Gå till innehåll

Blackizzz ZEO planeringstråd.


blackizzz

Rekommenderade inlägg

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag använder så kallad "material editor" så att vissa material blir reflekterande, andra blir emiterande... Försöker skriva ihop någonting i kväll (i en separat tråd)

super!

Är det en helt ny tråd? :)

så kan vi ta frågor där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Förhoppningsvis den slutgiltiga designen på LED rampen. (x2)

Med display och knappar (Controllerkort och litet annat)

post-4681-14468922158977_thumb.jpg

Mått 400x303x33 (lyckades slimma den ännu mera utan att påverka den negativt på något sätt! :D)

Kommer alltså vara två stycken över karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan vad ballt,, bara måste få se dina prototyper. tror det finns en stor marknad för ljus och skummare. du far hålla oss uppdaterade, eller om du vill ha hjälp med kontakter,så hojta till, kanske någon kan hjälpa. så att vi får nya roliga saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vi får hoppas att det blir lika bra i verkligheten :)

Jo, om det blir som jag vill så kommer de testas en period innan jag beställer saker till fler, just för att kunna optimera designen mer, tex temp och liknande.

Priset kommer ligga så lågt som möjligt, men då jag inte har en slutsumma än så kan jag inte sikta på ngt (ju mer man beställer ju billigare blir det ju)

Jo jag måste fixa en logga att sätta på bilderna ;) har en, men den är lite sisådär...

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

no offense, men lite konstruktiv kritik.

JAG skulle aldrig låta en logga skrika över den fina designen. antingen lägger man logga etc. på sidan, eller så att den inte går att enkelt beskära.

eller skulle jag arbeta in en mindre logga tex. RM

på själva designen. Men kom ihåg, att om du arbetar in något som inte är reggat hos bolagsverket etc. så är det en risk. Det kan istället vara bra att du använder ditt namn, så att du arbetar in dig istället.

Finns många vägar att gå, men prata igenom allt med farsan osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som är en fena på AutoCad och kan ge mig lite tips? Har själva programmet men är inte riktigt van än!

Skall alltså göra en kylfläns... :D

Oskar

Jag tycker solid Works är lättare att rita 3D än autocad... Finns en bra tutorial till solid Works. Solid Works finns att få tag på där du antagligen har fått tag på autocad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat lite på det här att fräsa jämfört med att strängspruta kylflänsar och det verkar bli väldigt dyrt att fräsa. Alternativet kan ju vara att fixa strängsprutade flänsar som man sedan fräser enligt din ritning. frågan är hur bra det blir med rundade hörn och så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idén med att lägga loggan ovan designen var just för att det skulle vara "omöjligt" att beskära bilden. Jag tar till mig all kritik och alla idéer, bara bra med tips!

Problemet som jag ser med solidworks är väl att det inte fungerar på MAC som jag använder (är en "antiPC-människa" =P)

Hmm att strängspruta flänsen tänkte jag inte på, men blir det verkligen så lätt? Skall först kolla vad priserna skulle hamna på.

Annars (fortfarande inte bara namnet men ändå) =P en annan variant på "stöldlogga" =P

post-4681-14468922162306_thumb.jpg

Hela karet lite ovanifrån, Två st MP40 på sidan... (Och Ramperna)

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det var snyggar iaf. Du kan tom. ha den lite större, men det första man ser är snygga designen.

Sedan om någon verkligen kommer att sno den, och de beskurit den så att säga, så kommer de inte få mycket kred. när någon väl kommer på vad de har gjort :)

Det viktiga är att det finns någonstans i bilden, och då kommer 99% av personer att respektera bilden.

Himla snyggt som vanligt!

Du får gärna hänga upp några på mitt nya kar... funderar på att att köpa en Pacific Sun, och priset är sådär... ser fram emot mer snygga och prisvärda armaturer.

Som sagt, viktigt att kolla priser på flänsar, etc. kanske finns någon produkt som nästan skulle passa in som fläns? typ i någon industri, kylning agg. etc. etc.

Måste ju finnas någon som gör dessa på löpande band även i sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Problemet med att hitta en "standardfläns" är att de ofta är mycket tjockare, och har inte fläktkanalerna infrästa. Det skulle betyda att man behöver fräsa om dem ändå, fast man redan betalat för arbets- och material-kostnad.

Jag kommer nog sikta på att få dessa producerade av den firma med bäst priser för tillfället, och sedan när jag har möjlighet, köpa alt. "leasa" en CNC...

Men vi får se hur den fungerar när den är klar,

En uppsättning av controller och driver är på väg hit "as we speak" och i helgen så beställer jag resten av grejorna till ramperna (blir att ta det lugnt med inköpen =P)

Så kan man senare ta det lugnt att koppla ihop allt så det blir rätt.

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat en variant på färdig strängsprutad kylfläns, 50x40 cm, svarteloxerad. Jag har också hittat en mekanisk vekstad som kan fräsa till den som man vill ha, d.v.s med plats för fläkt etc. Jag väntar nu på lite prisuppgifter och om det är möjligt att som privatperson köpa den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det kanske står i din tråd men hur många LED chip planerar du per armatur, vilken typ och vid vilken ström kommer du att köra dem på? Vart tänker du placera drivern - separat eller i armaturen?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, jo, det är ju en variant :) men som sagt, skall kolla upp priser innan jag beställer något!

Lasse, Varje armatur kommer att ha:

35 st Cree 3w (25 cree xp-e av olika färg, och 10 xp-g av "cool white")

Alla LEDs kommer att drivas på 1000mA, utom de 5 röda som kommer att drivas på ca 700mA.

Drivern kommer att sitta I rampen, då det löser kylproblemet...

Fick hem en uppsättning av Driver/controller idag! :D

Har bara hunnit kasta en snabb blick, men det ser riktigt bra ut! (farsans kommentar "Oj, komplicerade grejor :P)

Tror det kommer fungera super, i helgen beställs förhoppningsvis PS och LEDs (med alla olika tillbehör) Sen så testas alltihop, medan kylflänsen blir färdigdesignad :)

Bilder kommer i morgon kväll. :)

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite räkning på belastning 25 XP-E drivna på 1000 mA ger mellan 3,5 watt till 3,8 watt per styck beroende på färg. Låt oss räkna på 3,5 watt - detta ger då sammanlagt 87,5 watt för dessa 25. 10 st XP-g ger ytterligare 33 watt samt de 7 röda på 700 mA ger ytterligare 11 watt. Sammanlagt 131 watt. Sedan kommer drivrarna också att avge värme och erfarenhetsmässigt för mig så drar 30 watt dioder ytterligare ca 5 watt som ren värme från drivern - så lägg på ytterligare 20 watt. Detta blir då sammanlagt ca 150 watt i belastning varav det mesta är värme. Med den supertunna konstruktionen som du gjort på ca 400 * 300 mm yta blir det en grannlaga konstruktion att få bort all värme - speciellt som du får räkna med en omgivningstemperatur på 25 till 30 grader.

På mina moduler som består av en 12 mm tjock aluminiumskiva med måtten 250*150 har jag en effektiv grafikkortskylare med heatpipeteknik. Tjockleken på skivan gör att värmen fördelas ganska jämnt och snabbt. På denna modul har jag ca 80 watt som max. Trots denna ganska effektiva kylning så håller skivorna en temperatur på ca 35-37 grader under full bellastning. När jag startade igång modulerna så låg omgivningstemperaturen på ca 23 grader - nu när det är varmt ute så är den högre. Drivrarna har jag placerade utanför.

MVH Lasse

En liten beräkning visar att jag belastar mina moduler med ca 0,21 watt per kvadratcentimeter medans du har lite mer än hälften av detta (inklusive drivrar) 0,12 watt per kvadratcentimeter

Ändrat av Lasse
förtydligande
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer där o vara någon typ av lins på chipen ? , hemskt "slick" design vore kul o se hur du får plats med allt.

Bara fläktarna borde ta halva höjden sen dioden lite , lins? , skydd från stänk, blir det någon plats kvar för kylfläns ?

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...