Gå till innehåll

Årliga saltseminarier?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Många bra idéer Andreas! Det där med kalendern tyckte jag lät mycket lockande. Jag köpte tidigare kalender från MC-klubben jag var med i och skulle väl kunna tänka mig att eventuellt köpa en med lite bilder härifrån åxå. Det kanske skulle kunna vara nåt som fick fart på fototävligen åxå? Vinnande bidragen från säg år 2011 går till tryck för kalender år 2012... eller?

Det är helt klart något jag skulle stödja, oavsett hur bilderna såg ut, utan för sakens skull. Speciellt ifall det skulle gå till hobbyns främjande :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det har varit uppe på tapeten förut, men intresset var då för dåligt om jag minns fel.

Det behövs ju ett antal garanterade köpare för att det ska löna sig rent ekonomiskt.

Sen ska ju någon ta tag o göra det också...

Förstå mig rätt, jag är absolut själv för "mercaindise" (stavning?) men jag själv har ingen extra tid mer än den jag lägger i dag. :)

Bra tankar och idéer i övrigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förbeställning är naturligtvis en variant. Problemet blir bara me månadens bild, vi har ingen sån tävling på sommaren, och almanackan vill man ju helst ha innan året börjar, då får man inte med den sista bilden heller.

Tack för tipset, vi diskuterar bland moderatorerna.

Litet sidospår igen, bara litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvudspåret i mitt första inlägg är att vi borde se till att vi blir så många stödmedlemmar så att SG tillsammans med någon lokal förening kan ta den ekonomiska risken att organisera och sätta i sjön ett större saltvattenseminarium. Det finns, tycker några, hinder för att utnyttja stödpengarna till detta - de skall gå till sidan - punkt, slut.

Jag har ett förslag och det är att vi gör en förfrågan bland de som idag har betalt in stödmedlemskap - är det ok att bredda basen för vad stödpengarna skall användas till. Om så är fallet är mitt förslag att Moderatorerna ändrar i texten om stödmedlemskap så att det för alla nya framgår att stödet också kan användas till att vara ett riskkapital för ett årligt saltseminarium utan att alla betalande medlemmar automatiskt får nytta av detta - men åtminstone får chansen att själva besluta om de vill delta i ett sådant seminarium eller inte - idag har ingen det valet eftersom det inte finns något arrangemang :)

Detta är basen i mitt första inlägg - arbeta aktivt för att fler skall betala in stödmedlemskap så att vi SG får den ekonomiska kraften att stödja och hjälpa de bra intiativ som tas samt se till att det finns ekonomi att åtminstone uttgiftstäcka moderatorernas arbete.

Om sedan detta arbete leder till bildandet av en saltvattensförening eller inte är för mig fulständigt egalt men låt oss först ta tag i den första frågeställningen - skall vi aktivt arbeta för att bredda den ekonomiska basen för SG eller inte. Skall vi försöka få en möjlighet att hålla årliga saltvattensemminarium med stöd från SG (eller med partnerskap från SG) eller inte.

Låt oss besvara de frågorna först - sedan tror jag att frågan om en saltvattensförening kommer att lösa sig självt - men vi måste börja gräva någonstans.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det inte fungera att det finns två (eller fler) olika belopp att betala för detta?, kanske blir krångligt att hålla reda på.

Tex - 100kr = Hemsidan och forumet

ex 2. - 200(eller vad som nu behövs) för att kunna arrangera seminarium,träffar och främja hobbyn och liknande.

Vet inte alls hur det fungerar med sånna här föreningar, var bara en idé som jag fick nu så här på kvällskvisten :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som hindrar SG att bli den rikstäckande föreningen som det pratas om här?? Skulle inte det vara det enklaste sättet för att få ihop pengarna till ett årligt seminarium?? Salt intresserat folk finns det gott om här, kan inte va så svårt att fixa medlemar, finns kanske till och med folk som är intresserade av att jobba en massa för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att rätt många är nöjda med forumet, och inte ser ett självändamål med en större övergripande föreningsverksamhet. Jag menar, precis vad är det egentligen folk förväntar sig för "mervärde" av en förening? Jag har inget emot en omstrukturering, men en sådan omstrukturering kommer med viss automatik innebära att SG blir "för medlemmar" primärt, och att nya användare, samt icke betalande gamla användare hamnar lixom på nåder. Föreningsverksamhet som annonseras för medlemmar, "jasså, vill du komma nu igen, men du är ju inte medlem..." osv.

Visst är det så att "oftast" är icke medlemmar välkomna till föreningsevenemang, men medlemmar får förtur, osv. Med ett öppet Internet forum som det här är det ju något fler användare än vad som realistiskt kan förväntas vara de som väljer att anmäla sig för ett föreningsmedlemskap. I dag är vi 4162 medlemmar på forumet, tror jag, av vilka säkert många inte loggar in regelbundet, (Om alls) men i alla fall. Det är alltså om min huvudräkning fungerar lite runt 2% av alla användare som i dagsläget är stödmedlemmar. Det räcker för all del med att siffran blir 10-15%, för att generera 40-60K om året, med nuvarande "årspris" men samtidigt blir administrationskravet större, ökade utgifter för medlemsmaterial, osv. Det springer iväg fort, och jag vet inte om det är vad som är bäst för forumet?

Det skulle ju suga något grymt om forumets förening övertar verksamheten, får 6-800 medlemmar, och två år senare gör en Titanic för att medlemsunderlaget sviker när det kanske inte blev den jätteskillnaden folk förväntar sig.

Förlåt om det låter negativt, men jag tror mer på att man kör en eventuell förening parallellt med forumet, kanske uppmuntrar aktivt till rekrytering av medlemmar till redan befintliga föreningar, och försöker få in fler föreningar som aktiva här.

Jag kan inte ens svara på om det finns en förening här i stan, det saltaste jag känner till här är hamnen, och Tropicariet...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är benägen att hålla med om att en förening gärna får vara skiljd från SVG. Jag har sett i andra sammanhang hur en ideell förening får eget liv och styrelsen och de aktiva (de få som kommer på årsmötena) börjar sätta föreningens bästa före syftet - ickemedlemmar har inget värde hur mycket saltvattensakvarister de än är. Allt handlar om att öka medlemsantal eller intäkter.

Jag kan dra exempel från min studenttid när en kår på ett av våra större universitet började höja medlemsavgifter och lägga pengar på hög trots att det inte fanns någon verksamhet som var efterfrågad och behövde pengarna. Eller en ideell nationell hobbyförening som mest ser sitt Internetforum som ett problem för att medlemmarna diskuterar verksamheten vilket upplevs som kritik mot styrelsen och årsmötet: "Det kan skrämma bort potentiella nya medlemmar."

Men för att återknyta till topic - visst kan föreningen SVG gå i borgen för ett seminarium om pengarna fanns på kontot. Men håll fokus på just SVG och seminarier får i så fall bli en sidogrej där man endast står för ekonomisk säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är benägen att hålla med om att en förening gärna får vara skiljd från SVG. Jag har sett i andra sammanhang hur en ideell förening får eget liv och styrelsen och de aktiva (de få som kommer på årsmötena) börjar sätta föreningens bästa före syftet - ickemedlemmar har inget värde hur mycket saltvattensakvarister de än är. Allt handlar om att öka medlemsantal eller intäkter.

Kan inte specifikt uttala mig ämnet (en saltvattensförening) eftersom jag dels för tillfället inte har något saltakvarium och dels inte är direkt aktiv här.

Men det är ju viktigt för alla att det finns en organisation som kan stå upp för hobbyn och t.ex. svara på de remisser och förslag på inskränkningar som är på gång.

Ja menar - om det nu blir importstopp av "salt" till EU vad händer då med saltvattenshobbyn, vad händer då med detta forum?

En bra förening bör ju då också ha ett bra forum (idag markandsför man sig ju via hemsidor/forum) - men du menar då kanske att det skall vara en separat förening som driver en hemsida som då "konkurrerar" med denna sida?

Är det verkligen så bra?

Som föreningsaktiv inom akvariehobbyn (i mer än 35 år) känner jag dock inte igen mig alls i den syn på föreningsverksamhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte specifikt uttala mig ämnet (en saltvattensförening) eftersom jag dels för tillfället inte har något saltakvarium och dels inte är direkt aktiv här.

Men det är ju viktigt för alla att det finns en organisation som kan stå upp för hobbyn och t.ex. svara på de remisser och förslag på inskränkningar som är på gång.

Ja menar - om det nu blir importstopp av "salt" till EU vad händer då med saltvattenshobbyn, vad händer då med detta forum?

En bra förening bör ju då också ha ett bra forum (idag markandsför man sig ju via hemsidor/forum) - men du menar då kanske att det skall vara en separat förening som driver en hemsida som då "konkurrerar" med denna sida?

Är det verkligen så bra?

Som föreningsaktiv inom akvariehobbyn (i mer än 35 år) känner jag dock inte igen mig alls i den syn på föreningsverksamhet.

Jag tycker en saltvattensförening är en utmärkt idé om det finns ideella som är redo att ta tag i det och om det finns medlemsunderlag. Jag argumenterar alltså inte emot en sådan och arbetade själv i flera år med Nordiskt saltforum när det fanns.

Men just resonemanget om att SVG bör läggas under en saltförening eftersom att föreningen behöver en sådan för sin marknadsföring och medlemsrekrytering tycker jag illustrerar att föreningens bästa kräver att annat kan behöva offras. Jag kan mycket väl se hur en styrelse t ex börjar bli besvärad över ett högt tonläge på sitt forum och hur detta skrämmer bort nya medlemmar och nybörjare. Ett resonemang börjar föras om att det inte är bra för hobbyn och sen börjar styrelsen vidta åtgärder. Höga tonlägen har vi sett här förr. Jag kan också se hur en styrelse inför vikande medlemsantal börjar fundera på att låsa in delar av SVG så att endast föreningsmedlemmar kan komma åt informationen så att incitament för medlemskap skapas. Som sagt, jag har sett det på annat håll, men visst kan jag inte utesluta att saltvattensakvarister uppvisar speciellt goda kvaliteter.

Från min horisont är det säkrare att separera SVG från en saltförening och jag tror att samarbetet säkert kan vara både intensivt och gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst kan föreningen SVG gå i borgen för ett seminarium om pengarna fanns på kontot. Men håll fokus på just SVG och seminarier får i så fall bli en sidogrej där man endast står för ekonomisk säkerhet.

Ja eller är med och delar på en vinst - som då ytterligare kommer att stärka SG.

Låt oss återkomma till huvudtanken - att stärka SG:s ekonomi så att det finns fler ben att stå på. Finns det en stabil ekonomi så kan sedan föreningsdelen tas upp igen. Att stärka ekonomin innebär att försök få fler att förstå att deras bidrag på 100 kronor är viktigt för att alla skall ha möjlighet att åtminstone få chansen att välja om man skall kunna besöka högkvalitiva föredrag.

MV Lasse

Bra att det kom upp en möjlighet att rösta i frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensguiden har en central ställning för de allra flesta svenska saltvattensakvarister. Stödmedlemsskapet går till drift och diskutrymme. Självklart borde Moderatorer få en rimlig ersättning för eventuella utgifter. Om man regelbundet besöker sidan så är det självklart att man betalar in den blygsamma summan på 100 kr per år, undantaget minderåriga och studenter, de sistnämnda som tom måste skuldsätta sig för att kunna köpa mat.

Skulle stödmedlemsskapet öka (vilket inte borde vara något problem) och det då och då uppstår ett ekonomisk överskott så ser jag inga problem med att det används som någon slags garant för ett seminarium, gärna då tillsammans med någon lokal förening. Självklart skall ett seminarium bära sina egna kostnader och det gör det om intresse finns. Är det tillräckligt intressant så kommer det deltagare och deltagare innebär intäkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är väll snarare att stödmedlemskapet lever på nåder, och att det stora flertalet medlemmar helt enkelt inte är intresserade av att "stötta" för något som ju klarar sig alldeles utmärkt i alla fall. Något, som kanske skulle påverkas av en mer aktiv hållning, där man är villig att skjuta till pengar för att kanske rent av främja hobbyn som helhet snarare än "bara" forumet.

Återigen, jag tror inte vi är fullt 100 stödmedlemmar, av totalt ca 4000 registrerade användare på forumet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av 4000 registrerade användare så skulle det vara intressant att se hur många av dem som varit inloggade det senaste kvartalet, jag tror inte det är många. Kan det möjligen finnas 200-300 aktiva användare och vad är en aktiv användare? En användare som är inloggad 2 eller flera gånger per vecka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är väll snarare att stödmedlemskapet lever på nåder, och att det stora flertalet medlemmar helt enkelt inte är intresserade av att "stötta" för något som ju klarar sig alldeles utmärkt i alla fall. Något, som kanske skulle påverkas av en mer aktiv hållning, där man är villig att skjuta till pengar för att kanske rent av främja hobbyn som helhet snarare än "bara" forumet.

Återigen, jag tror inte vi är fullt 100 stödmedlemmar, av totalt ca 4000 registrerade användare på forumet.

B!

frågan är om detta verkligen stämmer bland dessa "80" som betalt den där hundringen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det möjligen finnas 200-300 aktiva användare och vad är en aktiv användare? En användare som är inloggad 2 eller flera gånger per vecka?
"Aktiv" = en användare som har varit inloggad de senaste x dagarna. Exakt vilken faktor x är vet jag inte, det skiljer från forum till forum.
frågan är om detta verkligen stämmer bland dessa "80" som betalt den där hundringen..
Eh... Det är väll självklart att det inte stämmer på dessa, eftersom de trots allt har slängt upp hundringen. Det är ju de andra 3900 användarna som det gäller. Vi som stöttar är trots allt i en minioritet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...