Gå till innehåll

540l optiwhite projekt


loopmannen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 390
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja nu börjar det närma sig, det är inte den första då jag fick en av Stefan för ett tag sedan men i nästa vecka så kommer det att dyka upp några nya. Givetvis är det Ricordea Florida som jag pratar om och i detta fallet Multicollor. Ska bli riktigt roligt. Hoppas jag kan få ihop tillräckligt många till slut så att jag kan testa att genomföra en liten tanke som jag har haft ganska länge. Jag har ett Dymax Iq 5 som för tillfället står med bara ls och några sniglar som glider runt. Skulle vara oerhört fint att fylla det med endast Ricordeor. Får givetvis när de delar sig, vill ju inte chansa om de inte skulle trivas då det systemet nog inte är lika stabilt som mitt stora akvarium. Men jag tar en sak i taget och hoppas på att de nya Ricordeorna klarar transport och oställningen till mitt akvarium. Bilder kommer när korallerna kommer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ingemar, har svårt att få till det med dvärgkjejsarna, de är så satans snabba hela tiden eller så kommer det ngn korall i vägen. Önskar att man kunde ha lite snabbare slutartid då det blir många bilder med rörelseoskärpa. Tur att det inte är som förr då man var tvungen att framkalla alla bilderna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mats! Ja du jag har inte givit upp men självförtroendet är inte på topp precis. Verkar som om dessa fiskar är min förbanelse, nu har jag haft två av var sedan starten och det har skitit sig totalt. Dock tror jag bara att jag bär skulden till den sista Nigricans bortgång. Strul med skummaren så mitt ozon var helt verkningslöst när den åkte på prick. Det blir nog nya försök när rätt fisk dyker upp. Är för tillfället djupt impad av min elddvärg kjejsare som är en riktigt trevlig fisk men om den stillar kirurgsuget? Knappast :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härliga söndag!

I dag väntar delvattenbyte, 50l, mätningar, rengöring av skummaren två streamers samt blandning av ballingvätskor. Hinner jag med så hoppas jag kunna skapa alla rutor riktigt snygga så jag kan sätta mig ned med kameran en stund och leka lite. Ok frugan hotar med storstädning så jag lär möta motstånd i mina planer men samtidigt vill hon nog bli av med alla dunkar från badrummet :)

Förstår inte varför det är så konstigt att ha badkaret fullt med dunkar med osmosvatten, är inte det normalt?

Fick mail i går från Korallfisken, sändning från USA.... I går! kom lite sent, brukar komma på fredagarna så man kan åka dit till lö. Fanns det några fina Ricordeor med där så lär de ju vara borta på måndag. Men skitsamma jag har ju några att se fram mot i veckan.

Ha en go söndag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skitkväll, har varit väldigt nöjd med mitt rev korallerna mår bra och verkar sitta rätt men så fick jag en Ricordea....

Ja och i dag så försvann den, givetevis svor jag en ramsa över sjöborren som brukar sabba men den var oskyldig, efter 30 min letande så skymtade vi den inne i revet, långt in.

Det fanns ingen möjlighet att få ut den, provade med div redskap. Men nu är det så att jag bara älskar den där lilla korallen så det var bara att börja riva, det slutade med att jag i stort fick riva hela revet, stressade fiskar, grummligt vatten, flera koraller som gick av och till slut inte lika bra scape som innan men det blev helt okey.

Bara älskar den här hobbyn :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem några Ricordeor i dag från Laggeman, de verkade ha klarat resan fint och ligger nu i en skål på fragghyllan som är fylld med sten/kross. Hoppas nu att de växer fast sig och börjar växa och trivas i mitt kar. De kommer nog att bli riktigt snygga när de får växa på sig lite. Stort tack Laggeman!

Bilder, ja det får nog vänta tills de har vuxit på sig ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sålt den, brukar man inte ha fiskar i plastpåsar när de ska skickas? :) Det är inte synd om mig den simmar o har det gött bara jag som lattjar lite med bilderna...

Haha, jag tänkte att det var synd om dig att din dvärgkejsare hoppat och hittats torkad först. Sedan såg jag att det bara var lek :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

4 goa gubbar var vi som i dag stck till Linköping och Korallfisken för att ta del av deras senaste sändning. Mycket att välja på så det tog sin tid innan valet föll på följande fiskar för min del.

Centropyge Tibecen, mycket snygg helsvart med klargula fenor och sin vita prick. Han verkar ha tagit sin plats inne i revet men kika ut hela tiden och betar vad jag kan se där inne. http://se.reeflex.net/tiere/247_Centropyge_tibicen.htm

Paracanthurus Hepatus två st små mycket runda och fina om magen, gömde sig först men är nu ute bland de övriga fiskarna.

http://se.reeflex.net/tiere/524_Paracanthurus_hepatus.htm

Amphiprion Ocellaris Black, ett lekpar, riktigt stor och maffig hona. Hanen har bara strecket vid huvudet och en prick på ryggen samt helsvart mun. Ashäftig. Tog plats som kungar omg i akvariet.

http://se.reeflex.net/tiere/5_Amphiprion_ocellarisblack.htm

Bilder kommer, måste skrapa rutor som vanligt och låta fiskarna ta det lite lungt först. Men jag är jäkligt nöjd med inköpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det blev inget vidare denna gång, fanns inte tålamod och skärpan vete gudarna vad jag har gjort med den :) Min Centropyge Tibecen är nästan omöjlig att fota in och ut ur revet hela tiden. Fort går det och kort tid stannar den ute men det kommer. Blev fundersam på dorisarna om de var döda i morse men de satt inkilade i en korall och en kvart efter ljuset kom på så droppade de fram. Blev ngn annan bild oxå. Glömde att nämna det sist köpte två clowner i Uppsala i torsdags och de verkar funka än så länge med lekparet.

post-5391-1446892773001_thumb.jpg

post-5391-14468927730665_thumb.jpg

post-5391-14468927729357_thumb.jpg

post-5391-14468927729639_thumb.jpg

post-5391-14468927729827_thumb.jpg

post-5391-14468927730233_thumb.jpg

post-5391-14468927730434_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wiking! Nej Tibecen känns som ett projekt för tillfället, men hepatusen och clownerna borde inte vara så marigt. Får ta nya tag när jag inte har ungar som klättrar på ryggen när man sitter där med kameran :)

Tibecen är inte lätt att fota. Tror aldrig jag fått någon bild på min som jag är riktigt nöjd med. Fina firrar har du i alla fall:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kallas personlighet :) Så är det med mina gula kirurger de kommer farande så fort jag sätter mig. Kan det va så att de tror att det vanksa mat? Jag köpte två hepatus men de är väldigt, väldigt små men de växer fort så de är nog snart i vägen. Min tibicen är nog max 3 cm vilket inte gör det hela lättare. Men jag tror att den lilla storleken på fisken hjälpte dem att inte bli så fruktansvärt jagade av min ena dvärgkjejsare som är riktigt ilsk mot alla nykomlingar i burken.

Min hepatus är världens linslus, han vill i stort sett vara med på alla bilder jag tar och eftersom han är stor så blir det ofta så.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...