Gå till innehåll

När vaknar LS livet ?


Neostar

Rekommenderade inlägg

Jag köpte ett red sea max 250 och 25 kilo levande sten på Bromma zoomarknad. Tänkte höra hur lång tid det tar innan man ser något liv från stenarna ?Hur vet man om stenarna man köpt är ok och inte redan döda ? Längtar efter att få se något när man kommer upp på morgonen.Sista frågan hur mycket ljus ska LS ha precis i början när man kör igång ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan variera, ibland ser man saker kravla iväg när man lägger stenen i karet. Andra gånger kan det ta några veckor faktiskt innan det dyker upp något. Jag har haft en del stenar jag dödförklarat i princip men sedan har det visst dykt upp små liv. Så ha lite tålamod, det gömmer sig nog något skojjigt där inne :-)

Jag gillar köra på fullt ljus direkt, det tycker jag är rätt. Men då får man troligtvis ett par skurer av alg invasioner. De hör till lite tycker jag men det kanske inte alla andra tycker :-) Är du rädd för detta får någon annan tipsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan sätta i precis så mycket sten som du vill ha i burken direkt, du behöver inte ta det bit för bit. Det blir snarare en längre uppstartsperiod då du varje gång du tillsätter ny sten också får en ny uppstartsfas.

Ang. levande i stenen så varierar det med vad du får med i och på stenen samt hur mycket liv som rör på sig. Det du vill ha är bakterier i stenen och det ser man ju inte så lätt. :) Sen är så klart alla småkryp ett plus, men inte all sten har alger, snäckor eller annat smått på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar, vad skulle man göra utan er här :)Nu blev man ju lite ledsen att det inte alltid kommer småkryp ur LS. Trodde det var själva grejen med ls, men som du säger så är det bakterier man vill ha också. Varför ja undrade var att stenarna jag fick hade rätt mycket smutts, typ grå mossa.Så är lite orolig att de sålde mig dålig LS från zoomarknaden. Men men, ja får ha is i magen och vänta antar ja, men ja blir som ett litet barn och vill att allt ska hända BUMS!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer nog att bli besviken om du vill ha liv och annat kul från deras sten. Har själv 13 kg från brommazoo som jag inte är helt nöjd med. Åk till någon annan sthlms butik och kika efter porös sten med fina kalkalger. Om du har köpt samma sten som mej från bz så är det mer bastanta betongklumpar. Bakteriet kan nog kanske finnas i stenen men inte så mycket annat. Sen kan jag ha en anna sorts sten, men har aldrig sett någon rollig sten på bz. tyvär!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att du behöver vara orolig för stenen. Algerna kommer att försvinna till slut om bara nitratet och fosfatet försvinner. De olika småkrypen förökar sig kraftigt bara förhållande är de rätta. Bakterierna kommer att växa på dina stenar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stod ju bredvid dig när du plockade ihop all utrustning,sten,vatten mm.. Fick ta småplock efter dig (LS) och mina verkade ha mycket liv i sig, har dykt upp några mindre saker på dem som inte syntes första dygnet. Belyser dem 1-2 timmar / dag än så länge.

mvh Colan (680L)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, bara kör du igång med ljuset kör en 6 tim per dag i början sen kan du öka 1 timme varannan till var tredje dag tills du är uppe i 10 -12 timmar,

du kan även köra i prodibios startup, så kan du starta upp karet fortare,

/ chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått 4 dagar och inte ett jävla skit har kommit fram eller vuxit fram. Jävla Bromma zoomarknad. Sålde mig död jävla sten. Blir så jävla besviken

den behöver inte vara död bara för att det inte har krupit fram något ur den!

jag kan tipsa dig om Triton i täby, Akvarieleasing i Sumpan och Korallrevet i S-tälje! Kanske du kan få lämna tillbaka din sten, om du är sååå missnöjd?

ps, jag skulle inte köpa något levande från BZ! ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!Mitt tips är att köpa nått kilo LS från triton eller akvarieleasing. Men hör med dom vem som fick in sten senast. Den stenen kommer att göra den andra sten levandevmed tiden. När jag köpte min sten för 3 år sen så var den nyligen hemtagen. Jag hittar nya saker nu i karet efter 3 år. Rätt häftigt!Får man fråga vad du betalade för din sten. Kg pris alltså.Mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

139 kr kilot och ja köpte 25 kilo, jävligt surt om det inte är något levande i dem. Om det hade varit något så hade det väl visats redan eller ?

när jag köpte av Triton (3 år sedan) så hoppade det ur krabbor redan när jag la i stenen i vattnet.... sen hittade jag lite av vare omgående. men jag har bara köpt sten en gång!

men de är säkert som stig säger, det finns nog liv!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

139 kr kilot och ja köpte 25 kilo, jävligt surt om det inte är något levande i dem. Om det hade varit något så hade det väl visats redan eller ?

Det beror på vad man förväntar sig ska följa med. Sten som tagits från "ytan" har självklart mer småkryp och alger/koraller på sig än den stenen som kommer från lagret under, det säger sig själv.

Men den är ju inte mindre levande för det, den innehåller de nyttiga bakterierna som man nog mest menar med det levande när man talar om levande sten. Att man får annat "på köpet" kan vara en plåga likväl som kul. Med ytsten så kan du få en massa problem med alger och förhöjd fosfathalt under en längre tid. Har din sten inget material som dött under transporten så slipper du ju det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får vänta och se, men som sagt. Bromma zoomarknad är ju inte kände för att sälja bra saker. Jag får skylla mig själv som köpte där :(

Hur känns stenen? verkar den vara lätt och porös eller tung och solid? Bra LS tycker jag ska vara porös med massor med håligheter i olika storlek. Är din sten porös så är den bra, eller den kommer att bli bra komplettera med någon enstaka sten med massa kryp i som sedan förökar sig och sprider sig till övriga stenar.

Om din sten känns som tunga gråstenar så köp ny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk nu på att det framför allt är bakterier du vill åt, och dem har du på stenen. Att få tex koraller på stenen är ju lite lotteri och tur. Krabor mantis och pisolräkor är något man kan få med porös sten men inte sakt att man vill ha dem. Ta det bara lungt och åk och köp några kilo från något annat ställe så får du nog lite pods, rörmaskar och annat kul att lysa efter. Om sex månader är du inte interisserad av det ändå=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...