Gå till innehåll

Blackizzz ZEO planeringstråd.


blackizzz

Rekommenderade inlägg

Lasse, nu förstår jag inte riktigt ;) Riktigt bra uträkning, men förstod inte riktigt budskapet med den sista meningen, menar du att det kommer fungera "bra" med tanke på att jag har mindre belastning, eller kommer det vara några problem?

Manne, Till en början kommer jag köra utan linser, men skulle kunna sätta dit i framtiden om jag bara gör stänkskyddet lite "tjockare" eller "högre" beroende på... Kylflänsen är 20mm tjock, övre skivan på flänsen är 3mm tjock, distansen ned till stänkskyddet är 7mm "tjockt/högt" och till sist stänkskyddet är 3mm.

Fläktarna kommer att vara 120x120x10mm fläktar, och kommer att vara "nedsänkta" i kylflänsen, de kommer att suga luft från flänsen. (Det är svårt att förklara men de är typ "kapade" för att minska det möjliga sugljuden...)

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lasse, nu förstår jag inte riktigt ;) Riktigt bra uträkning, men förstod inte riktigt budskapet med den sista meningen, menar du att det kommer fungera "bra" med tanke på att jag har mindre belastning, eller kommer det vara några problem?

Manne, Till en början kommer jag köra utan linser, men skulle kunna sätta dit i framtiden om jag bara gör stänkskyddet lite "tjockare" eller "högre" beroende på... Kylflänsen är 20mm tjock, övre skivan på flänsen är 3mm tjock, distansen ned till stänkskyddet är 7mm "tjockt/högt" och till sist stänkskyddet är 3mm.

Fläktarna kommer att vara 120x120x10mm fläktar, och kommer att vara "nedsänkta" i kylflänsen, de kommer att suga luft från flänsen. (Det är svårt att förklara men de är typ "kapade" för att minska det möjliga sugljuden...)

Oskar

bara för att komma in med mina siffor,

Jag kör 9x3W blandade XPG och XPE leds på en area på 210cm2 dock blir mina ganska varma trotts att jag har en 120mm fläkt över (dock ljudlös)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du får väldigt svårt att få bort all värmen i denna tunna konstruktion. I och med att du fäller ner fläktarna så kommer du dessutom endast kyla de "kanaler" som bredden på fläktarna täcker. Problemet med att "suga" ut luften över kylflänsar är att du inte riktigt vet vart det suger ifrån. Tricket brukar annars vara att pressa ner luften och bilda ett övertryck - det fördelar sig jämnare och kyler därför jämnare. I och med att du kör majoriteten av dina chip på deras maxförmåga (1000 mA) så pressar du dom max och kylningen är därför kritisk. du kan troligtvis ha en arbetstemperatur på 40 - 50 grader i rampen men livslängden och utbytet påverkas av högre temperaturer.

Titta på mina bilder så ser du hur mina fläktar och kylkanaler är konstruerade och då har jag några svagheter med min konstruktion. Värmen från den tjocka aluminium tas upp via ett heatpipesysten och den anlägnningspunkten är bara på ca 1 femtedel av ytan. Dessutom så blåses den varma luften ner på plattan vilket återvärmer den. Men hade det varit så att fläktarna hade sugit så hade man aldrig vetat varifrån luften togs.

post-2331-14468922168576_thumb.jpg

Du ser ju på bilderna hur tätt fläktarna sitter och orsaken till det är ju att få iväg så mycket värme som möjligt från en liten yta.

Du skall dessutom få in drivrar och styrpanel i rampen. Med en sådan tunn konstruktion så blir varje extra pryl en minskning av kylförmågan.

Men som sagt var - du kanske har någon smart konstruktion med kylflänsarna som gör att det fungerar som inte framgår av bilderna.

Min målsättning var att slimma så mycket som möjligt och den lägsta höjd jag fick med godtagbar funktion var ca 75 mm.

Men jag var inte säker på att det skulle fungera så jag byggde en prototyp på bara 60 watt och testade först.

Jag säger inte att din konstruktion inte kommer att fungera men du måste verkligen tänka igenom konstruktionen och gärna testa en del innan.

MVH Lasse

post-2331-14468922168355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med tempen är ju också en fråga om vad man vill åstadkomma.

Att den fungerar tvivlar jag inte på, dock som Lasse säger så minskar verkningsgraden och livslängden ju närmare du kommer maxtempen för själva chipet (150 grader för XP-G och XP-E).

För XP-G hamnar tempen i själva chipen (Tj) på ungefär 27-32 grader högre än vad flänsen har precis invid ”stjärnan”. 27-32 grader baserar jag på en total termisk resistans, Rth (chip till fläns) mellan 8-9 grader per watt, vilket borde stämma ganska bra då Rth j-sp (chip till lödpunkt) är 6 g/w och själva ”stjärnan” brukar antas ha Rth på ca 1 grad/watt, sen så tillkommer lite i chiplödningen och mellan stjärna och fläns. Effekten i ett chip ligger troligen mellan 3.3-3.5W i XP-G fallet.

Tittade lite på Royal Blue XP-E nu och där är det lite värre ställt, Rth j-sp på 9 g/w och totalt då upp till 12g/w.

Effekten i XP-E blir även den lite högre vid samma ström då dessa har lite högre Vf. Så där hamnar man upp till ca 43 grader över kylflänsens temp.

Summan är att man alltså KAN (inte bör) köra ända upp till 150-43 = 107 grader på hetaste stället på kylflänsen, men det tror jag inte man vill (jag rekommenderar det inte!) :)

Ljusutbytet sjunker ju en del;

till 70% för XP-G,

men RB XP-E klara sig bättre och sjunker bara till 86%.

Hur mycket livslängden sjunker då har jag inte sett några siffror på. Men förutom att själva ljusutbytet sjunker direkt beroende på temperaturen så finns det ju även en ålderfaktor där med, ljusutbytet blir sämre med tiden.

Hoppas någon begrep något av den röriga beskrivningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att maxspect har en arbetstemperatur inne i rampen på 50 - 65 grader och en brytning av strömmen om det går för varmt. Jag bestämmde mig för att max ville ha 50 grader på kylblocket men ville sträva så lågt som möjligt. Nu arbetar mina fläktar mot 35 grader. Orsaken att jag vill sträva så lågt är både ljusutbytet och hållbarheten och att jag jobbar med chip som man inte vet så mycket om.

Dessutom så vet man inte riktigt att man får för termisk resistans när man själv håller på att montera. Jag valde att borra och gänga för att skruva fast mina chip istället för att klistra dem. När man klistrar så måste man ju ha ett anläggningstryck som är svårt att uppskatta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Surt sa räven :P

Ingenting blev beställt i helgen, har haft fullt sjå med skola och annat.

Jag tror inte heller ngt kommer att bli beställt idag eller imorgon. Men kanske torsdag fredag fungerar bra med tanke på att det är röd dag och allt skolarbete är borta!

Det som kommer beställas då är:

Powersupplys (Har hittat en variant som egentligen är en datorladdare, som kommer fungera Prima!)

LEDs (Totalt 70 stycken, tror det kommer fungera rätt bra)

Kontakter, sladdar och liknande småplock till Ramperna.

Har som sagt fått hem en uppsättning Driver/Controller, och kommer så fort jag fått hem PSarna fotografera Controllern "in action"

Projektet håller hittills budget :P Men vet tyvärr inte hår länge det kommer hålla :ler:

Sen när allting kommit till dörren kommer designen på kylflänsen finslipas (och möjligtvis ändras totalt ;P) Beroende på hur allting fungerar och verkar...

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hmm, detta kommer nog bli ett "work in progress" och kommer antagligen ta ett tag, detta dels pga att jag växer :P och behöver pengar till kläder, och dels pga att jag snart fyller 15 och vill skaffa moped :P

Så detta kommer tas lugnt, och kommer köpa grejor allt eftersom, och hoppas att det blir bra i slutändan! Kommer ändå att uppdatera allt eftersom saker händer, trots att det kan bli ett tag mellan uppdateringarna :P

Men jag kan meddela att jag fått testa controllern och är GRYMT nöjd :ler: Detta kommer bli väldigt bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, problemet med att skita i mopeden är att jag bor rätt avlägset (tar mer än en halvtimme att gå till närmsta busshållplats :S)

Men som sagt, karet kommer att bli klart, men kommer antagligen ta lite längre tid än vad jag först räknat med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aj aj.. menar du att inget blir av än så länge? eller menar du helt enkelt att du bara köper in akvarie, sump etc. men väntar med belysningen.. förstod inte riktigt, jag som ville följa detta till ett "snabbt" färdigt kar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anders, Hehe ;P Jo, om du orkar cykla i vår terräng så varsågod :P Nja, men jag kommer "få" en moped av mina föräldrar, men det är mest kostnaden runt om kring jag tänker på. Fast det som kommer kosta är nog kläderna :P lika kräsen med allt ;)

alex, Nja, det kommer bli av, men jag kommer ta det lugnt mellan inköpen, inköp får bli allt eftersom att jag får ihop mer pengar ;) Men jag kommer inte starta förrän jag har "allt" (Då jag helst vill slippa tänka på inköpen efter att det är igång (typ, vet att det blir inköp, men de större, belysning tex, skulle nog bli lite jobbigare))

Däremot, jag kommer antagligen att bygga ramperna så fort jag har tid (Sommarlovet har precis börjat :D) och då blir allt dokumenterat!

Over and out,

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet som jag ser med solidworks är väl att det inte fungerar på MAC som jag använder (är en "antiPC-människa" =P)

Oskar

Det jag tänker på är att om du ska fräsa ut delar så kan du inte komma med en fil som är gjort i sketchup för de kan inte konvertera dem på ett bra sätt till sitt CAD/CAM program, då måste de rita upp det i sitt eget program vilket kommer göra det dyrare. :(

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag fått lite priser på att få ett solitt block av alu urfräst till en liknande fläns som Oskar hjälpt mig designa och det finns inte på kartan att få det ekonomiskt. Först kostar själva blocket av alu en del pengar (tusenlappar). Sen kostar fräsningen minst lika mycket till, och då har man en fläns som är mindre effektiv på att bli av med värmen än motsvarande storlek av extruderad eller vad det nu heter.jag får inte ihop ekonomin.

Sen tänkte jag på en sak till. Om du nu ska ta detta i långsamt tempo Oskar. Då borde du ta investeringarna i den ordning där du börjar med det som är mest mogna produkter för att allra sist köpa de mest omogna. Varför, jo, låt oss säga att detta tar ett år att få ihop. Hur mycket tror du priser på glas/akvarium förändrats ställt mot den tekniska utvecklingen på samma produktområde under ett år från nu? Fundera sedan på samma sak fast för LED-ramper / powerLED dioder ett år från nu. Bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag fått lite priser på att få ett solitt block av alu urfräst till en liknande fläns som Oskar hjälpt mig designa och det finns inte på kartan att få det ekonomiskt. Först kostar själva blocket av alu en del pengar (tusenlappar). Sen kostar fräsningen minst lika mycket till, och då har man en fläns som är mindre effektiv på att bli av med värmen än motsvarande storlek av extruderad eller vad det nu heter.jag får inte ihop ekonomin.

Sen tänkte jag på en sak till. Om du nu ska ta detta i långsamt tempo Oskar. Då borde du ta investeringarna i den ordning där du börjar med det som är mest mogna produkter för att allra sist köpa de mest omogna. Varför, jo, låt oss säga att detta tar ett år att få ihop. Hur mycket tror du priser på glas/akvarium förändrats ställt mot den tekniska utvecklingen på samma produktområde under ett år från nu? Fundera sedan på samma sak fast för LED-ramper / powerLED dioder ett år från nu. Bara en tanke.

Jag hade precis samma problem när jag skulle göra mina moduler. Min lösning var då att skit i flänsarna och använd ett solit block som "zink". I mitt fall ett med 12 mm tjocklek, det går att ta tjockare om man vill. Att sedan optimera värmetransporten från detta block så valde jag en teknik som är utvecklad för andra områden - datorer. Jag fick tag på en standardmodell av en mycket effektiv grafikkortskylare som arbetar med heatpipe teknik. Denna transporterar upp värmen från blocket och ut i luften mycket effektivt. Denna grafikkortkylare kostade ca 350 kronor. Gör man större moduler så kan man kanske montera flera grafikkorts eller processorkylare. Jobbar man med mindre effekter (jag har 90 watt på 150*250*12 mm) kan man kanske till och med använda de passiva standardsystemen som redan finns

Oskar - tänk till lite på det maglofster säger och lägg till alla erfarenheter vi nördar kommer att göra det närmaste året - men det är klart - det är mycket roligare med ramperna :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det kanske blir billigare med LED dioder om några månader :P Ett år tror jag knappast det kommer ta :)

Den stora skillnaden kommer bli att köpen blir utspridda istället för "allt på en gång" Annars kommer det inte bli "så" stor skillnad :)

Sitter just nu och kollar på om man ska designa om ramperna för tillfället (verkar som om ingenting blir långvarigt :P)

Tack för tipsen! Jag skall definitivt klura på den saken!

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag fått lite priser på att få ett solitt block av alu urfräst till en liknande fläns som Oskar hjälpt mig designa och det finns inte på kartan att få det ekonomiskt. Först kostar själva blocket av alu en del pengar (tusenlappar). Sen kostar fräsningen minst lika mycket till, och då har man en fläns som är mindre effektiv på att bli av med värmen än motsvarande storlek av extruderad eller vad det nu heter.jag får inte ihop ekonomin.

Vad är det som gör att den urfrästa flänsen skulle vara sämre? Alu är dyrt när man ska tillverka prototyper, men om man nu skulle bygga flera sjunker priset drastiskt pga att kapkostnaderna sjunker och att när maskinen är inkörd så går det fort att köra de återstående bitarna. Det bästa skulle vara att designa efter en befintlig kylflänsbredd och beställa dem i den längden du själv vill ha, ännu bättre om de redan säljs i rätt bredd och längd. Jag har tyvärr problemmet att hitta en fläns så det blir bara till att shoppa ett Alublock och börja fräsa. Tur att man jobbar som cncfräsare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 5 veckor senare...
  • 2 månader senare...

gud vad synd... får man fråga vad det var som fick dig att backa såhär helt plötsligt?

Du skulle starta eget företag, men skummare etc. etc.?

Skulle vara intressant att veta, om det var några kostnader som drog iväg eller något.. kanske vi kan alla lära oss något...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...