Gå till innehåll

Välsorterade webshoppar i EU, tips?


freguz

Rekommenderade inlägg

Vet inte varför du just vill ha dessa saker, men det är ju alltid ineffektivt att använda en omvandlare till i kedjan, och som sagt prylarna är kanske inte ens godkända för användande i europa som kan i värsta fall ge en problem om olyckan är framme.

Och om man tar de billiga omvandlarna till 110-120V så transformerar dem ju bara ner spänningen, men ändrar inte frekvensen på strömmen, de som är byggda för USA är ju 110-120V/60Hz men kommer då att drivas som 110-120/50Hz efter omvandlingen... Behöver inte leda till några problem, men dom är designade till en annan frekvens som även detta kan leda till en sämre effektivitet eller t.o.m. ändrad funktion (som synkronmotorer kommer att gå långsammare)..

Dyra omvandlare som först omvandlar det till DC och sen genererar 110-120/60Hz AC funkar nog felfritt, men kostar multum och är inneffektiva som så det räcker ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte varför du just vill ha dessa saker

Därför att jag inte hittar HQI 20" (50cm) ramp med 70w någonstans, om det funnits hade jag köpt det. Begriper inte varför det inte anses vara nåt att satsa på inom Europa, T5:orna är ju 55cm så de funkar inte :-/ . Så detta är inte idealiskt, men jag ser ingen annan utväg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste det va en ramp då? skulle inte funka med en sånn här http://www.fish-street.com/aqua_up_70w_hqi_nano_light?category_id=120

/Andreas

Därför att jag inte hittar HQI 20" (50cm) ramp med 70w någonstans, om det funnits hade jag köpt det. Begriper inte varför det inte anses vara nåt att satsa på inom Europa, T5:orna är ju 55cm så de funkar inte :-/ . Så detta är inte idealiskt, men jag ser ingen annan utväg...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste det va en ramp då? skulle inte funka med en sånn här http://www.fish-street.com/aqua_up_70w_hqi_nano_light?category_id=120

/Andreas

Intressant! Den hade jag inte sett förut, o inte webshopen heller, tack för tipset!

Tror dock inte jag vill skruva den i akvariets bakkant, men nån annan byggd grej bakom rutan där skulle kanske funka ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte hänga från taket och inte fästas på karet, känns som ett jobb för Yoda;)

Har du en vägg bakom karet så är det bara att fästa en konsol på väggen och en hyllskiva ovan karet där du fäster rampen.

Kan själv rekomendera Novan, jag har 150w varianten och den är inte alls tokig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet står snett ut från en vägg, blir knepigt att göra en snygg konsollösning. :-)

Enda sättet som jag ser det är antingen som Current Sunpod som vilar på kortsidorna, eller att man bygger en pelargrej bakom karet som sitter fast i "byrån" som karet står på. Lite virke och bultar så skulle det funka, kanske bäst som en extravägg bakom karet för att fästa den som jag såg typ JBJ Clamp, en arm med fäste. Ska grunna lite mera :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem där ju, en konsoll på var vägg, sen hänga armaturen från dem båda.

post-1377-14468918918857_thumb.jpg

Du förstår säkert hur jag tänker, ha lite överseende med mina skillz i Paint. :)

*Edit: Eller så ser du till att lägga ut en annons på två konsolbitar du kan montera på akvariets kanter och sen hänger armaturen från dessa.

Det finns ju en del folk här med verkstads-kontakter/erfarenheter. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där va bra med lite visuell vägledning! :-)

Tror nog att det kan få bli nåt i stil med rördragningen där... fast jag har små kids som härjar runt en del så jag vill ha det lite mer bombsäkert, kanske med dubbla rör - en från varje gavelhörn typ och så där fint över.

Ska se om jag kan painta hur min möbel ser ut :-)

Finns rör o sånt i järnaffärer av rang?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser det ut där karet står, lite knepigt att få till det kanske, tror nog iofs att "hurtsen" håller för att skruva i en lampställning i, frågan är snarare om det är en av familjen omtyckt åtgärd att gå loss med borren i den...

post-2914-14468918921118_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(inte jag på bilden (duh!), men jag har läst hans tråd på plantswap.se och har liknande planer för framtida projekt)Det är vattenledningar som går till dusch, handfat osv i badrum. Hittade på cheapy på badrumsavdelningen. Nog inte så dyra rör, men desto svårare att böja..

Ska själv hänga MH snart och överväger detta som ett alternativ. Frågan är om rören klarar vikten från en oldschool MH där ballasten sitter i armaturen..? Får kanske köpa något nyare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterst tveksamt om ett böjt vattenledningsrör klarar den vikten. De gamla armaturerna med ballasten påmonterad väger multum. Hade min gamla armatur hängandes i kedjor över karet, och när jag först monterade den så var jag skapligt nervös över hur länge krokar och kedjor skulle hålla... Vet inte vad de kan väga..men 10-12kg låter väl rimligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den från fish-street har också ballasten utanför. Han två stycken 150w som jag tagit bort armen på och har de hängandes istället. De fungerar mycket bra. Om inget annat så är de väldigt billiga jämfört med märkesarmaturerna.

Ja verkligen bra pris. Hur lång tid tar frakten tro?

Grymt att man dessutom får en extra 14k eller 20k lampa med sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...