Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har kört pelletsarna ett tag nu men haft problem med att de inte svävar i filtret.

Jag körde tidigare men en maxijet 1000 och ett aqualight fosfatfilter där man trycker ner vattnet i botten så att det "stiger" upp genom reaktionsröret och sedan ut genom ett utlopp i toppen på filtret. Trodde då att det var pumpen som var för klen för att lyfta pelletsarna. Detta trots att jag endast kör med 2-3 dl i filtret. Knappt ett 5-6 cm tjockt lager. Så jag inhandlade en newjet 3000 l/h och kopplade på den på filtret i förhoppning om att pelletsarna skulle börja röra på sig.

Jag har fått ut mycket bakterier i vattnet men pelletsarna ligger fortfarande stilla på botten trots 3 gånger så stark cirkulation.

Vad kan vara problemet? Är det någon annan som också har svårt att få rörelse på pelletsarna? Jag har den varianten som är uppblandad med "fake" pellets och väntar på ersättningsleveransen men det borde knappast har någon betydelse.

Tar tacksamt emot tips för hur man skall få det hela mer effektivt.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Storleken på in och utgångarna är?

(Flödet genom filtret är självklart åt rätt håll? Ner genom mitten, och tillbaka upp längs ytterkant. Det ser så ut om man tittar på din text, men bara för säkerhets skull.)

Har kulorna legat på botten ett tag kan de har "växt ihop" tack vara bakteriefilmen och partiklar som följt med vattnet in. Skaka filtret så lossnar kulorna rimligtvis från varandra om det är fallet.

B!

Ninjad by mano! Bah!

Ändrat av -=Mr_B=-
Ninjad by mano! Bah!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte exakt ingång på in och utlopp men de är för stora för vanlig trädgårdsslang vilket då innebär större än 13 mm i diameter.

Vattnet går rätt väg ja. In i toppen, ner i mitten och ut längs med sidorna.

Jag tömde filtret 2 gånger efter att jag kopplat in och ur pumpen för att pelletsarna skulle lossa från varandra och ifall jag vänder på filtret upp och ner så "rinner" de från sida till sida. De sitter alltså inte ihop med varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar det sitter en platta i boten så pelletsen inte hamnar i utloppet på röret.

Går det att sätta på någon vinkel eller något i botten på filtret så strömmen blir riktad mot ena kanten?

Då får du ett mer jetliknande flöde mot ena kanten, då roteras pelletsen av flödet förhoppningsvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är en urgröpning i botten med ett mellanrum på någon centimeter mellan röret och botten. Inkommande vatten sprutar alltså rakt ner i botten och drar direkt ut på sidorna för att stiga uppåt.

Det sitter en rund filtermatta på 2-3 cm mellan utblåset och pelletsarna som skall förhindra att de lägger sig ivägen för utblåset. Jag har testat både med och utan denna filtermatta samt även lyft upp den till mitten av filtret så att pelletsarna blir liggandes i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min reaktor, som jag tycker fungerar bra, har ett rör limmat i botten. Detta rör har jag borrat 4st hål som gör att vattnet sprutar ut åt sidorna längst ned i reaktorn. Se bilder här: http://www.pny.se/aquarium/diy_phosban_reactor.php

(Notera att filtermattan inte används längre när jag börjat använda biopellets istället för fosfat-remover).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag verkar ha fått lite bakteriell tillväxt på mina biopellets, det finns klara röda områden på vissa av dom.

Jag misstänker att det är en en bakterie som gillar just etanol, har nämligen krockat på dom tidigare på jobbet.

Frågan är hur illa det är för pelletsen då jag misstänker att domhär bakterierna kan bryta ner/konsumera dom betydligt snabbare än det är tänkt.

Dom etabliserade sig på en del där pelletsen stod stilla så det kan kanske gå att lösa de hela med ökat flöde...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag verkar ha fått lite bakteriell tillväxt på mina biopellets, det finns klara röda områden på vissa av dom.

Jag misstänker att det är en en bakterie som gillar just etanol, har nämligen krockat på dom tidigare på jobbet.

Frågan är hur illa det är för pelletsen då jag misstänker att domhär bakterierna kan bryta ner/konsumera dom betydligt snabbare än det är tänkt.

Doserar du etanol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt biopellets en månad nu ungefär, jag tycker korallerna (SPS) ser mer färglada ut men det växer också väldigt mycket sämre. Ser ut som vissa helt har tappat sina vita "toppar", (bla en montipora som inte växer längre).

Är det ett normalt efter har kört biopellets eller beror det på andra faktorer i mitt akvarie?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker också att något saknas men kan inte riktigt sätta fingret på vad :(

CA 400

Kh 9

Magnesium 1500+

Tillsätter kalium och aminosyror dagligen, och bytte 50 liter vatten för 1½ vecka sedan då jag hade extremt mycket magnesium och behövde sänka det.

Skummaren skummar grymt mycket mer än innan och det är som att tömma en kloak varje gång man tömmer skummaren så biopelletsen verkar ju göra nytta och jag är nöjd med att få fina koraller :)

(Hysterixen är den enda som inte blivit riktigt rosa igen bara men det kommer hoppas jag.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två saker kan jag tänka mig att det beror på.

1. Nitratbrist. Har du testat nitrathalten? Visar testen (Salifert) noll bör du tillsätta litet natriumnitrat. Löser du en påse (40g från ICA) i en dl vatten och tar 0,6 ml av detta med en Salifertspruta har du en mg/l i akvariet om det innehåller 175 liter.

2. För mycket biopellets. Rekommenderad dos är 50-200g per 100 liter vatten.

Mängden beror på belastningen i karet. Se inlägg 26.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dessvärre inte mätt nitrit/nitrat på väldigt länge (många år), kände inte till att det kunde bli för lågt. Men ska göra det när jag kommer hem.

Har "bara" 200g biopellts i mitt akvarie på ca 200 liter, har iofs inte så mycket fisk som skitar ner.

(Något som jag funderat är om högt magnesium kan hämma korallerna tillväxt då det gick lite överstyr en gång i buffrande av det, kan det vara så?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag såg i Reefcentraltråden att de tydligen ändrat sammansättningen av pelletsen nu igen; något med hur mycket "filler" det var i pelletsen. Får återkomma med detaljer om ingen annan vill gräva i saken.

Kan du lägga in en länk till inlägget? De pellets som säljs nu verkar vara mycket mer "spaghetti-lika" (mindre och med vassare kanter) än de betydligt rundare som såldes först. Jämför med Påls bild ovan.

post-2486-14468920033999_thumb.jpg

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...