Vandal Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 på måndag får jag hem en ny hink tropic marin pro... dags att byta 100 liter om värdena nu stämmer... då kommer jag iallafall sänka KHt och öka Ca och Mg...
Vandal Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 Har du använt 2ml akvarievatten till Ca och Mg och 4 ml till kH?KH slog aldrig om med 4ml så det blev att köra 2ml-titrering
Lasse Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 1 ml är det till saliferts Ca i alla fall - i alla fall på den test jag har hemma med utgång någon gång 2011. Kanske var det gamla instrukt. som Da Trucka sa.MVH Lasse
stigigemla Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Jag kollade en gång till nu. Jag blev nyfiken för jag har aldrig sett 1 ml akvarievatten till Salifert Ca under de 5 år jag använt det. Nu har jag 201403 och 201411. De är båda för 2ml. För 5 år sedan hade jag min första Ca eller Mg med 3 ml men den andra jag köpte var för 2 ml akvarievatten.
Vandal Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 2ml till både Ca och Mg samt 4 till KH/Alk så ser mina tester ut iallafall och de säger vattenbyte helt enkelt...
Lasse Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Fel av mig.Det är 2 ml till Ca. 1 ml var till nitrattestenHjärnblödningMVH Lasse
DaTrucka Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 Om du har lust kan du ta lite vatten och komma förbi hos mig, så kan vi dubbelkolla dina värden.Dra iväg ett PM bara.
Vandal Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 flickvännen skulle nog inte uppskatta att jag drog iväg nu... blandar iaf 60 liter nytt vatten just nu... hade inte salt till mer, men imorgon får jag hem nytt...
DaTrucka Postat 12 september 2010 Postat 12 september 2010 flickvännen skulle nog inte uppskatta att jag drog iväg nu... blandar iaf 60 liter nytt vatten just nu... hade inte salt till mer, men imorgon får jag hem nytt...Kanske inte just nu, men om det fortsätter med knasiga värden så kan det vara värt det.Har du mätt på nyblandat saltvatten?
Vandal Postat 12 september 2010 Författare Postat 12 september 2010 tänkte göra det när det blandats klart i bytesbaljan... får jag skumma värden så kommer jag gärna över och gör en koll... =)
Vandal Postat 13 september 2010 Författare Postat 13 september 2010 Bytt 60 liter... saltet ska komma imorgon... kollar värdena senare ikväll...Den stora anledningen till mina bryderier just nu är att skaldjuren är väldigt inaktiva... eremiterna bara ligger där i sina skal... de lever och kryper tillbaka till samma platser när man flyttar dem... Pepparmintsäkorna ser man inte mkt av, men glasrosorna är borta så nån nytta gör de ju... dessutom har jag ju haft en del koraller som dött i BJD samt ett smärre bryopsisproblem... tror att ett kar som "gått in" utan skumning är jobbigt att dra igång med skummare, vilket jag gjorde...
Vandal Postat 15 september 2010 Författare Postat 15 september 2010 nu kliar det i fingrarna igen... funderar på att byta ut sumpen mot 2 mindre kar... mest för att påfyllningen jämt är i vägen på golvet men också för att jag har 2 st 50x30x30kar stående på vinden... det ena får bli sump och det andra får bli påfyllningsbehållare... frågan är hur jag ska limma sumpdelens avdelningar den här gången... tänker mest på bubbelfälla... hur brett måste det vara mellan fällans glas?Kör med en eheim 1262 som retur och kommer köra biobollar i första avdelningen...ska också ta och byta ut slangen till pvcrör istället... byter jag ut sumpen blir det lättare att sätta dit väggar på ställningen, så den blir mera av ett skåp... dock kommer jag få göra avkall på refugiet, men har planer på ett mindre kar ovanför som jag pumpar upp vatten till där jag kan köra med ljus och makros...
Spooky Postat 16 september 2010 Postat 16 september 2010 Det behöver i princip inte vara bredare än att du kan komma ner med en slang och suga rent vid behov. 2-3 cm är nog vanligt.Ju smalare desto fortare färdas vattnet och kan då i teorin föra med sig fler bubblor dvs negativ effekt.
Vandal Postat 20 september 2010 Författare Postat 20 september 2010 kommer inte byta ut sumpen i första taget nu... kom på att jag isåfall behöver minska slangarna så det inte rinner över eller skaffa backventiler som man inte kan lita på...iom att sumpen nu blir full när jag stänger av pumpen kommer det rinna över om jag gör den mindre...Kampen mot bryopsisen fortsätter... jag köpte idag en salarias som jag hoppas ska trivas med den mat han får hos mig...
Vandal Postat 5 oktober 2010 Författare Postat 5 oktober 2010 nattens testerCa: 200 (salifert)Mg: 1020 (salifert)KH: 12.2 (salifert)NO3: omätbart (Jbl)NO2: 0,05 (jbl)pH: ca 8 (jbl)behöver skaffa mig ett fosfattest ocksåkorallerna verkar trivas bra, särskilt skivorna och kolonianemonerna blåser upp sig som attan... nitriten kan bero på att jag just la över en del sten från nanokaret som varit övergött så in i bomben... eller på eremitkräftan som kolade vippen och upptäcktes i eftermiddags... så, hur bör jag höja Kalcium och Magnesium är ju den stora frågan...jag har kört länge och väl på vattenbyten som tillförsel, tror det är dags att ge sig in på buffring istället... ska man köra Balling eller några andra tillsatser? är det nån idé med såpass lite stenkoraller som jag har? bör ju åtminstone dubbla halten av Ca och öka Mg med 300 typ... Skulle helst köra så "OpenSource" som möjligt och där ligger balling bäst till iom att man vet vad man häller i förutom detta mystiska NaCl-fria salt...ska också beställa ny lampa snart, säg vad ni vill, men jag kommer beställa en från fishstreet för en tvåhunka hellre än att betala 600 spänn här i götet... nån som har erfarenhet av deras lampor?
Vandal Postat 17 oktober 2010 Författare Postat 17 oktober 2010 Har ju missat att fira ett år med det här karet! Hurra!Med- och Motgångar har funnits, men jag har fått ut mer av att ha det än jag satt in i det... lärt mig mycket nytt... =)
Vandal Postat 3 november 2010 Författare Postat 3 november 2010 Cyanon är äntligen borta... iom att jag varit på sjön och jobbat en vecka så har jag inte suttit vid karet varje kväll... därför har utfodringen vart jämnare med hjälp av foderautomaten... salariasen mumsar på och ser sprickfärdig ut... clownerna saknar sin goniopora, men iom att de själva stressade ihjäl den får de skylla sig själva... har släppt i 2 nya blåbenade eremiter, men inget annat... ska försöka fragga lite på skivorna så jag har lite mera att sätta i lilla baljan...enda trubblet är att ena knappkolonin har leknat totalt efter att den stod i nanot och blev för varm... hoppas den ska få tillbaka sina zooxantheller, även om den är rätt snygg som knallvit också...
Vandal Postat 3 november 2010 Författare Postat 3 november 2010 Blev just happyhappy! mina banggaiier leker! hannen går med en rejäl hakpåse...
Vargklo Postat 4 november 2010 Postat 4 november 2010 Jättekul! Vore roligt om du fick en bild på det hela!
Vandal Postat 4 november 2010 Författare Postat 4 november 2010 Håller precis på att editera en film där jag hoppas man ser "hakan" kommer strax =)
Vandal Postat 4 november 2010 Författare Postat 4 november 2010 bildkvaliten är dålig, jag vet, mobilkamera... men ni kanske ser ändå...
Vandal Postat 5 november 2010 Författare Postat 5 november 2010 Tråkigt... han tycks ha gjort sig av med äggen under natten =(men nu är jag ju 100 på att jag har ett par och de kommer då antagligen leka igen...
Vandal Postat 17 november 2010 Författare Postat 17 november 2010 Idag blev det en tur till Ted i Kungsbacka... fick med mig lite oranga knappar som jag hoppas ska växa och sprida sig och en fragg Hydnopora exesa som fick sitt eget hörn en bit från alla andra koraller så den inte bränner ihjäl nåt...
kimett Postat 17 november 2010 Postat 17 november 2010 Redan hemma alltså en annan sitter på tåget nu. Får ju komma upp någon bild på förvärven snart också :-)
Rekommenderade inlägg