Gå till innehåll

kranvatten


mikedive

Rekommenderade inlägg

Hej !

Startar en tråd för oss som använder kran vatten. jag använder själv det och har ännu så länge inte märkt några nackdelar. Bor i stockholm och brukar mäta med en enkel kombisticka för ph och lite annat. Det är inte den mest noggranna mät metoden men jag tycker mig ändå kunna uttyda en jämn vattenkvalitet efter ett halvårs nyttjande med veckovis vattenbyte. Vad har ni andra kranvattenanvändare för erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har antagligen inte märkt några ojämnheter pga stickans noggranhet. Jag har testat att köra med dessa kombistickor ibland för att jämföra med vad jag får med mina vanliga tester (Salifert) och det ligger sällan inom samma område. Jag litar på mina Salifert tester men inte på dessa kombistickor, speciellt inte när det gäller ett saltvattensakvarium, det kostar för mycket att snåla faktiskt. :)

Jag har kört med kranvatten i Malmö och i Vellinge och det har funkat ok, men jag har numera en osmos, mest för att vi har ett hårdare vatten nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde med kranvatten när jag hade akvariet i linköping och då var det inga direkta problem med alger förutom cyano.

Nu däremot när jag har akvariet i motala så fick jag världens invasion utav bryopsis? (trådalger).

Kommer börja köra med osmos i veckan som kommer och jag tror att det kommer bli världens skillnad i mitt fall men det återstår ju förståss att se :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar säkert med kranvatten att driva ett kar.

Jag tror att man fyller karet med mycket skit som en osmos klarar att ta bort och på sikt så blommar problemen upp,frågan e hur lång tid tar det?

Du kan väl bokföra hur mycket vatten du gör av med under 1år och fota hur karet utvecklar sig och posta gärna bilder.Det brukar visa sig framförallt på våren efter snösmältningen vi har i Stockholm att det finns risk för fula skit alger.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det blir spännande att se framöver hur värdena kommer att utvecklas, det är nog troligt att belastningen kommer att öka på reningsverken i vår. Min nuvarande prognos för total mängd bytt och tillsatt vatten per år pekar på ca 1500 liter. Jag köpte saliferts p04 test idag och testade både kranvattnet och akvarievattnet. Kranvattnet gav 0 och akvarievattnet någon blåton mot första blåa på 0,03.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort någon silkatmätning. Någon kanske kan tipsa om vilket silikat värde som är önskvärt och vilken silikat som skall mätas. Det verkar finnas en mängd silikater, finns det något test som mäter dom alla. Nitrat och nitrit ligger på 0 i kranen och en antydan till färgning på nitrater på mätstickan i akvariet. fortfarande med in enkla kombimätsticka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat och nitrit ligger på 0 i kranen och en antydan till färgning på nitrater på mätstickan i akvariet. fortfarande med in enkla kombimätsticka.

Min API "5 in 1 Aquarium Test Strips" visar ett rent 0 i nitrat, och med Saliferts nitrat-test mäter jag mellan 5 - 10 (närmare 10) ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte gjort någon silkatmätning. Någon kanske kan tipsa om vilket silikat värde som är önskvärt och vilken silikat som skall mätas. Det verkar finnas en mängd silikater, finns det något test som mäter dom alla. Nitrat och nitrit ligger på 0 i kranen och en antydan till färgning på nitrater på mätstickan i akvariet. fortfarande med in enkla kombimätsticka.

Noll (0).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En fråga ang kranvatten, jag fyllde på med kranvatten för avdunstat vatten, någon dag senare dog min putsarräka och sjöborre. Kan det ha berott på koppar eller vad kan ha hänt?

I normala fall använder jag osmos vatten både vid påfyllning och vid vattenbyten (självklart blandat med salt).

Är det verkligen bra att använda kranvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte men fiskar är ju känsliga fär koppar. Jag använder en del kranvatten (östermalm) när jag slarvat med osmosproduktionen men har aldrig märkt något negativt. Brukar dock spola ur kranen en stund innan och tar enbart kallt vatten just för att hålla nere kopparnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte men fiskar är ju känsliga fär koppar. Jag använder en del kranvatten (östermalm) när jag slarvat med osmosproduktionen men har aldrig märkt något negativt. Brukar dock spola ur kranen en stund innan och tar enbart kallt vatten just för att hålla nere kopparnivån.

Ok, jag brukar göra likadant till mina sötvattenakvarier jag har/haft, så jag gjorde likadant med påfyllningen. Men jag låter nog kranvattnet vara framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Kranvatten, sök på old tank syndrome så får ni utförliga svar.

Oönskade produkter lagras ofta i stenen och efter ett tag så orkar inte stenen ta upp mer med resultat av en total krasch.

Hmm... old tank syndrome... den bästa artikeln jag har hittat om varför detta inträffar är denna av Julian Sprung från 2006.

I artikeln finns det 13 avsnitt som handlar om olika möjliga orsaker till old tank syndrome varav jag kan se att två kan ha/har någonting med användande av kranvatten att göra, 3. Phosphate accumulation och 8. Heavy metal accumulation.

Möjligtvis att man skulle kunna säga att del 4. Water Change skulle kunna ha något med användande av kranvatten att göra då den delen egentligen handlar om jonobalans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag skulle kunna tänka mig att våren bär med sig ökade silikatvärden då tjälen går ur backen och det tillkommer stora mängder smältvatten. I Södertälje renar vi ju vårt vatten i en 2 mil lång sandås, så jag kör med OSMOS med silikat filter. Jag satte i och för sig igång tanken med kranvatten, och fyllde på och böt med vanligt kranvatten. Men som jag fick ju också en liten dust kiselalger (varje gång) Men jag vet om personer och företag som kör med vanligt kranvatten. Så bevisligen fungerar även det. Så vad ska man säga, kör med det som fungerar bäst för er :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...