Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Nu kan inte jag hjälpa att undra, om "producenten" fått fel vara i rätt påsar, eller tvärt om, varför lurar vi inte ut vem de får produkten från i första hand, och beställer den där själva? Måste ju vara billigare..

B!

Tillverkaren heter Mirelplastics (se inlägg nr 3 i tråden). Jag har gjort mig besväret att leta upp den holländska forumtråden där det bekräftas (inlägg 94 i tråden) av Klooster som hittade på det hela med att paketera Biopellets. Är holländskan dålig kan man använda googletranslate...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Holländskan är inte dålig, hon är.... Ah, du menade språket... Ja, nä, alltså *harkel*.

Jag har personal som snackar holländska åt mig, om det behövs. *host*

Hoppas hon inte läser här bara... (Nog inte troligt, hon bryr sig inte om akvarier...)

Men då har jag alltså förstått det rätt om jag säger: Biopelletsen alltså inte en produkt framtagen för just akvarium, utan en mer generell produkt för vatten rening.

Inte nödvändigtvis en nakdel. Antar att man får ta hem större säckar om man vill ha från källan... Och så måste man ha någonstans att ställa det. Inte alla som har den möjligheten.

Det tål att fundera på, gniden som man är...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , roade mig med att sortera ut den överflödiga pelletsen i går , och nu funkar skummaren igen , så dom ( konstiga) pelletsen måste avge nånting som påverkar ytspänningen , både bra och dåligt ,bra för att jag vet vad det var , dåligt för jag trodde jag skulle slippa att använda skummaren , nu fattas bara en pellets som automatiskt kalibrerar alla vatten värden ,mvh stefan

post-1262-14468919702035_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare har också betett sig konstigt några veckor. Den skummar visserligen, men helt plötsigt svämmar den över, för att sedan återgå till tidigare nivå på skummet. Jag har inte insett att det kan bero på pelletsen. Det blir att försöka ta bort så mycket av de felaktiga pelletsen som möjligt idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då har jag alltså förstått det rätt om jag säger: Biopelletsen alltså inte en produkt framtagen för just akvarium, utan en mer generell produkt för vatten rening.

Jag tror att Biopelletsen helt enkelt är en av de två bioplastråvaror som Mirelplastics säljer till andra företag i pelletsform. Därmed tror jag inte det finns något investerat i akvarieproduktsutveckling förutom själva testandet av Biopelletsen före lanseringen. Men det gör det hela ju inte sämre eller minskar inte värdet på innovationen - tvärt om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den återförsäljaren jag köpte mina pellets från (1000ml) kontaktade mig och bad om en bild vilket jag skickade tillbaka till dem, får en ny påse med dem riktiga pelletsarna samt får behålla den gamla, nån som vill komma över och sortera?

Återförsäljaren skrev så här:

Som ni kanske har hört har några av förpackningarna med Bio-Pellets varit uppblandade med en pellets med annorlunda utformning. Detta verkar gälla 1000 ml-förpackningarna. Hur dom olika pelletsarna ser ut kan ni se bild på i länken nedan.

Dessa annorlunda utformade pelletsar är enligt tillverkaren av en annan beskaffenhet med fördröjd verkan. Dom är dock ofarliga för akvariets invånare.

Läs mer på denna sida: http://www.dvh-import.com/Site2/english/NP.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ni kanske har hört har några av förpackningarna med Bio-Pellets varit uppblandade med en pellets med annorlunda utformning. Detta verkar gälla 1000 ml-förpackningarna. Hur dom olika pelletsarna ser ut kan ni se bild på i länken nedan.

Dessvärre har även en del 500ml förpackningar samma problem. :(

Men nya felfria förpackningar är på väg in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag har fått svar från den svenska leverantören idag.

Där står det att det finns vissa påsar som fått en blandning av olika pellets.

Den pelletsen som inte ser ut som normal pellets är en variant som tar längre tid att bryta ner tydligen och ville man inte ha det så så fick man byta ut dem.

Tydligen så var det nog mest 1000ml förpackningarna som var så.

Skickar med en länk som jag fick också.

http://www.dvh-import.com/Site2/english/NP.html

Har ni andra som blivit lovade nya bio-pellets fått några än? Jag har väntat i snart 6 veckor! Tur att det börjar dyka upp andra tillverkare. Dom där holländarna har förbrukat sitt förtroende hos mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Saxat från tidigare inlägg i tråden.

Dear Magnus,

Thank you for your interest in our products. We are talking with Carlen.biz at the moment to get the product in Sweden.

You can also order direct from us. 500ml cost 32 euro and 1000ml cost 60 euro + shipping to Sweden.

For a 1000L aquarium it depends how much NO3 you have and how much you feed or want to feed in the future. The suggested dosage is 50-200ml pellets per 100L water. The good thing is, you cant overdose.

If you have any questions, please let me know.

Best Regards / Met vriendelijke groet,

Dennis van Houten

D. van Houten (Import-Export-Euro*Depot/Distribution)

Postbus 5081

9700 GB Groningen, The Netherlands

Tel: +31 (0)6 51717084 Fax: +31 (0)50 5777204 www.dvh-import.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni andra som blivit lovade nya bio-pellets fått några än? Jag har väntat i snart 6 veckor! Tur att det börjar dyka upp andra tillverkare. Dom där holländarna har förbrukat sitt förtroende hos mig...

Jag har inte heller fått några än.

Jag mailade vår svenske leverantör för 1,5 vecka sedan och han sa att det var på gång, men än har jag inte fått någon ny påse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

När jag väl kan rapportera så är det nog inte så mycket jag kan säga.

Har inga koraller att tala om direkt.

Däremot kan jag leverera nitrat och fosfat värdena före och efter.

Men eftersom jag har en imperator gåendes i sumpen som behöver gå där i lugn och ro 1-2 veckor till så vill jag inte börja böka runt där nere med att koppla in reaktor och kapa slangar och stöka runt.

Så från min sida tar det nog ett tag innan jag ens fått allt inkopplat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...