Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om man kör ozon bör man väl köra det behandlade vattnet genom aktivt kol för att få bort resterna. Misstänker att det finns annat i akvariet som kan ta stryk av ozon i vattnet.

Så då borde även ozonbehandling i kombination med aktivt kol gå bra så länge som NP-kulorna har kört in sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , har kör dom en vecka nu och har ett litet problem , det är helt omöjlig att få nått att skumma , det värkar som att det har ändrat ytspänningen på nått vis , jag hade förväntat mig att det skull bli tvärt om , att det skummade okontrollerat pg av den högre bakterie massan i vattnet , är det nån som har märkt av något liknande ,mvh stefan

min skummare skummar som bara den får byta varje dag är som badskum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , har kör dom en vecka nu och har ett litet problem , det är helt omöjlig att få nått att skumma , det värkar som att det har ändrat ytspänningen på nått vis , jag hade förväntat mig att det skull bli tvärt om , att det skummade okontrollerat pg av den högre bakterie massan i vattnet , är det nån som har märkt av något liknande ,mvh stefan

Jag tycker mig ha märkt en ökad skummning och lite mörkare sörja...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte ut någon svart sörja utan det rinner mest över en massa vatten och löst skum.

Har också problem att få skummaren rätt inställd. Antingen händer ingenting eller så rinner det bara över.

Vet inte om det beror på genomströmningen i mitt filter och att den kanske inte är tillräckligt stark. Har 1000 liter in och två utblås på filtret. Men ändå blir det på bara några dagar väldigt mycket mindre flöde genom filtret.

Bör man skaka om filtret varje dag eller det är bara till att förstöra? Man ser ju tydligt tillväxt i filtret då det blir en ljus och genomskinlig gegga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , har lyckats få skummaren att gå ca 1 timma totalt på ca 2 veckor ( lite ljusgrönt vatten) , har alltid trott att det är praktiskt omöjligt att få en skummare att sluta skumma , var hos Tommy Norberg för nått år sen och han sa att det var fullt möjligt , det skummade lite efter att han mata och sen slutade det , har inte riktigt trott på det för än jag upplevt det själv nu , jag har en teori men vet inte om den håller fullt ut , när man börjar med biopellets så börjar det att byggas upp en större och större bakteriemassa , och så länge det finns nedbrytbara ämnen så ökar bara reningen , inte för än närings ämnena är förbrukade får man en naturlig minskning av bakterier (dvs döda bakterier ) som går att skumma ur vattnet , levande bakterier går ju inte att skumma bort , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte också prova detta, så jag har införskaffat en Deltec FR509 och tänker fylla den med 500ml (har 500l kar) och nu funderar jag på pump, jag har en Eheim compac 1000 på lager, kan den fungera eller är det för mycket? För FR509 står det att man ska ha 500l/h men vad jag förstår ska det vara mer med biopellets?

Jag kör för tillfället med Fauna Marin - Ultra Power-Phos och long life kol, ska man sluta med båda dessa när man dra igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en teori men vet inte om den håller fullt ut , när man börjar med biopellets så börjar det att byggas upp en större och större bakteriemassa , och så länge det finns nedbrytbara ämnen så ökar bara reningen , inte för än närings ämnena är förbrukade får man en naturlig minskning av bakterier (dvs döda bakterier ) som går att skumma ur vattnet , levande bakterier går ju inte att skumma bort , mvh stefan

Jag tror du har helt rätt här och jag ser en direkt parallell till ett annat intresse - trädgård. Lägger man en ganska ren kolkälla som t ex träflis på en bit jord så får man kvävebrist i jorden den första säsongen. Det beror på att en större mängd biomassa byggs upp som binder kolet från träfliset och kväve från marken. Men kvävet har inte försvunnit från marken och kommer att frigöras under senare säsonger.

Så precis som du skriver - tillför man BioPellets till systemet så borde det första som händer vara att mer biomassa (i princip bakterieceller) byggs upp kring pelletsen och det binder är en mängd kväve och fosfor under ett antal veckor. Sedan torde pelletsens biomassa ha nått sin maxgräns och biofilmen börjar ge ifrån sig bakterier, döda bakterier och deras restprodukter. Vid det laget borde skummaren vakna igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte också prova detta, så jag har införskaffat en Deltec FR509 och tänker fylla den med 500ml (har 500l kar) och nu funderar jag på pump, jag har en Eheim compac 1000 på lager, kan den fungera eller är det för mycket? För FR509 står det att man ska ha 500l/h men vad jag förstår ska det vara mer med biopellets?

Konsensusen på i tråden på Reefcentral (se trådstarten) verkar vara att flödet genom Biopelletsen ska vara så pass stort att de rör sig lätt men utan att lämna reaktorn. Högre flöde har antytts av vissa vara negativt och för lågt flöde är naturligtvis inte bra eftersom det kan bli syrebrist i pelletsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte också prova detta, så jag har införskaffat en Deltec FR509 och tänker fylla den med 500ml (har 500l kar) och nu funderar jag på pump, jag har en Eheim compac 1000 på lager, kan den fungera eller är det för mycket? För FR509 står det att man ska ha 500l/h men vad jag förstår ska det vara mer med biopellets?

Jag kör för tillfället med Fauna Marin - Ultra Power-Phos och long life kol, ska man sluta med båda dessa när man dra igång?

Jag kör också BioPellets sen en vecka tillbaks och skumningen har typ avtagit helt, men den kommer väl igång igen.

Jag har 3-4 dl i en FR509 med en Maxijet 1000, det är på gränsen skulle jag säga.. jag fick modda rördelen nederst i reaktorn så att flödet spred sig mer, annars blev det som två strålar åt var sitt håll bara och pelletsen mellan blir stillastående. Inga pellets virvlar upp eller så, jag har lite motstånd på utblåset för jag kör det till skummarsektionen via 16 mm rör.

Det börjar bli lite mulm uppe i övre silen och även i returen till karet, märkte att flödet börjat minska så jag stoppade och startade pumpen och det blev "snöstorm" i karet.

Så jag tror snarare Compact 1000 är i minsta laget men du får testa. Kör utan dom blå filtersvamparna, dom lär slamma igen väldigt fort annars.

Läst någon rekommendation att inte ha fosfatabsorberare i samma men kol vet jag inte, jag hade nog helst kört det i en egen, man behöver ju byta kolet ibland också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så precis som du skriver - tillför man BioPellets till systemet så borde det första som händer vara att mer biomassa (i princip bakterieceller) byggs upp kring pelletsen och det binder är en mängd kväve och fosfor under ett antal veckor. Sedan torde pelletsens biomassa ha nått sin maxgräns och biofilmen börjar ge ifrån sig bakterier, döda bakterier och deras restprodukter. Vid det laget borde skummaren vakna igen.
Jag tolkar det som att man har för lågt flöde. Pelletsen borde vara i så pass god rörelse att bakteriefilmen skavs av kontinuerligt för att låta nya bakterier ta plats på den frigjorda ytan, precis som i ett fluidiserande sandfilter. För god cirkulation torde man bara ha om pelletsen skaver ned varandra och inte bakteriefilmen hinner byggas upp alls. Det är i alla fall så jag har förstått det. En reaktor där pelletsen inte kan nå den graden av rörelse utan att fara ut ur reaktorn är inte lämplig till sin konstruktion, och hämmar funktionen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Reefcentraltråden verkar alla inte helt övertygade om att mer rörelse nödvändigtvis är bättre. Kanske kommer man till en punkt där biofilmen blir så pass störd/avlägsnad av att pelletsen skaver mot varandra att det hämmar tillväxten? Eller så har de bara fått det om bakfoten?!

Men oavsett om biofilmen stannar på pelletsen eller åker ut ur filtret som partiklar så är de flesta bakterierna vid liv och har då bundit kvävde och fosfor som de håller kvar. Kanske blir de uppätna av valfri korall och närsalterna är då fortfarande bundna fast nu i korallen. Nya bakterier kan under tiden växa till och binda mer närsalter och skummaren på svältdiet. Fast det lär ju inte pågå någon längre tid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar även kunna finnas ett samband mellan för högt flöde, lågt pH och "bakterieblomning" som leder till syrebrist så man ska nog inte fläska på mer än att pelletsen vandrar runt i reaktorn, men en del verkar ju även kört på med t.ex vodka samtidigt så dessa biverkningar kan ju även bero på det eller något annat.

Här är en på RC som har lagom flöde enligt utvecklaren av pelletsen http://s667.photobucket.com/albums/vv38/SimonSKL/?action=view&current=001-11.flv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crillo, det där kan ju omöjligtvis vara "rätt flöde" eftersom det bara är en liten del av pelletsen som över huvudtaget rör sig. Hur menar tillverkaren egentligen? Att det totala flödet är rätt, eller att flödet där pelletsen rör sig, är rätt?

Claes, det är lite där jag är kluven. Hur vet man att man har "rätt" flöde. Jag hade ju satsat på kraftig fluidisering, men bara precis. Filmen Crillo länkar till är ett strålande exempel, jag menar, det finns ju inte en chans att det är "exakt rätt" på mer en än väldigt liten mängd av pelletsen.

Nu vet jag inte vad de här grejerna väger, men om de är hårda, men lätta så är deras slipande faktor på varandra i det närmsta befintlig oavsett hur agressivt man fluidiserar dem, men det skulle kanske vara en nakdel om de höll sig nästintill klinikst bakteriebefriade hela tiden. Vitsen är ju att bakterierna ska utvinna koltillskottet från pelletsen... Främst, i alla fall. Om jag förstått det rätt. Resten av näringsämnena ska tas ur vattenmassan. Tror jag. ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på filmen och visst rör sig samtliga pellets men inte är de fluidiserade hela tiden inte. Men över en period av någon minut så har även pellets i reaktorns "döda zoner" flyttat sig en hel del vad jag kan döma. Jag håller med om att det torde skava och slipa på dem ganska oavsett om man har ett flöde som på filmen eller ett högre flöde. Kanske är idéerna på Reefcentral om att för högt flöde ett misslyckat försök att förklara varför pelletsen inte föreföll vara effektiva i något specifikt fall?

Själva pelletsen väger lite mer en vatten så de sjunker fint. Jag upplever dem som plastlika. De är ganska ojämna och de flesta har en tillplattad rund form.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crillo, det där kan ju omöjligtvis vara "rätt flöde" eftersom det bara är en liten del av pelletsen som över huvudtaget rör sig. Hur menar tillverkaren egentligen? Att det totala flödet är rätt, eller att flödet där pelletsen rör sig, är rätt?

B!

Exakta quoten är "tumbling is looking fine, no problem there. looks like my pellets in tumbling." Jean Paul, utvecklaren, har i och för sig 2 liter i sin reaktor, väldigt hög belastning pga 12 matningar om dagen m.m.

Själv tycker jag flödet i filmen är lite i underkant, särskilt om han nyss startat, med tiden bromsas ju flödet också.

Den här ser mysig ut,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det någon som testat "skakning" av pelletsen lite typ som zeo, vad hade resultatet av att man kör ett normalt flöde genom pelletsen (lite dansande) för att under en kort tid kanske någon gång på dygnet boosta på med en något lite vassare pump för att få till en bra 'skavning' fast under en kort tid.

detta borde vara lite som skakning av ett zeo filter.. eller ? , tråden är högst intressant.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finnen på Reefcentraltråden körde helt enkelt en luftpump på en timer som drev en utströmmarsten i hans icke fluidiserande filter. Fungerade mycket bra enligt honom och är ju verkligen en enkel low-techlösning som är automatiserad. Tänk standardytterfilter + luftpump + timer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En aktiv biofilm är inte tjockare än några lager bakterier. Om vi utgår från att det är önskvärt med att ha bra syretillgång (från vattnet) och tillgång till organiskt kol (från peletsen) så skall bakteriefilmen vara så tunn som möjligt. Blir den för tjock så kommer först de lägre liggande bakterierna inte få något syre och de högre liggande bakterierna inget snabbt organiskt kol (de kommer att få en del organisk kol genom döda kompisar under men inte direkt från biopelletsen). Om (när) jag testar biopellets så kommer jag köra ett så högt flöde som möjligt för att bibehålla ett så tunt bakterieskikt som möjligt och få ut överflödiga bakterier i vattnet. Nu vet jag inte hur nötningskraftigt materialet är - om det tål höga flöden utan att släppa iväg partiklar som kan bli kolkällor ute i vattnet men biologiskt bör flödet vara högt.

Viktigt i denna diskussion är också att påpeka att i denna typ av filter (byggt på fast organisk kolkälla) kommer ingen nitrifikation att kunna ske.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inspirerad av denna tråds all aktivitet bestämde jag mig för att bygga klart mitt Biopelletsfilter modell flytbädd så här på morgonkvisten. Så här ser det utan utloppet jag monterade imorse:

post-2082-14468919577504_thumb.jpg

Men katastrof - när jag testar det i akvariet (sötvatten i system just nu) så kakar de jäkla pelletsen ihop sig och tumlar inte alls så där fint som på youtube. Istället ligger de som sagt ihopkakade, binder luftbubblor eller flyter helt sonika ut ur filtret med hjälp av luftbubblor. Blir dessa hydrofoba pellets lite mer vattenaccepterande med tiden? Kan jag lägga dem i blöt några dagar för att skynda på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina var lite mer "lättflytande" under det första dyngnet eller så, prova sänka flödet först och höj vartefter de behövs...

Jag kör 500ml i ett deltec fosfatfilter med en aquabee2000, det blir inte så mycke snurr på pelletsen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag har missat några poster i denna långa tråd, men ni som använder dessa pellets, tillsätter ni inget annat för att hålla låga värden av nitrat och fosfat?

Ni matar inte med bakterier på något vis eller liknande?

Har tidigare kört Zeovit och ännu tidigare Bio-ampuller. Hade tänkt köra Bioampuller i vårt kommande kar, men detta låter ju både billigare, effektivare och enklare om det är så enkelt och smidigt som det låter dvs... Kommande kar blir på runt 450-500L vatten. Ungefär hur mycket beräknar man att det borde gå ut under ett år?

Verkar ju som väldigt många halkat in på detta så det borde ju finnas en hel del erfarenheter, om än nya sådana, här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag har missat några poster i denna långa tråd, men ni som använder dessa pellets, tillsätter ni inget annat för att hålla låga värden av nitrat och fosfat?

Ni matar inte med bakterier på något vis eller liknande?

Enligt tillverkaren och de uppgifter jag hittat på Reefcentral så ska inget tillsättas förutom Biopelletsen. Men det är klart, har man en rejäl fosfatkälla som t ex gamla fosfatinnehållande stenar eller utfodrar med fosforrikt foder så måste man nog tillsätta extra kväve i det långa loppet. Det märker man om man nollar sitt nitrat med fosfatvärdena vägrar gå ned. Då skulle jag välja att tillsätta protein (gelatin till korallerna kanske?) eller aminosyror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...