni har förtroende för. Jag hoppas därmed att vi kan släppa ämnet här i tråden!

Link to comment
Share on other sites

Jag och tre till gjorde en beställning från den här butiken för ett par månader sedan. En stor del av leveransen saknades när jag tog emot beställningen, speciellt de "ovanliga" arterna och först hävdade han att vi visst hade fått rätt grejer. Han drog för hela beloppet men vi fick tillbaka det mesta av pengarna och delar av beställningen skickad senare utan extra kostnad. Flera koraller stämde inte med bilderna och en art var fel art vilket innebar dubbelt pris (en del koraller var iofs en större storlek än vad vi beställt enligt honom och detta tog han inte extra för). Bra och snabb leverans, kom på förmiddagen efter det skickats från Holland. Ingen innehållslista med checklista var med i kartongerna.

Ganska mycket har dött men det vill jag inte lägga på butiken och de verkade vara vid god vigör när jag fick dem. Alla korallerna lever.

Räkna inte med att det kommer gå smidigt eller att ni får det ni beställer. Vi gjorde det pga den nästan totala bristen på djur här i Finland.

Mvh Peter

Tack Peter för att du håller dig till ämnet, och dessutom har erfarenheter att bidra med också.

Låt oss nu fortsätta hålla oss till ämnet!

Link to comment
Share on other sites

Jo men det är ju korkat att välja bort kunder = mindre inkomst. Kunden har alltid rätt var det något som hette förr i alla fall. Nåja jag gråter mig inte till sömn direkt utan klarar mig bra ändå och saknar inte heller den butiken speciellt mycket men lite tråkigt är det för jag hade alltid kommit bra överens med honom innan och tyckte bra om han.

Link to comment
Share on other sites

Jo men det är ju korkat att välja bort kunder = mindre inkomst. Kunden har alltid rätt var det något som hette förr i alla fall. Nåja jag gråter mig inte till sömn direkt utan klarar mig bra ändå och saknar inte heller den butiken speciellt mycket men lite tråkigt är det för jag hade alltid kommit bra överens med honom innan och tyckte bra om han.

I bland kan man försöka sträcka fram handen igen och glömma det som har varit.......

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara ett spännande upplägg butiken har... Ta in beställning, skicka den vidare till De Jong ta hem den och sedan snabbt skicka djuren till kund.

Fundera på hur djuren mår... Först blir de uppfiskade och skickade från andra sidan jorden till De Jong. Några dagar senare skickade till Directsealife. Sen packade och skickade till kund...

Men finns verkligen inte arterna att köpa i svensk butik?

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara ett spännande upplägg butiken har... Ta in beställning, skicka den vidare till De Jong ta hem den och sedan snabbt skicka djuren till kund.

Fundera på hur djuren mår... Först blir de uppfiskade och skickade från andra sidan jorden till De Jong. Några dagar senare skickade till Directsealife. Sen packade och skickade till kund...

Men finns verkligen inte arterna att köpa i svensk butik?

Tror de packas och skickas direkt från grossisten (De Jong?).

Link to comment
Share on other sites

annars så skall dom ju skickas till butik (via mellanhänder)packas upp och knappt komma tillrätta, innan vi kommer till butiken (oftas så snabbt vi kan efter butikens leverans) och dom jagas upp igen innan dom hamnar i våra kar . jag ser ingen större skillnad i den hanteringen.

Link to comment
Share on other sites

annars så skall dom ju skickas till butik (via mellanhänder)packas upp och knappt komma tillrätta, innan vi kommer till butiken (oftas så snabbt vi kan efter butikens leverans) och dom jagas upp igen innan dom hamnar i våra kar . jag ser ingen större skillnad i den hanteringen.

Det där beror på i vilken butik du handlar i! Det finns faktiskt butiker med karantän!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...