_Manne_ Postat 30 juni 2011 Författare Postat 30 juni 2011 JappMVH LasseNu blev du jobbig Lasse ! Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 30 juni 2011 Författare Postat 30 juni 2011 Låna en andra multimeter?B!Är ett enklare sätt.. Ska se vad man kan hitta på..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 30 juni 2011 Författare Postat 30 juni 2011 Någon timmes slit till.. Är ett aber att få tennet flytande på chipet.. Förtennar lite innan jag monterar det på plats men inte så lätt ändå..Dagens två slingor.. Forts följer i helgen.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
mikoto Postat 30 juni 2011 Postat 30 juni 2011 Äntligen någon som delar mitt problem :-) Det är en pina att få upp värmen så tennet smälter. Och då är dioden svinvarm... Citera
hansson_1985 Postat 30 juni 2011 Postat 30 juni 2011 Snyggt!Tips som jag själv fick när jag skulle löda!Köp lite extre flus tror jag det heter. Dropar man på det så får man bättre kontakt när man löder. Går fortare och ledarna hinner inte bli lika varma. Köp inte nått billigt lödten för det är inte så bra.Mvh johan Citera
-=Mr_B=- Postat 30 juni 2011 Postat 30 juni 2011 Tennet de förtennat med är antagligen vanligt blyfritt, och kräver högre temp för att smälta än 'vanligt' lödtenn. Högre värme, och ett tenn med mycket bly i är ett sätt att få det mer lättarbetat. Det finns även specialtenn just för att använda till sådant här, fast exakt vad det heter, eller var man får tag på det, vet jag inte. Det blandar sig med ytskiktet på det blyfria och sänker drastiskt smältpunkten. Extra flussmedel borde bara hjälpa mot oxid som hindrar tennet från att flyta ut på ytan, fast iom att det är flytande hjälper det kanske till med värmetillförseln. I så fall borde grundskoletipset med en liten droppe lödtenn på spetsen fungera lika bra.B! Citera
_Manne_ Postat 1 juli 2011 Författare Postat 1 juli 2011 Äntligen någon som delar mitt problem :-) Det är en pina att få upp värmen så tennet smälter. Och då är dioden svinvarm...Visst blir den svinvarm, dock övertygad att det inte är något problem. Tar duktigt med tid bara, så det går väldigt långsamt framåt.Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 1 juli 2011 Författare Postat 1 juli 2011 Snyggt!Tips som jag själv fick när jag skulle löda!Köp lite extre flus tror jag det heter. Dropar man på det så får man bättre kontakt när man löder. Går fortare och ledarna hinner inte bli lika varma. Köp inte nått billigt lödten för det är inte så bra.Mvh johanJag gjorde så att jag köpte lödten med 40% flussmedel i en kanal i mitten på tennet... Så tror allt flyter ihop bara det blir varmt nog.Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 1 juli 2011 Författare Postat 1 juli 2011 Tennet de förtennat med är antagligen vanligt blyfritt, och kräver högre temp för att smälta än 'vanligt' lödtenn. Högre värme, och ett tenn med mycket bly i är ett sätt att få det mer lättarbetat. Det finns även specialtenn just för att använda till sådant här, fast exakt vad det heter, eller var man får tag på det, vet jag inte. Det blandar sig med ytskiktet på det blyfria och sänker drastiskt smältpunkten. Extra flussmedel borde bara hjälpa mot oxid som hindrar tennet från att flyta ut på ytan, fast iom att det är flytande hjälper det kanske till med värmetillförseln. I så fall borde grundskoletipset med en liten droppe lödtenn på spetsen fungera lika bra.B!Jag gör så nu att jag lägger lite extra lödten på just dom två kontaktytor som jag ska använda innan jag sätter chipet på plats på flänsen, går lite bättre men tar en himla lång tid att bara få till en sträng på 12. O då har jag ändå min kjelloco lödkolv på 350+ i temp.Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Lasse Postat 1 juli 2011 Postat 1 juli 2011 Om du tar lite lödpasta (flushmedel) (den vita flaskan hos Klasse) så skall du se på dunder när det gäller utflytning av tennet. De kombinerade funkar inte lika bra tycker jag. Nu har jag iofs bara lött 10 wattare.MVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 1 juli 2011 Författare Postat 1 juli 2011 Om du tar lite lödpasta (flushmedel) (den vita flaskan hos Klasse) så skall du se på dunder när det gäller utflytning av tennet. De kombinerade funkar inte lika bra tycker jag. Nu har jag iofs bara lött 10 wattare.MVH Lasse10w chipen var super enkla att lödda, absolut inga problem, 3w är betydligt värre med. Då lödpunkten är på själva stjärnan, som äter upp all värme ner i flänsenMvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Jonas Am Postat 1 juli 2011 Postat 1 juli 2011 Hade oxå lite problem med 3 wattarna, dock bara med den ena sorten om det var vit eller blå kommer jag inte ihåg. Citera
-=Mr_B=- Postat 1 juli 2011 Postat 1 juli 2011 Jag kanske har fel, men det känns som om vi pratar om två olika problem. Det ena är det blyfria tennets höga smältpunkt. Det andra är oxid. Flussmedel hjälper med värmeöverföringen, om man inte har för vana att sätta en droppe tenn på lödkolvens spets, men dess primära funktion är att ta bort oxiden, vilket alltså är det andra problemet. Rätt lösning på det första problemet är teknik, och rätt utrustning. Sen hjälper det så klart inte att det som ska lödas av nödvändighet är utformat så att det leder bort värmen fort...B! Citera
_Manne_ Postat 1 juli 2011 Författare Postat 1 juli 2011 Löddar jag på ett löst chip så är det inga problem att få det befintliga tennet att flyta.. , då gjorde jag så att jag la till lite från mitt ten , sen på med chipet på själva flänsen o skruva fast den.. Då funkar det relativt bra med en lödstation på 350-400 grader sen efter det.Mvh Manne Sent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 1 juli 2011 Författare Postat 1 juli 2011 Kvällens jobb gjort, totalt 48 chip igång , dvs 4 strängar.Nu är all kabel slut, så får jaga fatt på ny kabel.. Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
stigigemla Postat 1 juli 2011 Postat 1 juli 2011 Jag kör i och för sig med gammaldags lödtenn men har inga problem med att löda monterade Cree. Lödkolven står på 330 grader. Ett tips är att använda grövre lödspetsar när kolven inte vill räcka till. Kjell har satser med olika grova spetsar t.ex 40257. Men jag fixar det genom att använda sidan av lödspetsen. Citera
_Manne_ Postat 2 juli 2011 Författare Postat 2 juli 2011 Senaste48 linser pålimmade på chipen nu ikväll.. Varit en runda på diverse varuhus så bygget fortskrider framåt igen.. Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 3 juli 2011 Författare Postat 3 juli 2011 När det väl är färdigt så får jag verkligen hoppas att det blir bra..Jobbade lite idag på morgonen.. Slut på artic 2 komponent limmet.. Surt då det inte finns bara sådär här omkring.. I värsta fall får jag beställa hem det löjligt nog..Första flänsen är klar LED mässigt nu.. Nu är det design o fläkt mm..Har inte hittat någon driver låda ännu.. Verkar inte vara helt lätt o hitta en lämplig sådan.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Lasse Postat 3 juli 2011 Postat 3 juli 2011 Nu har AC-RC fått in speciallinser för 10 watt men de är stora och bygger upp mot 38 mm. Här och härMVH Lasse Citera
_Manne_ Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 Nu är slut designen uttänkt.. Så 38mm får inte plats.. Ska du beställa hem en o testa ?Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 4 juli 2011 Postat 4 juli 2011 Jag tror på en större spridning med 10W'arna utan linser, sen att köra med på de små kommer säkert att funka bra.Jag postar limmet i eftermiddag, får se om det letar sig upp tills imorrn. Citera
_Manne_ Postat 4 juli 2011 Författare Postat 4 juli 2011 Jag tror på en större spridning med 10W'arna utan linser, sen att köra med på de små kommer säkert att funka bra.Jag postar limmet i eftermiddag, får se om det letar sig upp tills imorrn.Planen mest med linser är att jag kan hänga den lite högre upp o ändå få bra PAR med lite tur.. Tackar för limmet ju snabbare desto bättre.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.