Gå till innehåll

Rekommendationer till första kar


qaws

Rekommenderade inlägg

Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltvatten hemma!

Har förstått att det inte är helt gratis.

Men på ett ungefär hur stort kar kan jag få igång på 5000-10000kr som startbudget? Begagnat verkar vara mest prisvärda vägen att gå!

Jag har tänkt mig runt 250-300 liter men känns vissa gånger svårt i min budget.

Jag har fattat det som att det är en del runt omkring som behövs så som, levande sten, sand, tester, salt, något mer? Och hur mycket kan jag räkna på här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 300L kar kan du hitta ganska billigt, 1000-2000 kr. börja med 20 kg levande sten ca 3000kr. Bra begangnad skummare ca 1500kr, Ok begagnad belysning ca 1500-2000kr, pumpar 1000kr.

Det drar lätt iväg, köper man begagnat sparar man dock en hel del.

Jag pratade med en polare som undrar vad det skulle kosta att starta det 80L kar jag säljer. Priset för karet är den minsta kostnaden, jag sa åt honom att det det lär kosta runt 3500 kr bara för sten och levande och det är för ett 80L kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du försöka landa runt 5 000 kr så är det nog vettigare att sikta in sig på ett begagnat RSM 130 (130L plug-n-play kar) men om du kan tänka dig att spendera upp mot 10 000 kr så funkar det att skaffa ett 250-300L kar.

Till ett 300L kar så kommer nog bara karet och utrustning kosta mer än 5 000 kr, sen kommer kostnad för sten, sand, fiskar och koraller samt alla små kostnader runt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att du kanske inte behöver allt frånbörjan (jo teknik och liknande behövs) men du kan köpa sten begagnart vart efter du hittar det, samma med fisk och koraller. Jag köpte på mig en hel del tester i början men jag har knappt använt dem. Finns väl några man bör ha tex nitrit men man behöver verkligen inte allt. Och slutligen, har du is i magen så håll koll på säljes så kanske du kan köpa ett kar inkl. allt från någon som lägger ner (så vet du dessutom att systemet funkar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Agnes/Peter, is i magen och hålla koll på köp och sälj här på guiden kan spara dig mycket pengar. Dock vill jag belysna att alla kompletta system som säljs inte är fungerande, vissa säljer för att de inte får balans i karet och tycker det blir tråkigt. Att köpa sten från ett sånt kar kan vara dåligt då den kan ha bundit ämnen som t.ex. fosfat som sedan gör din uppstart jobbigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under första året får du räkna med runt 100kr per liter, om du inte har väldig tålamod och väntar i begagnatmarknaden på allt. Mycket beror på hur mycket du bryr dig om hur det skall se ut, men iaf 75% av alla kar tror jag går på över 100kr litern under första året om man inte kör på ett väldigt litet kar eller ett komplett RSM. (med det har vi lampbyten,vattenbyten, levande sten, el, tester inräknat)

Begagnade rsm250's med sten brukar sällan gå under 10,000kr, oftast ligger de närmre en 12-14k beroende på teknik som medföljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett begagnat Percula 90 och änsålänge har det kostat mig straxt över 11000kr. Då har jag ändå inte så mycket levande i baljan. Men då har jag haft 2 pumpar som jag fått byta pga haveri samt att jag köpt tex ett uv filter som jag inte använt ännu så lite mer en behövligt har jag ju köpt. Annars tycker jag det är ett perfekt första akvarium.

Ändrat av Walle_j
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det verkar inte som en omöjlighet att komma igång med ett 250-300l kar på 10000kr i startbudget.

Jag får ha tålamod helt enkelt och under tiden kommer jag läsa på om saltvatten och beundra alla fina kar här på saltvattensguiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håll koll här på Köp & Sälj som sagt. Jag hittade mitt Percula här komplett med sten och allt för 4500kr. Sen tillkom ju salt och tester osv, sen är det ju lätt att glida iväg på alla "måsten" så det blir nog alltid lite dyrare en man tänkt sig. Men som sagt leta begagnat så dyker det nog upp rätt var det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hittat ett kar som är lite större än vad jag hade tänkt, 500l :skrattar:. Det är utan sten och levande.

Jag vet att rekommendationen är att köra 10% sten, men kan man börja tex med 5% och utöka med tiden?

Alltså att man börjar med ett relativt tomt kar och utökar med sten, koraller och fisk varje månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste inte köra 10%, det finns delade meningar om hur mycket mer sten hjälper, finns många som använder mindre än 10%

Du kan ju även köra på kanske 10 Kg levande, och sedan resten "död "levande"sten"" Som du lakar ur (låter nitraterna "sköljas bort" eller vad man ska kalla det) i sötvatten under några dagar (veckor?) och sedan låta det levande i den levande stenen sprida sig :)

Hoppas jag inte lät för förvirrad :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte ha levande sten över huvudtaget, men det underlättar då det fungerar som biologiskt filter. Vad riktvärdet är varierar beroende på vem du frågar, men det brukar rekommenderas mellan 10-25% av akvariets volym bör utgöras av levande sten för att få rätt mängd biologisk filtrering. Om du börjar med lite sten och sedan tillsätter mer sten riskerar du att cykla om karet. Min rekommendation är att köpa in huvuddelen av stenen i början och sedan göra mindre tillägg vid olika tillfällen. Så har jag gjort och har aldrig upplevt några problem med det. I ditt fall kanske 30 kg sten och sedan komplettera upp när du har råd, då kanske 5-10kg åt gången. Har som sagt funkat bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvatten har man nog inte för att det är den billigaste hobbyn, utan för att den är en bland det mest givande! Men som allt annat går det lite i vågor :-)

För egen del ångrar jag absolut inte att jag tog klivet från sött till salt! Mycket roligare än jag kunde föreställa mig och har lätt sprängt vallen 150sek/liter, men så har jag också inversterat lite för framtida uppgradering.

Jag säger, kör på, men fundera så att du bygger rätt och slipper göra om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat lite och tror det lutar åt ett plocka ihop något själv. Och ev. bygga möbel i MDF.

Då jag sysslar med elektronik dagligen så verkar ett DIY LED projekt bli väldigt prisvärt!

Så det som behövs är:

- Stark cirkulationspump

- Returpump

- Sump

- Skummare

- Belysning

Styrkan på dessa punkter förstår jag är beroende hur stort karet är.

Sedan finns det mycket annan teknik som Osmosfilter, kalkreaktor, UV-C filter, ozongenerator, fosfatfilter, kalkmixer, kylare, värmare. Är någon av dessa nödvändiga?

Dock har jag lite frågor om just själva karet:

Jag ser att många pratar om borrade eller ej borrade kar, Varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...