Gå till innehåll

Vad händer på "hemliga forumet"?


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Calle & Stig, tack för era svar.

Jag hade missuppfattat en del.

Jag tycker ni ska fortsätta fråga de grupper som ni vill fråga.

Jag tycker precis som Lasse att ni ska ändra i stadgarna eller var det nu regleras så att ni kan ta ut ersättning för kostnader ni har för att driva guiden. Att vi får all er tid och engagamang räcker och blir över.

Jag tycker också att ni ska fortsätta ge förmåner till betalande medlemmar. Större bilder, blogg och vad det nu kan vara.

Jag föreslår också att man erkänner vad SG inte är:

SG är ingen demokrati där vi alla är med och bestämmer, utan det gör moderatorerna efter bästa förmåga.

SG är inte oberoende av sina annonsörer och betalande stödmedlemmar utan måste ta vissa mått och steg för att de skall fortsätta betala. Allt blir så mycket enklare om man är tydlig i det.

Vi som använder SG får förhålla oss till det och de regler som moderatorerna sätter upp för att inte tappa dessa intäkter och därmed inte ha råd att driva forumet.

Nu blir det något sorts märkligt dubbelspel där man kan tro att t.ex. Claude Schumacher är en oberoende expert istället för att han ger råd utifrån sina produkter och supportar försäljningen i Sverige. Fullständigt naturligt och intressant läsning. Innehavare av zoo-butiker kan fortsätta ge goda råd utan att behöva använda alias o.s.v. Bara bra om de får fler kunder på det sättet.

Jag har inga problem med en sådan verklighet om det nu är den jag beskrivit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som moderator är jag själv emot ersättning då mitt arbete inte ska ses som något jag gör för att få pengar för det. Jag gör det jag gör på min fritid för att hjälpa andra till att få en plats där man kan utbyta information, erfarenheter och ställa frågor och, för det mesta, få svar.

Skulle vi få ut någon ersättning för det vi gör så hade det varit svårt att göra de uppgraderingar och tillägg vi gör på guiden om man inte hade haft en buffert.

Hade det inte varit för SG i första hand, så hade jag nog inte hållit på med hobbyn som jag gör och utvecklats som person som jag gjort, så jag har själv mycket att tacka guiden och alla medlemmar för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har ett behov av att upgradera de resurser som forumet ligger på, och drog igång en raggningsrunda. Det målet som behövde uppnås är nått och extra pengar har trillat in. Istället för att ligga på slantarna och försöka använda dem till nästa 5 års driftskostnader tittar man på sätt att förgylla forumet på, i förhoppning om att när det börjar saknas slantar i nästa vända, om drygt ett år gissningsvis, det trillar in ett par förnyelser av medlemsskap.

Jag har avhållit mig från att skriva i den här tråden då jag inte är speciellt intresserad av att tjata hål i huvudet på folk. Min instälning är väl så ventilerad på annat håll. Men en fråga som uppstått, och som jag när jag nu i alla fall är här och skriver kan ge min personliga åsikt om är:

Jag anser att det är en självklart att MOD's inte ska ha betalt för det arbete de investerar i forumet. Det, precis som betalt medlemskap är frivilligt. Men lika självklart känns det att rena kostnader, tex resor för forumets räkning bör bekostas av forumet. Inte för att jag tror att man drar på sig speciellt många sådanna kostnader dock. Att jag sedan utan tvekan skulle bjuda ett par av MOD'sen på vad jag nu eventuellt kan erbjuda dem för deras insatser på forumet är en privat sak mellan mig och dem, och bör inte ha med 'föreningskassan' att göra.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman det är skillnad från att få betalt för sitt arbete och att få betala för att göra det. Jag tycker inte ni skall ha ett öre för arbetet men ni skall ha era omkostnader täckta. Sedan avgör ju ni om det finns pengar i kassan och prioterar därefter. Men på samma sätt som inte stödpengar skall spela någon roll för någons deltagande på forumet skall inte kostnader vara något hinder för en moderatorer för att göra sitt jobb - så ändra stadgarna där.

Capote - jag var på väg att skriva att vi för en gångs skull var oense - men du tog bort det nöjet från mig också:ledsen:

;)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för stödet i denna diskussion. Det värmer :)

Jag kan säga att vi nu avrundat diskussionen bland stödmedlemmarna för denna gång i "hemliga tråden". Resultatet var genomgående att vi ska satsa alla tillgängliga medel på IT-drift och serverkapacitet i första hand. Saker som kalendrar och T-shirts finns det generellt sett inget intresse för att lägga pengar på. Petrol arbetar redan med IT-frågan, vilket han skrivit om tidigare idag i en annan tråd.

När det gäller moderatorernas arbete ovan så är det reellt sett inget särskilt behov för kostnadsersättning. Visst reser jag själv en del extraresor i landet för att träffa moderatorer och tongivande annonsörer regelbundet (Kungsbacka och Lerum i helgen), men det ser jag som nöjesresor. I övrigt är det bara porto för att posta fakturor till annonsörer det är frågan om, och det är ytterst marginellt.

Det känns roligt att stödmedlemskapet nu är så spritt att vi kan se oss själva i ögonen och konstarera att SG kan, i värsta fall, driftas enbart med medlemspengar. Sedan använder vi annonsörspengar för utökad IT-support och investeringar i bättre IT-drift. Petrol har skrivit att vi står inför en uppgradering av databasserver (så att det inte ska vara så seeeegt ibland), och det kommer sannolikt att kosta en del i engångskostnader.

Vi väljer medvetet att inte driva upp annonsörsintäkterna med än vad det finns behov för, för att inte riskera att känna oss långsiktigt beroende av den källan. Exempelvis är Reeflex helt reklambefriat, trots att vi har rättigheter att sälja banners på Reeflex och att ta hand om alla intäkter från det till SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyckades fippla bort det jag skrev först så jag gör ett nytt försök.

Tråden tog fart vilket inte var så oväntat.

Dags att redogöra för mitt ställningstagande att inte pytsa in den fjuttiga hundringen. Det handlar självklart inte om pengar utan är ett principiellt ställningstagande som går fler år bakåt i guidens historia.

För det första är jag inte överens med ordförandes åsikt att ett finansiellt bidrag från medlemmarna behövs för att undvika att guidens framtid hamnar i beroendesituation gentemot enskild annonsör. Min åsikt är att ITdriften av guiden skall kunna finansieras till 100 % av intäkterna från annonsörer. Finanserna i föreningen är goda och guidens framtid är på inget sätt hotad av ekonomisk kolaps, även om någon eller några annonsörer skulle hoppa av.

Enligt ovanstående resonemang så finns egentligen inget behov av stödbidrag från mig så därför resonerar jag enligt följande.

Denna hobby är tyvärr vare sig etiskt eller moraliskt försvarbar och därför så "etikkompenserar" jag enligt bästa förmåga. Jag skänker pengar till Älvräddarna för att bidra i arbetet mot utbyggnaden av våra sista fritt strömmande älvar. Vilket i sig är lite motsägelsefullt med tanke på denna elslukande hobby. Kommer antagligen inom snar framtid se till att en rejäl bit gammelskog kan räddas med hjälp av sponsring och har precis tagit hittekatten Gösta under mina vingar.

Det här är inget sätt att försöka visa upp mina änglavingar för sådana har jag inte. Så länge guidens framtid inte hotas av ekonomiska anledningar kommer jag ge min hundring till någon av ovan nämnda organisationer och istället fortsätta bidra med mitt skrivande i så många trådar jag kan. Om den dagen kommer då guidens framtid och drift hotas av ekonomisk torka kanske jag omprioriterar fördelningen av mina ekonomiska bidrag.

Mitt arbete att översätta Reeflex från tyska till svenska hoppas jag ska generera ytterliggare annonsintäkter till föreningen så att fler av er medlemmar kan ge eran hundring till bättre ändamål.

Med hopp om ett fortsatt öppet forum.

//Jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tills nästa år Calle kan du samtidigt som du skickar ut PM för påminnelse om stödmedlemskapet också uppe ditt kontonummer till mig, så ska jag gladeligen skicka in tillräcklig summa för en välbehövd pilsner direkt på ditt konto, istället för att någon ska ta illa upp över att det råkar passera föreningens kassa. På så sätt får du garanterad utdelning av mitt "extra" bidrag och syftet blir glasklart, utan att någon kan ifrågasätta ekonomin.

Jaken: Jag förstår ditt ställningstagande fullt och fast. Jag har själv reflekterat över etiken inom denna hobby och den är självfallet inte vit som bomull. Något som eventuellt skulle kunna göra något gott till detta är den tråd jag tidigare skapade kring att försöka välja fiskar som är (akvarie)odlade och på samma sätt välja koraller utifrån denna moralaspekt.

När det kommer till LS är det en helt annan bollpark och där finns det väl knappast några rimliga alternativ ännu...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn - det finns visst alternativ till LS:en och det är den konstgjorda som sedan läggs ut i havet och blir befolkad. Denna sten är omfattas heller inte av EU:s importrestriktioner.

För övrigt vill jag inte starta en etisk debatt här och nu men min inställning till vildfångad fisk kontra odlad har ändrats under åren. På 80-talet drev jag odlingslinjen hårt bland ciklidakvarister.

Min nuvarande inställning är att vår lyxkonsumtion här uppe i norden hjälper faktiskt till att både skydda rev och ge lokalbefolkningen en möjlighet att bo kvar förutsatt att hanteringen sköts rätt. En fisk fångad för akvariebruk ger fångstmännen ca 4 gånger mer än fisk fångad som mat och ger därmed en anledning till att bevara reven. För närvarande tycker jag att den delen av problematiken är viktigare än de stora transportavstånden och därmed koldioxidutsläppet. Det är också orsaken till att jag hellre äter Vietnamnodlad pangasius än Norskodlad lax. Detta kan ju ändras med tiden men just nu överväger resursutjämning i min bedömning.

Till Jaken

att bygga grundekonomin på reklamfinansiering i ideell verksamhet är erfarenhetsmässigt en "dead end street". Grunden bör enligt min erfarenhet byggas på de mångas aktivitet. Se till att driften betalas av stödavgifter (det tvingar ju också moderatorerna att driva en politik som de flesta tycker är riktig) samt använd eventuella annonsintäkter till det här lilla extra. Det stöd som behövs bör också enligt min erfarenhet gå in när saker och ting är relativt bra - eftersom det gör att det finns möjlighet att göra det lilla extra som innebär att företelsen är garanterad en lång livslängd. Vaknar man upp i sista minuten så är det ofta för sent.

Jag vet heller inte om du försöker vara rolig med att ha en logga med att du inte stödjer Saltvattensguiden efter ditt inlägg eller om det är ditt riktiga jag Jaken. Mycket av min respekt för dig försvann i och med detta tilltag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men då har jag en fråga ? Som stödmedlem borde man inte ha något att säga till om på detta forum, vad det tex gäller för regler om vad man får ta upp eller inte? Eller ligger det på några få utvalda?Hur fungerar det i dag? Och sen vad det gäller Jakens logga tog jag i alla fall det som ett skämt och inget illa menat. Detta är ju ett forum man måste ju få skoja till det lite =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men då har jag en fråga ? Som stödmedlem borde man inte ha något att säga till om på detta forum, vad det tex gäller för regler om vad man får ta upp eller inte? Eller ligger det på några få utvalda?Hur fungerar det i dag?
Enligt den info som gått ut har de lika lite att säga till om som vi andra. Det har tydligen varit en tråd uppe där man lite försiktigt sonderat efter i vilken inriktning användarna vill att man ska spendera slantarna, och som har varit tillgänglig endast för de betelande medlemmarna med motiveringen att det ju trots allt är "deras" pengar. Rätt eller fel, tänker jag inte lägga mig i.
Och sen vad det gäller Jakens logga tog jag i alla fall det som ett skämt och inget illa menat. Detta är ju ett forum man måste ju få skoja till det lite =)
Antagligen. Och med tanke på innehållet i hans text så framgår det ganska tydligt att han är mer än villig att stötta SVG om/när behovet finns. Nu har jag inte sett loggan det pratas om, den fanns inte där i går när inlägget var nypostat... Tror jag inte i alla fall.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen,

är rätt ny i forumet (hänger mest i Tyska Nanoriff) och råkade ramla in på denna threadden.

att bygga grundekonomin på reklamfinansiering i ideell verksamhet är erfarenhetsmässigt en "dead end street".

Antingen är man ideell, dvs. tar bidrag men gör ingen reklam eller så tar man reklampengar och "står" för det.

Jag ser här på SG reklambanners och kan tänka mig att det betalas för att visa upp dem här (annars rätt dumt med gratisreaklam).

Alltså kan jag inte se några "dead end street" problem med Jakens argument.

Den som vill bidra skall väl göra det, men det är väl inget fel om forumet kan drivas genom reklam eller.

Detta är bara min mening som gäst, hur dett forumet finansieras eller styrs bör avgöras av de som är ansvariga.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeke & Stoffe ni har samma inflytande som alla andra. Det är fritt att starta trådar om de bara stämmer med våra regler. Som deltagare i denna diskussion har ni just nu stort inflytande eftersom vi moderatorer granskar denna diskussion noga även om vi inte skriver så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeke & Stoffe ni har samma inflytande som alla andra. Det är fritt att starta trådar om de bara stämmer med våra regler. Som deltagare i denna diskussion har ni just nu stort inflytande eftersom vi moderatorer granskar denna diskussion noga även om vi inte skriver så mycket.

Trodde inte att jag betvivlade mitt inflytande, men tack endå, annars hade jag inte skrivit ;)

Vill bara avnjuta min status som medlem.

Att ni frågar de som bidragit vad ni skall göra med alla miljoner, förklarar väl sig själv och behöver väl ingen sådan thread som denna eller?

Detta är väl inget dagis där alla måste vara med och leka alltid oavsett vad.

Den som pröjsat får rösta och mer motivering skall väl inte vuxna människor behöva.

Man kan väl inte kräva gratis inträde på Liseberg bara för man kört omkring med en klisterlapp på Saaben i 20år.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet heller inte om du försöker vara rolig med att ha en logga med att du inte stödjer Saltvattensguiden efter ditt inlägg eller om det är ditt riktiga jag Jaken. Mycket av min respekt för dig försvann i och med detta tilltag.

MVH Lasse

Lasse du som varit med i livet länge borde väl ändå kunna förstå lite ironi med loggan Jaken gjorde.Jaken har klart och tydligt klargjort att 100kr ska han betala när det kniper för SG ekonomiskt och om han inte gör det betalar jag åt honom.Som jag förstår så är det ingen kris ekonomiskt och mitt ringa tycke e att dom handlare som annonserar står för det mesta av vad kalaset kostar att driva och att sedan det är frivilligt att donera sitt bidrag.

Av att döma så verkar SG vara mera viktig för handlarna i dag än för några år sedan efter som det snart är 20 st som vill synas.

Jag själv har inte bidragit med vare sig pengar eller bra trådskrivande men om ekonomin i 3Q i min familj går bra överväger jag att donera en slant.

Sist men inte minst Lasse e att den rätta Jaken e en kille som hjälp många nybörjare i denna hobby och kört öppet hus hemma och förklarat,visat och delat ut koraller till mycket folk. Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med "dead end street" menar jag att om en ideel förening bygger sin ekonomi på reklamfinansiering så står man förr eller senare i en beroendeställning till annonsörerna om inte på annat sätt än sjävcensur - det här vet jag av egen erfarenhet. Med tanke på den debatt som tidigare varit här SG i mer eller mindre dolda beskyllningar om beroende av annonsörerna så var det för mig inte helt oväntat att det kom ut en vädjan från moderatorerna om att öka antalet stödmedlemmar. Många tog upp denna vädjan - vissa gjorde det inte.

@ Salar - Jag kan acceptera att Jaken för ut sina motiveringar och försvarar sin uppfattning att inte betala någon stödpeng förrän det är kris samtidigt som han anser att moderatorerna skapat ett dolt forum och det inte bör förekomma. Men att efter sitt inlägg publicera en logga med ungefär samma utförande som stödmedlemmarnas logga med det undantaget att texten lyder "jag stöder inte saltvattensguiden.se" anser jag inte är acceptabelt för någon ens som skämt eller cynism. Speciellt inte för en person som har så mycket "tyngd" som Jaken. Det är min åsikt och den står jag för.

@ Zeke 66 - jag begrep inte riktigt ditt inlägg. Jag tolkar ditt inlägg som en fråga om det inte borde vara så att de som stödjer ekonomiskt också skall ha något att säga till om vad gäller regler medans Mr B tydligen tolkar texten som att du anser att stödmedlemmarna inte borde ha något att säga till om. Vad menade du egentligen :)

@ moderatorerna - ändra loggan till "Jag stödjer Saltvattensguiden.se ekonomiskt" så slipper vi hela den här debatten och ingen blir uppretad om ni frågar vart bidragsgivarna tycker att pengarna skall användas till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...