Gå till innehåll

540l optiwhite projekt


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Min Nigricans har haft lite problem med en del prick trots uvc och ozon, det har gått lite fram och tillbaka och i går gladdes jag över att det bara fanns ett par prick.

I dag när jag kom hem från jobbet såg han riktigt illa ut, inte nog med det alla pumpar stod stilla, skummare, streamers och returpumpen. När det skedde vet jag inte men förmodligen så måste skyddet på kontaktdosan ha utlösts då returpumpen packade ihop. Med en rejäl rengöring fick jag igång den igen. Hoppas nu att allt klarat sig och att inte kirurgen drabbats för hårt men det ser inte bra ut. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 390
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kör inte fullt ljus nu någon dag utan kör ditt månljus/halvljus så blir den inte lika stressad:)

Jag hade black spot disease på mina clowner och de såg för jävliga ut. men då körde jag uvc, blåljus 24/7(bara de första dagarna när det bröt ut) , sötvattens dopp 1 gång om dagen och vitlöks vatten som jag tinade upp frysmaten i. och efter mer än en månad idag så mår de alldeles utmärkt=)

det är ju värt ett försök i alla fall =)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Fredik! Tog Wigges ide om vitlöksbadad frysmat, men då han ser värre ut på morgonen så vill jag inte köra med för mörkt akvarium. Har dragit på Ozonet ytterligare och kör vidare med uvc viss förbättring men fortfarande prickig. Fisken känns stresad på natten och verkar inte finna ro detta började lite när jag bytte streamer så jag har scapat om lite och hoppas på att han kan hitta en ny håla att vila i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Precis så är det! Jag har tyckt under lång tid, vet inte hur länge men flera månader att skummaren inte har fungerat optimalt. Antingen så vrider jag på luften och då stiger bara vattnet ut i koppen och fyller den på några minuter eller så vrider jag ned och då händer inget. Det har varit väldigt lite skum.

Hälsade på en kompis i dag och bytte några koraller, supertack Stefan jag ska vårda den vackra Ricordea Floridan ömt. Som jag har längtat efter en orange Ricodea :)

Hur som haver så sa han att han tyckte att hans ozon sög dåligt, jag kände på den och kunde konstatera att den sög mycket bättre än min, tydligen ska den göras rent för det kan samlad damm/ludd. Jag hem och rengjorde min fanns lite ludd men den sög fortfarande dåligt. Besämde mig för att söka vidare och det visade sig att i insuget till skummaren fanns det saltbildningar så den sög i stort sett inget luft alls det var tvärstopp.

Rengjorde och nu fungerar allt klockrent, skummaren skummar stort och fint skum, ozonen producerar som den ska.

Nu till det viktiga, kan det va så att kvaliten på vattnet har varit så kasst att det var därför min kirurg fick prick?

När jag ökade ozonen blev det ingen skillnad för skummaren sög inte in tillräckligt.

Inte undra på att jag inte kunde hjälpa den stackaren :(

Jag har tyckt att vattnet inte har varit lika klart som innan utan lite gult i tonen, hoppas nu på att jag har löst problemet.

Så stort tack Stefan o du i morgon ska jag njuta av min Ricordea -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger in ett par bilder på min nya Ricordea Florida och knapparna som jag fick i går. Fraggen på den flakväxande Montiporan ( samma som jag redan har som grön ) ska bli kul att se hur den ser ut när den får växa på sig.En gamma kirurg och så lyckades jag äntligen att få en hyfsad bild på min Superman. De nya korallerna ska jag försöka fota lite bättre när tid finns.

post-5391-14468927200032_thumb.jpg

post-5391-14468927199165_thumb.jpg

post-5391-14468927199346_thumb.jpg

post-5391-14468927199591_thumb.jpg

post-5391-14468927199842_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så är det! Jag har tyckt under lång tid, vet inte hur länge men flera månader att skummaren inte har fungerat optimalt. Antingen så vrider jag på luften och då stiger bara vattnet ut i koppen och fyller den på några minuter eller så vrider jag ned och då händer inget. Det har varit väldigt lite skum.

Hälsade på en kompis i dag och bytte några koraller, supertack Stefan jag ska vårda den vackra Ricordea Floridan ömt. Som jag har längtat efter en orange Ricodea :)

Hur som haver så sa han att han tyckte att hans ozon sög dåligt, jag kände på den och kunde konstatera att den sög mycket bättre än min, tydligen ska den göras rent för det kan samlad damm/ludd. Jag hem och rengjorde min fanns lite ludd men den sög fortfarande dåligt. Besämde mig för att söka vidare och det visade sig att i insuget till skummaren fanns det saltbildningar så den sög i stort sett inget luft alls det var tvärstopp.

Rengjorde och nu fungerar allt klockrent, skummaren skummar stort och fint skum, ozonen producerar som den ska.

Nu till det viktiga, kan det va så att kvaliten på vattnet har varit så kasst att det var därför min kirurg fick prick?

När jag ökade ozonen blev det ingen skillnad för skummaren sög inte in tillräckligt.

Inte undra på att jag inte kunde hjälpa den stackaren :(

Jag har tyckt att vattnet inte har varit lika klart som innan utan lite gult i tonen, hoppas nu på att jag har löst problemet.

Så stort tack Stefan o du i morgon ska jag njuta av min Ricordea -Tummen upp

För att undvika saltbildning i luftsuget så kan man suga in lite osmosvatten genom luftledningen med jämna mellanrum, typ någon gång i veckan eller så, ett par dl brukar räcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå! Jag har en fundering på två av mina koraller den ena är en Montepora Dane Superman och den andra glömmer jag alltid namnet på :)

Nu är det så att den andra håller på att växa upp på min Superman och då kommer min undran, kan de på något sätt väva ar?sig samman så man får en tredje art?

Det är tydligt att Superman är den "klenaste" av dem dör den ger vika.

Någon med ett svar?

post-5391-1446892725053_thumb.jpg

Ursäkta den sunkiga kvaliten på bilden men brytningar i vattnet o glaset gör att jag inte kan få någon vettig bild på dessa två koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Hans! Confusa var det :)

Tyvärr så kan jag inte sära på dem, än så länge verkar ingen ta någon skada, båda växer så det knakar och Superman drar sig åt andra hållet.

I början var det lite "slem" när de stötte på varandra men det har öpphört.

Har plockat bort några fraggar för säkerhetsskull.

Den gröna är en montipora confusa :)

Skulle nog försöka sära på dom.

Mvh Hans Sandén i Braås.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotade lite fisk i dag och när jag satt vid datorn blev jag fundersam på min filfisk. Ska den se ut så här eller har den ngn form av parasiter? Jag har aldrig sett detta innan men så har jag aldrig tittat så nära. Skickar med en helbild och en förstoring. Fisken mår bra och visar inga tecken på klåda eller stress.

post-5391-14468927254668_thumb.jpg

post-5391-14468927254384_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...