Gå till innehåll

J.Svärd's 828L akvarium - Tråd stängd


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 542
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ett osram 67 36w men 36w på 1200W BLV märks knappt så jag ska bygga mig en 58w T8 armatur och räcker inte detta så är 80w T5 eller 2x58w T8 nästa alternativ. men ljuset är fint även utan lysrör. Lite uppdatering. Ni som har följt min tråd vet att jag har haft lite problem med koraller som dör underifrån men nu verkar det blivit bättre jag kör reaktorn så att ett kh ligger på runt 7-8 och det kalcium som fattas tillsätter jag i form av kalciumklorid i osmosvattenskaret efter en uträkning hur mycket kalcium korallerna förbrukar och nivån har legat mellan 425 - 440 nu i 3 veckor. Jag fick ju även tips av Broderisak att tillsätta kaliumjodid och aminosyra. Allt detta + lampbytet har gjort att det har blivit bättre och det börjar så smått bli tillväxt + att mina rosa hysterix börjar sakta men säkert färga tillbaka till rosa från brunt. Det finns hopp om livet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick ju även tips av Broderisak att tillsätta kaliumjodid och aminosyra. Allt detta + lampbytet har gjort att det har blivit bättre och det börjar så smått bli tillväxt + att mina rosa hysterix börjar sakta men säkert färga tillbaka till rosa från brunt. Det finns hopp om livet.

Vilka produkter för kaliumjodid (vad är detta för något?) och aminosyror använder ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka produkter för kaliumjodid (vad är detta för något?) och aminosyror använder ni?

Jo jag fick tipset utav pwin,Janne,Norberg osv när min burk kraschade att använda Korallen-Zucht tillsatser för att få stabila värden. Så jag beställde i Kaliumjodid,Aminoacid,Eisenkonzentrat,Stylo-pocci glow.Så jag började hälla i dessa saker och då fick jag stil på min burk. Så dessa saker funkar jävligt bra. Sen e det lätt att använda då man tar en droppe per 100liter!!! så enklar kan det inte bli. Du som bor i finland, han hagamannen han häller i aminoacid varje dag om jag inte har fel. Jag gör det och polyperna (SPS)slår ut varje dag av det.Jag kan ha fel nu ,men kör man zeovit du häller man också i dessa saker från K-Z.Prova du kommer inte ångra dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Stefan. Jo jag kommunicerade senast igår med Haaga (Marko) och jag vet att fler och fler använder aminosyror och järn här i Finland. Var beställde du dessa vätskor och vilka märken är det? I vilka koncentrationer blandar du dessa ungefär? En droppe/100L låter bra, är det per dag? Kan du förklara vad Kaliumjodid (är det jod?) och stylo-pocci glow är?

Berätta gärna vilka skillnader du märker (Svärds iakttagelser kan ju delvis bero på den nya belysningen).

Uppskattar mycket om du tar dig tid att svara på dessa frågor, tror många är intresserade.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallenzucht's grejor finns även på aquapro2000.

Efter en vecka med BLV 14000k så kan jag säga att dessa lampor måste vara de bästa jag har haft. Korallerna har verkligen fått en finare färg och de blir bara finare och finare. Mina värden är ganska stabila förutom Kh som sjunker lite varje dag men jag håller på att ställa in reaktorn och under tiden så buffrar jag 2tsk natriumkarbonat varannan dag och justerar reaktorn. Kh't svänger mellan 6,4-7,7 men detta har inte visat sig störa korallerna ännu. Målet är ett stabilt kh mellan 7-8.

Vattenvärden Idag:

Ca 440

Kh 6,4

Mg 1275

Nitrat 0,2

fosfat 0

silikat 0

Några bilder till kan jag bjuda på

balipolyper1ee.jpg

Här ser ni min gröna staghorn där hälften dog men än så länge lever den andra hälften och den har inte dött mera i alla fall

illatgngenstaghorn7cm.jpg

Euphylliorna har inte tagit någon skada

euphyllia6dd.jpg

Här är en fragg på ca 5cm. Låt oss följa dess utveckling. Tar en bild i månaden på den så får vi se om den växer

fragg200604054cc.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ni än kallar mig så kalla mig inte feg.

Jag förstår att du gjort något häftigt! Vad jag vet är att du har 2 mycket vackra fiskar! Kan ni berätta vad de heter så jag också förstår vad som är så speciellt med dem! Nu kan jag bara gissa ju.

Min slutsats som icke kunnig på vad det är för fiskar och vad de har för beteende är att du har större inbrottsrisk pga vackra fiskar!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah dom är gudomliga!!!

Mer plats, tid och deg så blir det ett f-o på stört...

Ös på med bilder bara!!

Simmar dom i par??

Fish only nä stoppa ner dem i ett sps kar så brukar det gå bra, problemet är att jag inte bara har sps'er men va fan man måste någon gång våga och är det någon eller några koraller de äter på så tar man bort korallen om de äter de mesta i korallväg så tar man bort fisken.

De håller ihop rätt så mycket men särar på sig ibland också men bara för kortare stunder. Jag vill ju ha 5st till men 2 får duga som testpiloter.

Wrang. Kolla in Amazon akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår att du gjort något häftigt! Vad jag vet är att du har 2 mycket vackra fiskar! Kan ni berätta vad de heter så jag också förstår vad som är så speciellt med dem! Nu kan jag bara gissa ju.

Min slutsats som icke kunnig på vad det är för fiskar och vad de har för beteende är att du har större inbrottsrisk pga vackra fiskar!;)

Chaetodon semilarvatus kallas på svenska Maskarillfjäril och går även under Masked butterflyfish. Som namnet avslöjar är det en fjärilsfisk och anses inte riktigt revsäker men mycket läsande och tips från andra är den ofta inte mycket värre än kejsare. de har pickat på en hornkorall och även några små nafs på en acropora men ännu egentligen inga problem men det kan ta lite tid innan deras rätta jag visar sig. Vem vet de kanske bara blir en kort parantes i karets historia men då har jag i alla fall stillat min nyfikenhet. Vill man veta så måste man själv testa. Jag har även en liten Chelmon rostratus på 4cm som verkar fungera också de äter allihop och är pigga och friska. Nästa gång blir det en pygoplites diacanthus kejsare. Mina koraller får inte leva ett lugnt och stillsammt liv direkt men det får de heller inte i naturen:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chaetodon semilarvatus kallas på svenska Maskarillfjäril ...

... Mina koraller får inte leva ett lugnt och stillsammt liv direkt men det får de heller inte i naturen:skrattar:

Tackar för ett mycket bra svar!

Naturtroget är ju trevligt så. Jag tycker du har ett vackert akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då kommer första rapporten. De är lite som dvärgkejsare och speciellt en av dem pickar lite på koraller men mina dvärgkejsare är ungefär 100ggr värre. Tog ett par filmsnuttar med kameran.

Jag kan skicka upp mer film om ni vill. Dessa är i quicktimeformat

http://media.putfile.com/Semilarvatus

http://media.putfile.com/Semilarvatus_02

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...