Gå till innehåll

Pepparmintsräka


atropos

Rekommenderade inlägg

Har fått mig en explotion av glasrosor efter att jag stoppade i ny sten i mitt akvarium .

Till frågan då om pepparmintsräkor . Var och inhandlade 4 st för dryga 4 veckor sedan. Men inga glasrosor har försvunnit från stenen fast det sitter räkor på stenar där det finns glasrosor så rör dom inte dom .

Var inne i en annan affär i malmö i dag och vi började diskutera detta problemet och då säger han att om det är honor jag köpt så äter dom inte glasrosor .

Hmm ! stämmer verkligen detta ?? och kan man se på dom om det är honor eller hanar ?

///micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att du köpt pepparmintsräka?

Ja jag får ju hoppas att det är " pepparmintsräkor " det står det på akvariumet iallafall och det är vår största affär här nere med saltvatten .

Så man får ju hoppas att dom har rätt .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysmatasläktet är honor när de just bytt skal. Annars är de hanar.

Är det rätt art äter de glasrosor om de inte är proppmätta av annan mat.

Jag har inte sett dom äta något alls ! under dagen när ljuset är på så ser man dom inte , dom håller till under en sten .

Men nattliga minuter med ficklampa så har jag sett dom ute och vandra på stenarna !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Har ingen egen erfarenhet utöver det jag läst men kan det vara så att du köpt Rhynchocienetes uritai (camelback shrimp) istället? Tydligen skall dessa ofta säljas som pepparminträka men de äter endast i undantagsfall glasrosor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen egen erfarenhet utöver det jag läst men kan det vara så att du köpt Rhynchocienetes uritai (camelback shrimp) istället? Tydligen skall dessa ofta säljas som pepparminträka men de äter endast i undantagsfall glasrosor.

Får verkligen akta sig för dessa för de lever på mjukisar (vet inte om de går på annat vid brist på det...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...