Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


salar

Rekommenderade inlägg

Jag har begränsat med tid och viktigare saker för mig än att läsa igenom 57 sidor med barnsligt tjafs! Kul att du tycker att jag är så "djävla duktig" det tycker inte jag själv. Jag har nämligen inga åsikter om vad som är rätt och fel i denna tråd men tycker att det är värt att ta reda på det. Frågan var väl om det var lagligt att sälja djur från en bil (och i så fall vilka tillstånd som krävs)? Det är en enkel fråga och säkert finns det ett svar på det.

Jag tycker synd om er som alltid hänger här på forumet och argt och aggressivt ger er på era medmänniskor som tycker och tänker annorlunda, kanske ni skulle fundera på en charmkurs? :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har begränsat med tid och viktigare saker för mig än att läsa igenom 57 sidor med barnsligt tjafs! Kul att du tycker att jag är så "djävla duktig" det tycker inte jag själv. Jag har nämligen inga åsikter om vad som är rätt och fel i denna tråd men tycker att det är värt att ta reda på det. Frågan var väl om det var lagligt att sälja djur från en bil (och i så fall vilka tillstånd som krävs)? Det är en enkel fråga och säkert finns det ett svar på det.

Jag tycker synd om er som alltid hänger här på forumet och argt och aggressivt ger er på era medmänniskor som tycker och tänker annorlunda, kanske ni skulle fundera på en charmkurs? :D

Läs igenom innan du ringer, bygert och lasses Inlägg är de mest läsvärda. Resten går att skumma igenom.

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att få en ganska bra uppfattning här på tråden,

Det är ju mer barnsligt att kasta sig in i en diskussion, påstå saker om djurplågeri och sedan säga att man skall anmäla, förlåt ringa och fråga och sist säga att man inte har tid?? ALLA här är för ett korrekt handhavande av djuren.

Charmkursen kan nog få plats med fler...

Och jag tror inte någon ger sig på medmänniskor utan här är det åsikter som luftas och om personer är felinformerade och det leder till att nya lagar träder ikraft som reptiler i Norge, ja... förlåt om man blir lite förbannad...

Som jag förstår,

Köpa online från ett företag som har tillstånd för transport etc. ok

Köpa från en bil där varor EJ blivit beställda online, tror jag faktiskt inte på.

betalning och ordern måste som jag förstår ha skett i ett annat land.

Vi pratar väl inte om en glassbilsförsäljning där man tittat på en affisch och bestämmer sig, utan varor är som sagt beställda och fraktas ut till dig.

Som sagt, kan vi nu lugna oss och avvakta att någon faktiskt svarar från berörda myndighet. LÄS vad bygert skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

....

När vi pratar transport, då gör jag bara dette till dom jag själv vill (det var så inte du) ;)

...

Kom igen nu henrik. Jag erbjuder mig betala 30% extra för skatt och sen 32% extra på det för arbetsgivaravgifter.. På era transportavgifter.. så kan ni ju sköta transporten vit iaf.

Vad är skatt och arbetsgivaravgifter i danmark förresten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har begränsat med tid och viktigare saker för mig än att läsa igenom 57 sidor med barnsligt tjafs! Kul att du tycker att jag är så "djävla duktig" det tycker inte jag själv. Jag har nämligen inga åsikter om vad som är rätt och fel i denna tråd men tycker att det är värt att ta reda på det. Frågan var väl om det var lagligt att sälja djur från en bil (och i så fall vilka tillstånd som krävs)? Det är en enkel fråga och säkert finns det ett svar på det.

Jag tycker synd om er som alltid hänger här på forumet och argt och aggressivt ger er på era medmänniskor som tycker och tänker annorlunda, kanske ni skulle fundera på en charmkurs? :D

Nej du har fel, frågan handlar absolut inte om att sälja djur från en bil.. Du hade inte ens behövt lägga ner din begränsade tid med att skumma igenom tråden för att veta det, det hade räckt med att kolla in rubriken.. ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har begränsat med tid och viktigare saker för mig än att läsa igenom 57 sidor med barnsligt tjafs!
Om du har begränsat med tid, kanske det är lämpligt att låta bli att uttala sig om ett ämne du inte har tid att sätta dig in i?
Frågan var väl om det var lagligt att sälja djur från en bil (och i så fall vilka tillstånd som krävs)?
Frågan är hur handel över nätet hanteras. Är affären uppgjord när man klickar på hemsidan, eller är det först när djuret överlämnas. Vilka tillstånd behövs, och vilka har man. Frågeställningen är med andra ord otroligt mycket bredare än "sälja djur från bil".
Det är en enkel fråga och säkert finns det ett svar på det.
Med över 1000 inlägg borde du ha insett att så jävla självklart är inte svaret. Det sista svaret från den tillfrågade myndigheten är klart vägledande i frågan. De måste konsultera sina jurister, och ska återkomma. Och därefter har vi inte fått mer info. En enkel fråga? Ja, du har säkert rätt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Del I

Jag skall direkt slå fast att jag inte har läst igenom alla inlägg i denna tråd och jag tänker inte göra det heller – så om ni inte kan acceptera att jag trots det har en åsikt i ämnet så får ni väl då bortse från mina inlägg.

Om jag fattar det hela rätt så handlar det om att ett danskt företag levererar fisk till privatpersoner i Sverige som dessa har köpt via detta företags hemsida).

Detta har en del ansett vara:

1/ oseriöst - eftersom det blir illojal konkurrens mot svenska företag

2/ djurplågeri eftersom det innebär långa transporter för fiskarna.

3/ det bryter mot gällande svensk lagstiftning

Det skall direkt sägas att jag under 80-talet gjorde på ett liknande sätt – dvs jag hade en affär i Sverige där jag också körde något som kallades för ”Fiskbilen kommer”. Främst sålde jag i Sverige men även till Norge. Det var också då ett jäkla liv på affärerna och dessa pratade skit om mig, de vägrade att annonsera i de tidningar som tog in annonser för fiskbilen etc. etc. Visst ”Fiskbilen” var då rätt poppis och var från min sida ett sätt att

a) tjäna lite extra pengar

B)men främst att bredda hobbyn (för främst ciklider vilket var det som jag sålde mest av). Detta tycker jag också att jag lyckades med eftersom det på det sättet kom att bildas flera nya akvarieföreningar. De orter dit jag sålde mest var till orter där det inte fanns några akvarieaffärer eller till orter där affärerna hade ett dåligt ciklidsortiment.

1/ Så utifrån detta har jag lite svårt att förstå punkt 1 – främst eftersom förutsättningen för det danska företaget att lyckas är ju att det finns en marknad i Sverige – dvs ett dåligt utbud. Vi har ju också en fri marknad så därför tycker jag att det är svårt att förstå detta argument.

Sedan har jag all förståelse för att många konsumenter för hobbyns bästa vill gynna sin lokala handlare och därför vill handla lokalt. Gör gärna det i fortsättningen också – men gör det genom att handla där och inte genom att prata skit om andra.

2/ Att långa transporter i sig är djurplågeri är nonsens och kan bara påstås av sådana som inte kan packa fisk. Man kan utan det minsta problem packa fisk för en transport i 2-3 dygn. Jag håller själv kurser för de som jobbar i akvarieaffärer och där brukar jag t.o.m. påstå att om man får sina fiskar levererade från grossisten sent på kvällen och därför inte har tid över till att ta emot dem på ett professionellt vis – så låt då istället lådorna stå oöppnade till nästa dag då det finns tid nog för att hantera öppnandet och inkoppandet på ett korrekt sätt.

Det som snarare kan vara ett problem med transporten är själva hanteringen – dvs om lådorna öppnas under transporten (t.ex. av tullmyndigheten) eller om de utsätts för kyla eller värme.

3/ Här skall direkt sägas att jag inte vet vem som har rätt i denna fråga – utan det finns helt klart en del lagar som reglerar transporten och uppenbarligen så har också en del här vänt er till myndigheten för att fråga vad som gäller utan att få något klart besked. Så är det tyvärr ofta när man vänder sig till dem – eftersom okunskapen där är stor.

Så i denna fråga varför inte avvakta ett svar från myndigheten istället för att tjöta huvudet av varandra och göra ”reklam” för saltvattenshobbyn genom att i denna tråd bli osams och poängtera hur oseriös handeln är.

PS. Kan väl också vara värt att nämna att min ”Fiskbil” under 80-talet då inte på något sätt bröt mot dåvarande lagstiftning – men idag gäller andra lagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Del II

Jag håller helt med de som säger att det är väldigt viktigt att vi har djurskyddslagar i Sverige som värnar om djuren och att det är viktigt att vi följer dem.

Vad som däremot inte alls är bra är att enskilda personer eller företag anmäler andra till myndigheterna eller drar igång trådar som dessa – det leder bara till att myndigheterna inför ännu mer restriktioner som i slutändan bara kommer att drabba alla seriösa och definitivt inte kommer att leda till ett bättre djurskydd.

Redan idag är det ju som så är att vi har ett antal djurskyddslagar för fiskar som rent ut sagt är urusla och på intet sätt gör att fiskarna får ett bättre liv. De bra lagar som finns är idag också mest luftslott som myndigheterna varken har kunnandet eller ekonomin för att kontrollera om de följs. Om vi tror att djuren får det bättre bara för att vi börjar leka angivare så är jag helt övertygad om att det är fel.

Vad skall man stället göra då:

1a/ Föreningar - t.ex. så kan man agera genom att gå med i en organisation och genom dom agera i dessa frågor. För inte så länge sedan gick myndigheten (SJV) ut med info om att djurskyddslagstiftningen skulle skrivas om. Den enda akvaristiska hobbyorganisation i Sverige som ens brydde sig om att svara var Nordiska Ciklidsällskapet där jag för NCS räkning skrev ett långt svar som skickades in till SJV. Så då när hobbyisterna verkligen hade chansen att göra sin röst hörd när det gällde lagstiftningen – då var det tyst. Däremot är uppenbarligen akvaristerna pigga på att skriva mer än 1000 inlägg i denna tråd där ni kastar skit på varandra i djurskyddsfrågor.

1b/ Föreningar – ett annat exempel på att seriöst arbeta för hobbyn och för djurskyddet var ju även Varbergsmötet för några månader sedan – då grunden lades till att skapa en organisation för detta ändamål. Vi var en hel del därnere och de allra flesta akvariehemsidor i Sverige hade representanter där - men ingen från Saltvattenguiden?

Visserligen var jag själv, Lasse och Bygert (som jag sett i denna tråd) och kanske också någon mer härifrån där – men inte någon officiell representant!!!

2a/ Branschorgansiationer. De som har företag inom branschen arbetar självklart också inom sina branschorgansiationer. För en tid sedan fick jag Zoorf (Zoobranschens Riksförbund) till att sammankalla ett möte för att diskutera problemen inom akvariehobbyn. Jag höll en inledning och flera ideer väcktes och vi får se vad det leder till i slutändan. Ett konkret resultat av mötet blev dock att jag idag jobbar med att få ihop en lista över fiskar som inte skall säljas i handeln (t.ex. de som blir för stora, de som är ”målade”, de som är extremt ”defekta”) och som därmed inte längre kommer att tas in av grossisterna. Allt med tanke på såväl djurskyddet som branschens seriositet. Det skall dock direkt sägas att det enbart handlar om sötvattensfisk – säkert finns ett liknande behov för saltsidan men som vanligt så dök inte saltvattensföretagen upp på mötet (dock skall sägas att Christer från Akvarielagret var där med en stor trupp – hans affär är dock inte en specialiserad saltaffär/grossist) så därför kommer inte dessa fiskar att tas med på listan

2b/ Branchorganisationer. Idag handlar ju de lagar som vi har ofta om EU-lagar och därför är det även viktigt att vara med i internationella branschorganisationer. Den organisation i Europa som har jobbat mest aktivt med dessa frågor (t.ex. på CITES-konferenser och på möten med EU-byråkratin) är Ornamental Fish International. Det är överhuvudtaget väldigt få svenska företag som är medlemmar där och inte ett enda ”saltvattensföretag”.

Sammanfattning:

Så i grunden kan man säga att såväl saltvattensakvaristerna som saltvattensaffärerna som saltvattensgrossisterna i Sverige i grunden är rätt ointresserade för att aktivt bidra (genom arbete eller ekonomiskt stöd) till att förbättra djurskyddet för akvariefiskar.

Jag väntar med intresse på att också ni skall göra något positivt och med ”något” menar jag inte att kasta skit på andra.

Ändrat av Kjell Fohrman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Kjell för dina uttömmande inlägg, de ger ett tydligt mervärde i denna tråd.

Från Saltvattensguidens sida vill jag upprepa det jag sagt tidigare, nämligen att vi som forum/förening inte kan eller vill ta ställning om vilken sorts firma eller affärsmodell som är "seriös" eller inte. Det är upp till främst kunderna själva att rösta med fötterna efter egen uppfattning, och till branschen att utveckla sig själv i samverkan.

Beträffande deltagande i rikstäckande föreningar har vi gjort ett upprop i en annan tråd om detta då det var aktuellt nyligen. Dessvärre saknar vi dock den numerär och möjlighet att dedikera tid för att Saltvattensguiden som sådan ska kunna engagera sig i rikstäckande föreningssamverkan (och det är heller inte Saltvattensguidens syfte). Eldsjälar kan dock alltid anmäla sig. Energi fär hobbyn tycks inte saknas givet engagemanget från många i denna tråd ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till kjell.

Mycket bra och insiktsfullt inlägg.

Posta gärna mer och vi kräver inte av någon att man måste läsa hela tråden, men om man skall ringa till myndigheter m.m så känns det ju som en ganska bra idé. Risken är ju annars stor att vi "väcker" den björn som sover.

//Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett mycket välformulerat och nyanserat inlägg Kjell.

Precis om du är inne på är jag övertygad om att det krävs att vi akvarister arbetar medvetet och organiserat tillsammans för ha en chans att påverka lagstiftning och myndigheters syn på vår hobby. NCS gör sitt. Varbergsmötet nyligen kan förhoppningsvis leda till något. SARF kommer förhoppningsvis tillbaka i ny fin form. Det behövs organiserat samarbete, tex som remissinstanser när det gäller kommande lagstiftning.

I Malmö Akvarieförening hölls på novembers månadsmöte en diskussionspanel där en stor del av tiden ägnades just dessa för vår hobby helt avgörande framtidsfrågor. Vi för just nu en dialog med lokala myndigheter kring tolkningen av delar av djurskyddslagstiftningen i L80.

Så, slut upp i er lokala akvarieförening, eller bilda en nationell saltvattensförening motsvarande NCS så att ni kan få tyngd bakom era goda argument. Akvarister i Sverige - organisera er! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra inlägg Kjell och jag håller med om det mesta. Dock vill jag tillåta mig att påpeka att du slant lite på tangenterna, cilkidsällskapet var den enda hobbyorgansiation inom akvariområdet som svarade på remissen men inte den enda inom djurhobbyn. På hearingen inför utredningen var det däremot ingen från akvariesidan, från sällskapsdjurshobbyn bortsett från katt/hund var vi lätt räknade, vi var två från samma förening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra inlägg Kjell och jag håller med om det mesta. Dock vill jag tillåta mig att påpeka att du slant lite på tangenterna, cilkidsällskapet var den enda hobbyorgansiation inom akvariområdet som svarade på remissen men inte den enda inom djurhobbyn. På hearingen inför utredningen var det däremot ingen från akvariesidan, från sällskapsdjurshobbyn bortsett från katt/hund var vi lätt räknade, vi var två från samma förening.

Va, finns det fler djur än fiskar ;)

Nä skämt åsido, jag slant som sagt men har nu korrigerat mitt inlägg.

Sen var det riktigt uselt att inte en enda akvarieorgansiation var närvarande på hearingen. Jag har ju tidigare varit ordförande i både NCS (och för den del även ZOORF) men idag sitter jag inte i styrelsen någonstans (självvalt - jag är en gammal gubbe som tycker jag har gjort mitt) så jag kan tyvärr inte tvinga mig in någonstans.

Man kan ju tycka att de som är någorlunda unga idag borde arbeta för att akvariehobbyn skall få fortleva (istället för att dödas av dåliga (för såväl djur, miljön och hobbyn) lagar) - men intresset verkar tyvärr vara minimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahahah man kan inte merän skratta röven av sig ;)

alla har begärt bevis på tillstånd o dyl av DO men när dom visar sina tillstånd som tom den svenska handlaren saknade så är det fortfarande fel på DO sätt att hantera djuren och sina körningar hahaha man börjar undra vad som är bättre med svenska handlare än danska. språket kanske ???? det de handlar om är helt enkelt att svenska handlare är rädda och har börjat baktala DO. med saltvattensguiden som forums hjälp.

vad mer ska ni börja ha bevis på?? kanske om dom har boxer shorts på sig när dom kör så pungen ligger rätt??. om dom har svarta eller vita strumpor på sig??

snart får ni ge er o helt enkelt acceptera fler aktörer på marknaden

Håller med, tycker att det hela är väldigt barnsligt. Jag har haft eget företag och har fått kraftigt konkurrens jag tog det med huvudet uppe och klarade mig fint endå. Ja tycker de gör ingenting olagligt och deras transport med säljarens bil är mycket bättre än att beställa från någon annan med postorder där varorna lyftas in och ut från bilen flertal gånger. Jag är helt med för försäljning genom internet, varför, då får jag lungt och ro välja vad jag ska ha. Butiker ligger långt från mig och om jag till slut hinner dit då låter mina barn mig inte att se omkring och välja rätt. Istället att smutsa ner andra kunde ju lokala försäljare också använda av sig internet försäljning av koraller. Det skulle jag vara verkligen vara glad över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, slut upp i er lokala akvarieförening, eller bilda en nationell saltvattensförening motsvarande NCS så att ni kan få tyngd bakom era goda argument. Akvarister i Sverige - organisera er! :)

Det finns en tråd om nationell saltvattensförening här på SG, men det finns inte en tillstymmelse av intresse att starta en sådan!

Föreningslivet inom saltvatten är lika dött som döda havet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Del I

2/ Att långa transporter i sig är djurplågeri är nonsens och kan bara påstås av sådana som inte kan packa fisk. Man kan utan det minsta problem packa fisk för en transport i 2-3 dygn. Jag håller själv kurser för de som jobbar i akvarieaffärer och där brukar jag t.o.m. påstå att om man får sina fiskar levererade från grossisten sent på kvällen och därför inte har tid över till att ta emot dem på ett professionellt vis – så låt då istället lådorna stå oöppnade till nästa dag då det finns tid nog för att hantera öppnandet och inkoppandet på ett korrekt sätt.

Det som snarare kan vara ett problem med transporten är själva hanteringen – dvs om lådorna öppnas under transporten (t.ex. av tullmyndigheten) eller om de utsätts för kyla eller värme.

Da hadde det jo vært en fordel om at de som holder på med dette , har vært på et sånt kurs før dem fikk lov å gå til aksjon ...

amateurene som kjørte stuntet i Norge i helgen kunne ikke mye om det du beskriver her ... det var utelukkende mildværet som reddet stumpene !

hilsen

thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka regler som gäller för Norska medborgare som handlar med och i Norge hör väl igentligen inte hit. Det verkar ju dock som denne norrmans affärsidée var laglig i Norge eftersom han stoppades i den Norska tullen och fick fortsätta sin leverans. Vad Norrmännen som beställt tyckte själva kan ni läsa i denna tråd http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=18147 på det norska saltvattensforumet.

Tråden här på forumet har rubriken Att handla levande via nätet, olagligt eller ej? men har i stort sett bara handlat om DO och dess affärsmetoder och så har den norska reefexpress som bygger på samma idée men som inte handlar med Sverige dragits in också.

Jag tycker att Kjell har sammanfattat läget utmärkt och det är han samt Bygert som har de största erfarenheterna av att ha kontakt med myndigheterna bland de som skriver här. Daniel i Malmö var den personen som drog igång Varbergsmötet för en enhetlig syn bland hobbyister. (Edit av Lasse: Hjärnblödning på natten - det var Patrik i Malmö som gjorde det - inte Daniel- se senare inlägg) Det arbetet fortsätter och också ZOORF:s arbete för att få fram en vettig lagstiftning som inte tittar till lättillämbara regler utan till djurens bästa.

Kjell nämnde att ZOORF skulle utarbeta en lista på de fiskar som absolut inte passar i ett privat akvarie - och eftersom det inte fanns någon representant för saltvattenshobbyn med där så blir det inte någon sådan saltlista. Så kom igen alla djurvänner på saltsidan och hjälp till med att framställa en sådan lista så vi kan visa att vi tar vårt ansvar. Och då menar jag inte en lista på fiskar som är svåra att hålla eftersom kunskapen går stadigt frammåt utan de som pga av storlek och beteende inte är lämpliga i privata akvarium om dessa inte uppfyller krav på storlek som djurparkerna har. Kjell har ZOORF:s uppdrag att ta fram en sådan lista som guidelinje för alla ZOORF anslutna organisationer på sötsidan så det vore ju lämpligt att alla verkliga djurvänner på saltvattensguiden skickade sina förslag till honom på fiskar som skall undvikas. Sedan kan den presenteras här för feedback innan den blir stadfäst

Jag kan starta med att föreslå att alla broskfiskar (hajar och rockor) förs upp på en sådan lista - ej lämpligt för privatpersoner att hålla. Detta av skäl som storlek och krav men även pga deras långsamma reproduktioncykel så de bör stanna i havet

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Infogning av rättning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...