Gå till innehåll

Årliga saltseminarier?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Det finns redan "salt talare" på en del träffar, som vi nämnt tidigare.

Det vi vill med denna tråden är hur betalande medlemmar ställer sig till att SG eventuellt skulle vara med att sponsra flygbiljett tex till Fosså mfl.

En träff i malmö exempelvis, kommer inte norrlännigarna till gagn. (Möjligtvis indirekt genom informationsspridningen här på SG).

Även vad som skulle kunna vara en bra morot till att få in betalande medlemmar, så en sådan träff skulle kunna bli av i framtiden.

Räcker det tex med medlemskort, med viss rabatt i någon butik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Om någon akvarieförening ville arrangera saltseminarier så vore det ju toppen! Från arrangemangssynpunkt så brukar ju den första bristvaran vara eldsjälar som orkar ta tag i det ideellt. Den andra delen brukar ju vara bristen på pengar.

Som det är nu saknar vi en nationell förening med inriktning på salt som kan stå för eldsjälar och pengar. Jag vet inte om det finns underlag eller intresse för en - sist det begav sig på slutet av 90-talet med Nordiskt saltforum kom vi väl upp i strax över trehundra medlemmar har jag för mig. Medlemmarna var nästan uteslutande svenskar trots föreningens namn. De populäraste mötena i Stockholm nådde någon gång 50-talet besökare har jag för mig. Men det var före Internet och SG när saltkunskap var svår att få tag på. Jag vet inte om detta ökar eller minskar intresset för föreningsarrangemang.

Kan verkligen SG samla så pass många stödmedlemmar att man bygger upp ett kapital som är tillräckligt stort för att kunna säkra ett saltseminarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan verkligen SG samla så pass många stödmedlemmar att man bygger upp ett kapital som är tillräckligt stort för att kunna säkra ett saltseminarium?

Det är lite det vi försöker reda ut.

Men först och främst om någon akvarieförening vill ta in ett stort namn, ska SG sponsra detta så det blir av?

Ciklidstämman finns ju, så varför skulle inte en liknande i salt fungera.

Det dröjer säkert innan det blir etablerat, men jag är villig att försöka iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker det tex med medlemskort, med viss rabatt i någon butik?

Det är något som verkligen skulle uppskattas, det känns som att man idag får för lite skillnad om man är med och betalar eller ej, tycker dock som Mr_B att forumet inte får bli sämre för de som inte betalar, helt enkelt för att mycket av det som de gör på forumet gynnar mig som är betalande. Framförallt annonserna, jag skulle bli mycket ledsen om SG följde samma modell som ett liknande forum där annonser är previlegium för de få betalande.

Jag skulle själv gärna se att lite av de pengar som jag gett till SG går åt till att anordna seminarium eller träffar, jag tycker att det gynnar mig tillräckligt även de gånger som råkar vara för långt bort eller på annat sätt inte vara lämpliga för mig att gå på.

Jag tror också att linköping satsade lite hårt, jag tror man hade kommit långt med en av de USA-talanger man lockade med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och om vi ska få diskussionen framåt annat än på det principiella planet så krävs lite faktaunderlag som jag tror vi redan sitter på.

Vad rör det sig om för summor som måste säkras? Ett antal tiotusental kronor antar jag om vi vill flyga in någon eller några föredragshållare. Lasse menar att 300-400 betalande medlemmar kan fixa det här - rör det sig då om en hundralapp per skalle? Vid vilket medlemsantal går SGs kostnader break even?

Och så den andra sidan av det hela - underlaget: Hur många rör sig här på SG - skrivande respektive läsande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en omröstning bland stöd"medlemmarna" (och bara dessa har rätt att rösta) om man tycker att SG skall (om man kommer upp i så bra ekonomi) våga ta risken med ett sammarrangemang med någon förening om en saltvattensträff någon gång nästa höst (eller till våren). Jag är ganska övertygad om att rätt upplagt (det finns upplägg att kopiera) så ger detta ett överskott redan vid 75 deltagare. Vid omröstningen (fortfarande bara bland de som betalar) skall man först ställa frågan om stödmedlemmarna tycker att de som lägger ner sin tid som adminstratörer skall ha kostnadstäckning eller ej. Detta är för mig en viktigare och mer angelägen fråga än att få in pengar för ett risktäckande vad gäller saltmötena. Hela forumet - även de som av olika skäl inte vill vara stödmedlemmar - är helt beroende av moderatorernas arbete och det är viktigt att det blir kontinutet bland moderatorerna och att de åtminstone får kostnadstäckning för resor och telefonsamtal.

Lägg detta möte gärna i Stockholm för att slippa stora delar av disk om norra resp södra Sverige eftersom det skiljer 3 mil mellan Malmö och Umeås avstånd till Stockholm (Ja jag vet att det är 30 mil till för att komma till Luleå :))

Sedan tycker inte jag personligen att det behövs extra förmåner för stödmedlemmarna eftersom det i första hand för mig inte handlar om någon personlig vinning utan om att stödja och utveckla salthobbyn i Sverige. Det är ju givetvis på sätt och vis en personlig vinning eftersom fler saltisar innebär bättre utbud i affärerna och möjligheten för lägre priser även inom Sverige. Ett starkt och bra SG är garanten för en bra utveckling av salthobbyn - åtminstone just nu.

Om ett stödkort och rabatter hos hugade handlare kan få fler att aktivt, ekonomiskt stödja SG så är det bra men då får man nog höja upp miniumgränsen till 150:- minst.

Detta inlägg kommer att reta en hel del men vill ni vara med och påverka frågan om vad stödmedlemmarnas pengar skall användas till (om ni inte redan är stödmedlemmar) så finns en mycket enkel utväg - bli stödmedlem.

Och Gabriel- förlåt mig men jag är en lika fri människa som du och jag tar mig rätten att "tjöta hål i huvet" på människor som inte anser att man kan betala en mindre summa för att stödja arbetet med SG och saltvattenshobbyn i Sverige eftersom jag anser att de agerar felaktigt. Du får gärna ha en annan mening men man kallar inte inlägg för korkade bara för att man inte håller med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja helt klart, det skulle locka mig.

Samma här, även om det bara är i nån enstaka butik, så skulle det vara värt å åka ner, man får ju nästan åka ner i vilket fall som hellst om man ska ha tag i nått :), Då kan man ju försöka nyttja den rabatten vid det tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir fruktansvärt mycket trögare om man lägger upp bilder på Hostingsiter. (Jag har 8Mb adsl). Vissa sidor här undviker jag t.ex Dimorbs då det tar flera minuter att ladda alla bilderna från Imageschack.
Problemet med Dimorb's P120 tråd exempelvis är inte att bilderna ligger på en exter hosting site. Problemet är att Dimorb har bristande forumvana och länkar in 4MB filer, i höga upplösningar. Bilderna är många gånger väldigt vackra, men en bild i tråden som är 640x480 hade varit mer än nog, och klickbar för att få bilden i ett eget fönster.

Bara första inlägget i den tråden är på över 15MB, något som borde föranleda en varningstext innan man klickar på tråden...

Värt att notera är att medan Dimorbs bilder laddar är resten av tråden färdig och läsbar, vilket inte hade varit fallet om bilderna legat på forumservern. Och det spar en hel del bandbredd över lag.

En annan aspekt är att många gånger försvinner bilderna om de inte besöks tillräckligt ofta.

Det har jag iofs inte funderat på, mest för att jag aldrig råkat ut för det.

Och även att bilderna ligger bara uppe en viss tid från imgshack som Stig påpekade, även andra sidor har ofta begränsade tider, även jag sitter på 8mbit.

Så vitt jag vet, så har inte Imageshack för vana att ta bort material. De har lämnat utrymme för att "vid behov" plocka bort material ingen har accessat under minst ett år.

Däremot bör man kanske tänka på att man i princip frånskriver sig alla rättigheter när man laddar upp en bild på deras servrar...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gabriel- förlåt mig men jag är en lika fri människa som du och jag tar mig rätten att "tjöta hål i huvet" på människor som inte anser att man kan betala en mindre summa för att stödja arbetet med SG och saltvattenshobbyn i Sverige eftersom jag anser att de agerar felaktigt. Du får gärna ha en annan mening men man kallar inte inlägg för korkade bara för att man inte håller med.

Det där lät inte det allra minsta som en ursäkt! Och vaddå agerar felaktigt? Du förespråkar att man ska använda pengarna som betalas in till annat än vad de är ämnade för och samtidigt uppviglar du till trakasserier av medlemmar av forumet som även de tillför något till detta forum (jag anser att även en frågeställning gynnar forumet). Det står uttryckligen på de länkar som Jimmy la in tidigare i denna tråden att pengarna ska gå till att upprätthålla denna sidan! Om du tycker att det är okej att behandla övriga medlemmar av detta forumet på det sättet så tycker jag att du strider mot reglerna för detta forum (vilket jag kan hålla med om skulle kunna vara ett mycket bättre ordval än att påstå att inlägget du skrev var korkat)!

Kan vi inte försöka hålla denna diskussionen på en mer civiliserat nivå, utan trakasserier och dylikt. Det verkar som att många här är lite konfunderade över hur det ser ut med medlemskap, föreningar och allt. En förklarande text på ämnet (inte bara i denna tråden) verkar efterfrågas... eller?

Från länken "Vår filosofi":

Det är gratis för alla medlemmar att ta del av och utnyttja den kunskap som finns på SG. Ingen del av SG är belagd med någon form av avgift. -SLUTCITAT-

Det kan kanske vara på plats att uppmana till att kolla igenom texterna som finns att finna under länken "Om Saltvattensguiden" längst upp till vänster...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart aktiv tråd, det här :)

Jag tycker inte att vi ska hänga upp oss på det faktum att SG är en registrerad ideell förening med moderatorerna. Det är endast en teknisk konstruktion för att kunna registrera domänen på en juridisk person (och slippa vara personberoende) och att kunna garantera att pengarna går till det som är avsett (vi har både en kassör i form av Capote och en revisor i form av Sillen). Föreningens syfte, som finns att läsa här, föreskriver att vi ska sprida saltintresset genom att driva detta forum. Om vi ska samla in pengar separat för drift av seminarier måste vi antingen tänka nytt om vad SG ska arbeta med, alternativt ha en parallell ideell förening av mer traditionell karaktär som från tid till annan bestämmer vad inbetalda avgifter ska gå till.

När det gäller stödmedlemskapet på SG är det en viktig princip för oss att alla medlemmar, vare sig de som betalar eller inte, ska ha tillgång till den information som finns på forumet och Reeflex. Anledningen till detta är att det finns många sätt att bidra på. En erfaren duktig akvarist som ger sig tid till att svara på mycket frågor bidrar kanske mer till forumet än den som är passiv deltagare och betalar in sin 100-lapp. Men självklart söker vi efter fler idéer om att ge något konkret tillbaka till de som betalar in.

Tror även det är lämpligt att bilda en grupp som jobbar med seminariet en lite längre tid, skaffar föredragshållare, sponsorer och fixa all logistik kring seminariet.

En mycket bra idé. Det skulle helt klart krävas fler personer än de som idag utgör moderatorkretsen (inte minst för att vi är spridda över hela landet).

Om någon akvarieförening ville arrangera saltseminarier så vore det ju toppen! Från arrangemangssynpunkt så brukar ju den första bristvaran vara eldsjälar som orkar ta tag i det ideellt. Den andra delen brukar ju vara bristen på pengar.

Som det är nu saknar vi en nationell förening med inriktning på salt som kan stå för eldsjälar och pengar. Jag vet inte om det finns underlag eller intresse för en - sist det begav sig på slutet av 90-talet med Nordiskt saltforum kom vi väl upp i strax över trehundra medlemmar har jag för mig. Medlemmarna var nästan uteslutande svenskar trots föreningens namn. De populäraste mötena i Stockholm nådde någon gång 50-talet besökare har jag för mig. Men det var före Internet och SG när saltkunskap var svår att få tag på. Jag vet inte om detta ökar eller minskar intresset för föreningsarrangemang.

Helt rätt att eldsjälar är första bristvaran!

Annars är det en intressant tanke med en nationell förening av traditionellt snitt.

Kan verkligen SG samla så pass många stödmedlemmar att man bygger upp ett kapital som är tillräckligt stort för att kunna säkra ett saltseminarium?

Det ser jag inte som ett problem. Vi är ganska passiva i försäljngen av banners och accepterar bara inkommande förfrågningar, just för att inte riskera att bli alltför tjocka på kapital. Vi vill ju heller inte riskera att få höra att vi är beroende av annonsörer, just därför är bidrag från forummedlemmarna värdefullt som balans. Stadgarna ger oss egentligen bara rätt att använda pengarna för drift av sidan. Det går att ragga mer pengar tror jag, dock ska ju syftet vara fastställt först.

Problemet är nog bara att finna tiden att göra detta. Vi behöver bli fler då som tar på sig ansvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela forumet - även de som av olika skäl inte vill vara stödmedlemmar - är helt beroende av moderatorernas arbete och det är viktigt att det blir kontinutet bland moderatorerna och att de åtminstone får kostnadstäckning för resor och telefonsamtal.

MVH Lasse

Det var ett mycket bra argument för att pytsa in 100 kr. Det är väl egentligen ganska självklart, men det fick mig att skicka in 100 kr :ler: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

denna tråden är strålande! vi vill ju alla att salthobbyn ska växa och hur får vi den att göra det? jo genom att få fler personer intresserade genom att vara aktiva... detta forumet har hjälpt mig nåt otroligt och kommer få en hunka så fort jg kommer hem till bankdosan...

jag försöker här i göteborg att få fler intresserade av saltet genom att försöka få in ett par föredrag om året som kan vara intressanta även för saltisar och blivande sådana i Göteborgs Ciklidgrupp, dock verkar många bli skrämda av att umgås med en sötvattensförening eller vill bara inte komma på ett föredrag och träffa folk...

hade jag haft en bil och en kassa nog att åka runt till föreläsningar och butiker hade jag gjort det, men så är tyvärr inte fallet...

hur som helst så tror jag att denna tråd kan föra forumet ett steg framåt, oavsett vad utgången blir... det viktiga är ATT diskussionen kommer upp... det är väl därför forum är så bra, för att alla får yttra sig...

Tack för trådstarten Lasse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Knabbuziak - Det var inte någon ursäkt heller.

Du bör nog läsa på lite. I delen om SG:s syfte står citat "Saltvattensguiden (SG) finns till för att främja spridningen av saltvattensakvariehobbyn i Sverige och informationsutbytet mellan saltvattensakvarister." I detta syfte ryms seminarier helt klart.

Mina inlägg i denna tråd - ja hela tråden - syftar till att bredda verksamheten och hitta nya former som främjar hobbyn och verksamheten. För att kunna göra detta så krävs en stabil ekonomi. Det går inte att bygga verksamheten ett fåtal moderatorer som inte ens kan få sina utlägg ersatta i längden. Det är också väldigt utvecklande att kunna träffas in real life också i form av möten och föredrag. Till detta behövs pengar.

Vad som är felaktigt är att det är bara ca 80 stycken som anser att det är värt att pytsa in 100 kronor för att kunna säkra verksamheten. Är det så svårt att förstå att det inte går att bygga en långsiktig verksamhet på så lösa boliner. Här gäller det att tjöta, övertyga och visa att man måste göra lite mer än bara tycka. Sen om du inte är familjär med det Göteborska uttrycket "tjöta hål i hövet" så är det ditt problem inte mitt.

Jag har inte heller sagt att man skall ta de nu inbetalda pengarna och satsa på en saltvattensträff - jag har föreslaget att man skall försöka få mellan 2 - 300 betalande stödmedlemmar bara för att kunna göra på detta sätt. Detta fämst efter att så många beklagade sig över att Linköpingsträffen inte blev av - och att många av de som sörjde inte var stödmedlemmar. Hade de varit det så kanske den här träffen blivit av trotts allt - och om vi hade haft den här disk innan så kanske moderatorerna vågat ta ett beslut om att stödja/sponsra träffen. Intressant är att de som i denna disk har uttryckt sin åsikt att de inte har något emot stödjandet eller sammarrangemang är nästan uteslutande stödmedlemmar.

Än en gång - jag har inte någonstans sagt att man måste betala för att få delta på SG (det är heller inte min åsikt) - vad jag säger är att min åsikt är att alla som tycker att de får nytta av sidan bör pytsa in en hundralapp för att garantera och utveckla verksamheten. Detta är min uppfattning och den kommer jag att tjöta om tills det "går hål i hövet" på folk.

Om du nu hade varit reggad på denna sida lite tidigare än mars i år så hade du också vetat att denna åsikt från mig absolut inte är någon nyhet för forummedlemmarna - vi har haft denna disk. förut - precis som de flesta frågor som väckts under den sista tiden.

Att kalla en persons inlägg för korkat har vi också rett ut tidigare under åren som ett opassande uppförande, dessutom anklagar du mig också nu för att trakasserier av forummedlemmar när jagt anser att det är ett felaktigt synsätt att inte vilja pytsa in en hundralapp för att säkra och utveckla SG:s verksamhet. Det är fritt om man vill göra det eller inte - men det är också fritt för mig att tycka vad jag vill om det - och redovisa det öppet. Jag respekterar dig om du inte vill stödja SG ekonomiskt men du får också respektera att jag tycker att det är felaktigt utan att ta till ord som korkat eller trakasserier.

@ Vargklo "Stadgarna ger oss egentligen bara rätt att använda pengarna för drift av sidan." Det här är väl inget direkt problem - det är moderatorerna som är den ideella föreningen så ni kan mycket väl ta beslutet om att använda inflytna pengar till annat som följer SG:s syfte som jag citerat ovan. Eftersom ingen tänkte på möjligheten av seminarier när stödmedlemskapet infördes så kan ni ju lämpligen förankra detta genom en förfrågan bland de som är stödmedlemmar och har betalt in pengar. Är det övervägande OK från oss - så är det väl bara att göra ändringen så att alla som betalar in senare vet att stödet kan komma att användas lite bredare för att uppnå SG:s syften

@ DSB - jag visste att jag kunde "tjöta hål i hövet" på dig också :)

@ Vandal - Nu är du måltavlan :) Edit - såg nu att jag redan lyckats :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Lasse

Att ändra de framtida reglerna för vad stödmedlemmarnas avgifter ska gå till kan väl kanske vara något, men som det ser ut idag så står det att pengarna ska gå till upprätthållandet av denna sidan. Därför skrev jag att jag TROR att de pengar, som betalas in under tiden som man har den formuleringen, inte FÅR användas till andra ändamål. I så fall spelar det alltså ingen roll att det idag står att SG ska främja saltvattensintresset, pengarna får ändå inte användas till seminarier... I SÅ FALL! Detta betyder även att om reglerna i framtiden ändras eller om det kommer erbjudas en annan form av medlemskap med andra förmåner och allt annat, så får man väl ta ställning till huruvida man väljer att ha ett sådant medlemskap då?

Jag skrev även i mitt förra inlägg att jag förstod att mitt uttryck "korkat" kunde formulerats på ett bättre sätt. Du väljer att gå i försvarsställning och kastar iväg ett "det är ditt problem, inte mitt" när jag ifrågasätter ditt ordval. *avstår från kommentar*

Jag väljer att betala den FRIVILLIGA avgiften för att jag vill stödja detta forum. Jag har fått mer hjälp här än nån annan stans, varesig det gäller egen informationssökning eller kontakt med säljare hos mina lokala handlare.

Det är väl upp till ägarna av detta forum att diktera reglerna för denna sidan, vilket även innefattar huruvida denna sidan ska vara fri att använda för alla och om det ska kosta något? Som GÄST här så tycker jag att uttryck i stil med "det är så lite pengar det handlar om, så jag förstår inte hur folk inte kan avvara dessa pengar" inte bara signalerar att man tycker reglerna borde förändras utan är faktiskt ett påhopp på alla de andra GÄSTER som har all rätt att göra detta val! Men det kanske är min uppfattning, som är mitt problem och inte ditt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte på något sätt meningen att begränsa forumets funktioner för icke finansiellt bidragande medlemmar. Forumet kommer fungera på samma sätt som innan. Vi håller på att diskutera lite olika alternativ för att försöka förbättra för både medlemmar och handlare, betalande som ickebetalande. Det krävet dock en del om man ska kunna lösa det på ett bra sätt som fungerar för alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är fortfarande nybörjare inom salt (trots att jag haft salt över 10 år) men sedan jag upptäckte SVG för ca 1,5 år sedan har jag lärt mig hur mycket som helst.....

Att det sedan har kostat mig mer än 100 ggr stödmedlemskapet i akvariebyte + tillbehör ..............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar tankarna i den här tråden, äntligen nånting som ger riktig mening åt att logga in på SG igen, har följt tråden med intresse inte lagt mig i innan då jag känt att den hela tiden går på sidospår, men tycker några (speciellt moderatorerna) håller uppe nivån där den behöver vara.

Sidospåren är förståeliga att de kommer upp, men vore trevligt om de kunde hållas i andra trådar.

Detta bör vara en seriös tråd som tar upp frågan om årliga saltseminarier och hur man ska åstadkomma detta. Personligen känner jag att SG är den perfekta grunden för att åstadkomma en organisation som är livskraftig och ekonomiskt stark nog för att kunna genomföra detta.

För det känns absolut som storleken på hobbyn är stor nog för en stark och livskraftig nationell saltvattenförening. Sen är det frågan, ska det vara SG som är den föreningen eller ska vi starta upp en sidoförening som bedriver den mer klassiska stilen av föreningsverksamhet, det är ju frågan som behöver få ett svar. Självklart kommer jag att stötta både SG och en eventuell annan förening med mitt medlemskap.

Sen är det ju alltid så att det krävs människor som är beredda att arbeta ideellt för att få en sån förening att fungera. Frågan är om de människorna finns, som jag ser det borde det finnas, för om vi tittar här på forumet så är det otroligt många som dag ut och dag in svarar på frågor skriver om olika saker, det är ideellt arbete även om man inte har en roll i en förening när vi gör det.

För egen del är jag beredd att arbeta i en sån förening så länge man tar hänsyn till människors olika egenskaper. Jag är inte den som har lätt för att ringa upp människor, ta kontakter med okända människor med mera, det är inte i min personlighet. Men däremot jobbar jag gärna med tekniska frågor, skriver i & redigerar (och fotograferar mer än gärna) gärna eventuell medlemstidning och andra saker lite mer i bakgrunden.

Som sagt, frågan om hur man ska få en stark och frisk förening som kan ta hand om denna typen av arrangemang är det jag tycker denna (eller en ny tråd) borde ta upp.

P.S. Som jag ser det så bör man ju titta på andra föreningar som verkligen fungerar, som t.ex. svenska hoya sällskapet som är VÄRLDENS största Hoya (porslinsblommor) förening. Dom har en underbar medlemstidning som tar upp och beskriver olika arter i detalj där även medlemmar får i förväg reda på vad det ska skrivas om så de får möjligheten att skicka in bilder och text för de arter som ska tas upp. Man lyfter fram vetenskap och hobby på ett mycket bra sätt. Jag tycker och tror att vi borde ha en möjlighet att skapa nåt stort även inom denna hobby. Vill vi stärka hobbyn eller vill vi bara snacka över fikat om den som det känns som vi gör mestandels D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker Benighted har många bra poänger. Det finns många bra forums klubbar på internet med träffar och liknande med medlemmar från hela sverige. Kolla bara inom bil-intresset. SG är så stor så den borde kunna utvecklas för att få in pengar till bla seminarier. Det skulle kunna kanske kunna finnas några olika medlemsskap att välja på med olika förmåner. som kanske stödmedlemskap som e ganska billigt men innebär inte så många förmåner. Och ett litet dyrare medlemskap där bland annat man kanske kunde ha en liten medlems tidning och kanske en almenacka gjord för SG med. Billigare seminarium avgift för medlemmar kan också va ett alternativ.

Forumet ska va kvar som det är med öppet för alla.

Kanske en liten clubbshop med bla mugg, tröja och märken för SG

Kan man få in rabatter från affärer så e det ju bara ett plus för att bli medlem.

Det finns säkert många frivilliga som hjälper till med bla bilder, texter och artiklar för att få SG större.

Varför jag inte själv är medlem här är för att jag regga mig här på sidan för att börja med saltvatten och ville se om det var något för mig innan jag blev medlem. Allt rulla på och allt funka bra så jag har inte tänkt så mycket på det. Det fanns liksom inget riktigt som påminde en om att bli medlem eller varför man skulle bli medlem eftersom allt funka.

Den här tråden öppna ögonen lite varför och jag kommer ha betalat in senast innan månadsslutet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra idéer Andreas! Det där med kalendern tyckte jag lät mycket lockande. Jag köpte tidigare kalender från MC-klubben jag var med i och skulle väl kunna tänka mig att eventuellt köpa en med lite bilder härifrån åxå. Det kanske skulle kunna vara nåt som fick fart på fototävligen åxå? Vinnande bidragen från säg år 2011 går till tryck för kalender år 2012... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...