Gå till innehåll

Sillens 720 l


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 238
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Är kul att lägga ut bilder när man får respons från andra akvarister! Lägger upp ett par korallbilder också när jag ändå är på G. Är det någon som vet vad den lilla gröna Acroporan är för något, själv är jag inte ens riktigt säker på om det är en Acropora, arter är inte min styrka!

Den lilla gröna är en av de fraggarna jag har kvar av en knytnävsstor korall som tog stryk när doppvärmaren fastnade i läge på!

I morgon blir det till att försöka få lite mer sand att ligga mellan revet och framrutan! Var hos Triton en sväng i dag och fick lite bra idéer både från dem och andra kunder!

post-2171-14468919027728_thumb.jpg

post-2171-14468919028075_thumb.jpg

post-2171-1446891902829_thumb.jpg

post-2171-14468919028524_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Jag har nu skaffat ytterliggare en invånare i karet, en Centropyge potteri - Rosa dvärgkejsare. I början fick den lite stryk då jag sedan tidigare har en dvärgkejsare. Nu fungerar det bra och den äter bra. Den ska bara få läka stjärtfenan som den blev av med halva!

Skickar med ett par bilder till!

post-2171-14468919258089_thumb.jpg

post-2171-14468919258463_thumb.jpg

post-2171-1446891925867_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu skaffat ytterliggare en invånare i karet, en Centropyge potteri - Rosa dvärgkejsare. I början fick den lite stryk då jag sedan tidigare har en dvärgkejsare. Nu fungerar det bra och den äter bra. Den ska bara få läka stjärtfenan som den blev av med halva!

Skickar med ett par bilder till!

Den var snygg.

Jo fiskarna har ju den fina egenskapen att läka skulle ju va kul om man kunde spränga bort ena benet och att det växte ut senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg firre!!

Lite nyfiken vad går en potteri lös på i pris och är den på dina koraller nått?

Jo den är grymt vacker. Den har noppat lite på någon korall men jag har rätt många av dem och de är stora så det är inga problem hos mig, inte än i alla fall.

Jag vågar inte uttala mig om priset på dessa. Jag har fått för mig att denna är en av de arter som kan variera mycket i pris. Jag har tittat på Dvärgkejsare ett tag då jag gillar dem och har några sorter jag är intresserad av. Då gäller det att ha ögonen öppna när det dyker upp en sådan. Jag köpte min av en bekant som visste jag var intresserad så det är inte rellevant vad jag betalade!

Är du intresserad av Dvärgkejsare så ta en titt på dem för det finns några som har grymma färger.

Den var snygg.

Jo fiskarna har ju den fina egenskapen att läka skulle ju va kul om man kunde spränga bort ena benet och att det växte ut senare.

Skulle inte vara dumt om man hadfe deras läkkött men å andra sidan vill jag inte bli av med en helkroppsdel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det var nära att jag blev tvungen att avveckla mitt kar i veckan. Förra söndagen upptäcktes en vattenläckage i mitt på golvet i vardagsrummet. Första domen var att hela golvet skulle behövas rivas ut för att kunna torka och laga golvet! Jag började att förberedda mig mentalt för detta innebar att hela karet var tvungen att flyttas ut från rummet, inget man gör med vattnet kvar i akvariet precis.

Jag lyckades hitta en kompis som hade ett 500 liters kar han kunde låna ut åt mig under tiden vilket jag var mycket tacksam för för då kunde jag i allafall behålla lite av de stora korallerna jag har samt även fiskarna. Inte helt lätt att hitta någonstans att ha så stora koraller tillfälligt och inte heller de transporter som de skulle utsättas för.

Nu förstod golvläggaren vilket jobb det var att ordna allt så han skickade dit sin bästa hantverkare för att göra en koll om det går att lösa på annat sätt. Det går genom att han lagar i parketen. Jag är så lycklig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sån förstående hantverkare är guld värd! Vad skönt för dig att du slapp allt jobbet. -Tummen upp

Ja det är bra med hantverkare som kan sitt yrke. Tyvärr finns det allt för många som inte är så skickliga. Måste säga att jag är mycket nöjd med försäkringsbolaget också som hade tagit sin del av det hela också. Det var inget snack hos dem om att de skulle betala för utgifterna som skulle uppkommit pga flytt.

Skönt att du lyckades få tag i en så bra kille! Vad orsakade läckaget?

Det var ett rör i värmesystemet som hade börjat läcka i ett skarv.

wow, blev sååå imponerad av din superwoman! har en superman, men den går inte att jämföra med din superwoman!

Jag gillar också min Superwoman. jag har en Superman också som jag oc kså gillar men den har inte alls lika starka färger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hade missat din Potteri Jonas! Supersnygg fisk! Är själv ute efter en sådan. :)

Vilka koraller går den på som du har sett?

Visst är den vacker!

attachment.php?attachmentid=43231&d=1265456786

Hitills har jag inte sett att den har noppat på några koraller. Jag visste innan att den kan ge sig på korallerna men jag tyckte det kunde den väll få då med tanke på attt jag har tillräckligt mycket för att den inte borde stressa ihjäl någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det var många frågor här ett tag om min Potteri gav sig på. Jag har nu haft den ett tag och jag har inte sett den eller den andra dvärgkejsaren störrt några koraller. Visst har det nafsat lite på dem men inte mycket och jag har mycket koraller så det har bara varit bra så att polyperna drar sig in lite.

Det har varit lite mycket ett tag så jag önskar att jag i alla fall hade vanskött det, visst har jag bytt vatten några gånger och så samt gett fiskarna mat men där slutar det. Jag har nu fått lite lust att få igång det hela och kommer börja med att byta batterier i timrarna till lyset, alla rör lyser inte nu vilket börjar synas på ett par acroporor.

Tanken är sedan att jag ska gallra ut lite i storlek på några av koralleran så att jag får fram de jag tycker bäst om själv, har några som har trykts ner för mycket. Får försöka lägga ut lite annonser på det som blir över fdör det kommer bli båda fraggar och rätt stora koraller. Det största som antagligen åker ur är en acropora som är 15-30 cm i diameter. Ser fram mot urstädningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Anders!

Jag kan bara hålla med dig! Jag tänkte inte ha några Kejsare alls från början då jag var mycket förtjust i kirurger. Har dock upptäkt att dessa Dvärgkejsare är grymt vackra så jag är igentligen sugen på att skaffa någon till. Tyvärr tror jag det kan blir lite svår då de inte är så snälla mot varandra då reviren blir för små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Anders!

Jag kan bara hålla med dig! Jag tänkte inte ha några Kejsare alls från början då jag var mycket förtjust i kirurger. Har dock upptäkt att dessa Dvärgkejsare är grymt vackra så jag är igentligen sugen på att skaffa någon till. Tyvärr tror jag det kan blir lite svår då de inte är så snälla mot varandra då reviren blir för små.

Av egen erfarenhet (en väldigt dyr sådan) så vet jag att potteryn kan vara rätt så grilsk om den gått ensam i karet ett tag. Jag släppte ner en av de kejsare som blir större men då i samma storlek som min pottery och det gick bra i två dagar - sedan så låg den andre död på botten med många bitskador.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder jonas! :):smiley20:

//Gustaf

Tack!

De fina bilderna har frun tagit, syns tydlig skillnad. Ska hälsa henne!

Av egen erfarenhet (en väldigt dyr sådan) så vet jag att potteryn kan vara rätt så grilsk om den gått ensam i karet ett tag. Jag släppte ner en av de kejsare som blir större men då i samma storlek som min pottery och det gick bra i två dagar - sedan så låg den andre död på botten med många bitskador.

MVH Lasse

Det är väll med denna som många andra Dvärgkejsare att de kan vara rätt på om de får konkurans. Jag hade sedan tidigare en Loriculus, http://se.reeflex.net/tiere/252_Centropyge_loriculus.htm , som jag uppskattar mycket. Båda dessa 2 är aktiva i karet och har fin färg vilket jag gillar och när man har bekanta här så är båda dessa sådan de ser i karet, vackra koraller ser de tyvärr inte på samma sätt.

När jag satte i den andra trodde jag det skulle vara lite strid mellan dessa 2 men potteryn gav sig på de större kirurgerna först och var inte så kaxig när det var dags för att mäta sig med de mindre fiskarna. Jag matade dock mycket några dagar i samband med att den sattes i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

De fina bilderna har frun tagit, syns tydlig skillnad. Ska hälsa henne!

Det är väll med denna som många andra Dvärgkejsare att de kan vara rätt på om de får konkurans. Jag hade sedan tidigare en Loriculus, http://se.reeflex.net/tiere/252_Centropyge_loriculus.htm , som jag uppskattar mycket. Båda dessa 2 är aktiva i karet och har fin färg vilket jag gillar och när man har bekanta här så är båda dessa sådan de ser i karet, vackra koraller ser de tyvärr inte på samma sätt.

När jag satte i den andra trodde jag det skulle vara lite strid mellan dessa 2 men potteryn gav sig på de större kirurgerna först och var inte så kaxig när det var dags för att mäta sig med de mindre fiskarna. Jag matade dock mycket några dagar i samband med att den sattes i.

Jag har haft fyra dvärgkejsare tillsammans, loriculus, bispinosa, bicolor och potteri isatta i burken i nämnd ordning. De tre första har inte haft några inbördes problem loriculusen har dock haft dålig tillväxt och sett ganska ömklig ut. Efter 2-3 år i karet så dog den.

När jag köpt potterin så var jag lite orolig att den skulle ge sig på bispinosan eftersom de är ganska lika. Det som hände var istället att den körde ner bicolorn under några stenar. Där var den sedan länge och jag spotmatade den med en lång pipett. Så fort den kom fram fick den stryk och försvann ner i sin grotta igen. Detta pågick ganska länge, flera månader och när jag sedan skulle iväg på tre veckors semester och inte kunde spotmata bicolorn så trodde jag att det skulle vara kört för den.

Döm om min förvåning när jag kom hem och de simmade sida vid sida! Potterin har senare haft något nytt ryck och kört ner bicolorn i sin grotta ett par veckor men senaste halvåret har det fungerat utan problem.

Den enda av mina dvärgkejsare som pickat på lps är bicolorn, men jag kan inte se någon större skada.

Ursäkta om detta var en utvikning från tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligt det var ett utvik men av intresse då jag är lite småsugen på just en bisponosa. Trodde dock det var lite kört när jag skaffade potterin men det kanske det inte är då. Karet är nog tillräckligt stort för dem och det finns gott om gömställen, fast jag vill ju ha dem framme.

Jag har fått för mig att det är lättare att få fiskarna att vara framme om det finns gott om gömställen och detta har funnits som tanke i huvudet när jag byggt mitt rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...