Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...
Det kommer nog att bli biopellets i 2 eller 3 akvarium på universem och skulle det funka med en sådan här? http://www.fish-street.com/bubble_magus_zeolite_filter?category_id=67 Korallkaret är ca 2100L och då ska man ha 1000-2000ml biopellets om jag har förstått det rätt.

Hei Jørgen

Grumpy Old reefer bruker 5L biopellets på 1000L (Men han mater ekstremt)

(http://grumpyreefer.net/2010/02/08/np-biopellets-the-story-so-far/)

Jeg bruker 1,5l på 500L vatten.

Hvis det er lav Bioload'en holder det nok med 2L

/Pål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog att bli biopellets i 2 eller 3 akvarium på universem och skulle det funka med en sådan här? http://www.fish-street.com/bubble_magus_zeolite_filter?category_id=67 Korallkaret är ca 2100L och då ska man ha 1000-2000ml biopellets om jag har förstått det rätt.

Fungerar säkert. Annars är ju en lösning att köra det i sedvanligt ytterfilter med om man inte redan tar vattnet från redan existerande flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hallå! Du experimenterar väl inte i visningskaren?

Kläm upp litet ljus i något icke publikt kar och testa tekniken där i stället.

Exprimenterar? Metoden verkar ju vara kanon enligt en massa folk, både här och på utländska forum. En massa akvarister har ju redan testat tekniken ju!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag också fått hem ett par liter av dessa pellets. Skall bli intressant att själv få möjlighet att testa. Jag är särskilt nyfiken på deras positiva (negativa) effekt på cyanobakterier.

Mitt första intryck var hur små de faktiskt är. Det går nästan två biopellets på ett majskorn i storlek ungefär. (Egentligen var mitt allra första intryck att påsen läckte och vilket högljutt ljud de gjorde i damsugarslangen, men det räknas väl inte...)

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exprimenterar? Metoden verkar ju vara kanon enligt en massa folk, både här och på utländska forum. En massa akvarister har ju redan testat tekniken ju!

Är det viktigt att alla kulor i röret roterar i mitt aquacare fosfatfilter lever det mest om på botten och en bit upp men lite längre upp i röret är det inte lika bra cirkulation skall jag skaffa en kraftigare pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Principen är väll att bakterier & alger växer på pelletsens yta, och skavs av när de gnids mot varandra. Det torde innebära att det är ganska signifikant att alla peletsen lever rövare. En bra fluidiserande lösning ska till, tror jag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Principen är väll att bakterier & alger växer på pelletsens yta, och skavs av när de gnids mot varandra. Det torde innebära att det är ganska signifikant att alla peletsen lever rövare. En bra fluidiserande lösning ska till, tror jag.

B!

De ska väl stå mörkt så man slipper konkurensen av alger.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exprimenterar? Metoden verkar ju vara kanon enligt en massa folk, både här och på utländska forum. En massa akvarister har ju redan testat tekniken ju!

Så är det med alla metoder, några som tycker det är jättebra och några andra som tom. totalt misslyckas. Sen hör man ju oftast dem som lyckas mer för att det är roligare att prata om framgång än tvärtom.

Lycka till, jag har inte varit på Universeum, men de publika korallkar jag sett har inte varit så imponerande, det skulle vara kul med ett publikt korallkar med klass.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det med alla metoder, några som tycker det är jättebra och några andra som tom. totalt misslyckas. Sen hör man ju oftast dem som lyckas mer för att det är roligare att prata om framgång än tvärtom.

Lycka till, jag har inte varit på Universeum, men de publika korallkar jag sett har inte varit så imponerande, det skulle vara kul med ett publikt korallkar med klass.

/Janne

Tycker detsamma Janne men det är klart större utmaning än sitt egna kar för där kan man bestämma 100% själv. Här måste man tigga be och lobba för sina åsikter och vad man behöver och vill köpa in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen sump utan bara en påhängsskumamre i mitt kar.. skulle detta gå att priva ändå? kan jag köra det i ett vanligt ytterfilter som nämts tidigare och köra det direkt från karet?

Vore kul att testa.. jag kör nu med proddibios kapslar vilket funkar bra.. men detta verkar ju mer underhållsfritt.. bara att stoppa in i ett ytterfitler och fylla på nån gång då och då bara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått det så behöver man inte tillsätta något. Filtret bygger upp en population i sig från bakterierna i karet.

När näringen minskar så dör en del av bakterierna bort och populationen hålls på en lagom nivå.

Överflödet av bakterier blir korallmat och skummas bort.

Det låter för bra för att vara sant, men tydligen fungerar det.

Har ingen praktisk erfarenhet själv men har läst en del om det.

Låter andra testa och utvärdera innan jag törs köra själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...