Gå till innehåll

karet kommer på torsdag,


droopy

Rekommenderade inlägg

hämtar ett kar på 270l på torsdag.

60liters sump

powercompact 5000 retur

Sfiligoi 250 med 2st 24w t5

Skummare mc500

Biopellets reaktor

Digitalstyrd temp ca 20kg död sten

ca 20kg riktigt fin balisten från akvarieleasing.

Staghorn&en annan superfin rosa sps med massa polyper som sitter på större ls.

gången Akvariet har varit igång sen december

det är det jag vet om det, jag har köpt plast dunkar för att få med ca 100l. och behållare för sten och fiskar.

Min fråga är när jag kommer hem, vad bör jag göra för att få till baka nivån som den var

blanda nytt vatten ha i det i karet låta det stå till att saltet och tempen är ok.

har läst som bara den hur man ska ta hand om ett kar, men inte hur man gör vid en flytt.

tack för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är allt på plats och jag har klarat mig i några dagar trots att jag har haft lite värme problem då det har vart 35+ här och super kvavt. om jag får detta att snurra blir det nog en kyl/värme anläggning.

nån som känner nån med fraggar som man kan få köpa, vill ha mycket färg glada mjuk koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ska man ha för sand på botten? vad jag har förstått så om jag skulle ha i korall sand, så har dom egena bakterier så det blir som att tillsätta nya LS. men om man inte vill det finns det liknande fast död?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ska man ha för sand på botten? vad jag har förstått så om jag skulle ha i korall sand, så har dom egena bakterier så det blir som att tillsätta nya LS. men om man inte vill det finns det liknande fast död?

Jag har haft i "död" korallsand i mina kar och efter någon månad så finns där massor av liv i den ändå som kommit från stenen, så det går utmärkt att tillsätta sådan sand. Nackdelen kan vara att den innehåller en del fosfat, men jag har inte märkt av någon nämnvärd förhöjning då jag tillsatt själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag märkt vissa brister med karet, eller inte karet i sig utan. jag ska bygga om sumpen samt att bänken den står på inte är så bra. hur lång tid bör karet stå innan jag börjar greja i det igen, menar så att man inte stressar invånarna för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har en fundering kring vatten bytte och påfyllning.

Vattnet sjunker ungefär med 2cm/dag. Så det vattnet ja fyller på har jag samma saltvärde på

Är det fel? Eller stannar saltet kvar? Så att det bara blir saltare då?

Så om det dunstar så pass mycket måste man köra vatten bytte om man fyller på hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det spånplatta? I så fall så bör du nog tvåkomponentslacka den. Det blir väldigt fuktigt i ett sådant skåp och det blir alltid spill, salt som kryper osv. Saltvatten kryper mycket mer än sött och får du fuktskador så sväller frigoliten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med färgen. Vart bra nu är den på plats, doc så klarade inte min kirurg, streseen av bytet.

52c46c45-addb-87fb.jpg

Några luckor på Ikea ska inhandlas bara.

En fråga skulle vilja ha tag på en tystare pump till sumpen det är ett fall på ca 140cm.

Sedan vart köper man billigast pvc rör, gamla bänken var lägre så allt vart för kort ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...