Gå till innehåll

Vad händer på "hemliga forumet"?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Jag hade varit här på forumet ett tag nu o kände att jag har haft mycket nöje med sidan och träffat många trevliga medlemmar och då kände jag att jag kunde göra ett bidrag, för att sidan ska vara så bra som den är i driften osv.

Kunskap är något som kommer med erfarenhet och studier av olika texter osv.

Att hyra in någon är ju bara nonsens, jag tror inte Jakob slutar på sidan bara för han inte får vara med i ett "hemligt forum"

Ett forum är till för diskutioner o erfarenheter mellan medlemmar och utan SG skulle jag inte Träffat Jakob "Jaken" så det är jag oerhört tacksam SG för! Han har visat o lärt mig grunderna innom hobbyn och nu är det min tur o ge tillbaka detta till andra medlemmar och SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Vill bara klargöra att jag inte på något vis för Jakens talan utan bara argumenterar i den här tråden skapad av Jaken (och som jag tolkar) just i syftet att ta upp att det numera finns en del av forumet som inte tillgänglig för personer som väljer att inte betala.

blev forumet nu dåligt när detta dök upp om att betalande kan se någon typ av extra tråd ?

eller vad är det som gör att du blir så upprörd över detta ?

/manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett forum är till för diskutioner o erfarenheter mellan medlemmar och utan SG skulle jag inte Träffat Jakob "Jaken" så det är jag oerhört tacksam SG för! Han har visat o lärt mig grunderna innom hobbyn och nu är det min tur o ge tillbaka detta till andra medlemmar och SG.

Helt rätt och det är väl därför alla är på denna sida för att lära sig och lära andra att utvecklas med denna hobby så att man slipper göra nybörjarfel eller fel för dden delen när man ska byta något typ gå över till Zeovit.

Sen om man är pengabidragande eller inte kan man bara själv bestämma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt och det är väl därför alla är på denna sida för att lära sig och lära andra att utvecklas med denna hobby så att man slipper göra nybörjarfel eller fel för dden delen när man ska byta något typ gå över till Zeovit.

Sen om man är pengabidragande eller inte kan man bara själv bestämma.

Instämmer till 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sade innan, vi låg just i startgroparna att sända ut en PM-enkät till de 72 stödmedlemmarna för att höra vad just dessa medlemmar tycker just nu om hur stödpengarna bäst ska användas. Det är ganska mycket jobb att hantera enkäter från 72 personer. Sedan kom idén upp att det vore administrativt mycket enklare att dra frågan via ett eget litet forum, och samla upp reaktionerna där. Då kan folk bygga på varandras idéer dessutom (vilket men inte kan göra i en omröstning på samma sätt). Sedan kan vi komma tillbaka med slutsatserna vad just de tyckte i en öppen tråd. Helt enkelt bara en fråga om val av tekniskt medium att inhämta åsikter i en fråga från en grupp medlemmar.

Tillåt mig korrigera några faktafel i debatten ovan

jag tror inte Jakob slutar på sidan bara för han inte får vara med i ett "hemligt forum"

I den tråd som vi öppnat för stödmedlemmar har även Reeflexredaktörerna, inklusive Jaken tillträde. (Jag och Jaken har för övrigt haft ett längre telefonsamtal i eftermiddags. Jag ber om ursäkt om du Jaken, liksom jag själv, kom för sent hem till middagen i vår iver att diskutera forumet ;) Tack än en gång för ditt engagemang med översättningar!)

är SG en ekonomisk förening?

Nej, SG är en ideell förening. Det står en hel del om detta under rubriken "Om Saltvattensguiden" i menyn ovan i forumet. Jag kopierar den text jag skrev för tre dagar sedan i stödtråden:

"SG drivs som en ideell föreningen med moderatorerna som medlemmar. Vi har antagit stadgar som föreskriver att SG inte ska drivas med vinstsyfte och heller inte får utbetala arvode (eller annan kostnadsersättning) till funktionärerna. Wrang är utomstående revisor som granskar detta. Våra kostnader är därför IT-kostnader, licensavgifter och bankavgifter. Ren "rå" serverdrift är ganska billigt, men vi har mycket trafik som kostar. Men det som kostar mest är att vi har valt att köpa 24-timmars jourtjänst för ev. driftavbrott, då vi vet hur stor irritationen kan vara om det blir långa driftavbrott. Föreningen har en förhoppning om att kunna samla för att ev. ha råd att köpa en egen server (så mycket har vi inte i kassan idag ännu). Kampanjen ger nu lite extra pengar, och vi funderar nu på hur vi kan ge något extra tillbaka, se diskussion ovan. Kanske ska vi kontakta akvarieexperter och köpa in deras experttid, eller också köpa in annat material. Vi är öppna för förslag! Men det egentliga syftet med kampanjen var ju att komma tillrätta med den sneda balansen mellan annonsintäkter och medlemsstöd (85% / 15%) innan kampanjen, och att vi ville komma tillbaka till den höga medlemsstödsnivå vi hade för ett år sedan (som var 58 stödmedlemmar, vilket vi nu överträffat!)"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är väll lika bra att dra igång en sådan här tråd så att vi utbölingar som inte betalar också får inblick i vad som händer på guiden redan från början.

Jag stödjer inte guiden med pengar utan "endast" med min erfarenhet vilket tydligen inte räcker.

Har jag misstolkat detta inlägg som inledde tråden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att Jaken är en tongivande medlem här på forumet som startat flera uppskattade långtrådar och även i övrigt visat sin kunskap. Därför blev han tillfrågad om att delta i Reeflexredaktionen. Där har vi alla återigen möjlighet att ta del av hans kunskap.

Fosså är av en annan dimension kunskapsmässigt än någon här på guiden efter trettio års arbete med saltvatten. Men vi har inte bestämt något i den frågan.

Det väsentliga med tanken är att ju fler kunniga personer vi lyckas få med på forumet desto bättre blir det. En positiv sak som jag ser det är möjligheten att diskutera med Fauna Marins grundare Claude Schumacher och det vore en fördel om vi kan knyta fler personer med liknande profiler till forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo.. intressant inlägg.. hyra in experter? att göra vad? annat matrial?

Johan,

Jag kopierade ett inlägg som jag gjorde för tre dagar sedan i denna tråd. Jag har sett dig aktiv i den andra tråden så jag är förvånad över att du inte kände igen mitt inlägg ;) Men repetition kan aldrig skada :)

För att inte repetera hela den diskussionen om experter och annat så kanske vi kan fortsätta just den diskussionen i stödtråden. Ställ frågan en gång till där om du inte tycker att det som redan sagts i den tråden förklarar tillräckligt :)

EDIT: Helt otroligt - hela 12 medlemmar är aktiva läsare av denna tråd samtidigt, vilket är mer än någon annan tråd på länge. Mycket spännande tema tydligen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosså är av en annan dimension kunskapsmässigt än någon här på guiden efter trettio års arbete med saltvatten. Men vi har inte bestämt något i den frågan.

Detta var inget jag viste utan menat som ett skämt. (därmed inte sagt att det inte är en bra idé)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kunna tro att alla internationella akvarieexperter är amerikanare eller tyskar, men vi har sådana mer "lokalt" också.

Se Fossås hemsida

...och så hamnade vi i expertdiskussionen här också, trots mitt tafatta försök till organisering i inlägget ovan. Men kanske lika bra att låta diskussionen följa vad som känns intressant att diskutera just nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag har missuppfattat SG:s föreningsstatus - vet inte vart jag fått ekonomisk förening ifrån. Men det ändrar inget i sak. SG är ingen öppen medlemsförening - den enda skillnaden från förut är att fler "äger" den än förut när Wrang drev den. Detta spelar för mig ingen som helst roll när jag avgör om jag skall stödja eller inte men det innebär också att jag accepterar att jag inte har någon bestämmanderätt över guiden. Jag kan argumentera men jag kan aldrig ens bli arg över olika beslut. Blir det beslut som jag principellt inte kan leva med (och det har det varit i ett tidigare skede men som nu är tillrättat) så lämnar jag väl då - det är inte mer med det.

Ahab - i ett forum blir man ofta feltolkad eftersom man inte ser något kroppsspråk och det for en stilla förundran i min skalle hur en annars förnuftig människa kunde uttrycka sig på det sättet men jag såg ingen annan tolkning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den tråd som vi öppnat för stödmedlemmar har även Reeflexredaktörerna, inklusive Jaken tillträde. (Jag och Jaken har för övrigt haft ett längre telefonsamtal i eftermiddags. Jag ber om ursäkt om du Jaken, liksom jag själv, kom för sent hem till middagen i vår iver att diskutera forumet ;) Tack än en gång för ditt engagemang med översättningar!)

Det är några saker jag funderat på.

Hur hänger tyska reeflex ihop med SG? Eftersom reeflexskribenterna är med och bestämmer om föreningens pengar. Det utmärkta arbetet med reeflex trodde inte jag finansierades av SG.

sen funderar jag också över....

SG bjuder in Fauna Marin med en egen avdelning.

Det väsentliga med tanken är att ju fler kunniga personer vi lyckas få med på forumet desto bättre blir det. En positiv sak som jag ser det är möjligheten att diskutera med Fauna Marins grundare Claude Schumacher och det vore en fördel om vi kan knyta fler personer med liknande profiler till forumet.
Hans produkter säljs ju av en butik i Sverige om jag har fattat det hela rätt. Inget fel i det men det brukar ju vara lite jobbigt för Bioted när han gör mycket reklam för Zeovit och Ted är ju en mycket kunnig man. Är inte det jämförbart? Precis som med Zeovit så har ju Faunas produkter varit hett omdiskuterade i sitt hemland.

För egen del så:

slutade jag betala när stämningen var som mest kass här för ett tag sedan och hela SG blev ointressant. Det är mycket bättre nu. När jag betalade så var det mest för att ge Wrang lite ekonomiskt stöd för att ha råd med så bra servrar som möjligt. Det kändes otroligt ideellt då. Nu är det annonsörer och avdelningar så det kanske flyter in pengar ändå till servrar. Vad vet jag och jag behöver inte veta. Jag litar till 100% på moderatorerna.

Dessutom lägger moderatorer och andra ett enormt idéellt jobb som imponerar på mig. Jag skulle gärna ge en hundring till Calle och gänget så de fick gå ut och ta en pilsner som tack för ett fantastiskt forum. Det skulle kännas bra, men det var visst förbjudet enl. stadgarna.

Jag har dock lite svårt för lack som krackelerar och det tycker jag den gör när det medlemmarna i den ideella föreningen (moderatorerna) vill diskutera med 70-100 pers om vad man gör med "deras" pengar på ett år. Reeflexöversättarna är med i samma klubb. SG är oberoende av alla annonsörer men ändå inte. Jag tycker inte man ska ha låtsad demokrati och speciellt inte för små sällskap inom sällskapet!

Jag har svårt för kotterier och får vänta med att betala igen. Jag säger som den store Groucho Marx: Jag kan inte tänka mig att vara med i en klubb som vill ha mig som medlem ;). Får försöka berättiga mig med att skriva något inlägg eller försöka svara på en fråga då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken soppa?

Vet inte vad detta kommer sluta i, men just nu känns det verkligen som det blir en gigantisk mastodont-höna av en liten fjäder.

Tror jag går och läser lite mer kemi ett tag och ser vart det här tar vägen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote,

Tack för dina synpunkter. Vi lyssnar som alltid.

Jag har tidigare förklarat att vi från tid till annan vill höra medlemmarnas synpunkter på SG och vad vi ska göra i olika situationer. Nästan alltid tar vi upp en diskussion om det hela i en öppen tråd, så att alla kan tycka till om det hela.

Ibland är vi speciellt intresserad av hur en viss grupp av medlemmarna tycker i en fråga. Senast detta hände var i juni, då vi undrade varför några "äldre" medlemmar inte var lika aktiva på forumet längre. Vi hade försökt diskutera denna fråga öppen på ett forum, men diskussionen kom ingen vart (det var många som hade åsikter om varför gamla medlemmar inte var lika aktiva längre, men så länge inte de som var i målgruppen själva sade något, så var det ju bara spekulationer med mycket litet värde). Istället valde vi att göra en enkät-undersökning till ett 20-tal äldre medlemmar för att höra vad just de skulle vilja se mer av på SG. Du var en av dessa 20, och jag tackar än en gång för det svar du bemödade dig att ge oss. Svaren på enkäterna var betydligt mer öppenhjärtiga än vad någon skulle skriva i en öppen tråd, och därför fungerade den metoden bra i just detta fall.

Enkätundersökningen var viktig för oss för att förstå hur en viss kategori av medlemmar tänker (i detta fall äldre medlemmar med många gjorda inlägg), men det betyder inte att just dessa medlemmar bestämmer vad som ska göras. Det är bara föreningen som sådan som bestämmer vad som ska göras på SG, men vi vill vara så lyhörda som möjligt på olika sätt. Alla medlemmar får självfallet tycka till om allt, så har det alltid varit, och så ska det också vara framöver.

Nu var vi i en situation där vi ville veta vad stödmedlemmar (och Reeflexredaktörer) tycker i en viss fråga. Vi ville helst hitta en mer rationell lösning framför enkäter, och en riktad tråd känns då som en lämplig teknisk lösning att testa. Det var hela grejen med det hela.

Några klarlägganden om fakta så att de inte missförstås:

Bara för att vi frågar en viss grupp medlemmar vad de tycker i en viss fråga, betyder inte det att den gruppen bestämmer. Enda betydelsen är att vi är intresserade av att veta vad de tycker som grupp, och att vi noga lyssnar. Sedan lyssnar vi på andra sätt från andra håll.

Reeflex är ett helt ideellt arbete från den svenska sidan sett. Vi får inte pengar för det, och vi betalar inte heller. Vi är glada för att det är en nyttighet som kommer alla tillgodo (man behöver inte ens vara medlem på SG för att ta del av det).

Fauna Marin är inte inbjudna av SG. Fauna Marin (och Claude Schuhmacher) annonserar på SG på samma premisser som alla andra annonsörer, dvs med banner och diskussionsforum. Vi är glada för att de finns här, och vi är glada för att alla andra annonsörer finns här och bidrar med både sitt produktutbud och sin kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelpost men ändå.

Svar 1: Saltvattensguiden har inte bekostat Reeflexarbetet med en enda krona. Arbetet med Reeflex stämmer inom Saltvattensguidens målsättningsparagraf:"Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister. Vi uppnår detta syfte genom att driva och utveckla sajten saltvattensguiden.se tillsammans med alla forummedlemmar."

2. Fauna Marinforumet är exakt motsvarande det som alla annonsörer har.

3. Saltvattensguiden drivs helt ideelt. Ingen har ens tagit ut reseersättning t.ex när Vargklo besökte alla moderatorerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3. Saltvattensguiden drivs helt ideelt. Ingen har ens tagit ut reseersättning t.ex när Vargklo besökte alla moderatorerna.

Detta har jag sagt i det slutna och kan säga det i det öppna också - jag anser det är helt fel att Vargklo (eller andra som lägger ner ett hästjobb) måste förutom med sin tid även betala sitt engagemang själva. Självklart skall det utgå en kostnadsersättning för sådana utgifter som är nödvändiga och jag ser inget som helst besvär med att insamlade pengar bland annat går till detta och en stenhård revisor finns ju.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har jag sagt i det slutna och kan säga det i det öppna också - jag anser det är helt fel att Vargklo (eller andra som lägger ner ett hästjobb) måste förutom med sin tid även betala sitt engagemang själva. Självklart skall det utgå en kostnadsersättning för sådana utgifter som är nödvändiga och jag ser inget som helst besvär med att insamlade pengar bland annat går till detta och en stenhård revisor finns ju.

MVH Lasse

ser jag inte heller något problem för:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...