Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Såg just på reefcentral tråden att några hade upptäck att i vissa påsar är innehållet utblandat med vanliga plast bitar, på reefcentral tråden visar dom skillnaden mellan dessa "pellets". Den bilden pny har visat så ser man sådana i den påsen.

Många har haft problem att skummaren inte producerar nått skum i flera veckor, min skummare har helt slutat skumma (ca. 8 dagar sen jag började).

Är på jobbet nu så jag kan inte kolla mina pellets men är det nån annan som har plastbitar (om det nu är så) i sina påsar, och producerar skummaren skum?

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1694529&page=42

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett såna pellets i min påse, allting såg precis likadant ut men jag kan dubbelkolla när jag kommer hem.

Min skummare producerar en hel del blöt skumm så jag har fått ändra inställningen för annars fylls koppen på 2 dygn.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snikna handlare (?) som blandar ut pellets för att dryga ut vinsten ytterligare. Inte första gången något sånt här händer kan jag tänka mig, men om det hade varit jag så hade jag valt ett ämne som försvinner (Typ socker eller nåt liknande.) istället för stannar kvar så man kan upptäcka detta. Tror docka att de som köper från tillverkaren eller handlare här i Sverige inte kommer råka ut för detta fenomenet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snikna handlare (?) som blandar ut pellets för att dryga ut vinsten ytterligare. Inte första gången något sånt här händer kan jag tänka mig, men om det hade varit jag så hade jag valt ett ämne som försvinner (Typ socker eller nåt liknande.) istället för stannar kvar så man kan upptäcka detta. Tror docka att de som köper från tillverkaren eller handlare här i Sverige inte kommer råka ut för detta fenomenet.

Jag har två typer av pellet och jag köpte från den svenska handlaren, så där föll den hypotesen... ;-)

Jag tror dock att båda mina är rätt sorts pellets. Det är nog bara tillverkaren som ändrat på något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog säga att jag fått den uppblandade varianten.

Det finns 2 olika sorter i min påse, då jag inte använt allt än.

Den sändningen jag fick ifrån var när första leveransen tagit slut och man fick vänta ett tag på den andra.

Trist att det blir så, får väl ta och slänga iväg ett mail och se om man kan få nån förklaring på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kollat och det verkar inte som jag har två varianter av pellets, fast det är väldigt olika form på alla.

post-4365-14468919661761_thumb.jpg

Köpt för två veckor sen från den svenska butiken.

Det är ju inte säkert att dom på reefcentral har rätt eller de dom hänvisar till. Fast det skulle vara kul om skummaren börjar skumma eller att man märker bättre värden snart.

post-4365-14468919661582_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju vid något tillfälle prat om att tillverkaren ändrat sammansättningen på pelletsen. Mängden kalciumkarbonat som "filler" hade tydligen ändrats. Undrar om det har något med dessa två olika typer av pellets att göra? Man kan ju t ex tänka sig det finns två olika tillverkare av snarlika pellets och att vår holländska paketerare köper från båda produktionslinjerna därav de två typerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Denna tråd har varit igång i tre månader .

Hur har resultatet blivit nu då? Är detta det enkla, revolutionerande sättet att hålla ned N+P?

Lättare än vodka, idotsäkrare, och billigare än Zeovit?

Hur lätt är det att hålla balans på N+P, hur har det blivit med Dinosar/Cyano?

Måste man köra med backspolning, eller luftning? eller räcker det med kraftig fluidisering?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det komma lite svar i Reef Central-tråden. Tydligen har en batch felaktiga Biopellets gått via tillverkaren. När jag säger tillverkaren så menar jag den holländska firman D van Houten Import - Export (hoppas jag fick namnet rätt) som packar materialet men egentligen görs Biopelletsen som är polyhydroxyalkanoatpellets av Mirel Bioplastics. Troligen så är BioPelletsen en av de bioplastråvaror som Mirel säljer till andra företag som smälter den och tillverkar olika bioplastprodukter. Eftersom Mirel har flera olika produkter (två i alla fall) så är det inte svårt att se hur några säckar felaktig råvara levererades till D van Houten Import - Export och sedan spreds den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga:

Jag har mina pellets i ett innefilter från aqualight kopplat med en tusenliters pump. Den orkar inte lyfta pelletsen ordentligt utan får dem mest att "vibbrera". Detta har lätt till att bakterierna växer till sig så kraftigt att allting hänger ihop i en gröt/massa.

Kan detta på något sätt påverka effekten negativt eller det spelar ingen roll eftersom bakterierna ändå äter upp det de sitter fast på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga:

Jag har mina pellets i ett innefilter från aqualight kopplat med en tusenliters pump. Den orkar inte lyfta pelletsen ordentligt utan får dem mest att "vibbrera". Detta har lätt till att bakterierna växer till sig så kraftigt att allting hänger ihop i en gröt/massa.

Kan detta på något sätt påverka effekten negativt eller det spelar ingen roll eftersom bakterierna ändå äter upp det de sitter fast på?

Risken är ju att du får mikroanaeroba / anoxiska miljöer och då kommer det att leda till denitrifikation. Det var just så som pellets av polyhydroxyalkanoat användes för vattenrening till en början. Nu är ju denitrifikation ingen katastrof utan till och med önskat i många akvariesammanhang men det leder till att du avlägsnar kväve från systemet i form av kvävgas och då kan det bli fosforöverskott i med tiden. Men å andra sidan undrar jag om det inte förekommer viss denitrifikation i biofilmen på pelletsen även om de görs fluidiserande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med pelletsen är väl att rörelsen i reaktorn skall få dem att gnida sig emot varandra och avlägsna bakteriefilmen så att ny yta blir tillgänglig att kolonisera. Principen är väl i stora drag lik den med zeovitmetoden, alltså att man bygger upp en bakteriemassa som sedan avlägsnas med hjälp av skummare och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med pelletsen är väl att rörelsen i reaktorn skall få dem att gnida sig emot varandra och avlägsna bakteriefilmen så att ny yta blir tillgänglig att kolonisera. Principen är väl i stora drag lik den med zeovitmetoden, alltså att man bygger upp en bakteriemassa som sedan avlägsnas med hjälp av skummare och koraller.

Jag har svårt och tro att två runda biofilmytor kan skrapa bort varandra i en fluid bed miljö.

Är det inte pelletserna själva som sönderfaller på något sätt, så bakterierna släpper?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fluidiserande sandfilter fungerar ju enligt principen att sandkornen gnider av bakteriefilmen från varandra, kontinuerligt. Sandens massa är ofantligt mycket mindre så kan de, torde biopeletsen klara det.

Jag har för övrigt oxå förstått det som att syftet med att ha dem i en fluidiserande miljö är att de ska polera varandra så att bakteriefilmen aldrig blir heltäckande.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga:

Jag har mina pellets i ett innefilter från aqualight kopplat med en tusenliters pump. Den orkar inte lyfta pelletsen ordentligt utan får dem mest att "vibbrera". Detta har lätt till att bakterierna växer till sig så kraftigt att allting hänger ihop i en gröt/massa.

Jag har svårt och tro att två runda biofilmytor kan skrapa bort varandra i en fluid bed miljö.

Är det inte pelletserna själva som sönderfaller på något sätt, så bakterierna släpper?

/Janne

Janne:

Exemplet ovan där flödet är för lågt för att ge en fluidiserande bädd är väl bevis nog. Det visar ju att när det inte finns rörelse mellan pelletsen blir bakterierna kvar, men när pelletsen rör på sig skavs bakterierna bort. VSB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är senaste informationen om de felaktiga pelletsen. De är alltså inte farliga och de fungerar även om det tar längre tid innan de "sätter igång".

Det mesta av de felaktiga pelletsen är redan lokaliserade, det mesta hamnade i Asien. Det bör alltså vara en mycket begränsad mängd felaktiga pellets som fortfarande cirkulerar här.

http://www.dvh-import.com/Site2/english/NP.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den typ av bakterier som behöver organiskt kol för att tillväxa (heterotrofa bakterier) klarar sin ämnesomsättning både när det finns syre och när det inte finns syre tillgängligt. Bakterieprocessen går dock oerhört mycket snabbare om det finns syre tillgänglig än när det är brist på syre.

Normalt finns det inte obegränsade mängder av dessa bakterier i våra akvarium. Begränsningsfaktorn är tillgången på organisk kol. Alla metoder som bygger på tillsättning av organiskt kol uttnyttjar detta faktum. När man tillsätter "flytande" kolkälla kan man inte riktigt styra var bakterierna kommer att tillväxa och jag tror att många lekt med tanken om att ha någon typ av lättillgänglig kolkälla som är fast och kan utgöra ett substrat för den önskade bakterietillväxten. Zeolitmetoden uttnyttjar delvis denna tanke genom att ge ett filtreringssubstrat för bakterierna (något som är väldigt ovanligt bland saltvattensakvarister i Sverige där biofilter snarare är ett skällsord än något man har nytta av). I Zeolitmetoden ingår dock att kolkällan finns fritt i vattnet och kan tas upp av den yttersta delen av bakteriefilmen och metodens pumpningsmetod finns till för att på så sätt avlägsna de inaktiva inre delarna av biofilmen och bara få en tunn och högaktiv bakteriefilm ytterst- nära både lösta näringsämnen, syre och kolkälla. Dessutom så hindrar en för tjock bakteriefilm nitrifikationen - men det är en annan fråga

I biopelletsmetoden har man löst kolbehovet genom att substratet utgör kolkällan. Här blir det en annan problematik. Kolkällan finns inte längre ytterst av biofilmen där näringsämnen och syre finns och växer bakteriefilmen sig för tjock så har ena sidan tillgång till syre och näringsämnen medans den innersta delen har tillgång till kolet. Ja den yttre sidan kan tillgodogöra sig en del kol från bakterierna under sig men det finns inte så mycket tillgängligt som längst in. Den inre delen av biofilmen kan fortfarande växa till sig men då blir det under långsamma syrefria förhållanden - man utnyttjar inte snabheten i den syrerika processen och den syrerika processen på yttre sidan av biofilmen har inte tillgång till obegränsade mängder organiskt kol som finns på insidan. Denna motsättning kommer man bort ifrån om man ser till att överflödig bakteriefilm skavs av och man får en mycket tunn aktiv biofilm som får syre och näringsämnen från interfacet bakteriefilm-vatten och kol från interfacet bakteriefilm - biopellets. Om man väljer att inte "skava" bort överflödig biofilm så får man en denitrifikation - något som Aqua Medic utnyttjar med hjälp av sina deniballs.

Som Clas_A tror gör jag också, nämligen att den i vissa delar av biofiltret (oavsett att de är fluidiserande eller inte) bildas en så tjock biofilm att denitrifikation uppstår.

Vill man ha en tidsmässig snabb proces så gör man filtret så fluidiserande man bara kan - skav på bara :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att man inte ska dra för stora paralleller med zeovit.

Jag är inte speciellt orolig för bakteriefilmens tjocklek utan bara man ser till att ha ett tillräckligt flöde som ger en aerob miljö och som ger goda förutsättningar för bakterietillväxt på biopolymererna. Att sedan boosta med lite nitrosomas tycker jag ger bra effekt. En intressant kombination kan vara att tillsätta biopolymerer även i vattenkolumnen vilket var uppe tidigare i tråden. Någon som testat biopolymerer i vattenkolumnen? Det finns ju ett antal preparat på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått svar från den svenska leverantören idag.

Där står det att det finns vissa påsar som fått en blandning av olika pellets.

Den pelletsen som inte ser ut som normal pellets är en variant som tar längre tid att bryta ner tydligen och ville man inte ha det så så fick man byta ut dem.

Tydligen så var det nog mest 1000ml förpackningarna som var så.

Skickar med en länk som jag fick också.

http://www.dvh-import.com/Site2/english/NP.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är senaste informationen om de felaktiga pelletsen. De är alltså inte farliga och de fungerar även om det tar längre tid innan de "sätter igång".

Det mesta av de felaktiga pelletsen är redan lokaliserade, det mesta hamnade i Asien. Det bör alltså vara en mycket begränsad mängd felaktiga pellets som fortfarande cirkulerar här.

http://www.dvh-import.com/Site2/english/NP.html

Jag har fått svar från den svenska leverantören idag.

Där står det att det finns vissa påsar som fått en blandning av olika pellets.

Den pelletsen som inte ser ut som normal pellets är en variant som tar längre tid att bryta ner tydligen och ville man inte ha det så så fick man byta ut dem.

Tydligen så var det nog mest 1000ml förpackningarna som var så.

Skickar med en länk som jag fick också.

http://www.dvh-import.com/Site2/english/NP.html

Samma info från flera källor, känns tryggt o höra iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...