Gå till innehåll

Årliga saltseminarier?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Jag tycker att Linköpings Akvarieförening gjort ett utmärkt arbete och försök för att åstadkomma detta möte. Att de inte vågar ekonomiskt kan jag förstå eftersom smakar det så kostar det.

Som många tycker jag det är tråkigt att det inte blev av men kan inte låta bli att reflektera över en frågeställning som åtminstone poppar upp i mitt huvud. Tänk om fler människor än de ca 80 som nu tycker att Saltvattensguiden underlättar deras hobby kunde punga upp med de ynka 100 kronorna i stödmedlemskap kostar - då hade det funnits en möjlighet att Saltvattensguiden hjälpt till med att finansiera mötet om det gick i förlust. Ciklidisterna har sin Ciklidstämma årligen som drar 100-tals besökare - om vi fick ihop en 3 - 400 stödmedlemmar så är detta ingen som helst omöjlighet för saltvattensguiden att genomföra en saltvattensträff en helg per år.

Om vi skall få tillgång till sådana här saker som bra föredrag och annat så krävs att vi alla tar krafttag och stärker saltvattensguiden finansiellt. Mitt förslag är att administratörerna sätter sig tillsammans med Linköpings Akvarieförening och skissar på ett upplägg av Saltvattendagen våren 2011. Vad vi andra kan göra för att få detta i hamn är att pynta in vår stödmedlemsavgift samt att försöka "tjöta hål i hövet" på de som bara glider med. Jag börjar direkt med att sätta in 200 kronor. (jag har ingen aaaaaaning om när mitt utgår - men för säkerhets skull)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kan man inte skapa fler incitament för SG-medlemskap? "halv entre på vissa utvalda träffar", eller att man stryper lite forumfunktioner för dom som glider med? eller skapar nya bättre forumfunktioner för medlemmar endast? osv osv hmm oj, lite tråd hijack kanske, är ju värd en egen tråd denna diskussion :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade inte som gåvopengar utan att den förening som står bakom Saltvattensguiden går in och arrangerar något - typ Ciklidstämman - tillsammans med en lokal förening. Det arbetssättet fungerar ju - det vet vi ju tack vare Nordiska Ciklidsällskapet. Vad som behövs om detta skall kunna ske är i så fall att Saltvattensguiden har lite ekonomisk styrka. I dag kan jag tänka mig att ekonomin inte är så stark att SG klarar ett sådant risktagande men om vi arbetade hårdare för att få upp antalet stödmedlemmar så skulle SG troligtvis ha den styrkan att man tillsammans med någon lokal aktör (läs Linköpings Akvarieförening i nuläget) kan ordna denna typ av tillställningar.

rent juridiskt fixas det genom att den ideela föreningen skriver in i sina stadgar att man även skall arbeta med offentliga möten.

MVH Lasse

För övrigt anser jag att 100:- bara är lika med två snäckor eller en och en halv eremit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Lasse, var dock något år sedan jag betalade avgiften, men så fort jag har flyttat och startat upp nya kar ska jag stödja igen. kan inte du Lasse fixa typ rabatt på universeum om man är typ stödmedlem eller om någon annan kan fixa det på de andra museummen som sysslar med havetsdjur vore ju kul. Behöver ju inte vara jätte summa men typ 10% är ju kanske lockande är ju inte säkert det nyttjas ändå ,men det finns där som en morot för medlemmar.

En årsträff är ju en underbar idé!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En årlig saltträf var ju vad som var målet med vårat arrangemang!

Jo jag begriper det Norberg men det stupar ju på det som brukar kallas ekonomiska realiteter. Nu finns det ju en organisation som borde ha lite mer muskler och kunnat hjälpa er att genomföra detta arrangemang men även här så kommer de ekonomiska realiteterna in och i nuläget så kan vi bara sitta och beklaga (utanför Linköping alltså) att inga andra vill dra hästlasset för att ge oss (så billigt som möjligt - givetvis) en årlig saltträff. Men om alla nu insåg en annan ekonomisk realitet - nämligen att 100 kronor är endast två snäckor eller en och en halv eremit - så kanske vi tillsammans (å så ålderdommigt språk och förlegade ideal) kunna förse SG med sådana muskler att det skulle gå att arrangera ett sådant möte.

Jo vi kan skapa en tråd om detta och lämpligt är väl att någon admin lyfter ut från mitt första inlägg i denna tråd.

Men vi kan bara drömma om att någon fixar det om inte alla drar sitt strå till stacken och pröjsar in 100 kronor som stödmedlem. Jag tror det räcker som motivation att om vi bara blir tillräckligt många så skulle vi kunna genomföra en saltvattnets dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man inte skapa fler incitament för SG-medlemskap? "halv entre på vissa utvalda träffar"
I dagsläget är föreningen för liten för att det ska gå att realisera. Eventuellt att man kan åstadkomma något inför unika tillfällen, där någon som känner någon fixar och trixar. Exempelvis som när Lasse trixat till så vi fått en guidad halvdag bakom väggarna på Universeum med frukost och dricka för priset av en vanlig inträdesbiljett.

(Vi fick iofs "bara" Lasse själv som guide, men för mig var det en fördel snarare än en nakdel, och jag hoppas på att det går att göra om... Snart.)

eller att man stryper lite forumfunktioner för dom som glider med? eller skapar nya bättre forumfunktioner för medlemmar endast?
Jag gillar inte sånt här. Det kraftigaste vapnet, och övertalningsmedlet är gemenskap. Att göra icke-betalande medlemmar till en andra klassens medlemmar på forumet gör kanske att vi får fler medlemmar, men det gör garanterat att klimatet förändras. Jag är kraftigt emot alla förändringar som påverkar funktionaliteten, som exempelvis att göra skapande av annonser begränsas till betalande medlemmar endast. Sist den här diskussionen var uppe, då på "allvar" var jag inte betalande medlem, så som synes var det inte i egen sak jag uttalade mig, utan rent principiellt.

Betalande medlemmar har redan vissa fördelar. En del praktiska och faktiska, andra imaginära, och psykiska. Jag menar, vi vet ju att vi är bäst. Varför ska vi hindra andra från att ta del av våran överlägsenhet, och missunna dem nöjet att dyrka oss? Ehem, ja, eller nått. Just för stunden kommer jag bara på storleken för PM förvaring, (antalet) som är större för betalande medlemmar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har varit ej betalande medlem en längre tid.Jag har tänkt att betala ett antal gånger men det har inte blivit av.Visst kan vissa restruktioner att inte vara betalande medlem vara bra tex att man inte får lägga upp annonser osv.Jag skulle vara för sponsring av saltträffar osv och kommer försöka komma ihåg att föra över en hundring när jag kommer hem.

Men det jag undrar är om vi säger att det blir av att vi sponsrar saltträffar mm eller annat.Hamnar vi i norrland utanför eller hur blir det.Visst vi är inte så många norr om Gävle ca:10 aktiva tror jag om inte mindre.Det är ju inte billigt för oss att åka 40-70 mil enkel resa för en träff i tex Linköping som jag nu var sugen på att åka till och hadde tid att göra.Går det att sponsra dom som åker långväga med något som lockar oss att åka ner till träffar som jag ser nu är till 100% söder ut.

Vi har inte ens en liten akvarieförening här uppe man kan gå med i.Var och ansökte till en men när jag såg att senaste aktiviteten på sidan var från 05 så förvänta jag mig inget svar från dom och det fick jag inte.

Sen att det skulle vara fler en 80 som betala kan jag förstå men för oss här uppe som har 36 mil till närmaste saltvattensbutik är 100Kr 10 mil närmre affären och den hobby vi tycker så mycket om.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det vore mycket trevligt om det kom till stånd en årlig saltvattensträff ungefär som ciklidstämman. Jag kommer garanterat om det inte kolliderar med något annat, även om jag inte har nått saltkar igång just nu.

i Tråden har det pratats om ciklidstämman som jämförelse, men att den äger rum beror inte på att NCS skjuter till pengar utan att arrangemanget i sig är så bra att det ger ett stort överskott. Av detta överskott går 50% till den arrangerade föreningen och 50% till NCS. Men så kan det väl knappast vara här för Saltvattensguiden är väl ingen registrerad ideell förening med medflemskap etc., eller (jag är inte så insatt)?

Tror snarare att man får försöka anpassa sig lite till verkligheten och hålla kostnaderna på en rimlig nivå för då lär det gå ihop om det marknadsförs och arrangeras på rätt sätt.

Att satsa på 2 föredragshållare från USA och 1 från Europa det är att ropa efter problem: det blir med flyg och hotellkostnader så pass dyrt och att täcka dessa kostnader blir nästintill omöjligt. Dessutom tror jag faktiskt inte att man behöver slå på så stort för att dra folk.

De stora pengarna brukar komma in genom lotteriförsäljning och vinster till dessa skänker gärna företagen om man är lite aktiv på att jobba med att få in vinster.

Sedan måste man också vara ute i god tid om man vill få folk att komma och hinna samla in vinster etc. - själv är jag t.ex. aktiv i arbetet med Poecilia-träffen i Sverige i maj nästa år. Detta började vi jobba med för mer än ett halvår sedan och programmet finns tillgängligt sedan några månader tillbaka - allt för att man skall kunna planera det hela i god tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för värdefull input Kjell.

Naturligtvis blir det svårt att få hit talare från staterna rent ekonomiskt.

Om man däremot kan få till några träffar liknande ciklidstämman, så kan överskott från lotter och korv gå till en pott. Så om några år kan man säkert få hit en tungviktare eller två (tom från staterna), vilket i sin tur drar ännu mer folk med allt vad det innebär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att en förening inte orkar med det här - vare sig personmässigt eller vågar riskera att det går back. Jag är väl medveten om att Ciklidstämman går med vinst vilket jag också tror att en saltvattensdag skulle kunna göra med rätt upplägg men som jag ser det så måste man på något sätt ha en garant för att kunna genomföra detta de första åren innan det blir en instution på samma sätt som Ciklidstämman - den har trots allt funnits sedan mitten/slutet på 70-talet. Jag återgår till mitt första förslag om att admingänget tar en disk med Linköpings akvarieförening om en sammandragning - om inte till våren så till hösten nästa år. Vad vi andra kan göra under tiden är att jobba på att förstärka Saltvattensguidens ekonomi genom att försöka övertyga våra brukare om att de bör stödja sidan som stödmedlemmar.

Såsom Mr B säger så tror jag att fördelar i sig inte lockar några att stödja sidan men jag tycker faktiskt att för oss som har ett arbete så är 100 kronor en piss i havet med tanke på den kunskap man kan få här och som i sin tur gör att man spara pengar för de där extra 10 milen.

Information skall vara gratis men vi som tar emot den och inte sliter häcken av oss för att sidan skall vara uppe 7/24 bör nog tänka på att ett ekonomiskt bidrag kan vara bra att ha för att hålla sidan uppe. Samma gäller om vi verkligen vill ha en möjlighet att ha en saltträff en gång om året.

Vad jag fattat så är SG idag en idiell förening och medlemmarna utgörs av moderatorerna.

Men min huvudtes är ändå - det ligger i allas intresse att så många som möjligt stödjer sidan ekonomiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensguiden är väl ingen registrerad ideell förening med medflemskap etc., eller (jag är inte så insatt)?

Kjell,

Rent tekniskt fungerar det som så att Saltvattensguiden är en registrerad ideell förening där medlemmarna utgörs av de personer som för tillfället är moderatorer. Bland oss väljer vi en styrelse där undertecknad är ordförande och Capote är kassör. Sedan kan forummedlemmar och annonsörer stödja denna förening. Arbetet i föreningen sker helt ideellt, dvs utan arvoden till moderatorerna.

Vi var i diskussion med Tommy Norberg om Saltvattensguiden kunde stödja föredraget. Vi blev snabbt eniga om att föredraget var i linje med Saltvattensguidens syfte och att vi ville stödja med bl.a. bannerannonsering och massutskick av PM eller mail till alla registrerade forummedlemmar.

Vi diskuterade också möjligheten att ekonomiskt stödja föredraget. Saltvattensguiden skulle i och för sig ha finansiella resurser till att ge ett bidrag, men det föll på att vi inte kände att vi kunde spendera stödmedlemmarnas pengar till en aktivitet som är ganska lokal i Sverige. Av de stödmedlemmar som betalt in pengar är det nog bara en mindre andel som har reella möjligheter att besöka Linköping, och Saltvattensguidens kassa skulle då gå till att gynna bara en liten del av dessa medlemmar. Vi diskuterade möjligheten att spela in föredraget och lägga ut det på forumet. I det läget skulle Saltvattensguiden kunnat skjuta till pengar, då det skulle gynna alla medlemmar. Tyvärr föll detta på att föredragshållarna inte ville ha ett inspelat föredrag utlagt på Internet.

Debatten om hur Saltvattensguiden ska använda sina pengar, i det fall inkomsterna överstiger kostnaderna för driften, är relevant. Hittills har vi sagt inom föreningen (dvs inom moderatorkretsen) att om vi ska spendera pengar så ska det gynna alla medlemmar (eller möjligen alla stödmedlemmar), oavsett var i landet man bor. Men detta kan ju utmanas. Hur skulle t.ex. ni stödmedlemmar i norra Sverige ställa er till att Saltvattensguiden skulle gå in med pengar till att stödja ett föredrag i södra Sverige? Skulle det vara ok, givet att det annat år kanske blir stöd till något i norra Sverige (dock utan garantier för detta)?

Saltvattensguiden skulle också kunna snurra mer pengar genom föreningen om vi skulle vilja. Exempelvis är Reeflex Sverige helt reklambefriat, vilket inte är fallet för de andra ländernas översättningar. Saltvattensguiden har rättigheterna att sälja bannerplats på Reeflex Sverige och till fullo själva disponera inkomsterna. Dock har vi har ännu inte valt att göra detta då vi dels uppskattar den ideella framtoningen av Reeflex, dels för att vi inte har en direkt avsättning för dessa intäkter. Tanken är ju intressant om vi skulle bli lite mer kommersiella och slussa pengar från sponsorer till olika evenemang, men det faller just nu på att alla vi moderatorer är fulltidsarbetande och många av oss har inte bara saltkar utan även barnfamiljer. Givet att vårt arbete är helt ideellt finns inte så mycket tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo som du säger 100 kr är inget för en som jobbar har 2 barn och en tjej som går i skola samt huslån att betala.För då kan man ju slänga pengar hit och dit.

Jag kan även hålla med om att ta in 3 perssoner från utlandet för att ha föredrag på samma gång är lite stort.Räcker det inte med ovan talare eller någon annan på forumet.Vi måste la ha folk här på forumet som kan och vet det mesta.Det är vad jag förstår när man ställer frågor här att man "alltid" får svar på den fråga man ställer.

Skulle vara mer intresant för mig att höra en erfaren saltakvarist från norden som har samma förutsättningar som alla andra i norden istället för att ta in perssoner som kommer från tex USA där förutsättningarna osv är andra.Här på forumet har vi ju fina kemister,akvarister både unga och gammla.

Jag skulle kunna vara med på en insammling ifall det hela blev lite bättre planerat som tex Kjell sa.Asså många bäckar små brukar det ju vara.Och lotteri mm låter som en kanon ide.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att se att det Kjell skriver stämmer precis med det jag skrev i mitt inlägg som ligger kvar i andra tråden, dra ner ambitionerna något och jaga sponsorer. Om sedan den saken att ett par vrånggubbar som jag och Kjell händelsevis råkar vara överens också bör tolkas som att vi har rätt får nog andra bedöma.

När det gäller guiden pengar, tja jag har ju inte bidragit med annat än att möjligen göra sidan intressant för annonsörer, alltså har jag ingen talan i saken. Skulle jag få för mig att peta in pengar nån gång så är det ju en god sak om det är utrett vart de kan ta vägen, vill moderatorerna åka till Maldiverna för överskottet så för all del, vill man bidra till att det ordnas träffar så är det ännu bättre. Och i det senare fallet, att låta bli att göra nåt väldigt bra för att kanske inte alla kan få del av det, det ser inte jag som vettigt. Ordnas det bra föredrag så sprids nog också kunskap och inspiration även till de som inte kan vara med så på det viset blir det nog faktiskt till nytta även för de som inte kan vara på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret på frågan är att försöka få en rullande årssammankomst och det är då viktigt att man gör arrangemanget ihop med någon lokal akvarieförening. Som Kjell säger så tror jag inte att det kommer att gå med förlust om man agerar klokt.

Sedan med egennyttan av den blodspeng man betalar. Egennyttan består ju inte i att man får en fördel direkt utan nyttan man har är ju att en bra fungerande internetsida och möjligheter att träffas gynnar hobbyn som helhet samt spridningen av den. Ju fler som sysslar med hobbyn - desto större kommer utbudet att vara och det kommer vara svårare att begränsa hobbyn. Ju fler som deltar desto mer kommer hobbyn att gå framåt.

Lägg det första mötet i Stockholm - det är troligtvis inte dyrare för norrlänningarna att ta sig dit än det är för sörlänningarna och kommunikationerna är bra. Dessutom - då får ni ju en anledning att komma ner till det rika utbudet i söder. Jag vet ett antal tokiga Umeåbor som åtminstone förr åkte bil från Umeå till Götet en gång per år på shoppingresa. Ta den ihop med ett trevligt arrangemang i stället. Dessutom är avståndet Göteborg till Stockholm är 47,8 mil och Sundsvall - Stockholm 38,1 mil så även Ted-M kan åka.

Jag tror att det i SG:s regler står att SG skall befrämja saltintresset här i Sverige - att hålla årliga saltmöten motsätter inte den regeln - tvärtom.

Om nu administratörerna tvekar om hur de skall göra så får väl vi brukare se till att ekonomin blir så stark så att de inte vet var de skall göra av sina pengar och att vi får en årlig saltdag bara för detta.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit föredrag med bla Lasse, Ländström mfl. på föreningar och träffar runt om i landet.

Är ganska övertygad om att det kommer bli fler Saltgurun som kommer tala på en träff framigenom.

Men det som man var ute efter i detta fallet är det lilla extra med internationellt kända namn, som skrivit ett gäng böcker och annat ball... Det finns det ingen ekonomisk möjlighet till utan bidrag och sponsring.

EDIT: Hupp många skrivare samtidigt. Jag svarade på Ted-m's inlägg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om några år kan man säkert få hit en tungviktare eller två (tom från staterna), vilket i sin tur drar ännu mer folk med allt vad det innebär.

Tror du verkligen att det drar mer folk. Jag är i och för sig inte så himla insatt men jag tror inte längre att det är så som det var förr att bara för att folk kom långväga ifrån så drog det folk.

Dom särklassigt mest kända saltisarna är väl Daniel Knop och Svein Fosså och dom är väl tysk resp. norrbagge.

Jag tror snarare att det idag är viktigare med variation på föredragen samt intressanta ämnesval. Kör igång med 1-2 föredragshållare från Europa och 1-2 svenskar. Finns väl flera också flera svenska saltisar som fotat lite under vattnet när de varit ute och rest, Lasse har ju ett nanosaltföredrag, ta ett föredrag om vad som händer med regelverket och vad som gäller idag (CITES, importregler etc), varför inte en debatt om t.ex. - för eller emot skummare - eller något liknande ämne, några odlar väl en del (såg t.ex. att Stigigemla sålde lite odlat) ioch det går väl att få ihop ett kortare föredrag om detta.

Visst vore det kul att få hit några föredragshållare från andra sidan Atlanten, men gör det när det finns pengar i kassan som riskkapital.

Och så till Lasse - så himla jobbigt är det faktiskt inte att förbereda en stort möte - OM MAN GÖR DET I TID. Visst under själva eventet måste säkert 10 st jobba (men just då brukar det inte vara så svårt att få folk att ställa upp), men i förberedelserna innan räcker det med 3 st aktiva.

Tack för övrigt Vargklo för infon om hur Saltvattensguiden funkar. Ni har för övrigt inte funderat över att starta en riktig saltvattensförening - det skulle helt klart t.ex. vara viktigt att det finns en sådan som kan svara på ev. myndighetsremisser (med förslag på inskränkningar) som säkert kommer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle troligen gå med i en saltvattensförening och betala några hundra för det, men det beror lite på vad man får avgiften.

Om det blir något liknande NCS (ciklidbladet, ciklidstämma, föreningen är öppen för alla osv) så skulle jag inte tveka.

Det är rätt mycket jobb med en förening, men nu kanske saltvattenshobbyn är tillräckligt stor för att orka med en specialförening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såsom Mr B säger så tror jag att fördelar i sig inte lockar några att stödja sidan men jag tycker faktiskt att för oss som har ett arbete så är 100 kronor en piss i havet med tanke på den kunskap man kan få här och som i sin tur gör att man spara pengar för de där extra 10 milen.
Oss som har arbete va. Gubbjäkel, komma här och sätta dig på mig som e arbetslös. Det vågar du bara för att jag blivit fet av att leva gott på staten, och därför är mjuk att sitta på ;- )
Jo som du säger 100 kr är inget för en som jobbar har 2 barn och en tjej som går i skola samt huslån att betala.För då kan man ju slänga pengar hit och dit.
Slänga pengar fram och tillbaka tycker jag absolut inte man ska göra, men du får gärna prova att leva med knappt 2800:- efter att hyran, elen, och hemförsäkringen är betald.

Det finns en hundring som kan gå till sånt här. Om man hellre lägger den på något annat, det säger jag faktiskt inget om. Det är upp till var och en. Jag är inne på mitt andra år som stödmedlem, och jag tror det är mitt fjärde som forumsmedlem? Alla har egna prioriteringar, och de får man stå för.

Visst kan vissa restruktioner att inte vara betalande medlem vara bra tex att man inte får lägga upp annonser osv.
Absolut inte. Det gör bara hobbyn dyrare för betalande, och ickebetalande medlemmar. Och då menar jag på grund av att folk utan medlemskap antingen inte säljer sina grejer alls, eller säljer dem någonstans där vi inte ser dem.

Och det då helt frånsett att man har den modellen på andra forum, och man där har ett i mitt tycke sämre klimat mellan medlemmar av de olika typerna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är dax att "låsa" hemsidan för icke betalande medlemmar utom ex. något allmänt forum och galleri sidor.

Låter vi låsa hemsidan anser jag att det är lättare att få in mer kapital i kassan då fler kommer anse vikten av att vara med för att kunna vara med och utbyta erfarenheter.

Om inte annat kommer säkert många vilja vara med av ren nyfikenhet.

Genom att införa en betydligt högre avgift kanske det går att införa ett utskick av medlemskort som det kanske går att få diverse rabatter med hos branschföretag om man visar upp det.

Saltvattensträffar bör ju i första hand vara i städer där det finns tillgång på akvariebutiker som har det salta sortimentet, tillgång till tåg och helst flyg samt att övernattningsmöjlighet kan ordnas till träffarnas omedelbara närhet.

Föredragshållare är ju bäst att söka i antingen Sverige eller Norge både av ekonomiska som av språklig förståelse för de flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oss som har arbete va. Gubbjäkel, komma här och sätta dig på mig som e arbetslös. Det vågar du bara för att jag blivit fet av att leva gott på staten, och därför är mjuk att sitta på ;- )
Exactemente :)

Kul att du fortfarande är betalande stödmedlem :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske är dax att "låsa" hemsidan för icke betalande medlemmar utom ex. något allmänt forum och galleri sidor.

Låter vi låsa hemsidan anser jag att det är lättare att få in mer kapital i kassan då fler kommer anse vikten av att vara med för att kunna vara med och utbyta erfarenheter.

Om inte annat kommer säkert många vilja vara med av ren nyfikenhet.

Genom att införa en betydligt högre avgift kanske det går att införa ett utskick av medlemskort som det kanske går att få diverse rabatter med hos branschföretag om man visar upp det.

Detta leder bara i sin tur att det startas en gratis sida på ett annat ställe och då blir det kanske ett 50tal mer betalande på sidan men resten söker sig garanterat till en ny gratis sida.

Om de inte gör det, så ser de sen den fördommen de har alla som startar nya kar att salt är dyrt som attans till och med att vara på ett forum kostar pengar :(

Jag tycker bara att som betalande medlem ska man få nått tillbaka som icke betalande inte får, jag anser att det man får idag med större inbox inte är tillräckligt.

100kr kan vara mycket för några och inget för andra/ i detta läge är 100kr mycket för mej då jag sparara var enda krona o säljer av allt jag har för att få ihop en större summa.

Visst sedan om man slår ut 100kr/år är det ju 8,33kr i månaden kanske nått som alla har råd med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...