Gå till innehåll

540l optiwhite projekt


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Om du har cyano (som inte är en alg utan en bakterie) så kan det mycket väl vara som så att du har fosfat i vattnet, cyanon suger till sig fosfaten hela tiden och då får du ju inget mätvärde. Min ovetenskapliga erfarenhet är att cyano kan i hög grad triggas av för mycket fosfat och för lite nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 390
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Cyanon skall du suga ut varje gång du byter vatten, vilket du säkert redan gör. Du kan också störa den genom att ha bra cirkulation och finns den i bottengruset så rör om lite varje dag med en pinne. Om du hade noll (eller mycket nära) i nitrat innan du fick cyanon så kan rätt metod samtidigt vara att tillsätta lite nitrat. Jag vill minnas att Stensson framgångsrikt gjorde det, kolla i hans tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger in receptet för min egen skull :)

Ta 40 gram natriumnitrat (chilesalpeter) eller kaliumnitrat (salpeter) i en 500 ml petflaska. Fyll upp med vatten till 500 gram. Blanda väl. 1 ml av denna stamlösning höjer 100 liter ungefär 0,5 ppm. Bägge hittar du i kryddhyllan.

Kommer från Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu går man här och väntar på ett litet paket, har köpt en Vortec MP40 ES som borde bli ett bra tillskott i min burk. Ska tillägga att den är begagnad men det borde inte ha någon större betydelse.

http://www.drakfisken.se/stream-pumpar/1564-vortech-mp40w-es-ecosmart.html

Återkommer när pumpen har kommit så ska jag göra en liten utvärdering på hur flödet blev i akvariet.

Nu väntar lite mätningar för att kolla hur mina värden står sig i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh 10

Mg 1500 ppm

Ca 480 ppm

Phosphate PO4 0

Nitrat NO3 0

PH 8,2

Börjar få ned värdena på MG och Ca som sköt i höjden när mitt KH dippade för ett tag sedan.

Nu är frågan om man ska köra en omg med saltpeter för att höja NO3 lite?

Ändrat av loopmannen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer rekomendationerna som jag har fått och Stigs recept med Salpeter. Måste säga att mängden Cyano har minskat drastiskt redan nu. I morgon väntar delvattenbyte så då ska den cyanon som finns sugas ur akvariet. Ska samtidigt prova att göra nya mätvärden för fosfat och nitrat.

Allt verkar i övrigt må väldigt bra i akvariet.

Nu när nya pumpen är på väg så har jag börjat glutta lite på LED som alla andra men jag känner mig otroligt trög i den diskussionen.

Tycker att Maxspect razor 16.000k verkar intressanta men är osäker på om min burk 158x58x58 klarar sig på två st.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1600

Kanske finns det ngn vänlig själ som sitter på svaret.

Samtidigt händer det ganska mycket innom ledområdet så det smarta är kanske att vänta ett tag till så priserna hinner pressas och armarturen blir bättre.

Frugan sitter på ett annat svar och det är inte så kul men jag kanske kan muta henne med en tur till ngt shoppingcentrum :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh 10

Mg 1500 ppm

Ca 480 ppm

Phosphate PO4 0

Nitrat NO3 0

PH 8,2

Börjar få ned värdena på MG och Ca som sköt i höjden när mitt KH dippade för ett tag sedan.

Nu är frågan om man ska köra en omg med saltpeter för att höja NO3 lite?

Det vore intressant o få veta vilket salt du använder.

Du byter ju en del vatten och ändå är kalcium och magnesium värdena höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Red Sea Collar pro, att värdena steg är mitt eget fel. Jag dippade Kh och som följd så steg de men nu är de på väg ned igen men det tar tid. Klantigt som tusan men var för dålig på att mäta och mina koraller har växt till sig och blivit flera så måste hålla bättre koll på värdena. Red Sea Collar pro inehåller ganska höga värden så för att sänka skulle jag kunna varva med ett annat salt men vill inte börja mixtra med saltet då jag har varit jäkligt nöjd med det. // Benny

Det vore intressant o få veta vilket salt du använder.

Du byter ju en del vatten och ändå är kalcium och magnesium värdena höga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Red Sea Collar pro, att värdena steg är mitt eget fel. Jag dippade Kh och som följd så steg de men nu är de på väg ned igen men det tar tid. Klantigt som tusan men var för dålig på att mäta och mina koraller har växt till sig och blivit flera så måste hålla bättre koll på värdena. Red Sea Collar pro inehåller ganska höga värden så för att sänka skulle jag kunna varva med ett annat salt men vill inte börja mixtra med saltet då jag har varit jäkligt nöjd med det. // Benny

Hur kan du vara nöjd med ett salt som höjer dina värden mer än de verkar sjunka förstår jag inte.

Som jag ser det måste dina värden ner och jag tror du kommer tjäna i längden på och använda ett salt som inte har så höga kalcium och magnesiumvärden.

Kalcium Magnesium

Tropic Marin Meersaltz 345 1160

Tetra Marine 350 1140

Jag tror om du väljer något av dessa 2 så kommer du få ner värderna relativt snabbt.

Sedan är det ju enkelt med både lite mattematik och mätningar göra en tillsats avseende på kalcium och magnesium i tillredningskärlet för och ge det nytillredda vattnet de kalcium och magnesium värden du eftersträvar i ditt akvarium när du kommit rätt i dina mätningar.

Den dagen då ditt akvarium förbrukar det som du tillför vid lämpliga vattenbytens intervaller kan du säkert använda ditt gamla salt igen med framgång.

Alltså har man låg förbrukning och gör relativt täta vattenbyten är det bättre och använda ett salt som ger så opitimala kalcium och magnesiumvärden som någonsin är möjligt.

Då skulle jag rekommendera Tropic Marin Pro som ger 425 (kalcium) och 1245 (magnesium).

Så i princip behöver man då endast hålla reda på magnesium värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart ser jag vad du menar och det har även funnits i min tanke, men då värdena fortsätter att sjunka och ingenting mår synligt dåligt ser jag ingen större anledning att köpa in ytterligare ett salt. Nya tester ska ske i morgon och fortsätter trenden så kommer mg och ca att ha fortsatt att sjunka. När värdena åter igen är på plats så gäller det bara att stabilisera dem igen med ballingen. Skulle trenden vända och jag har värden som inte sjunker längre så kan jag känna att det börjar bli dax för ett ev saltbyte under en period för att få trenden att fortsätta nedåt.

// Benny

Hur kan du vara nöjd med ett salt som höjer dina värden mer än de verkar sjunka förstår jag inte.

Som jag ser det måste dina värden ner och jag tror du kommer tjäna i längden på och använda ett salt som inte har så höga kalcium och magnesiumvärden.

Kalcium Magnesium

Tropic Marin Meersaltz 345 1160

Tetra Marine 350 1140

Jag tror om du väljer något av dessa 2 så kommer du få ner värderna relativt snabbt.

Sedan är det ju enkelt med både lite mattematik och mätningar göra en tillsats avseende på kalcium och magnesium i tillredningskärlet för och ge det nytillredda vattnet de kalcium och magnesium värden du eftersträvar i ditt akvarium när du kommit rätt i dina mätningar.

Den dagen då ditt akvarium förbrukar det som du tillför vid lämpliga vattenbytens intervaller kan du säkert använda ditt gamla salt igen med framgång.

Alltså har man låg förbrukning och gör relativt täta vattenbyten är det bättre och använda ett salt som ger så opitimala kalcium och magnesiumvärden som någonsin är möjligt.

Då skulle jag rekommendera Tropic Marin Pro som ger 425 (kalcium) och 1245 (magnesium).

Så i princip behöver man då endast hålla reda på magnesium värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...