Gå till innehåll

planering inför nästa..


ballsam

Rekommenderade inlägg

Snyggt bygge. Kunde du inte använda stormtrooper hjälmen som nån överrinnings Box istället

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Njaaaa.. tror barnen skulle bli sura då

Finväder är inget inomhusväder. Har lite smått börjat dra el i rampen. Ett riktigt pillgöra. 200 stift att crimpa fast och trycka fast i pinkontakter. Nu kommer nog nån kunnig person påpeka att det är direkt olämpligt att göra på det här viset... och det är välkommet. Har lite för lite kunskap i el, men tänkte att det här blir ett smidigt sätt om jag får för mej att göra nåt på kylflänsarna utan att behöva dra om all el. Nu sitter allt på en given plats i kontakten och det kan inte bli fel senare..

48f66e2413a320f96e8e628ffb3e2080.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu börjar sommaren kasta in handduken och man kan kanske klämma in lite tid för sitt projekt. Har ägnat gårdagen och halva dagen åt att dela av det blivande maskin/sump-rummet i källaren och att riva ner en gammal dusch i samma utrymme där handfat, osmos, sump och fraggkar kommer stå. Känns smidigt med golvbrunn och vatten i anslutning. Ska komplettera med mer klinkers på golvet och fräscha upp med vit färg på väggar och i tak.

Råkade dessutom tacka ja till att köpa ett extra akvarie inkl alles som tills vidare får stå i sumprummet. Det karet är på 100x100x65 och är fullt med liv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha så det var du som knep karet

Grattis hade gärna köpt det men men har förmycket här hemma nu....

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Japp. Är polare m säljaren, och en del av stenen och några koraller kommer från mitt gamla kar. Det var en ren impulsgrej, och frugan sa inte NEEEEEEEEJ!!!, å då är det ju bara att köra på .

Dessutom är det ju kanon att ha ett stort stabilt system medans jag kör igång det nya. Har inte plats för det nya nån annan stans i huset, så jag kommer antagligen sälja av det så småningom..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Spännande, vad är det för chip du använder?

20-wattare från Kina (ac-rc på eBay). Det kommer väl ge sig om dom är bra eller dåliga. Har hört bägge delarna. Testar ett flertal olika kelvintal och nm. Sitter 10 chip på varje kylfläns som ligger på varsin kanal, så det går ju ganska lätt att laborerar och se vad som ser bra ut och byta ut det som inte funkar.

Har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att jag antagligen kommer beställa täckglas. Tror det blir ohållbart med avdunstningen annars..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt just AC-RC:s grejer i många år. De är lite dyrare än vad du kan hitta för övrigt - på E-bay exempelvis - men det är riktigt bra grejer. De har hybridchip i de lägre blåa våglängderna som är riktigt bra. Tar man deras 20 wattare (som kan köras på 2000mA) och kör dem som 10 wattare (1000 mA) så får man ett mycket bra utbyte (watt kontra antalet fotoner). Deras 18 watts spotlight för revakvarier är suverän - speciellt om man ber dem köra de vita LED på höga Kelvin. Standard är 45 gradiga linser och då blir det ett jädra tryck. Man kan få med 60 gradiga linser om man ber om det.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du har rätt Lasse. Har kapacitet för att köra på 2000mA (driv och styrkort från Janne), men kommer antagligen inte göra det. Tänker testa mej fram. Har gott om plats på kylflänsarna för att lägga till fler chip. Kanalerna kommer att se ut så här:

1. 20'000k/455-457nm hybrid

2. 392-395nm

3. 492.5-495nm

4. 20'000k

5. 9'000-10'000k

6. 420nm/430nm/445nm

7. 9'000-10'000k/445nm hybrid

8. 20'000k

9. 457nm-460nm

10. 9'000-10'000k/445nm hybrid

..har 90gr linser att sätta dit, men tror jag börjar utan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://vimeo.com/181229279

En liten filmsnutt på det nya extra systemet jag införskaffade förra veckan. Inte brytt mej om aquascapen eller att måla bak och sidorutan svart. Känns grymt kul att ha ett kar igång igen.. men Göta Petter vad det dunstar . Var förbi biltema och köpte en fuktstyrd kanalfläkt och lite rör så jag kan få ut fukten.

Det simmar 2 st engineering goby, som är framme hela tiden (syns på klippet)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått en idé som jag tänkte bolla med er. Funderar på att direkt när vattnet kommer ner i källaren låta det passera genom en 200 liters regntunna. Tänker att röret från ytavrinningen i visningskaret får gå ner i botten av tunnan och sedan sätta 2 stora genomföringar 10-15 cm från kanten som vattnet får rinna genom ner till den riktiga sumpen. Det medföljer en tappkran till sånna tunnor vilket skulle kunna göra vattenbyte väldigt smidigt. Bara att öppna kranen och låta 150-200 liter vatten rinna ner i golvbrunnen och sen pumpa upp nytt vatten från en annan tunna. Funderar även på att ha extra levande sten i tunnan. Kanske till och med plocka i en lampa (ip68?) i locket och köra som refugium.. vad tror ni om det?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt ett bredavlopp på sumpen till avloppet i golvet. Sätt tunnan på en ställning som är högre än vattennivån i sumpen och en slang på ungefär 8 mm med en kran från botten på tunnan.

Bara att fylla tunnan, hälla i salt och starta pumpen som rör runt i tunnan. Efter ett eller två dygn stäng av pumpen och efter ett dygn till är det mycket skonsamma vattenbytet färdigt.

Med en magnetventil för tillvattnet till osmosen och en nivåbrytare i tunnan kan man fixa automatisk påfyllning i tunnan som man i och för sig måste stänga av när man blandar saltet och starta först när tunnan är tom efter vattenbytet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hade skippat tanken på ett extra refugium, för så behöver du inte mer än en tunna.

Se till att lätt kunna pypasa bara. Bara att bypasa, tappa ur tunnan, fylla den med en bra(snabb) osmos, blanda salt och värm den nya fyllningen. 

Nice an easy vrida in det nya vattnet till systemet.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ja hade skippat tanken på ett extra refugium, för så behöver du inte mer än en tunna.

Se till att lätt kunna pypasa bara. Bara att bypasa, tappa ur tunnan, fylla den med en bra(snabb) osmos, blanda salt och värm den nya fyllningen. 

Nice an easy vrida in det nya vattnet till systemet.

 

 

 

 

Nåt sån är det jag tänkt. Skissat upp maskinrummet i källaren lite löst. Rören från huvudkaret kommer ner genom taket bredvid den högt placerade tunnan. Tanken är att tunnan så högt som möjligt för att rören som går vidare mot sumpen hamnar så högt upp som möjligt. Det kommer finnas kranar för att kunna köra en bypass förbi tunnan när den tappas på vatten vid vattenbyte

b67357bae52e76456420613bf2ce68a5.jpg

I den sumpen kommer returpump, skummare och ev dränkbara reaktorer vara placerade. En mindre pump som trycker upp vatten till fraggkaret kommer också stå i sumpen. Hyllan innanför karen kommer användas till diverse reaktorer. Väggen bakom karen kommer kaklas och golvet i rummet få klinkers. Under sumpen finns en golvbrunn och där jag ritat in ett osmosfilter finns en kran. Tunnorna under bänken kommer funka som osmosvattenbehållare resp tunna att blanda saltvatten i för att pumpa upp till tunnan som är inkopplad i systemet..

1f6040b94a5ec442979905ea776a38ff.jpg

Elen till kalaset kommer komma från 2 eller 3 olika grupper så inte allt går på samma säkring. Hälften av belysning/cirkulation på vardera så inte allt stannar om nåt skiter sig.

..snart dax att starta en ny tråd då det känns som planeringsstadiet är avklarat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Framåt marsch i gåstakt. Sumprummet har nu fått klinkers och fog på golvet, bänken till sumpen och fraggkaret är färdigbyggd, kakel på väggen ovanför är satt, rörmokaren har dragit fram en ledning till osmosen och satt dit en kulventil. Nu ska jag bara få upp vägguttagen på rätt ställen och lyfta karen på plats.

Funderar på en fråga och behöver lite input. Tanken har varit att mata kalkreaktorn med en grotech sp4800 eller nåt liknande, men tror ni inte det skulle funka att sätta ett "T-rör" på returen med en förminskning på för att mata fram vatten till reaktorn? Pumpen är överdimensionerad för att klara tryckhöjden, och eftersom den jobbar mot en del tryck så borde det inte vara nåt problem att styra in lagom med vatten i reaktorn (eller?). Strypa flödet kan man väl göra efter reaktorn?

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Maskinrummet i källaren börjar ta form. Bänkarna står nu på plats. Det fattas svart färg på stommarna och vit list runt karen. Åker förbi stigigemla i morgon och köper det som fattas i rör och vinklar. Ska börja fylla upp sump och fraggkar för att låta den torra döda stenen få mogna tillsammans med några bitar levande sten.

Bildbevis

5182caae6346440ebb29731f8ad9d596.jpg

ad8b1fc9d57fc1e981252b96720ae79d.jpg

a9e305401c124f2b6b966b71f17203e8.jpg

a84b6850643918ff6b0319b15bd226d2.jpg

827c9f150cc675658afa06354c3aafd1.jpg

16bfc24ee2bfce89c1a5d6be89b69345.jpg

  • Gilla 10
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...