Gå till innehåll

Hårdare regler och hårdare moderering..


Marko

Rekommenderade inlägg

OMG! Hur som helst. Ja, det behövs mer moderering men det behövs också lite mer humor och högre i tak.

fler moderatorer = mer moderering = renare sidor = tråkigare forum/bättre stämning?

Jag har läst en massa senaste veckan så jag är verkligen grön men å andra sidan har jag läst i trådar som går bakåt flera år. Inom den här icke marginaliserade subkulturen så har ni/vi problem. Med just som Lasse säger drevbildning, pekpinne alá mitt akvarium är det mest korrekta på denna glob osv. Som tur är så är det ett fåtal individer som marginaliserar sig själva på det sättet och överlag så motverkas sådant endast genom uppmärksammande av problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag håller med Blackizz som håller med Lasse...

Men ändå tycker jag inte man skall bli allt för sur, när personer inte svarar på exakt det sätt man vill. Det är ju ändå viss frihet i tolkningar etc. Det är just påhopp man borde vara väldigt försiktig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna rita en bild i förklaringen på hur jag gick OT? Du skrev något? och jag frågar var detta har synts till då jag hade missat all denna OT du tycker här är..

En bidragande faktor till att det blir lite tråkig stämning kan nog vara att någon reagerar så hårt på något så pass litet..

Men jag ska inte störra din tråd mer med min OT skrivning " som jag inte själv ser existerar"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hållr med Lasse !

Men är det så ot med lite diskussion om par värde i en tråd som handlar om ljus ?

SG är inte den hårdaste modererade sidan inom akvariehobbyn. Zoopet modererar hårdare - där åker bara inläggen bort. Min åsikt är dock att modereringen bör bli mer konsekvent, ett sådant inlägg som från hästnos mot Christer Fredriksson skall inte få stå kvar utan bara strykas med kommentaren angrepp på person. Det är dock också så - i och med att modereringen sker på ideell basis att moderatorerna behöver hjälp med att vi anmäller inlägg som dyker upp som är stötande eller för mycket offtopic - den lilla röda varningsskylten nere till vänster i alla inlägg. Vad moderatorerna borde bli lite bättre på är dock återkopplingen och att skriva in en förklaring till varför något är stryket precis som Laggeman gjorde i en tråd nyligen.

Något är fel i hur vi bemöter nybörjare när Porslinsdocka anser sig tvungen att i sitt första inlägg där hon ber om råd vad gäller en anemon känner sig tvingad till att börja med att hon betackar sig för moraliserande inlägg - hon vill bara ha råd i den uppkomna situationen och inte få hundra inlägg som säger att hon är puckad när hon har en anemon i ett RSM (tror jag det var). Jag vill be alla att låta bli drevtendenserna och svara sakligt då man har någon erfarenhet av ämnet eller läst någon bra artikel som tar upp det aktuella läget. Har man inget att tillföra i det aktuella ämnet så kanske man skall låta tangentbordet vila en stund.

Offtopic händer ibland men där tror jag trådskaparen skall få avgöra vad som är för mycket offtopic eller inte. En del offtopicinlägg berikar ju det man själv skriver - tänker delvis på Thore och Stig disk i min tråd om LED-bygget som handlade om PAR-värden vid ekvatorn - inget som helst med LED att göra men införde en ny dimension i tråden och gav mer fyllighet till ämnet. och Marko - dina kommentarer - topic eller offtopic - vill jag absolut inte missa - där finns det humor :)

Jag håller delvis med Marko om att det vore bra om moderatorerna var lite mer konsekventa att tillämpa reglerna - mycket i Deep Oceantråden skulle inte ha fått stå kvar om man följt våra egna regler fullt ut.

Vad gäller Dakstones tråd så reagerade jag ganska omedelbart på den - en mycket bra tråd men lite orättvis mot de affärer som sponsrar guiden. Och för sponsorerna finns ju ämnet "annonsören informerar". Jag reagerade inte för innehållet som är bra men just för orättvisan mot våra sponsorer. Jag använde den lilla röda triangeln och väckte frågan till moderatorerna och resultatet av det är ju att Dakstone nu sponsrar sidan. Men det kanske skulle framgå med en liten kommentar från moderatorerna i tråden så alla vet att det inte är "smygreklam" men eftersom varken namnet eller affären är officiellt än så finns ingen banner på SG än.

MVH Lasse

PS Jag började skriva detta efter inlägg 27 - nu hamnar det bakom inlägg 43 - det blev efter 45 f-n det hann in två inlägg till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det syns ju att tråden behövs på antalet inlägg på en kort stund den berör och behövs.

Som ny tvekar man på att skriva på SG, är jag dum, är min fråga löjlig, får jag ett sjukt svar och blir nertryckt för att jag inte fattar alla tekniska termer.

Jag tror att det är många som passar sig för att synnas på SG dom bara smyger runt (fast dom har kommit på något som andra kan ha nytt av eller behöver hjälp)/Glenn en nykommling på SG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte det är bra att se så svart-vitt på orättvisor och regler. Ge det hela mer andrum och frihet, det växer helheten av. Det är troligen många som med spänning följer bygget i landskrona, varför ska det då modereras?

Är det något som inte står med i reglerna så bestämmer moderatorerna egna tillfälliga regler från gång till gång, eller om det som står i reglerna inte passar dem så bestämmer de något rakt upp och ner utan att det blir regel av det. något mellanting helt enkelt. kort och gott så måste alla regler skrivas upp först, eller så får man ha mindre och enklare, dvs mer basic-regler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det syns ju att tråden behövs på antalet inlägg på en kort stund den berör och behövs.

Som ny tvekar man på att skriva på SG, är jag dum, är min fråga löjlig, får jag ett sjukt svar och blir nertryckt för att jag inte fattar alla tekniska termer.

Jag tror att det är många som passar sig för att synnas på SG dom bara smyger runt (fast dom har kommit på något som andra kan ha nytt av eller behöver hjälp)/Glenn en nykommling på SG

Jättebra inlägg

Har du någon bra ide för att väcka dom som ej vågar skriva

själv var jag en ganska blyg person till 25

sedan tog Fan över

nu är jag normal:kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som är helt nya till forumet, visst kanske man inte reagerar på det de första tiden, för då är allting nytt och man lär sig ifrån allting, men titta hur många av de som är mer erfarna som skriver här längre? och fråga dig är det nån med 10+ års erfarenhet som svarar på dina frågor eller nån som började för 3månader sen... Många av de gamla kunniga skriver knappt här längre... Och när man pratar med dem om det så brukar ett skäl komma fram ofta.. Och låt oss säga Markos inlägg har rätt mycket med det hela att göra... Men verkar ju som många vill ha ett forum där i princip bara några affärsidkare och ett gäng nybörjare håller till är det vi vill ha, för det känns allt mer som det går åt det går mot... För mig är det ju viktigt att hålla stämningen så att ALLA vill delta i diskussionerna, inte bara de som tycker att "lite får man tåla" (min fråga på det är varför?)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som är helt nya till forumet, visst kanske man inte reagerar på det de första tiden, för då är allting nytt och man lär sig ifrån allting, men titta hur många av de som är mer erfarna som skriver här längre? och fråga dig är det nån med 10+ års erfarenhet som svarar på dina frågor eller nån som började för 3månader sen... Många av de gamla kunniga skriver knappt här längre... Och när man pratar med dem om det så brukar ett skäl komma fram ofta.. Och låt oss säga Markos inlägg har rätt mycket med det hela att göra... Men verkar ju som många vill ha ett forum där i princip bara några affärsidkare och ett gäng nybörjare håller till är det vi vill ha, för det känns allt mer som det går åt det går mot...

Då har du å jag helt olika uppfattningar :s:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som är helt nya till forumet, visst kanske man inte reagerar på det de första tiden, för då är allting nytt och man lär sig ifrån allting, men titta hur många av de som är mer erfarna som skriver här längre? och fråga dig är det nån med 10+ års erfarenhet som svarar på dina frågor eller nån som började för 3månader sen... Många av de gamla kunniga skriver knappt här längre... Och när man pratar med dem om det så brukar ett skäl komma fram ofta.. Och låt oss säga Markos inlägg har rätt mycket med det hela att göra... Men verkar ju som många vill ha ett forum där i princip bara några affärsidkare och ett gäng nybörjare håller till är det vi vill ha, för det känns allt mer som det går åt det går mot...

Tummen Upp! Tycker alltid det är roligare att läsa trådar som de gamla rävarna skrev/skriver, ofta mycket mer information, mycket mer detaljerade inlägg, inget offtopic i de trådarna. Sen att de slutar skriva är jättetråkigt! Det tycker jag är något man borde åtgärda. Att man till varje villkor skall få tillbaka rävarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är troligen många som med spänning följer bygget i landskrona, varför ska det då modereras?

Tråden om akvariebutiken i Landskrona skall inte modereras tycker jag. Det var inte det jag menade och ber om ursäkt om jag skrev så illa att det gick att uttyda av texten. Min åsikt var att tråden var komersiell och var därför i fel avdelning. Vi har särskilda avdelningar där olika företag får skriva hur mycket som helst om vad de håller på med - det är deras val vad de skriver. Det har vi för att slippa smygreklam ute i "hobbyavdelningen" av forumet. Det kostar en del att vara sponsor och det är ju för att sponsorerna kan marknadsföra sig via forumet. Jag tycker inte då att det skall finnas "marknadsföringstrådar" från icke sponsorer och det tyckte tydligen inte Dakstone heller eftersom han nu är sponsor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SG är inte den hårdaste modererade sidan inom akvariehobbyn. Zoopet modererar hårdare - där åker bara inläggen bort. Min åsikt är dock att modereringen bör bli mer konsekvent, ett sådant inlägg som från hästnos mot Christer Fredriksson skall inte få stå kvar utan bara strykas med kommentaren angrepp på person. Det är dock också så - i och med att modereringen sker på ideell basis att moderatorerna behöver hjälp med att vi anmäller inlägg som dyker upp som är stötande eller för mycket offtopic - den lilla röda varningsskylten nere till vänster i alla inlägg. Vad moderatorerna borde bli lite bättre på är dock återkopplingen och att skriva in en förklaring till varför något är stryket precis som Laggeman gjorde i en tråd nyligen.

Något är fel i hur vi bemöter nybörjare när Porslinsdocka anser sig tvungen att i sitt första inlägg där hon ber om råd vad gäller en anemon känner sig tvingad till att börja med att hon betackar sig för moraliserande inlägg - hon vill bara ha råd i den uppkomna situationen och inte få hundra inlägg som säger att hon är puckad när hon har en anemon i ett RSM (tror jag det var). Jag vill be alla att låta bli drevtendenserna och svara sakligt då man har någon erfarenhet av ämnet eller läst någon bra artikel som tar upp det aktuella läget. Har man inget att tillföra i det aktuella ämnet så kanske man skall låta tangentbordet vila en stund.

Offtopic händer ibland men där tror jag trådskaparen skall få avgöra vad som är för mycket offtopic eller inte. En del offtopicinlägg berikar ju det man själv skriver - tänker delvis på Thore och Stig disk i min tråd om LED-bygget som handlade om PAR-värden vid ekvatorn - inget som helst med LED att göra men införde en ny dimension i tråden och gav mer fyllighet till ämnet. och Marko - dina kommentarer - topic eller offtopic - vill jag absolut inte missa - där finns det humor :)

Jag håller delvis med Marko om att det vore bra om moderatorerna var lite mer konsekventa att tillämpa reglerna - mycket i Deep Oceantråden skulle inte ha fått stå kvar om man följt våra egna regler fullt ut.

Vad gäller Dakstones tråd så reagerade jag ganska omedelbart på den - en mycket bra tråd men lite orättvis mot de affärer som sponsrar guiden. Och för sponsorerna finns ju ämnet "annonsören informerar". Jag reagerade inte för innehållet som är bra men just för orättvisan mot våra sponsorer. Jag använde den lilla röda triangeln och väckte frågan till moderatorerna och resultatet av det är ju att Dakstone nu sponsrar sidan. Men det kanske skulle framgå med en liten kommentar från moderatorerna i tråden så alla vet att det inte är "smygreklam" men eftersom varken namnet eller affären är officiellt än så finns ingen banner på SG än.

MVH Lasse

PS Jag började skriva detta efter inlägg 27 - nu hamnar det bakom inlägg 43 - det blev efter 45 f-n det hann in två inlägg till :)

Jag instämmer till FULLO med Lasses som vanligt MYCKET bra & välformulerade inlägg & Speciellt betr pungt 2

Något är fel i hur vi bemöter nybörjare när Porslinsdocka anser sig tvungen att i sitt första inlägg där hon ber om råd vad gäller en anemon känner sig tvingad till att börja med att hon betackar sig för moraliserande inlägg - hon vill bara ha råd i den uppkomna situationen och inte få hundra inlägg som säger att hon är puckad när hon har en anemon i ett RSM (tror jag det var). Jag vill be alla att låta bli drevtendenserna och svara sakligt då man har någon erfarenhet av ämnet eller läst någon bra artikel som tar upp det aktuella läget. Har man inget att tillföra i det aktuella ämnet så kanske man skall låta tangentbordet vila en stund.
då jag sett nya salt akvarister som FULLSTÄNDIGT blivit sågade vid fotknölarna här inne & sedan så var dom borta :smiley13: (jag mins specielt en som bara ställde en ENKEL fråga & GENAST blev sågad vid fotknölarna & sedan bara försvann efter ca 3 egna inlägg :smiley13: (nämner inget namn eller tråd pga respekt för dom inblandade )

& vad gäller mig så precis som Lasse säger så går jag bara in i en tråd OM jag själv tycker mig veta vad jag pratar om & om jag tror att detta kan hjälpa sagda person att lyckas bättre . INGEN mening att trycka ner någon eller tro att man är bättre än någon annan bara för att man kanske har lite mer erfarenhet & kunskap . Då är det ju bättre att dela med sig av den så andra kan lyckas eller ???? & själv är jag ALLTID ödmjuk & tar alltid emot tillrättavisningar med tacksamhet så jag kan lära mig av andras erfarenhet & kunskap

det är väl det som SG är till för ? Att hjälpa varandra & Lära av andra ?

Tack för ordet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många av de gamla kunniga skriver knappt här längre... [...] För mig är det ju viktigt att hålla stämningen så att ALLA vill delta i diskussionerna, inte bara de som tycker att "lite får man tåla" (min fråga på det är varför?)..

Vad upplever du lite mer konkret skulle krävas för att dessa individer skulle börja skriva på SVG?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifJa, då har jag stängt tråden i andan för hårdare moderering.

Jag kommer i morgon (på min fritid) att läsa genom tråden noggrant och bilda mig en uppfattning om vad som skrivs. Mvh Moderator Petrol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha.

Lördag Kväll på SVG.

Jag tycker modereringen är hård så den räcker på SVG. Moderatorerna gör tveklöst ett bra jobb, och jag hoppas det fortsätter. Det är bara ett fåtal trådar som totalt spårar ur. Det finns en anmälan knapp på dessa trådar. Använd den.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för synpunkter, det saknas verkligen inte engagemang i detta forum ;)

Skämt åsido, statistiken visar att i februari 2010 hade vi i snitt ca 150 inlägg per dag som nu ökat till ca 180 inlägg per dag i februari 2011. Det var flera år sedan vi hade en så tydlig uppgång. Om detta sedan innebär att vi lyckas få mer substans i diskussionerna, eller om diskussionernas karaktär ändrats, kan man ju diskutera.

Frågan om konsekvent moderering är något vi ser som viktigt. Vi uppmanar er som sagt att använda "anmäla-knappen" om ni ser något inlägg som är märkligt. Varje gång det kommer in en anmälan försöker vi invänta ingrepp till två av oss moderatorer kunnat överlägga om saken, just för att försöka hålla en röd tråd genom modereringen. Samtidigt förekommer det många gränsfall och det blir självfallet en bedömning från fall till fall.

Frågan om modereringen ska vara dold eller öppen har varit uppe tidigare genom åren. Ursprungligen var modereringen mycket öppen, dvs vi skrev tydligt i trådarna om något inlägg tagits bort. Kritiken kom då att trådarna blev söndermodererade och "bröt flödet" i diskussionerna. Nu händer vi att vi modererar dolt, dvs tar bort enstaka inlägg (det syns genom ett uppehåll i löpnumren på inläggen) för att tråden ska ge ett renare intryck. Vi ser ju databanksfunktionen som mycket viktig för SG, och det är ju inte så kul att söka i gamla trådar och behöva scrolla förbi moderatorinlägg. Trådarna är ju långa som de är. Men självfallet lyssar vi på vad som känns bäst för alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är dock att modereringen bör bli mer konsekvent, ett sådant inlägg som från hästnos mot Christer Fredriksson skall inte få stå kvar utan bara strykas med kommentaren angrepp på person.
Nu har jag inte läst inlägget i fråga, så jag kan inte kommentera det specifikt, men jag är principiellt mot att inlägg tas bort, speciellt personangrepp, och förtal. Reklam, opassande OT, spam, osv spelar inte så stor roll, men ska personangrepp tas bort bör de göras i samråd med den påhoppade, och denna bör ges en möjlighet att få försvara sig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SG är inte den hårdaste modererade sidan inom akvariehobbyn. Zoopet modererar hårdare - där åker bara inläggen bort.

Det kan jag inte hålla med om. Det är betydligt högre till tak på Zoopet. Jag har varit väldigt aktiv på båda forumen under många år och skrivit nästan 5000 inlägg på Zoopet utan att jag blivit modererad en enda gång (vad jag kan minnas). Här har jag skrivit knappt 1000 inlägg i samma stil och blivit moderad ett otal gånger, ofta helt godtyckligt. Min uppfattning om att Saltvattensguiden moderarar hårdare och ofta inkonsekvent står fast...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett av problemen är ju också att när man ska rapportera ett inlägg så står texten:

"Notera: Detta skall ENBART användas för att rapportera spam, reklammedelanden och problematiska (trakasserande, störande, eller oförskämda) inlägg.".

Det gör att jag i.a.f. många gånger låtit bli att skicka rapport för sånt som stör mig, som totalt meningslösa OT inlägg i trådar man skrivit i (utan att de enligt mig hamnar i nån av kategorierna ovan). Vill man att folk ska rapportera saker som stör stämningen ska det väl inte finnas en sån skrivelse, jag vill inte att trådar jag startar ska urarta i massa dravel, så därför låter jag bli att skriva..

Sen vill man ju inte heller sitta och anmäla för massa småsaker, men likväl så förstör dem ju en upplevelse av forumet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ett ämne som jag har känt väldigt mycket för då jag själv varit moderator. Jag tycker det är viktigt med ett forum där folk känner sig välkomna och det är inte en helt lätt balans gång, ni ser själva i denna tråden att de finns de som tycker det modereras för hårt men också för mjukt! Att det blir en kombination är NOG något man ska eftersträva för blir det bara synpunkter åt ena hållet är man helt snett. Att det finns synpunkter på moderering tycker jag är sunt för det tyder på att det finns energi i forumet som vi ska se till att få fram för det är det som är styrkan.

Det finns som jag upplever det en kritik här i denna tråden vad gäller moderering som verkligen inte är bra och det är att det uppfattas som en inkonsikvent moderering. Jag vet att egen erfarenhet att det är svårt att balansera modereringen så att den blir helt rättvis men där har vi medlemmar ett ansvar också, vi måste hjälpa moderatorerna att hålla koll på forumet både när det gäller moderering samt inlägg.

Är det så att man uppfattar att man har blivit orättvist modererad så ta upp det med någon moderator via pm, välj den du känner att du har förtroende för, så får moderatorerna på feed back på moderering samt även möjlighet att åtgärda eventuella fel. Tänk på att de gör detta helt ideelt och att de inbte är några ofelbara personer som tror sig vara gud, de lyssnar på kritik!

Lasse lyfter ett annat viktigt stöd åt moderatorerna, rapporteringsknappen! Använd den då ni tycker det finns fel i trådarna. Det kommer ALLTID att lyssnas seriöst på era rapporteringar även om det inte alltid kommer bli några åtgärder men det är omöjligt att för moderatorerna att hinna med att läsa allt. Jani uppmärkasammar i och för sig en brist här och det är texten som kommer upp när man väljer att rapportera och det har inte jag tänkt på själv förut. Så hjälp moderatorena så får vi ett än bättre forum än det redan är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jag inte hålla med om. Det är betydligt högre till tak på Zoopet. Jag har varit väldigt aktiv på båda forumen under många år och skrivit nästan 5000 inlägg på Zoopet utan att jag blivit modererad en enda gång (vad jag kan minnas). Här har jag skrivit knappt 1000 inlägg i samma stil och blivit moderad ett otal gånger, ofta helt godtyckligt. Min uppfattning om att Saltvattensguiden moderarar hårdare och ofta inkonsekvent står fast...

Har inte blivit modererad och var väl en av dem som skrev mest i den mest infekterade tråden i hela forumet. Så iaf i vissa trådar är det väldigt högt i tak. (Blev väl kallad patetisk m.m i tråden utan det togs bort, vilket jag tycker är bra :smiley9:)

Så jag tycker väl att nivån är bra. Men anonymiteten borde tas bort i vissa forumdelar.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off topic anser jag stör tråden så där tycker jag gott man kan använda varningstriangeln. (störande inlägg). Men när det gäller off topic tycker jag att det framför allt är trådskaparen som har ansvaret. Det är trådskaparen som skapat tråden i ett bestämt syfte och bör då ha ett lite större inflytande i hur tråden utvecklas.

Att vi inte alltid är överens kan man ju se i denna tråden då exempel på icke moderering för till avvikande spår i tråden. Jag tycker inte det var off topic för det men Marco tycker det. (inlägg 25)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...