Gå till innehåll

Vad händer på "hemliga forumet"?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Vad händer på "hemliga forumet"?

Ja, det är väll lika bra att dra igång en sådan här tråd så att vi utbölingar som inte betalar också får inblick i vad som händer på guiden redan från början.

Jag stödjer inte guiden med pengar utan "endast" med min erfarenhet vilket tydligen inte räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jaken syftar på det som jag skrev om i inlägg #146 i tråden nedan:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24482&page=8

Vi är nu jätteglada över att vi har 72 stödmedlemmar (+ de som inkommit under helgen om jag inte kollat ännu). Vi funderar vad vi ska göra med de extra pengar som kommit in, t.ex. om vi ska göra någon kalender eller om pengarna ska gå till ännu bättre IT-drift.

En möjlighet att hantera detta är naturligtvis att göra en enkätundersökning till alla stödmedlemmar via PM. Men det känns inte så rationellt att sända 72 PM och sortera alla svar. Istället har vi startat en tråd där stödmedlemmarna kan säga vad de vill att deras 100-lapp ska gå till, så får vi sortera svaren när de är klara. Det är detta som är "hemliga tråden". När vi fått tillräcklig respons på detta lovar jag at vi berättar hur vi gör.

Alla som vill vara med och bestämma vart deras 100-lapp ska gå till kan bli stödmedlemmar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har betalt för att jag har hängt här på forumet i flera år utan att betalat en krona. Inte för att jag skall ha några extra förmåner. Gör ni typ ett eget forum för oss som betalar. Så är det lätt att såna som typ Jaken med massor av erfarenhet försvinner tyvärr i från forumet. Jag förstår Jaken att han bidrar med sin kunskap istället för att betala. Jag bidrar hellre med en krona istället för att skriva just nu.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör ni typ ett eget forum för oss som betalar. Så är det lätt att såna som typ Jaken med massor av erfarenhet försvinner tyvärr i från forumet. Jag förstår Jaken att han bidrar med sin kunskap istället för att betala. Jag bidrar hellre med en krona istället för att skriva just nu.....

Det är ingen risk att det kommer bli så att folk försvinner till "det hemliga forumet".

Där är det inte tillåtet att diskutera fisk, teknik eller annat som har med akvarium att göra, utan endast ämnen som har med driften av SG eller själva stödmedlemsskapet att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen risk att det kommer bli så att folk försvinner till "det hemliga forumet".

Där är det inte tillåtet att diskutera fisk, teknik eller annat som har med akvarium att göra, utan endast ämnen som har med driften av SG eller själva stödmedlemsskapet att göra.

Nä men vad han menar är ju att Jaken tex genom sina många kloka inlägg bidrar till ett högt besökande på guiden vilket attraherar annonsörer. På så vis kanske Jaken i sig bidrar till mer pengar genom sina inlägg men han får inte vara med och bestämma vart pengarna går? Signalen blir ju lite att betalar du så får du vara med och bestämma.

Tycker det är lite konstigt att det tog 90 inlägg i förra tråden innan någon ens undrade vart pengarna ska gå.

Jag har tidigare varit "betalande medlem" men beslöt mig för att sluta under en period när jag tyckte att modereringen var under all kritik. Nu tycker jag stämningen är på topp och bidrar gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är väl rätt logiskt att dom som betalar får va med att bestämma vart pengarna

går:) ,ärligt talat hade jag inte kunnat inbilla mig ens, att en ynka hundring kan skapa

så mycket debatt i denna äckligt dyra hobby:), knappt en paket korall-lim får man för

en hundring!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är väl rätt logiskt att dom som betalar får va med att bestämma vart pengarna

går:) ,ärligt talat hade jag inte kunnat inbilla mig ens, att en ynka hundring kan skapa

så mycket debatt i denna äckligt dyra hobby:), knappt en paket korall-lim får man för

en hundring!

Vad var det du inte förstod i det jag skrev?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok :)! Jag kanske var oklar!

För att forumet ska vara framgångsrikt krävs att det finns medlemmar som vet något och har erfarenhet. Utan dessa personer får nybörjare inga svar, inga intressanta trådar skapas, ingen besöker forumet och ingen vill därmed annonsera vilket medför att det inte blir några annons intäkter. Om vi säger att det är den funktionen som Jaken har så bidrar han ju med med kunskap som i sin tur ger pengar i form av annons intäkter. Om han betraktas som en 2:a klassens medlem och inte får vara med och utveckla forumet för att han väljer att bidra med kunskap istället för pengar så finns ju en risk att han och andra lämnar forumet. Då blir ju forumet lite fattigare. Ett forum utan kunskap men fullt av folk som bara upprepar att en 100-ing inte är några pengar. Det tycker jag inte heller att det är men som en markering slutade jag betala den i samband med en incident som Crille borde känna till om någon. En ny driftsäker server är ju inte till mycket glädje om det inte finns någon kunskap att fylla den med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klipper in den avsiktsförklaring jag skrev i "Hemliga forumet".

"Tanken med det här forumet är inte att det skall diskuteras teknik, djur eller något annat som har med akvarierna att göra. Där skall de vanliga medlemmarna inte kunna missa något.

Tanken är däremot att vi moderatorer får en referensgrupp av de mest intresserade medlemmarna på guiden där vi kan ta emot eller föra fram tankar på guidens framtid. Det är stödmedlemmarna som möjliggör driften av guiden och säkert också är mest engagerade. (Som grupp räknat - undantag finns naturligtvis). Det är därför vi vill ha en tätare kommunikation just med er.

Det är naturligtvis fritt att starta trådar på guiden så om någon enda stödmedlem ser något här som borde ventileras bland de andra medlemmarna är det bara att öppna en tråd...

Om någon icke stödmedlem är nyfiken på vad som händer på detta forum är det bara att betala in 100:- eller PM:a någon stödmedlem eller bara starta en tråd på övrigt: Vad händer på "hemliga forumet".

Vi vill inte ha något hemlighetsmakeri - vi vill bara ha en tätare kommunikation.

Alla de nya saker som införts den senaste tiden skulle vi tagit upp i det här forumet."

Det har varit litet diskussion i introduktionstråden om förmåner för betalande medlemmar.

Vad vi har kunnat läsa ut är det mest önskade en högre driftsäkerhet på guiden men vi har inte startat någon egentlig diskussion i ämnet och det är många som inte yttrat sig.

Detta är alltså vad som hänt hittills. Och detta är ingen hemlighet. Om vi lyckas förbättra driftsäkerheten kommer alla att ha fördel av det.

Vi vill bara känna oss för om eventuella förändringar / förbättringar innan vi genomför något. Det är något vi gjort genom PM tidigare t.ex till "gamla" medlemmar som inte var så aktiva som tidigare. Genom att vi vänder oss till knappt 100 medlemmar räknar vi med att få ett mer rättvisande svar. Själv är jag sådan att ser jag ett bra svar på en fråga på guiden skriver jag inget mer. Och jag tror många resonerar som jag i det avseendet. När vi haft omröstningar på forumet har ytterst få svarat räknat från hela medlemstalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok :)! Jag kanske var oklar!

För att forumet ska vara framgångsrikt krävs att det finns medlemmar som vet något och har erfarenhet. Utan dessa personer får nybörjare inga svar, inga intressanta trådar skapas, ingen besöker forumet och ingen vill därmed annonsera vilket medför att det inte blir några annons intäkter. Om vi säger att det är den funktionen som Jaken har så bidrar han ju med med kunskap som i sin tur ger pengar i form av annons intäkter. Om han betraktas som en 2:a klassens medlem och inte får vara med och utveckla forumet för att han väljer att bidra med kunskap istället för pengar så finns ju en risk att han och andra lämnar forumet. Då blir ju forumet lite fattigare. Ett forum utan kunskap men fullt av folk som bara upprepar att en 100-ing inte är några pengar. Det tycker jag inte heller att det är men som en markering slutade jag betala den i samband med en incident som Crille borde känna till om någon. En ny driftsäker server är ju inte till mycket glädje om det inte finns någon kunskap att fylla den med.

först o främst var förra inlägget inte riktat åt det du skrev. incidenten du menar är väl när jag

och några till blev bannade, då slutade jag oxå betala, på samma grunder som du dålig moderering!!

som det är nu tycker jag det flyter på bra, och jag är nöjd och tycker det är värt att betala för det

man får här, sen kan man vända på steken varför ska man slippa betala för att man är mer aktiv,än

andra, men som sagt upp till var och en om man vill stödja eller inte, det där med 2:a klassens medlem

är ju bara trams, vem som helst kan pynta dom pengarna om dom känner sig så!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är naturligtvis fritt att starta trådar på guiden så om någon enda stödmedlem ser något här som borde ventileras bland de andra medlemmarna är det bara att öppna en tråd...

Om någon icke stödmedlem är nyfiken på vad som händer på detta forum är det bara att betala in 100:- eller PM:a någon stödmedlem eller bara starta en tråd på övrigt: Vad händer på "hemliga forumet".

Vi vill inte ha något hemlighetsmakeri - vi vill bara ha en tätare kommunikation.

Alla de nya saker som införts den senaste tiden skulle vi tagit upp i det här forumet."

NI får det att låta som forumet har typ 1000 Medlemmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var definkitivt inte ngt av det du skrev som roade mig.. bara att det ahabs kommentar att det tog 90 inlägg innan ngn ifrågasatte var pengarna skulle gå till...och lite annat med... jag var på gott humör .. hoppas det är ok med dig?

helt ok:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahab - menar du att vi som bidrar med pengar gör det för att vi inte bidrar med kunskap - i din uppskrivning av Jakens förhållningsätt satte du en knytnäve i 72 stycken som tycker det är värt att förutom bidra med kunskap även bidra med pengar. När någon bidrar med kunskap så avgör man själv var den kunskapen skall hamna - vill man inte offentliggöra den så skickar man svaret via PM till de som man tycker skall ta del av din kunskap.

Vad gäller var pengarna skall gå till är det självklart att om några skall ha inflytande över detta så är det just de som bidrar med pengarna - inga andra. Om nu någon blir sur för att han/hon inte får vara med och bestämma vart insamlade pengar skall gå till och slutar att skriva för det så är det den personens val. SG är inte en demokratisk organisation - SG ägs av den ekonomiska förening som består av moderatorerna - moderatorerna utses av dem själva. Hur insamlade pengar används bestäms av moderatorerna - om de nu vill höra på dem som bidragit ekonomiskt vad de tycker att pengarna i första hand skall användas till så är det upp till dem tycker jag och inte till några andra. Jag har betalat stödavgift sedan jag blev aktiv på sidan och jag har lovat att pytsa in ytterligare 250 kronor om vi når 100 stödmedlemmar. Jag har inte pytsat i dessa pengar för att få inflytande, fördelar eller något annat. Jag har heller inte skrivit mina trådar eller deltagit i debatter och andra trådar med något annat syfte än att förmedla den erfarenhet som jag har och få andra att inte göra de misstag som ligger bakom min erfarenhet. Vad gäller vart pengarna går till så är det inte viktigt för mig eftersom jag betalar till en ekonomisk förening som jag inte styr över. Pengarna är till för att garantera att sidan fortsätts att drivas på det sätt som den gör nu och om moderatorerna tycker att de är värda en bläcka på min bekostnad för att orka kämpa vidare så är det upp till dem - jag litar faktiskt på deras goda omdömme, både som enskilda personer och grupp. Men eftersom de frågar stödmedlemmarna vad de tycker pengarna skall gå till så kommer jag att ge mina synpunkter i den "hemliga tråden" Insatsen är 100 kronor för att syna destta kort och se vad jag tycker :)

Jag kan dock ta ett annat förslag som kan lösa denna Gordiska knut - pengar kontra kunskap. Låt moderatorerna utse låt oss sägga 5 hedersstödmedlemmar (godtyckligt givetvis) som de anser bidragit i betydande grad till forumets utveckling under det sista året. Hedersstödsmedlemskapet gäller för ett år och delas bara ut till de som inte bidragit ekonomiskt och kan inte delas ut till en moderator. Hedersstödsmedlemskapet ger alla eventuella fördelar som ett bidrag på 100 kronor kan ge, förnärvarande större PM box, större bilder och att få läsa och ge sin röst i den "hemliga tråden".

Är moderatorerna på sin givmilda sida så kan de låta medlemmarna rösta en gång om året.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu citerar jag mig sj från "hemliga forumet" för jag orkar inte skriva om allt osv men ni lär förstå hur jag tänker :)

"Hmm.. jag är jävligt kluven i denna fråga..

Å ena sidan känns det fel. Jag har betalat för att SG ska kunna vara oberoende av annonsörer, så att admins+moderatorer kan fortsätta med det bra arbete de redan gör utan att känna en viss press över ekonomin och så att vi ska kunna fortsätta ha forumet som ett ställe där man kan reflektera, finna lösningar och lära sig nya saker.

Jag har betalat helt enkelt för att vi användare ska ha kvar SG, och jag tycker det är okej att man som betalande medlem får vissa förmåner som större mailbox och blogg, men att man "delar" forumet känns lite för mycket. Visst, det handlar om 100 kr, men jag tror inte att det är storleken på beloppet det handlar om(den här hobbyn är som sagt jävligt dyr), utan själva principen. På ett sätt "bevisar" man ju nu att det finns en viss "favorisering".

Å andra sidan förstår jag också admins+mod, det är ju viktigt med feedback och det är inte alltid lätt att nå alla. Men, om nu den här delen bara handlar om att förbättra SG, så är det väl bättre att skrota den OCH istället för att skicka enkäter via PM, så kan man ju lägga till trådar då och då med omröstningar. Jag vet att andra forum använder sig av det och det funkar utan en massa extraarbete + att alla medlemmar kan se resultatet när omröstningen är över och diskutera ämnet. På så sätt tror jag det blir lättare för admins att se vad folket på SG vill ha och man blir "skyldig" att rösta, röstar man inte har man ingen rätt att klaga senare heller.

För övrigt tycker jag inte vi ska syssla med t-shirts, kalendrar och sånt. Det tar för mycket tid och arbete (annars finns ju www.spreadshirt.com, men är osäker på kostnaden). Det jag föreslår just nu är att ni ska satsa på att göra sidan stabil. Blir det ett överskott av pengar så kan man väl se till att de som arbetar och lägger ner tid på SG delar på pengarna, eller kanske använda det på saltträffar och sånt?

Jag tror att det bästa vore om vi la ner den här delen, bara för att inte riskera att stämningen här på forumet blir dålig, det märks av redan nu, det har börjat forma sig till ett "vi mot de", tyvärr, men det är så vi människor reagerar."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok :)! Jag kanske var oklar!

För att forumet ska vara framgångsrikt krävs att det finns medlemmar som vet något och har erfarenhet. Utan dessa personer får nybörjare inga svar, inga intressanta trådar skapas, ingen besöker forumet och ingen vill därmed annonsera vilket medför att det inte blir några annons intäkter. Om vi säger att det är den funktionen som Jaken har så bidrar han ju med med kunskap som i sin tur ger pengar i form av annons intäkter. Om han betraktas som en 2:a klassens medlem och inte får vara med och utveckla forumet för att han väljer att bidra med kunskap istället för pengar så finns ju en risk att han och andra lämnar forumet. Då blir ju forumet lite fattigare. Ett forum utan kunskap men fullt av folk som bara upprepar att en 100-ing inte är några pengar. Det tycker jag inte heller att det är men som en markering slutade jag betala den i samband med en incident som Crille borde känna till om någon. En ny driftsäker server är ju inte till mycket glädje om det inte finns någon kunskap att fylla den med.

Vad är det som gör att jaken inte inte kan uttrycka sig om utveckligen i forumet, kan väl inte vara så svårt o starta en tråd om det , OM man nu vill det, Jag kan inte tänka mig någon här på

guiden som skulle se Jaken som en andra klassens medlem eller för den delen någon annan..

pengar eller inte pengar..

Jag är relativt ny här på forumet men kan uppleva att det finns en fantasktisk kunskap att hämta

hem härifrån. Detta forum är vad jag kan tycka rent ut sagt skitbra forum, har säkert räddat

många i 'trånga' lägen med sina akvarium. Även som 'ny' här så har jag insett Jakens kunskapsbank

och vill gärna få möjligheter att ta del av denna via detta forum.! Och detta gäller dom flesta veteraner här som hjälper gång på gång oss nya. Man lär sig vilka man ska 'lyssna' på efter ett tag. Min persoliga uppfattning som jag har upplevt är att det är lite väl många medlemmar

som dock skiver lite väl mycket rent ut sagt.. dvs har ingen erfarenhet av vad dom skriver eller

så vill dom bara samla 'inlägg' jag vet inte..

detta problem skapar snarare 2-klassens medlem än den där hudringen ni nu kivar om..

tycker detta forum har en lysande framtid för sig precis som hobbyn, då i princip ALLA

har råd att ha ett saltakvarie hemma.

/manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahab - menar du att vi som bidrar med pengar gör det för att vi inte bidrar med kunskap - i din uppskrivning av Jakens förhållningsätt satte du en knytnäve i 72 stycken som tycker det är värt att förutom bidra med kunskap även bidra med pengar. När någon bidrar med kunskap så avgör man själv var den kunskapen skall hamna - vill man inte offentliggöra den så skickar man svaret via PM till de som man tycker skall ta del av din kunskap.

Försöker du misstolka mig???

Det är möjligt att jag är otroligt oklar och man kan tolka det på detta viset.

Man kan bidra på många sätt:

*Genom att dela med sig av sitt kunnande

*Genom att sätta in 100:-

*Eller både genom pengar och kunnande

Det ideala hade ju varit det sista men om någon väljer att "bara" göra det med kunskap så måste väl det respekteras. Som Stig skriver så har ju forumet lidit av ett visst kunskapsbortfall och man har skickat ut PM till medlemar för att veta varför dom lämnat forumet. Men om vi satsar tillräckligt på betalande medlemar så kanske vi kan hyra in Fosså istället för Jaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahab - hur skall det rödmarkerade tydas då?

Om han betraktas som en 2:a klassens medlem och inte får vara med och utveckla forumet för att han väljer att bidra med kunskap istället för pengar så finns ju en risk att han och andra lämnar forumet. Då blir ju forumet lite fattigare. Ett forum utan kunskap men fullt av folk som bara upprepar att en 100-ing inte är några pengar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som gör att jaken inte inte kan uttrycka sig om utveckligen i forumet, kan väl inte vara så svårt o starta en tråd om det , OM man nu vill det, Jag kan inte tänka mig någon här på

guiden som skulle se Jaken som en andra klassens medlem eller för den delen någon annan..

pengar eller inte pengar..

detta problem skapar snarare 2-klassens medlem än den där hudringen ni nu kivar om..

tycker detta forum har en lysande framtid för sig precis som hobbyn, då i princip ALLA

har råd att ha ett saltakvarie hemma.

/manne

Vill bara klargöra att jag inte på något vis för Jakens talan utan bara argumenterar i den här tråden skapad av Jaken (och som jag tolkar) just i syftet att ta upp att det numera finns en del av forumet som inte tillgänglig för personer som väljer att inte betala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...