Neostar Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 HejSkulle behöva hjälp om hur mycket salt jag använder på 10 liter i exakta mått. Ska blanda för första gången idag och vill att det ska bli rätt, stod inte speciellt mycket på hinken.Tacksam för alla svar Citera
Tengan Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Jag antar att det är lite olika beroende på vilket salt du använder, men jag brukar köra ungefär 1kg salt per 25l vatten.Sen får du testa och se om du behöver fylla på mer salt eller vatten beroende på resultat.Lycka till! Citera
Claes_A Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Ladda ner programmet Aqua Calulator så kan du knappa in saltmärke, önskad salthalt och volym och du får antal gram salt som behövs. Brukar ligga runt 40 g per liter för fullstyrkesaltvatten, 35 PSU. Citera
Neostar Postat 30 december 2010 Författare Postat 30 december 2010 Tack för alla svar, ska bli kul å se hur det går, får hoppas att inte alla fiskar dör vid första försöket. Citera
Tengan Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Tack för alla svar, ska bli kul å se hur det går, får hoppas att inte alla fiskar dör vid första försöket.Så länge du mäter INNAN du stoppar i ngt levande går det nog bra Citera
Wiking Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Det brukar gå åt ca 3 -3,5 dl salt per 10 liter vatten. Det är bättre att du börjar med för lite salt än för mycket. Det är också viktigt att salt har löst sig innan du bestämmer dig för att du fått rätt mängd. Citera
Tengan Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Det brukar gå åt ca 3 -3,5 dl salt per 10 liter vatten. Det är bättre att du börjar med för lite salt än för mycket. Det är också viktigt att salt har löst sig innan du bestämmer dig för att du fått rätt mängd.Kan bara instämma, efter att just ha haft i för mkt salt Givetvis är osmosvattnet slut hemma när man behöver det, så ta som sagt var gärna "för lite salt" att börja med... Citera
Neostar Postat 30 december 2010 Författare Postat 30 december 2010 Nu kommer ni skratta, men jag får mäta med en ska som ja stoppar i vattnet och så ser man om salthalten är ok om den är på vatennivån mellan röda strecken =) Basic stuff men hur rätt visar den är en annan femma Citera
salta wille Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 ........ jag får mäta med en ska som ja stoppar i vattnet Vad är en "ska" ? Citera
Neostar Postat 30 december 2010 Författare Postat 30 december 2010 En flöte typ, med två röda sträck och om vattnet hamnar imellan de röda sträcket så är nivån ok Citera
Hirez Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Sedan har temperaturen lite inflytande också?Eller skall jag säga att det visar lite olika värden vid tex. 20 grader, än när det väl är 25+ Jag är inte hundra om det är någon större skillnad men det kan vara bra att reda ut. Citera
alexochingencarina Postat 30 december 2010 Postat 30 december 2010 Men mellan dom röda strecken som antagligen är någon rekomendation så måste det väll stå något i stil med 1023-1026? Annars känns det lite som en chansning. Citera
Neostar Postat 31 december 2010 Författare Postat 31 december 2010 Jag köpte "flötet" på akvarielesaing och han som ja snackade med var riktigt trevlig och det är stället som jag fått bäst vibbar ifrån trevlig personal och jävligt fina fiskar och mjukisar. Köpte lite fina saker idag plus flöte grejen Hahaha Citera
Nordin Postat 31 december 2010 Postat 31 december 2010 Jag köpte "flötet" på akvarielesaing och han som ja snackade med var riktigt trevlig och det är stället som jag fått bäst vibbar ifrån trevlig personal och jävligt fina fiskar och mjukisar. Köpte lite fina saker idag plus flöte grejen HahahaDitt så kallade flöte har ett annat namn oxå nämligen Hydrometer Citera
stigigemla Postat 1 januari 2011 Postat 1 januari 2011 Det finns olika fabrikat men jag har aldrig träffat på något dåligt. De sämsta har ungefär samma precision som en refraktometer när man lärt sig dem och de bästa är betydligt bättre. Men det är några saker att tänka på. De skall ha rätt temperatur för att visa rätt.De måste vara helt rena. Man kan inte ha dem i akvariet hela tiden för då blir de algbeväxta och visar fel.Man behöver slå av pumparna och vänta en minut innan man läser av värdet.En kalibrerad refraktometer visar rätt på två droppar och är temperaturkompenserad så det är bekvämare men litet dyrare. Citera
salta wille Postat 1 januari 2011 Postat 1 januari 2011 Ska flötet heta hydrometer?Här är tre sådana som jag använder då de mäter olika och man får ta genomsnittsvärdet!Har några kvar utifall någon är intresserad. 1 Citera
Jeanette Johansson Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 detta osmos vatten som ni pratar om ganska ofta har jag sett, är det verkligen jätte viktigt att man har? Citera
Ouscazz Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 detta osmos vatten som ni pratar om ganska ofta har jag sett, är det verkligen jätte viktigt att man har?Det beror på kvalitén på kranvattnet man har. Det kan fungera med kranvatten, en del använder det. Vill man vara helt säker på att man inte tillför något skadligt till karet så är osmosvatten att föredra. Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Lasse Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 (ändrat) Du bor i Södertälje - har du kommunalt vatten? - Är det Stockholmsvatten? Har du haft sötvattensräkor eller Tanganyiker i ditt vatten innan? Vad använde de som hade karet innan och hade de samma vatten som du har? MVH Lasse Ändrat 3 mars 2017 av Lasse Citera
jonasroman Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 (ändrat) On 2010-12-30 at 17:07, Neostar sa: Hej Skulle behöva hjälp om hur mycket salt jag använder på 10 liter i exakta mått. Ska blanda för första gången idag och vill att det ska bli rätt, stod inte speciellt mycket på hinken. Tacksam för alla svar Den här frågan kommer ofta upp, men det står ju alltid på paketet hur du skall blanda;-), och sen är det verkligen inte så noga som det står på paketet med instruktioner där man talar om gram...Alltså: Tar du helt enkelt 3 dl salt till 10 liter sötvatten, så blir det en bra start. Sen kan du finjustera lite i efterhand. När du startar ett helt nytt kar, dvs du skall blanda 100% nytt vatten, då kommer ovanstående tumregel va lite grov o du kommer få finjustera, men när du sen bara skall byta vatten, ja då byter du ju oftast aldrig mer än 15-20%, varvid noggrannheten på blandningen inte blir så kinkig. Skulle du blanda fel med tex 5% för lite salt (tex 3 dl istället för det helt korrekta 3.15 dl), då kommer detta 5%-iga fel bara bli ett fel på 0.75% om du byter 15% vatten... summasummarum: Du kommer inte märka nåt med salthalten i karet efter vattenbyttet även om du inte mätt så himla noga. Du klarar dig nästan jämnt med tumregeln 3 dl salt på 10 liter vatten oavsett vilket salt du använder. Sen är förresten inte djuren så känsliga för om salthalten skulle svaja till lite från en timma till en annan...det förekommer i naturen med. Ändrat 3 mars 2017 av jonasroman 1 Citera
Jeanette Johansson Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 13 timmar sedan, Lasse sa: Du bor i Södertälje - har du kommunalt vatten? - Är det Stockholmsvatten? Har du haft sötvattensräkor eller Tanganyiker i ditt vatten innan? Vad använde de som hade karet innan och hade de samma vatten som du har? MVH Lasse vi har kommunalt vatten, tjejen som har akvariet jag ska köpa bor i Tullinge och har nog nästan samma vatten kanske, minns dock inte om hon kör med osmos vatten eller kranvatten, ska kolla det när jag åker och tittar på akvariet på söndag, är det verkligen så dyrt hela tiden med saltvattens akvarium? ju mer jag googlar ju mer läser jag om saker man måste ha/bör ha, testerna är ju inte billiga och man ska ju testa lite då och då vad jag förstår, vattnet alltså, sedan maten till koraller och stenar och fiskar och osmos och stream pump och medel man häller i osv,,, måste man vara rik för att kunna ha ett saltvattens akvarium? =) Citera
Jeanette Johansson Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 och vad använder ni att skrapa bort alger och sånt med ? till mitt sötvattens använde jag bara en vanlig grön svamp, måste man ha något speciellt? och var köper man billigas alla tester man behöver? förlåt för alla frågor Citera
Schilla Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 (ändrat) Rik på tålamod det är det man ska va Ändrat 3 mars 2017 av Schilla Citera
Ouscazz Postat 3 mars 2017 Postat 3 mars 2017 måste man vara rik för att kunna ha ett saltvattens akvarium? =)Nej, inte om du väljer att hålla enkla fiskar och koraller i akvariet. Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.