Gå till innehåll

Hårdare regler och hårdare moderering..


Marko

Rekommenderade inlägg

Ett av problemen är ju också att när man ska rapportera ett inlägg så står texten:

"Notera: Detta skall ENBART användas för att rapportera spam, reklammedelanden och problematiska (trakasserande, störande, eller oförskämda) inlägg.".

Har också stört mig på detta men har självsvådigt "sk-et" i detta när jag tyckt något varit snett. Moderatorerna måste ha hjälp med detta - kommer det 20 åsikter om samma sak så är det en allvarlig fråga.

@ Petnym. Jag upplever väl kanske Zoopet som hårdare modererat eftersom jag vet att Kjell är väldigt konsekvent i sitt agerande - men han är ensam moderator på Zoopet. Här är det fler som skall vara överens. Men håller med dig om att modereringen här ibland är inkonsekvent. En sak är om det är högt i tak - dvs fritt för många åsikter, en annan är om man tillåter personliga påhopp - gör man det så är det inte högt i tak - det är väldigt lågt tycker åtminstone jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det så att man uppfattar att man har blivit orättvist modererad så ta upp det med någon moderator via pm, välj den du känner att du har förtroende för, så får moderatorerna på feed back på moderering samt även möjlighet att åtgärda eventuella fel. Tänk på att de gör detta helt ideelt och att de inbte är några ofelbara personer som tror sig vara gud, de lyssnar på kritik!
Um, du borde minnas det här, om jag inte minns fel. Det var en tråd som fick en del inlägg raderade, 'modereringen' var kraftig, och i mitt tycke helt åt helvete, det gjordes anklagelser som personer inte fick försvara sig mot, bland annat mot mig. När jag vände mig till en moderator fick jag i huvudet att jag skulle vara glad att det blivit modererat som det blev, anklagelsen var säkert sann, och jag skulle minsann vara försiktig...

(Jag vill passa på och förtydliga att jag har ingen kritik mot 'Sillen', eller den tid Jonas dedikerade åt att vara moderator för forumet.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns mycket väl vad det handlade om och det var många turer där varför jag inte minns tillräckligt för att gå in på detaljer. Där av släpper jag just detta fall där övrig ej heller har möjlighet att ha synpunkter.

Vad jag dock kvar håller är att alla synpunkter som skickas till moderatorerna via PM tas på ett mycket stort allvar. Jag skrev inte heller att moderatorena är felfria och det är även i diskusioner mellan moderatorer så att man kan ha olika synpunkter.

Vill sammanfatta det hela medatt det är bättre att skicka ett PM till moderatorena och på det sättet få tillen rättelse om ett fel begåtts. Startar man en tråd om det så bryter man ju mot en regel som finns vilket inte skapar gynnsamma förutsättningar att ha en konstruktiv utveckling i huvudfrågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns mycket väl vad det handlade om och det var många turer där varför jag inte minns tillräckligt för att gå in på detaljer. Där av släpper jag just detta fall där övrig ej heller har möjlighet att ha synpunkter.
Jag ville väll inte prata om frågan, utan snarast belysa att användare helt klart är i ett underläge, och att söka "upprättelse" är inte speciellt enkelt. Anledningen till att jag använde just den tråden som ett exempel var ju helt enkelt eftersom jag var inblandad, så slapp någon annan vara utpekad.

Det är även i mitt tycke ett strålande exempel på just varför man inte bör ta bort inlägg, utan att ha varit mycket noga med förarbetet, eftersom konsekvenserna av att ta bort vissa inlägg blir stora för individen. Det må vara en skitsak att plocka bort inlägg där någon gör reklam för en verksamhet, eller ren spam, men andra frågor blir mer problematiska. Och detta är ju uppenbart något man har insett i moderatorgruppen, vilket syns om inget annat på hur högt i tak det blev i tråden kring DO. Personligen tycker jag att slutresultatet av den tråden så här långt har varit mycket positivt, men hade DO över huvudtaget varit aktiva i Sverge om man efter att någon anklagat dem för oetiskt och olagligt förfarande, och de inte fått besvara kritiken?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag kan nog tycka att SVG har blivit lite mer facebook det sista. alla ska uttala sig.. och känslan jag har är att det är mycket mer tyckande, åsikter och gissningar, än understödda erfarenheter.. Ibland skulle jag tycka det var bra med en "gilla - och bekräfta mig knapp".. så att 50 pers slipper berömma en person som skrivit ett bra inlägg.. men sen samtidigt blir det bara mer facebook.

Känslan jag har är att SVG vattnas ut lite på fakta.. och fylls mer med brus.

Fast sen samtidigt är det väldigt kul att hobbyn växt så snabbt. Och att så många nybörjare kommit. Däribland jag, men, jag har ändå något år på nacken, och tycker mig ändå se en rasande utveckling på antalet nya människor.

Gillar Vargklos inlägg, samt Stigigemlas. =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det vore obra med en gillar knapp. Det här är ett nördforum där det är en blandning av insikter o åsikter, o då är det rätt viktigt att en åsikt inte blir en insikt bara för att författaren är populär.

Det är en stor skillnad mellan Zoopet och SVG. Kjell driver Zoppet mer eller mindre som en firma medans SVG är en hop entusiaster som jobbar så gott man kan.

(vill dock inte kommentera om modereringen är bättre eller ej)

Jag har oxå varit aktiv en längre tid på andra forum och anser att SVG har en mycke bra linje och inte behöver modereras hårdare. Jag tycker att moderatorer gör ett bra ideelt jobb här o behöver all stöttning dom kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog tycka att SVG har blivit lite mer facebook det sista. alla ska uttala sig.. och känslan jag har är att det är mycket mer tyckande, åsikter och gissningar, än understödda erfarenheter.. Ibland skulle jag tycka det var bra med en "gilla - och bekräfta mig knapp".. så att 50 pers slipper berömma en person som skrivit ett bra inlägg.. men sen samtidigt blir det bara mer facebook.

Känslan jag har är att SVG vattnas ut lite på fakta.. och fylls mer med brus.

Fast sen samtidigt är det väldigt kul att hobbyn växt så snabbt. Och att så många nybörjare kommit. Däribland jag, men, jag har ändå något år på nacken, och tycker mig ändå se en rasande utveckling på antalet nya människor.

Gillar Vargklos inlägg, samt Stigigemlas. =P

Kort sagt ++

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SVG är en lekstuga jämfört med soldf.com som är det hårdaste modererade forumet jag känner till.

Och hårt modererat anser jag vara bra, mindre skitsnack och mer verkstad.

Att man skriver inlägg som endast innehåller ett enda ord som svar på en fråga är rätt löjligt och inbjuder inte direkt till att främja tråden eller trådskaparens fråga.

Att man dessutom låter mycket "gå" i form av pajkastning och annat trams tycker jag drar ner värdet.

Börjar en trolla hänger ofta fler på. Internet kommer med en hel del anonymitet och direkt så släpper de flesta på vad som annars kan anses vara allmänt vett.

Nej fram för hårdare moderering, se till att man faktiskt kan ge exempel på relevansen i ett svar. Om man får fel information av någon som låter trovärdig kan det kosta en hel del pengar och i värsta fall kanske man till och med skadar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det här "Facebook" som alla refererar till?

Är du seriös? eller skämtar du?

Aja berättar i alla fall =P

Facebook.com är en "sajt" som egentligen är helt värdelös, men den är gjord för att folk skall kunna "logga" vad de gör under dagen, samt hålla kontakt med folk de känner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du seriös? eller skämtar du?

Aja berättar i alla fall =P

Facebook.com är en "sajt" som egentligen är helt värdelös, men den är gjord för att folk skall kunna "logga" vad de gör under dagen, samt hålla kontakt med folk de känner.

Så OT det bara kan bli.

Jag måste nog hålla med TS, jag skulle gärna se hårdare regler och mindre OT.

Jag håller även med PeterGG i att det är många som måste uttala sig i varenda tråd, även om TS redan har fått svar. Det är nästan som en jakt på antal posts. Det är synd, då det vattnar ur forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...