droopy Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 hämtar ett kar på 270l på torsdag.60liters sump powercompact 5000 retur Sfiligoi 250 med 2st 24w t5 Skummare mc500 Biopellets reaktor Digitalstyrd temp ca 20kg död sten ca 20kg riktigt fin balisten från akvarieleasing. Staghorn&en annan superfin rosa sps med massa polyper som sitter på större ls. gången Akvariet har varit igång sen december det är det jag vet om det, jag har köpt plast dunkar för att få med ca 100l. och behållare för sten och fiskar.Min fråga är när jag kommer hem, vad bör jag göra för att få till baka nivån som den varblanda nytt vatten ha i det i karet låta det stå till att saltet och tempen är ok.har läst som bara den hur man ska ta hand om ett kar, men inte hur man gör vid en flytt.tack för all hjälp Citera
Edward Postat 5 juli 2011 Postat 5 juli 2011 Jag hade "tillverkat" nytt saltvatten dagarna före och sett till att de varit rätt temp och salthalt redan när jag hämtat hem akvariet så de bara hade varit och fylla upp det på engång. Citera
droopy Postat 9 juli 2011 Författare Postat 9 juli 2011 Nu är allt på plats och jag har klarat mig i några dagar trots att jag har haft lite värme problem då det har vart 35+ här och super kvavt. om jag får detta att snurra blir det nog en kyl/värme anläggning.nån som känner nån med fraggar som man kan få köpa, vill ha mycket färg glada mjuk koraller. Citera
droopy Postat 10 juli 2011 Författare Postat 10 juli 2011 vad ska man ha för sand på botten? vad jag har förstått så om jag skulle ha i korall sand, så har dom egena bakterier så det blir som att tillsätta nya LS. men om man inte vill det finns det liknande fast död? Citera
Laggeman Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 vad ska man ha för sand på botten? vad jag har förstått så om jag skulle ha i korall sand, så har dom egena bakterier så det blir som att tillsätta nya LS. men om man inte vill det finns det liknande fast död?Jag har haft i "död" korallsand i mina kar och efter någon månad så finns där massor av liv i den ändå som kommit från stenen, så det går utmärkt att tillsätta sådan sand. Nackdelen kan vara att den innehåller en del fosfat, men jag har inte märkt av någon nämnvärd förhöjning då jag tillsatt själv. Citera
Sunny Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 (ändrat) Min favorit är Preis vita sand på hink.Var hittar man det ?MvhSunny Ändrat 11 juli 2011 av Sunny Sorry laggeman var otydlig :) Citera
Laggeman Postat 11 juli 2011 Postat 11 juli 2011 Jag köpte min sand på Zoogiganten, men jag tror att de butiker som kan köpa hem död sten även kan ta hem sand också. Citera
droopy Postat 12 juli 2011 Författare Postat 12 juli 2011 nu har jag märkt vissa brister med karet, eller inte karet i sig utan. jag ska bygga om sumpen samt att bänken den står på inte är så bra. hur lång tid bör karet stå innan jag börjar greja i det igen, menar så att man inte stressar invånarna för mycket? Citera
droopy Postat 14 juli 2011 Författare Postat 14 juli 2011 Ja har en fundering kring vatten bytte och påfyllning.Vattnet sjunker ungefär med 2cm/dag. Så det vattnet ja fyller på har jag samma saltvärde påÄr det fel? Eller stannar saltet kvar? Så att det bara blir saltare då?Så om det dunstar så pass mycket måste man köra vatten bytte om man fyller på hela tiden? Citera
Slanten Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Saltet stannar kvar i akvariet, eftersom det är sötvatten som avdunstar. Så du ska fylla på med sötvatten. Inget annat. Citera
Laggeman Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Saltet avdunstar inte, så du ska enbart fylla på med vanligt vatten/osmosvatten.Vattenbyte gör man med saltvatten då du själv plockar ur saltvatten vid dessa tillfällen. Citera
droopy Postat 14 juli 2011 Författare Postat 14 juli 2011 Tack för svaren.Hur gör dom flesta när dom åker bort under en vecka?Ja har inte kommit på nån bra lösning än. Citera
Laggeman Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Automatisk påfyllning eller fiskvakt som löser den biten. Citera
Yodelking Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 Fiskvakt kör jag, eftersom jag kör fryst mat, och fyller på ca 3 liter / dag. (Doserar även lite vodka varje dag) Citera
droopy Postat 14 juli 2011 Författare Postat 14 juli 2011 Har du nå biler på din setup?Har hört om vodka metoden men inte satt mig in i det.Så mycket med all så vet inte riktigt vart man ska börja. Citera
Yodelking Postat 14 juli 2011 Postat 14 juli 2011 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?30324-Yodelkings-Percula-120.Jag doserar även Magnesium, Kalcium och KH manuellt. Tycker inte att det är något bekymmer att blanda lite pulver när jag ändå fyller på vatten som kompensation för avdunstning. Citera
droopy Postat 16 juli 2011 Författare Postat 16 juli 2011 Bygge av nytt skåp påbörjades idag.Kanske lite väll seriöst, men man vill ju inte att nått brakar. Sedan år det tänkt att trycka in en 80x50x50 sump. Citera
Lasse Postat 16 juli 2011 Postat 16 juli 2011 Är det spånplatta? I så fall så bör du nog tvåkomponentslacka den. Det blir väldigt fuktigt i ett sådant skåp och det blir alltid spill, salt som kryper osv. Saltvatten kryper mycket mer än sött och får du fuktskador så sväller frigoliten.MVH Lasse Citera
droopy Postat 22 juli 2011 Författare Postat 22 juli 2011 Tack för tipset med färgen. Vart bra nu är den på plats, doc så klarade inte min kirurg, streseen av bytet.Några luckor på Ikea ska inhandlas bara.En fråga skulle vilja ha tag på en tystare pump till sumpen det är ett fall på ca 140cm.Sedan vart köper man billigast pvc rör, gamla bänken var lägre så allt vart för kort Citera
Stensson Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 Blev ju bra , luckorna kommer att förhöja det ytterligare.Blev nyfiken på sladden mot framrutan, vad går den till? Citera
droopy Postat 29 juli 2011 Författare Postat 29 juli 2011 Hjälp vad är detta som har krypit ur min sten? har inte set den tidigare Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.