Gå till innehåll

Hårdare regler och hårdare moderering..


Marko

Rekommenderade inlägg

Är det inte dags att fräscha upp reglerna lite och införa hårdare moderering på forumet?

Jag tycker att det är allt för mycket trams och off topic i alla trådar (ja, jag är inte guds bästa barn själv heller), men tramset och påhoppen sänker kvalitetsnivån på forumet totalt.

Som tur är för SG så finns det inget vettigt svenskspråkigt salt-alternativ, för jag tror att jag inte är den enda som tycker att det är lite väl mycket sandlådenivå här inne och spenderar allt mer och mer tid på andra forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Absolut inte... Det finns inget värre än när sura moderatorer förstör forumet genom att sitta och hårdcensurera en massa inlägg när de har tråkigt.

Saltvattensguiden är redan det hårdast modererade akvarieforumet i Sverige och inte sjutton blir forumet bättre än de andra för det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att modereringen kunde vara lite mer konsekvent, min tråd om sambeställning av ett salt fick inte va kvar eftersom någon tyckte att det va ett försök av mig att tjäna pengar o ja va ingen sponsor, men tråden om en ny butik i landskrona får vara kvar och jag e ganska säker på att han försöker tjäna pengar på sin butik och vad jag kan se så är inte den butiken sponsor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hårdare moderering leder till mer irritation och färre besökare/trådar/glädje osv, det blir negativt av det.

Öppnar man upp det som flashback så sköter sig de flesta besökarna med vanlig vett och etikett, för fb är ett fungerande forum trotts allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs tråden akvariebygge. Då förstår ni vad Markko och jag menar

Har läst tråden och förstår vad du menar.

Undrar sedan hur trådskaparen blir hjälpt av det som skrivs, han blir väll bara skrämd här ifrån/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag läst i forumet och allt taskigt som blivit skrivet om och till nybörjare (och andra också för den delen) hade jag nog tvekat både en och två gånger innan jag köpt ett salt.

Som tur är så läste jag bara säljes och en massa böcker(ni vet, sådana i papper ;-p) och köpte ett begagnat akvarium av en väldigt trevlig användare. Det finns en grundregel och det är att vi alla är vuxna människor som inte behöver vare sig skäll eller uppfostran. Allt som lever behöver omtanke. Så all kritik bör vara konstruktiv.

Att starta en "övrigt" del i forumet som de har på tex http://www.reefcentral.com/ hade varit jätte trevligt. Annars så tror jag bara att alla får försöka hålla god ton och till ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TS, Är det problem överlag eller är det enskilda personer som tramsar och OT:ar? Har inte upplevt att det är jättemycket iaf..

Men jag TROR däremot att lite mera (håll i er, ett jättenytt ord) moderatormedvetenhet kanske skulle bidra till att folk fundera igenom sina inlägg lite mera innan man skriver. Kanske.

"Har man inte något snällt att säga så kan man va tyst..." -Mamma

inte vad jag sett, men sen beblandar jag mig inte i omogna ämnen heller.

Nu ser jag inte vad mogenhet har med saken att göra. Nåja inget OT i den här tråden iaf =).

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en sak till, som bör betänkas. Hur jobbigt är lite OT då? så länge det håller trevlig ton?

Jag är kanske partisk för jag är väldigt duktig på att glida iväg men av min erfarenhet så förhöjer det bara stämningen om alla kan låta sin inre kärring vara instängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensguiden är redan det hårdast modererade akvarieforumet i Sverige och inte sjutton blir forumet bättre än de andra för det...

Då kan man ju undra... varför behövs det hårdare moderering på SVG än andra svenska akvarieforum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är en god ton på SG för det mesta och att det blommar upp trådar som det blir lite skit snack i får man leva med.Moderatorerna tycker jag gör ett strålande jobb och låter nivån va på ett bra plan även dom gångerna någon liten regel bryts.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är en god ton på SG för det mesta och att det blommar upp trådar som det blir lite skit snack i får man leva med.Moderatorerna tycker jag gör ett strålande jobb och låter nivån va på ett bra plan även dom gångerna någon liten regel bryts.

Patrik

Jag har heller inget att klaga på

visst ibland försvinner ett o annat bra inlägg (enligt sig själv)

men är man inte nöjd med att någon annan ansvarar är det skitlätt bara att starta ett ännu bättre form, själv är jag lat hjulet är redan uppfunnet

så tack för att det finns idi.... som jobbar för framtiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så har han betalat in 1800:- i annons avgift, men inte gått ut med namn,webshop eller nånting.

Så kan det ju oxå vara,,

Jag tycker att modereringen kunde vara lite mer konsekvent, min tråd om sambeställning av ett salt fick inte va kvar eftersom någon tyckte att det va ett försök av mig att tjäna pengar o ja va ingen sponsor, men tråden om en ny butik i landskrona får vara kvar och jag e ganska säker på att han försöker tjäna pengar på sin butik och vad jag kan se så är inte den butiken sponsor.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med att det kan bli hårdare regler, vissa inlägg kan tas bort för det stör bara i trådar.

Men dom är rätt hårda om vilka man skriver om, t ex. det finns trådar som handlar om en viss butik som är ”annonsör” och när det skrivs vissa saker om butiken så tas hela tråden bort, och det som skrivs strider inte mot några forum regler. (nu vet jag inte om jag trampade på några tår så vi får se om detta inlägg får ligga kvar)

Jag litar på moderatorerna men det enda jag begär är att när inlägg tas bort eller trådar stängs ska det stå varför dessa stängs/tas bort, som det fungerar på andra forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag litar på moderatorerna men det enda jag begär är att när inlägg tas bort eller trådar stängs ska det stå varför dessa stängs/tas bort, som det fungerar på andra forum.

Självklart håller jag med

men tänk på att detta är människor som jobbar på sin fritid

och ibland blir det ett jobb som inte har något skoj utan man är bara en sur polis.

och vem vill svara alla bajsmackor-poop-

det är ett fritt land

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad händer i denna tråd där ursprungsfrågan var direkt om ändring av reglerna och indirekt en begäran om hårdare moderering?

Jo;

Majki01 går OT omedelbart "e det bara jag som missat detta?"

Hirez följer efter "Samma här..."

Glenne, opel och Porslinsdocka likaså.

Benke ligger OnT, men kommer med en liten fulpassning om inkonsekvent modererande och indirekt uthängning av Dakstone som fusk-annonsör.

Saltdummie kommer med en typ av "+1" inlägg som inte tillför särskilt mycket.

Dakstone går OT för att bemöta fulpassningen.

SaltDummie langar in ett irrelevant inlägg som inte bidrar ett dugg till det OT spåret som Dakstone drog igång efter Benkes fulpassning.

cf driver vidare OT på Dakstones inlägg och spårar sen ut i att diskutera SVGs annonsör prissättning

Dakstone kommer in med något så magnifikt OT som att berätta om helgens fiskrätt och priset på den.

Och så här kommer denna tråd att fortsätta, helt omodererad och ursprungsfrågan bortglömd redan på sidan två.

Ska det vara ett forum där vi diskuterar saltvattensakvaristik eller är det här en internetvariant av din lokala kvarterskrog där svamlet flyter fritt?

Det är väl det som måste bestämmas till att börja med.

Som det är nu så drunknar dom bra inläggen om PeterGG's kiselalger, tråden om asparginsyra dosering, BP tråden, Lasses och Laggemans LEDs, mm. mm. i en flodvåg av vad jag endast kan beskriva som slöseri av dina medforumisters bredband.

akvarium123 : Är detta svar på din fråga, och belysande för er andra vad jag menar med behov av hårdare och enklare regler och mer aktiv moderering?

Om detta inte är tydligt nog så får jag börja rita bilder tror jag.

Och opel: Om du påstår att flashback inte är modererat så vet du inte vad du pratar om.

Jag anser mig ha bevisat behovet av åtgärder i linje med min fråga.

Jag låter OT och trams maffian knacka vidare.. Over and out.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...