Gå till innehåll

Direct Sealife, ny levande internetaffär i EU?


marcuspajp

Rekommenderade inlägg

Samuel bor i samma del av landet som jag bor och den vanligaste kommentaren är "ja vi ska se om det finns med på listan så tar vi hem det". Inget fel i det kanske och jag har full förståelse av att det kan bli svårt att få hem vissa saker, men samtidigt så får man ju då vända sig till andra ställen och nu finns det ett på nätet.

(men eftersom frakten är så pass hög så går det ju lika bra o köra en 30-40 mil (enkel resa) i bensinkostnad o hämta ett djur som man vet lever och ser bra ut, det vinner både svenska handlare och jag på. Problemet är bara o hitta en sån handlare, ska nog ringa runt lite :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Samuel, vägrar dina lokala handlare att ta in djur du vill ha ?

Jag som handlare kan bara ge min sida av det hela och jag tar in det som jag tror mina kunder vill betala för. Ibland har jag tagit in sånt kunder inte vill betala för men om en kund frågar mej om nåt så gör jag verkligen allt för att se till att kunna göra kunden nöjd och samtidigt försöka få det att gå ihop ekonomiskt. Jag kan nämna för dej att när jag tagit in djur har jag själv kört väldigt långt för att se till att verkligen få de jag vill erbjuda. Jag har nämnt de förr och gör det igen. Handlare kan ju tala med varandra och lösa så deras lokala kunder får det dom vill ha. Det görs ju redan nu men kunde nog göras i en större utsträckning. Jag kanske e lite konstig när jag fortfarande tror på parollen Support your local dealer.

Jag é glad för detta. Hart vart länge som jag vart avis på de andra sidan av sverige man har sett nyinköp å granna koraller å udda firrar. Känns skönt nu att kunna få tex mer sandlevande djur än innan (sandsjöstjärna) Kommer klart att beställa mer utav dessa udda djur som man ej sett innan mer på bild

Ett annat exempel. Har bara sett på bild en akilles nu då det vart flera här i närheten åkte ner å kollade båda bokade till en sthlm:are.:arg: då är det surt då man äntligen kunde få köpa en/två.

Så visst så har mina handlare i närheten ökat mer olika udda djur :jump:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Jag kanske e lite konstig när jag fortfarande tror på parollen Support your local dealer.

inget konstigt i det.

vill du ha kunder får ju du göra ditt bästa för att tillfredställa oss.

vill vi ha en lokal handlare måste vi även göra vårt bästa för att butiken skall kunna finnas kvar.

ett givande o tagande helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu inte handlat vare sig av lokal handlare, eller per postorder, då min saltbalja är i planeringsstadiet fortfarande, men jag vet ju att jag hade varit odelat positiv till en sådan här site. Kanon för att titta på vad som finns, snacka med handlaren, både den lokala, och den i nätshoppen. Det är helt klart värt ett par kronor extra att hämta sina inköp lokalt, men det är en prisfråga, lik väll som det är en fråga om att begränsa impuls köp. Lägger man upp en lista och prickar ev efter hand, är risken för oväntade bakslag mindre. Vilket invånarna i akvariet, och jag båda mår bättre av.

Skulle man hävda att det är negativt pga ökad konkurrens skulle man även vara mot försäljning av privatodlad fisk, fraggar, osv. Tror vi alla är överens om att de senare definitivt främjar hobbyn.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag é glad för detta. Hart vart länge som jag vart avis på de andra sidan av sverige man har sett nyinköp å granna koraller å udda firrar. Känns skönt nu att kunna få tex mer sandlevande djur än innan (sandsjöstjärna) Kommer klart att beställa mer utav dessa udda djur som man ej sett innan mer på bild

Ett annat exempel. Har bara sett på bild en akilles nu då det vart flera här i närheten åkte ner å kollade båda bokade till en sthlm:are.:arg: då är det surt då man äntligen kunde få köpa en/två.

Så visst så har mina handlare i närheten ökat mer olika udda djur :jump:

Örebroare är nog ett bättre ord...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samuel, vägrar dina lokala handlare att ta in djur du vill ha ?

Jag som handlare kan bara ge min sida av det hela och jag tar in det som jag tror mina kunder vill betala för. Ibland har jag tagit in sånt kunder inte vill betala för men om en kund frågar mej om nåt så gör jag verkligen allt för att se till att kunna göra kunden nöjd och samtidigt försöka få det att gå ihop ekonomiskt. Jag kan nämna för dej att när jag tagit in djur har jag själv kört väldigt långt för att se till att verkligen få de jag vill erbjuda. Jag har nämnt de förr och gör det igen. Handlare kan ju tala med varandra och lösa så deras lokala kunder får det dom vill ha. Det görs ju redan nu men kunde nog göras i en större utsträckning. Jag kanske e lite konstig när jag fortfarande tror på parollen Support your local dealer.

Robert förklarade problemet bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag pratade med De Jong om denna tråden och webshop. De blev mycket konfunderade över detta och det finns tydligen flera som utan lov använder De Jongs namn och stocklista som en reklam över vad de kan erbjuda. Detta stämmer inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta verkar så najs!
så var det folk som skulle beställa i gbg? jag är gärna med på ett hörn med. mina behov inte inte så stora att man har lust att betala 900 spänn för frakten.. det lägger jag hellre på en firre jag inte kan hitta här i gbg...

alltså, denna i firman är ej seriös, bilder och listor är snodda från de jong!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va! är allt en bluff ! elr inte ??? jag hade kanske tänkt beställa bläckfisk där....

Peter har gjort en beställning som gick allt annat än smidigt, läs nedan....

Jag och tre till gjorde en beställning från den här butiken för ett par månader sedan. En stor del av leveransen saknades när jag tog emot beställningen, speciellt de "ovanliga" arterna och först hävdade han att vi visst hade fått rätt grejer. Han drog för hela beloppet men vi fick tillbaka det mesta av pengarna och delar av beställningen skickad senare utan extra kostnad. Flera koraller stämde inte med bilderna och en art var fel art vilket innebar dubbelt pris (en del koraller var iofs en större storlek än vad vi beställt enligt honom och detta tog han inte extra för). Bra och snabb leverans, kom på förmiddagen efter det skickats från Holland. Ingen innehållslista med checklista var med i kartongerna.

Ganska mycket har dött men det vill jag inte lägga på butiken och de verkade vara vid god vigör när jag fick dem. Alla korallerna lever.

Räkna inte med att det kommer gå smidigt eller att ni får det ni beställer. Vi gjorde det pga den nästan totala bristen på djur här i Finland.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tycker det är sjukt att skicka levande på det viset.... isf så är det ju sjukt att köpa de flesta firrar som finns i handeln.

nej, det är stor skillnad, fisk o korall från reven samlas av folk som jobbar med

det, sen packas det omsorgsfullt och flygs hit, och tas om hand av folk som

kan det här, det går att få leveranser från EU med specialtransport, gjord för

för levande djur, men dyrt för privatperson. dessutom krävs det lite kunskaper

och karantänburkar mm ,när man tar hand om djur som fraktats länge!

jag undrar om det är lagligt överhuvudtaget att importera på detta viset, med

onödigt lång transporttid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att göra allt i min makt att förbjuda handel med levande djur över internet. Man kan tycka att det endast är för att jag råkar ha butik själv. Men så är det absolut inte. Jag tycker det är fel och borde förbjudas. Det är djur vi handlar med. Gråzoonen som diverse småweb butiker målar sig stora firmor genom internetanonymitet är förödande för djurhandeln och jag ser absolut ingen framtid i att djur skall behandlas på detta vis. Jag har adresserat ämnet till högre ort och hoppas på gensvar. Jag tycker att det är var människas ansvar att säga ifrån ordentligt när sådant här blommar upp. Rannsaka er själva även om nu det hade förenklat för många att få tag på djur som tex Bläckfisk så tror jag att begränsningarna som nu finns sparar mången tex. bläckfisks liv. Jag har själv varit med när kunnigt folk på publika akvarium tagit in Bläckfisk. 1 av 3 överlevde och denna gjorde det bara i 6 månader. Privatpersoner har sällan mer än de rätta ambitionerna att hålla dessa djur. Vad jag skriver kan säkert uppfattas som rent trams av många men jag tror att mycket behöver städas om vår hobby skall förbli eller växa på dessa breddgrader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...