Gå till innehåll

Årliga saltseminarier?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Någon chat skulle jag tycka va bra, kanske kan vara nått man enbart kan komma åt som betalande medlem ?. Vet inte hur denna skall fungera på ett bra vis på ett forum, men jag har sett ett flertal chattar på olika forum och det funkar bra för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Saltvattensträffar bör ju i första hand vara i städer där det finns tillgång på akvariebutiker som har det salta sortimentet, tillgång till tåg och helst flyg samt att övernattningsmöjlighet kan ordnas till träffarnas omedelbara närhet.

Allt detta finns i Linköping! Enda som fattas är en bro över Vättern!

Sedan när det väl anordnas en Saltvattensträff så borde i alla fall minst 75 st av forumsmedlemmarna orka ta sig till träffen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chat vore skojigt, är själv med på ett forum (som jag byggt helt själv:) ) där vi har en chat, väldigt poppis

vbulletin har ju en chat-modul

http://www.vbulletin.org/forum/forumdisplay.php?f=107

Jepp det är dom jag syftar på oxå :). En chat skulle jag tycka var kanon.

Föreställ dig att något hänt med ditt kar å du behöver ett akut svar, sen så sitter det nån inbiten saltis inne på chatten å bara väntar på att få svara, kan göra mycke skillnad tror jag.-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta leder bara i sin tur att det startas en gratis sida på ett annat ställe och då blir det kanske ett 50tal mer betalande på sidan men resten söker sig garanterat till en ny gratis sida.

Om de inte gör det, så ser de sen den fördommen de har alla som startar nya kar att salt är dyrt som attans till och med att vara på ett forum kostar pengar :(

Jag tycker bara att som betalande medlem ska man få nått tillbaka som icke betalande inte får, jag anser att det man får idag med större inbox inte är tillräckligt.

100kr kan vara mycket för några och inget för andra/ i detta läge är 100kr mycket för mej då jag sparara var enda krona o säljer av allt jag har för att få ihop en större summa.

Visst sedan om man slår ut 100kr/år är det ju 8,33kr i månaden kanske nått som alla har råd med.

Visst 100kr/år är ju pengar det med.

Fast vi måste nog betänka att skall det ordnas seriösa träffar med föredragshållare etc. bör ju det finnas en buffert för den arrangerande klubben.

Publikum kommer snart att märka på vilken hemsida där det ges seriösast kommentarer och råd.

Därför kan inte jag tänka mig att saltvattenakvaristerna som nu befinner sig på denna hemsidan flyr fältet för ex. 100:- sek extra om året.

Genom att vara med kan man spara många hundra lappar, ja tusenlappar bara på att följa med i trådarna och slippa göra dåliga inköp.

Man kan aldrig veta vem som står bakom en hemsida och lurar som du menar att många kommer söka sig till.

Det kan vara kommersiella intressen som ömmar över sitt eget sortiment

Kan det dessutom Saltvattensguiden erbjuda andra godbitar utöver hemsidan kommer det finnas all anledning att stanna kvar.. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde att den FRIVILLIGA avgiften skulle gå till upprätthållandet av denna websida. Eftersom jag tillhör den stora massan av icke-betalande medlemmar känner jag mig här lite påhoppad av denna tråd. Jag har precis (parallellt med formuleringen av detta inlägg) petat in avgiften via PayPal och hoppas att jag ska kunna känna mig välkommen här!

Fördelen med att INTE ha en chat är att forumtrådar kan användas även långt efter de varit aktuella för andra medlemmar med samma problem. På så sätt har jag i flera fall fått hjälp med att råda bot på problem som uppstått!

Jag tror inte heller att sidan kommer växa på grund av att man inför krav på att ALLA ska betala in avgift för att få komma åt materialet som skrivits på denna sida. Snarare tvärt om!!!

De mindre begränsningar som däremot finns tycker jag är helt okej (större inbox bland annat för betalande medlemmar).

För att locka fler betalande medlemmar låter extra förmåner i form av medlemskort och liknande mycket lockande... Kan man få säg 5-10% rabatt på ett inköp i butik så kan det i flera fall täcka hela medlemsavgiften och därmed defenitivt locka fler att betala in. Jag tror alltså inte att mer begränsningar utan fler möjligheter är det som bör eftersträvas!

Sen vill jag säga att även om man inte betalar för att använda denna sidan så tycker jag att MÅNGA ICKE BETALANDE MEDLEMMAR har tillfört oerhört mycket till denna sidan och jag är oerhört tacksam för all hjälp som både betalande och icke betalande medlemmar har bistått med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt detta finns i Linköping! Enda som fattas är en bro över Vättern!

Sedan när det väl anordnas en Saltvattensträff så borde i alla fall minst 75 st av forumsmedlemmarna orka ta sig till träffen.

För min del var inte jag riktigt med när intressekollen gjordes.

Men vad för i hela fridens namn göra en intressekoll innan ens akvariesäsongen kommit igång.

Nu vet inte jag hur ni jobbar i er förening men som medlem i Skövde Akvarieförening har inte vi sett till någon inbjudan.

Det hade väl varit på sin plats att skicka ut inbjudningar till de SARF anslutna föreningarna under våren för att på så sätt fä respons för arrangemanget och inte bara göra en snabb intressekoll här på nätet.

Att ni inte skaffade en sponsor som kunde hjälpt till med att täcka eventuella förluster och varför ställa in så snabbt efter en enkel intressekoll.

Annars är väl 30-50 personer på en saltvattenträff ganska bra allt över det får nog ses som en bonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fortfarande är betalande stödmedlem
Jag listade ut att det som kriminell gick att få lite pengar över jämfört med att vara bidragstagare, så... Och inte kunde jag låta stödloggon försvinna i tysthet ett år senare. Då hade ju folk vant sig vid att se den. (Och min PM korg var så attans överfull att den höll på att brisera under de dagarna då mina privilegier låg nere i väntan på verifiering.)
Någon chat skulle jag tycka va bra, kanske kan vara nått man enbart kan komma åt som betalande medlem ?. Vet inte hur denna skall fungera på ett bra vis på ett forum, men jag har sett ett flertal chattar på olika forum och det funkar bra för dem.
Som nämnts så är chat "skojigt" och handlar sällan om ämnesområdet sidan riktar sig mot, och i de få fall den trots allt gör det, kostar det att informationsutbytet går förlorat. Jag håller med de som redan sagt att det är en dålig ide på dessa grunder.
Därför kan inte jag tänka mig att saltvattenakvaristerna som nu befinner sig på denna hemsidan flyr fältet för ex. 100:- sek extra om året.
Förlåt, men hur många % av användarna på sidan har överhuvudtaget ett stödmedlemskap? Hur mycket fick vi pusha för att det antalet skulle nå 100, i omgångar? Personligen skiter jag i om det är avgiftsbelagt, eller inte, men jag vägrar vara delaktig i ett skapande av olika klasser. Vi, och dom, där Vi självklart är lite bättre, och lite finare, eftersom vi betalar stödmedlemskapet. Vid det laget lägger jag ned min närvaro här, på samma sätt som jag gjort på ett annat forum med inriktning snarlik till detta forumets.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chat funktion i all ära, vi har faktiskt diskuterat detta lite lätt i moderatorskretsen.

Frågan är bara vem/vilka som har tid att övervaka det hela?

Risken finns att det blir rejäla övertramp som personliga påhopp mm... Det har vi ju sett i trådarna ibland.

Som Gabriel säger så kan inte en chat användas som hjälp till andra som har samma problem ett år senare, inte ens en timme senare.

Men någon bättre morot måste finnas, annat än större inbox och större bilder.

Tips emottages.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chat funktion i all ära, vi har faktiskt diskuterat detta lite lätt i moderatorskretsen.

Frågan är bara vem/vilka som har tid att övervaka det hela?

Risken finns att det blir rejäla övertramp som personliga påhopp mm... Det har vi ju sett i trådarna ibland.

Som Gabriel säger så kan inte en chat användas som hjälp till andra som har samma problem ett år senare, inte ens en timme senare.

Men någon bättre morot måste finnas, annat än större inbox och större bilder.

Tips emottages.

Om vi nu leker med tanken att avgiften vore lite högre, låt oss säga runt 500SEK eller liknande, skulle det inte gå att ordna med någon rabatt på någon/några affärer ?. Finns ju säkert nån/några affärer som skulle ställa upp på detta. Denna idé är lånad från ett bil-forum jag är medlem på, där betalar man endast 250;-/år och har rabatter på ett flertal internet butiker men även butiker ute i olika städer på vissa ställen har jag 20-25% rabatt tack vare detta , Det är en morot iallafall jag skulle falla för, kanske inte på allt i butiken, men vissa produkt områden, som teknik, eller levande, eller tillsatser och vätskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara att ja skulle säga mitt om stödmedlemskap. Om ja ska betala för någon form av medlemskap i någon förening så vill ja bli medlem i den föreningen, men som ni skriver här så blir man inte medlem utan man bara ger pengar till att stödja sidan vilket i sig är bra, eftersom det säkert finns en massa utgifter. Men vad går mina pengar till om ja skulle välja att betala?? Ja har iof inte letat jätte mycket efter det men ja har inte sett någon form av budget redovisning någonstans. Varför är det bara moderatorerna som får kalla sig medlemmar? Varför inte öppna föreningen för mer medlemmar vilket i sin tur skulle ge föreningen mycket bättre förhandlingsläge när man väl vill ordna något?? Min åsikt är att behålla stödmedlemskap och sedan ha ett riktigt medlemskap, som kanske kostar mer, så att man känner att man är del av något och kanske får lite andra fördelar som rabatter eller nåt(inte så insatt i denna värld än så ja kan säga vad man kan fixa fram). Jag skulle kunna betala betydligt mer än 100kr/år om ja tycker att de ger mig något, då menar jag inte att denna sidan inte ger något, men om man ska vara ärlig så kan man hitta information nån annanstans om man verkligen vill. Men om någon kan ge mig mer än bara större inkorg som anledning så kanske ja kan betala medlemskap jag oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De länkar du lagt till Jimmy visar ju bara på det jag poängterade innan - att avgiften ska gå till driften av sidan, inget annat uppges och därför får väl inte bidragen gå till något annat som t.ex. årliga saltseminarier. Och då är det väl samtidigt väldigt korkat att uttrycka att man ska "tjöta hål i huvet" på alla de som inte betalar in!!!

Forumet är en ytterst trevlig och lättillgänglig källa för informationssökning, så jag tycker att saltseminarier är överflödiga, men skulle ändå kunna vara intressanta. Idag vet även min generation att det går att få tag på så gott som all information på internet och det är många här som hjälps åt att söka denna information. Dessutom finns det inga gränser här på vilka områden man diskuterar (så länge det faller inom saltvattensakvaristik), så här bör man med andra ord kunna få svar på allt som man inte hittar själv om vi bara hjälps åt och delar den information vi har/finner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittills har moderatorerna inte fått ett öre i ersättning. Inga arvoden ingen reseersättning. Möten har vi med telefonkonferenser på ett firmakonto så de kostar nada.

Det finns en motsättning när det gäller betalande medlemmar på guiden.

Somliga medlemmar vill att det skall löna sig att betala stödmedlemskapet.

Andra medlemmar från kramp i magen bara vid tanken på första klassens medlemmar och andra som inte är värda något.

Vi moderatorer försöker finna en medelväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra medlemmar från kramp i magen bara vid tanken på första klassens medlemmar och andra som inte är värda något.
Förlåt, att jag är besvärlig. Jag har absolut inget emot att man "får" något extra för sitt medlemskap, eller kanske får något mindre för det, men saker som påverka funktionaliteten är jag helt emot. En reklambård mellan inläggen i trådarna, kanske vart 5'te eller 10'de inlägg så där, fine, det stör mig inte. Scrolla lite mer, och vet att det har genererat 0,5 öre till föreningen, visst. Låt betalande medlemmar slippa se mer än den reklamen som är där nu. Med ett par tusen sidvisningar per skaft, så kommer man att få in någon krona. Men att lägga reklam som man måste klicka på innan man får skriva ett inlägg, är fullständigt oacceptabelt. (Nu säger jag inte att något av dessa exempel är goda idéer, eller står på förslag, jag gör bara en jämförelse)

I grund och botten är jag övertygad om att hade guiden inte haft några medlemmar hade någon, på något sätt, sett till så att den rullade oavsett. Jag har ett rackskåp, och 100/100 lina, och uptid på närmare 3 år vid det här laget. Hårdvaran hade jag kunnat hålla efter, och mjukvaran hade någon annan fått ta i handen. Pengarna som kommer in ska givetvis först och främst betala driften, men om det finns ett par tior över till att "befrämja svensk saltvattensakvaristik" genom att hålla evenemang i Umeå, så är det ok för mig. Jag har inte råd att köra upp, men om någon annan tankar kan jag köra... Kan jag inte delta är det ok i alla fall. (Ta mycket bilder.)

Långrandig för att säga så lite. Jag ska hålla klaffen ett tag efter det här så att andra får en chans. Jag vill bara förtydliga att det inte gör mig något om det görs skillnad på olika "sorters" medlemmar, det får däremot inte vara av den arten att det påverkar funktionaliteten på forumet, och vidhängande moduler. Och när det gäller pengarna jag betalat för mitt stödmedlemskap, känner i alla fall jag att pengarna har för längesedan slutat vara mina, och är helt och hållet upp till föreningen att göra vad de känner är meningsfullt med.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsa på mindre "avancerade" arrangemang, tror inte det krävs så mycket för att intresserade ska ta sig runt lite. Alltid trevligt och lärorikt att bara träffa andra akvarister vilket även det inte händer särskillt ofta så nog borde det gå att lösa något.

Något som hade vart trevligt som betalande stödmedlem hade varit möjlighet att få ladda upp lite större bilder så det faktiskt går att se något, lagringsutrymme är hyffsat billigt med tanke på en årsinkomst som skulle komma från betalande medlemmar. I stort är det ju kunskapen, åsikterna och bilderna man vill åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som hade vart trevligt som betalande stödmedlem hade varit möjlighet att få ladda upp lite större bilder så det faktiskt går att se något

Dels så finns det inget som hindrar att man lägger upp bilder på hostingsiter, det spar bandbredd, och ger en snabbare sidladdning eftersom den sprider ut åtkomsterna. Dels så tror jag vi har det så redan... Ytterligare större är ju möjligt genom att ladda upp bilderna i galleriet och länka till dem, har jag för mig. (Mer pill dock)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir fruktansvärt mycket trögare om man lägger upp bilder på Hostingsiter. (Jag har 8Mb adsl). Vissa sidor här undviker jag t.ex Dimorbs då det tar flera minuter att ladda alla bilderna från Imageschack. En annan aspekt är att många gånger försvinner bilderna om de inte besöks tillräckligt ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir fruktansvärt mycket trögare om man lägger upp bilder på Hostingsiter. (Jag har 8Mb adsl). Vissa sidor här undviker jag t.ex Dimorbs då det tar flera minuter att ladda alla bilderna från Imageschack. En annan aspekt är att många gånger försvinner bilderna om de inte besöks tillräckligt ofta.

Och även att bilderna ligger bara uppe en viss tid från imgshack som Stig påpekade, även andra sidor har ofta begränsade tider, även jag sitter på 8mbit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tråkigt att uppenbarligen intresset är så litet för att diskutera det som anges i rubriken för tråden - Årliga saltseminarier"

Uppenbarligen är det så att intresset inte är så stort för sådana och då var det helt rätt att blåsa av detta event och det är också rätt inte planera några sådana i framtiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsa på mindre "avancerade" arrangemang, tror inte det krävs så mycket för att intresserade ska ta sig runt lite. Alltid trevligt och lärorikt att bara träffa andra akvarister vilket även det inte händer särskillt ofta så nog borde det gå att lösa något.

Något som hade vart trevligt som betalande stödmedlem hade varit möjlighet att få ladda upp lite större bilder så det faktiskt går att se något, lagringsutrymme är hyffsat billigt med tanke på en årsinkomst som skulle komma från betalande medlemmar. I stort är det ju kunskapen, åsikterna och bilderna man vill åt.

som stödmedlem så har du just den förmånen redan.. dina bilder du lägger upp kan vara större i KB i förhållande till ej medlem , dock samma pixel max 1000*1000.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tråkigt att uppenbarligen intresset är så litet för att diskutera det som anges i rubriken för tråden - Årliga saltseminarier"

Uppenbarligen är det så att intresset inte är så stort för sådana och då var det helt rätt att blåsa av detta event och det är också rätt inte planera några sådana i framtiden

tror att många fler hade kunnat skriva i denna tråd men den är av den 'heta' karaktären så det finns säker många som avstår. åsikterna är lika många som användarna.. jag är själv en av dom som utan större tvekan hade tagit tåget från skåne till linköping för detta event..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha årliga saltvattensseminarium, är en utmärkt idee.

Men man borde sänka ambitionsnivån något i början och (som redan nämnts) börja med mer "lokala" förmågor tex Fosså eller knop.

Tror även det är lämpligt att bilda en grupp som jobbar med seminariet en lite längre tid, skaffar föredragshållare, sponsorer och fixa all logistik kring seminariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle sitta fint med en genomtänkt poll angående detta med årliga saltseminarier och medlemskap i SG och hur nu detta ska vara kopplat? (inte helt enkelt att bena ut, kanske först ska reda ut om det ska finnas en koppling eller ej?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle sitta fint med en genomtänkt poll angående detta med årliga saltseminarier och medlemskap i SG och hur nu detta ska vara kopplat? (inte helt enkelt att bena ut, kanske först ska reda ut om det ska finnas en koppling eller ej?)

Bra poäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...