Gå till innehåll

540l optiwhite projekt


loopmannen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 390
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har haft fundering på ozonet som jag vred på lite efter min Leucosternon dog men jag vred ned det efter ett par dagar till samma nivå som innan.

Jag kör med kol och byte, så mycket vatten som jag hinner med för tillfället, värdena ska kollas under dagen, har en liten tanke på om det kan var ph värdet? Men jag vet inte.

Kh, mg och ca har jag koll på då jag har kollat dessa ganska frekvent, men ska givetvis även kolla upp dessa i kväll.

En annan notering är att mjukisarna inte är utslagna på samma sätt som för någon vecka sedan.

Vid vattenbytet nu så suger jag ut sanden, rätt eller fel? Kanske frigör jag bara en massa skit och gör för många ändringar samtidigt. Men nu har jag börjat så jag fortsätter de närmsta dagarna.

Har även noterat lite cyano men inte speciellt mycket och det har jag aldrig haft innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående dom hoppande fiskarna.

Använder du månlyse hela natten?

Dom kan nämligen bli rädda när lyset slocknar eller blir rädda för något som pillar på dom (putsarräkor tex) under natten och dom hoppar därmed ur.

Jag hade flera fisk som hoppade ur mitt kar innan jag skaffade ett par blå dioder som gick nattetid, efter det minskade det drastiskt. Clownerna slutade åka kana ner till sumpen med, innan fick jag jaga i sumpen ett par gånger i månaden.

Dom kunde hoppa fortfarande men inte alls lika ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det har varit en tuff tid i akvariet, jag förlorade en hel del fiskar. Vad som hände vet jag inte riktigt, jag stannade inte upp för att mäta vilket kanske var dumt men jag koncentrerade mig på massiva vattenbyten och hård skummning och körde kol.

Fick en hel del cyano vilket delvis fortfarande finns kvar även om det mesta nu är borta.

Mjukkorallerna trivdes inte de drog in polyperna och drog ihop sig, stjärnpolyperna likaså. Gorgonierna dog snabbt. Kraftigt med grönfilm på rutorna. Sps korallerna avstannade i tillväxten och en del av dem blev färglösa. Förlorade en euphyllia medan två var ganska tråkiga men är nu på gång igen.

Plockade ut alla LS skrubbade/tvättade dem i en kedja av 3 hinkar.

Har sugit upp 90% av all sand. Nu ska jag köra utan ett tag.

Nu:

Kh: 9

Ca: 420 ppm

Mg: 1300 ppm

Temp: 26

Salt: 1,022

Nitrit: Omätbart

Nitrat: Omätbart

Ph: 8,2

Jobbar på justering av värdena.

Mjukisarna har börjat komma tillbaka några bättre än andra, Stjärnpolypn visade första livstecknet i dag delade den i 3 delar de andra två ned i mitt nano och de trivs bra.

Fiskar som återstår är: 2st Flavenses, dvärgkjejsare, blå djävul, filfisk samt en banggai

Framtid:

Ska fortsätta med vattenbyten samt suga upp den cyanon som jag kan försöka stabilisera värden och börja om igen...

Försöka hinna med att besöka svg igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Efter alla problem så har karet fungerat bra och värdena har varit stabila.

Det var tungt, speciellt att förlora en del fiskar som låg mig varmt om hjärtat men nu har jag återhämtat mig från de bekymren.

Alla korallerna växer och frodas speciellt mina sps koraller.

Det finns fortfarande ytterst lite cyano i karet som jag suger upp en gång i veckan när jag gör delvattenbyten men det är inget som stör.

Jag har sugit ur 90% av sanden kvar finns en liten del för sandsjöstjärnornas skull och som jag tänker nu så kommer jag inte att stoppa dit någon ny sand.

Inga nya levande inköp har gjorts jag vänar ut sommarens befarade värme men har inte haft problem med den, dock drog jag ned på belysningstiden under ett tag men kör nu som vanligt igen. Ytterligare en streamer har stoppats i för att få mera drag i vattnet så nu har jag 4 st som ger en bra och välfungerande rörelse i akvariet.

Nu har jag kommit till steget att ta tag i fiskbesättningen, jag har min önskelista och den ska genomföras till varje pris, jagar nu för fullt för att få tag på mina för tillfället drömfiskar. När det gäller koraller så ligger jag lite lågt men hittar jag några Ricordeor så kommer jag att hugga.

Så nu ser jag fram mot en spännande höst med ett förhoppningsvis välfungerande akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Benny.

Kul att det nu går åt rätt håll efter allt elände. Har själv också blivit av med min Leucosternon. Den försvann helt enkelt under de två veckor jag var på semester (alla andra fiskar har klarat sig fint under juli, enda positiva med denna kalla regniga sommar som inte givit värmeproblem i akvariet). Gissningsvis har den dött och ätits upp av andra innevånare. Innan dess var den livlig och åt med god aptit, dock hade den en del prick som inte helt gav med sig trots UVC 24/7. Jag kommer dock inte ge upp med denna favoritfisk, hoppas inte du gör det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mats!

Tråkigt att du blev av med din Leucosternon när den fungerade så bra. Klart du inte ska ge upp nästa gång lyckas du.

Jag har inte givit upp tanken, dessutom ligger ytterligare ett gäng fiskar på önskelistan. Vi får se med lite tur så kanske jag kan få tag i dem väldigt snart. I värsta fall kan jag faktiskt tänka mig en tur till Bioted han verkar kunna fixa det mesta det är en lång resa men kan det fungera att få med flera fiskar så kan det vara värt tiden. Den här gången ska jag bara köpa det som jag verkligen vill ha och inte handla saker för att jag råkar stöta på det och bli impulsiv. Nu finns det en plan och den ska genomföras :)

Jag har knappt varit inne på guiden över huvud taget på väldigt länge så nu håller jag på att uppdaterar mig på vad som händer här.

Kul att höra av dig igen, ha det gott

Benny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar lite akvarium i hemmatrakten, tänkte att ett 100l skulle kunna fugra som karantänakvarium till mitt stora. Vill dock inte lägga några stora summor på detta, beg akvarium 2x24w t5 belysning, uvc, en streamer och en liten skummare. Får se vad jag ev kan få tag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställning gjord på Deep Ocean, ska bli spännande att se hur det kommer att fungera. Tyvärr har jag inte fått tag på ngt karantänsakvarium så jag får göra som jag brukar när jag har köpt fisk, vet inte om skillnaden är så stor mot när jag handlar levande i vanliga fall. Kanske ska ge dem extratid vid inkoppningen.

Någon som har Ricordea i Norrköping som vill sälja på ti 21/8 så hör av er när jag ändå är i krokarna.

Kollar glatt efter snowflake clowner men det går inte å bra. Dock har jag fått kontat med C-Life som ev har klara fiskar om 6-8v får höra av mig då så kan de lev till Korallfisken och jag kan hämta ut dem där. Är oxå en prisfråga betalar inte hur mycket som helst för dessa vackra fiskar.

Mätte värden i akvariet låg lite lågt på kh men helt ok, nu är det justerat till en bra nivå igen.

Allt växer och verkar må ypperligt i tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem i dag på lunchen för att upptäcka att min Bubble Magus skummare hade lagt av. Tror att den var i gång i går kväll men kan inte svära mig fri då vatenpåfyllningen i går gjordes med trötta ögon. Plockade isär skumaren på lunchen men fick inte igång den igen men nu efter 2 timmars pul, strul och rengöring så fungerar den som den ska igen.

Blir lite fundersam på ozonen, vad händer när skummaren stannar och den fortfarande står och produceras ozon?

Kändes lite som "typiskt" nu när man väntar lev av fisk i morgon, klart det ska strula då.

Nu väntar jag spänt på att få se vad som finns i kartongen från De Jong och hoppas på att allt det jag hade beställt fanns på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar lite akvarium i hemmatrakten, tänkte att ett 100l skulle kunna fugra som karantänakvarium till mitt stora. Vill dock inte lägga några stora summor på detta, beg akvarium 2x24w t5 belysning, uvc, en streamer och en liten skummare. Får se vad jag ev kan få tag på.

Om du kan tänka dig en tripp till huvudstan så kan du garanterat plocka ihop det du behöver på hornbach för under tusenlappen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde Hornbach bara sålde byggvaror, har aldrig varit inne i ett varuhus bara sett det från bilen på väg upp till Stockholm.

Spännande ska ta mig en titt nästa gång vi far förbi..

Om du kan tänka dig en tripp till huvudstan så kan du garanterat plocka ihop det du behöver på hornbach för under tusenlappen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde Hornbach bara sålde byggvaror, har aldrig varit inne i ett varuhus bara sett det från bilen på väg upp till Stockholm.

Spännande ska ta mig en titt nästa gång vi far förbi..

De har mycket akvariegrejer, tex 112 l tom burk för 395, skall köra rn så. Som grund för sump tänkte jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått några dagar sedan leveransen av Deep Ocean och allt verkar fungera som det ska. Beställde bland annat en Calustrea som är mycket fin men mera limefärgad än min gamla som är illgrön. Får se om värdena i vattnet och ljuset ändrar på färgsättningen måste säga att jag är förtjust i den illgröna. Beställde också 12st chromis retrofasciata en var död vid leveransen och en hittade jag död i dag efter att varit borta hela helgen. En fin liten fisk måste jag säga. http://se.reeflex.net/tiere/114_Chromis_retrofasciata.htm

En Acanthurus Japonicus stod som etta på listan men var slut och blev ersatt av en underbart fin och pigg Nigricans som har tagit sin plats på en gång. Den betar, äter frysmaten och mumsar i sig algerna som jag matar med. Dessutom inget bråk med de övriga som jag har haft problem med innan. http://se.reeflex.net/tiere/539_Acanthurus_nigricans.htm

I morgon vänar en tur till Linköping där en Centropyge Liricula / Elddvärgkjejsare är bokad åt mig. En riktigt vacker fisk hoppas att den inte mumsar för mycket koraller bara men det båterstår att se. http://se.reeflex.net/tiere/252_Centropyge_loricula.htm

Har även spanat in några optik till min kamera funderar lite på Sigma ex 70 2,8 dg macro den ska tydligen vara skarp och bra. Dock skulle jag vilja ha 105 som bränvidd men det räcker inte plånboken till. Tokina 90mm f2.5 at-x macro har dykt upp som ett alternativ får då lite längre bränvidd någon som har erfarenheter av detta optik? Känns lite plastigare jämfört med Sigmaoptiket. Jag ska fundera vidare så får vi se vad som händer, men ser fram mot ett besök till Linköping i morgon vem vet kan bli något mera "onödigt"

Under kvällen har en fragghylla tillverkats av ett gammalt raster och en algskrapa, borde fungera bra och ska testköras i morgon.

Bilder kommer snart, vem vet kanske med nytt otik :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Acanthurus Japonicus stod som etta på listan men var slut och blev ersatt av en underbart fin och pigg Nigricans som har tagit sin plats på en gång. Den betar, äter frysmaten och mumsar i sig algerna som jag matar med. Dessutom inget bråk med de övriga som jag har haft problem med innan. http://se.reeflex.net/tiere/539_Acanthurus_nigricans.htm

:)

Egentligen skulle jag säga att du hade tur i oturen för A.nigricans fd. A.glaucopareius är inte lika känslig dessutom blir den inte så stor heller. Grattis till en fin fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Kjelle!

Jag är riktigt nöjd med den fisken och tror att den kommer att passa in fint med det övriga i akvariet.

Nu börjar jag käna mig nöjd ska hämta min Centropyge Liricula i dag och sedan saknas bara ett clownpar men jag hittar inga snowflake som jag vill ha så det får vänta tills rätt par dyker upp.

Egentligen skulle jag säga att du hade tur i oturen för A.nigricans fd. A.glaucopareius är inte lika känslig dessutom blir den inte så stor heller. Grattis till en fin fisk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en tråd på guiden som gav mig tipset om att bygga en fragghylla med en gammal algskrapa och ett raster.

Så det var bara att sätta fart.

post-5391-14468926378256_thumb.jpg

Inte mycket material som går åt och skrapan är byggd så rastret limmas på den plana biten som står upp med någon centimeter.

post-5391-14468926378407_thumb.jpg

Färdigt resultat.

Enkelt och smidigt till en kostnad av några droppar snabblim och lite gammla prylar som låg och skräpade hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...