Gå till innehåll

Penduktor


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

när flödet tryck ihop i början av konen så ökar farten och då den kommer ut från konan så ökar den ännu mer å drar med sig mer vatten och flödet ökar ytterligare. Det är nästan samma princip med en stream pump

Tycker att det är en intressant tillägg för att öka flödet för en liten peng.

Penductor_M.gif

Det är vad jag fattat bla korallenzucts skummare utnyttjar för att få mer fart inne i skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när flödet tryck ihop i början av konen så ökar farten och då den kommer ut från konan så ökar den ännu mer å drar med sig mer vatten och flödet ökar ytterligare. Det är nästan samma princip med en stream pump

Tycker att det är en intressant tillägg för att öka flödet för en liten peng.

Penductor_M.gif

Det är vad jag fattat bla korallenzucts skummare utnyttjar för att få mer fart inne i skummaren

Ok. Dessutom att fa mer fart pa vattnet utan att trycka ned mer watt slukande elmotorer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Dessutom att fa mer fart pa vattnet utan att trycka ned mer watt slukande elmotorer

Är tveksam att du har bättre verkningsgrad i den pumpen med det utblåset. Dock kan man få fart på vattnet utanför pumpen som gör att allt vatten inte passerar pumpen. Tyvärr har du samma effektförbrukning som om det passerade pumpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tveksam att du har bättre verkningsgrad i den pumpen med det utblåset. Dock kan man få fart på vattnet utanför pumpen som gör att allt vatten inte passerar pumpen. Tyvärr har du samma effektförbrukning som om det passerade pumpen!

Vad jag menade var att fördelen var att man just far mer fart pa vattnet utanför pumpen utan att man behöver tillföra mer energi (elektricitet-värme). Pa 70-talet brukade vi sätta ett horn framför elbasanläggningens högtalaelement. Da dundrade det mer utan att man behövde mer kraft ur förstärkaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod att du menade det! Nu är jag inte tillräckligt påläst för att säga att du har fel men jag är tveksam då det alltid behövs en viss mängd energi för att göra ett arbete, i detta fallet att få en massa i rörelse.

Vad jag menar att är att det går åt lika mycket energi att i pumpen oavsett hur utblåset ser ut, inom rimliga gränser. Därför skapar du inte mer rörelse i vattnet med detta "horn". Är det så att utblåset har lägre motstånd en ett standard utblås så har du helt rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, om du tänker dig principen med en skummare som drar in luft på egen hand, så arbetar denna på samma sätt, det lägre trycket ger ett sug efter mer vatten, vilket ger mer flöde utan att för den sakn ha en större pump. Liter vatten/watt blir således mer. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod att du menade det! Nu är jag inte tillräckligt påläst för att säga att du har fel men jag är tveksam då det alltid behövs en viss mängd energi för att göra ett arbete, i detta fallet att få en massa i rörelse.

Vad jag menar att är att det går åt lika mycket energi att i pumpen oavsett hur utblåset ser ut, inom rimliga gränser. Därför skapar du inte mer rörelse i vattnet med detta "horn". Är det så att utblåset har lägre motstånd en ett standard utblås så har du helt rätt.

Ok, nu får jag börja spekulera men här är jag ute på hal is.

1/ mojängen gör helt enkelt att pumpen får en högre verkningsgrad. Om vi jämför med högtalare kan en högtalare som tex har en lättare kon ha en högre verkningsgrad en än med tung dito.

2/ Lite fysik. Energin är lika med massan gånger hastigheten i kvadrat (E=MV2). Kanske gör mojängen att vattnet (dvs massan) strömmar lite långsammare men i gengäld är det mer vatten som strömmar.

Nån som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, om du tänker dig principen med en skummare som drar in luft på egen hand, så arbetar denna på samma sätt, det lägre trycket ger ett sug efter mer vatten, vilket ger mer flöde utan att för den sakn ha en större pump. Liter vatten/watt blir således mer. :)

Förstår nog inte riktigt detta hur du menar! Men om jag fattar det rätt så minskar mottrycket efter pumpen på detta sättet och det minskar i så fall motståndet och alltså ökar verkningsgraden. Stämmer! Ovan utgick jag från att verkningsgraden i pumpen inte ändras drastiskt vilket du beskriver här att det gör (stämmer det att verkningsgraden ökar så har jag helfel)!

Ok, nu får jag börja spekulera men här är jag ute på hal is.

1/ mojängen gör helt enkelt att pumpen får en högre verkningsgrad. Om vi jämför med högtalare kan en högtalare som tex har en lättare kon ha en högre verkningsgrad en än med tung dito.

2/ Lite fysik. Energin är lika med massan gånger hastigheten i kvadrat (E=MV2). Kanske gör mojängen att vattnet (dvs massan) strömmar lite långsammare men i gengäld är det mer vatten som strömmar.

Nån som vet?

Jag vet inte med särkerhet! Fall ett beskrivs av Jimmy men även tidigare av Jens. Alternativ 2 tror jag mer på personligen och då tror jag vi har förstått varandra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag som trodde injektorpumpen ledde tillbaka litet vatten från utblåset till insuget eller impellern så att det kan riva med luft ur insugslangen så att luft inte stoppar pumpen helt. De kallas väl för självsugande? Min erfarenhet är i alla fall att det räcker med tio liter vatten i trädgårdspumpen för att tömma 100 meter 40 mm sugslang på luft. (rymmer 80 liter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä du Stig, det är nog samma princip som gäller vad jag kommer ihåg. Däremot tar den mer effekt än en dränkbar pump och det är därför man går över till dränkbara pumpar i brunnar för inte tala om det rena h-e man kan ha när luft kommer på fel ställe i en injektorpump. Jag har blivit ordentligt blöt ett par gånger pga detta! Principen är att byta tryck mot flöde så alla fysikaliska regler gäller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jaja, jag trillade på den här tråden via google, på jakt efter något helt annat.

Eftersom jag är den jag är... Någon som vet om, och i så fall var, det går att få tag på en sådan här i Sverige? Europa?

Sen som en reflektion till trådens innehåll. Motståndet i noskonan kommer öka sänka verkningsgraden för pumpen, antingen genom minkat flöde, eller genom ökad energiförbrukning, jag inbillar mig lite av både och. Som en bonus på flödessidan fungerar munstycket som en venturi, och suger med sig vatten från omgivningen.

Streamer pumpar drar nog ytterst lite effekt från den här effekten, utan största vinsten för deras del är helt enkelt att designen erbjuder väldigt lite motstånd mot vattenrörelsen. Något får de klart från att vatten i rörelse suger med sig mer vatten, men i jämförelse tror jag det bleknar mot resten av flödesfördelarna. (Och hela den här venturiliknande effekten hos en streamer sker framför den, inte i själva pumphuset, vilket delvis är orsaken till varför de ger så breda turbulenta flöden.)

Och jag ber om ursäkt för djupdykningen i arkivet. 17 månader gammalt, kanske det rent av luktar lite lik.

;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter det inte nåt liknande i Kz-skummare - bioted kanske vet mer

Alla venturi skummare har "något liknande" men de är designade för att suga in luft. De skulle inte prestera något vidare så som man använder dessa. Som tur är det ingen avancerad design, så man kan bygga dem relativt enkelt själv, men kan man få pris + frakt i rätt område lönar det sig kanske inte. Länken ovan är ett gränsfall, åker man på tull är det både bättre ekonomi att bygga själv, och roligare. Kanske inte lika snyggt dock... Någon som har en svarv man kan låna?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...