Gå till innehåll

Hur tillförlitlig är en refraktometer?


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Mätte upp exakt 1kg vatten och blandade i 38g Red Sea Coral Pro.

Lät denna blandning stå tills det att vätskan var helt klar och det fanns ingen fällning på bottnen.

Mätte sedan med min refraktometer och den visade 1.029 när det enligt anvisningarna på spannen borde blivit 1.026.

Mäter jag med osmos visar den exakt 0.

Så antingen är det fel på min våg (men ration borde ju bli rätt ändå?) eller på saltet(?) eller på osmosvattnet (?) eller på refraktometern.

Jag vet att temperaturen spelar in en del också, men för en felmarginal på 0.003 för mycket, borde refraktometern varit väääääldigt kall.

Börjar misstänka att mina korallproblem (bleka montipora) har med för låg salthalt att göra. Hittade en gammal hydrometer (som iofs anses vara opålitlig) och den visar ~1.021 för mitt akvarievatten medan refraktometern visar 1.025. Detta har ju förstärkt mina misstankar att refraktometern kanske visar för mkt.

Får väl helt enkelt försöka få tag i en annan och jämföra, eller lämna vatten till någon.

Någon som haft problem med sin refraktometer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för refraktometer?

Har du sett till att den är rätt kalibrerad?

En såndär vanlig optisk man ser överallt.

Visar osmosvatten 0 är den rätt kalibrerad som jag förstått det. Mer kan man väl inte göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En såndär vanlig optisk man ser överallt.

Visar osmosvatten 0 är den rätt kalibrerad som jag förstått det. Mer kan man väl inte göra?

jag har också haft konstiga värde med refraktometern, den visade 1.022 fast gamla hederliga vipparm, sköljd och utan bubblor, visade 1.019, så nu brukar jag mäta lite med båda två.... bästa är att ta en referensvätska och kalibrera efter ett givet saltvärde, överhuvud taget bra med referensvätskor, ska nog köpa en sån multi-reference flaska så man får alla värden att rikta sig emot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också haft konstiga värde med refraktometern, den visade 1.022 fast gamla hederliga vipparm, sköljd och utan bubblor, visade 1.019, så nu brukar jag mäta lite med båda två.... bästa är att ta en referensvätska och kalibrera efter ett givet saltvärde, överhuvud taget bra med referensvätskor, ska nog köpa en sån multi-reference flaska så man får alla värden att rikta sig emot

Finns det någon länk så man kan se en sådan här vätska ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon länk så man kan se en sådan här vätska ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jäpp

Fauna Marin - Multireference

Referensvätska för att kontrollera vattentester.100ml Beskrivning:

Referensvätska för att kontrollera/kalibrera dina vattentester och mätinstrument

Referensvärden: obs! exempel,

varje batch är labkontrollerad och referensvärden kan variera, korrekta värden anges på etiketten

Calcium 415 mg/L.

Magnesium 1295mg/L

Kalium 395mg/L.

Salthalt 35ppm.

Kh 6,6dKH.

Sio2 3mg/L

Innehåll 100ml

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=468

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har denna vätska från triton och tycker att det känns tryggt att kalibrera nära där jag mäter.

Nu sitter jag tyvärr på tåget hem så jag kan inte dubbelkolla min formelsamling från gymnasiet men ska inte vatten ha en vikt på ca 0.998 kg/l?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även på att en del refraktomtertar ska kalibreras i 20 grader, dvs temperaturen på själva apparaten ska vara 20 grader.

I regel står det en temperatur någonstans på den, utanpå eller inne i kikaren. Den anger många gånger kalibreringstemperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag vet men jag misstänker att det är viktigt att sköta om en refraktometer med viss omsorg. Inte tappa den, inte låta salt torka in, inte låta den bli smutsig, vara lite omsorgsfull när man lägger på vatten så man får ett bra skikt utan luftbubblor. Det kan i alla fall inte skada att hantera den så bra man kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har denna vätska från triton och tycker att det känns tryggt att kalibrera nära där jag mäter.

Nu sitter jag tyvärr på tåget hem så jag kan inte dubbelkolla min formelsamling från gymnasiet men ska inte vatten ha en vikt på ca 0.998 kg/l?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Vattnet är väl tyngst vid +4°C dvs = 1 kg :nöjd:

btw så kollade jag min refraktometer och den visade 0 med osmosvatten, så den kan man väl anse som kalibrerad.

Jag har 1,026 när jag blandat med Instant Ocean och då är det tydligen att antingen visar min refraktometer 0.003 för mycket eller så är det mer troligt att min våg inte visar exakt!

Dessutom så ska man ju mäta tempen på vattnet med en kalibrerad termometer!:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag faktiskt också märkt med red sea coral PRO är att hela batchen över huvud taget måste va galet, jag har loggat några veckor med samma spann salt,

Kalibrerar innan varje mätning med batteri vatten, tar exakt samma mängd vatten i en dunk, med exakt samma gram mängd salt från exakt samma spann. Varje vecka. Observera exakt samma mängd vatten och salt... Men får varje gång endå olika salt värde.. Som nu precis vid vatten bytet, landade det på 1.030 i Dunken, när för 3 dagar sen samma mängd landade på 1.023 ....

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt blandning är 962 gram vatten och 38 gram salt. Se till att refraktometern är rengjord. De flesta refraktometrar vi använder är för NaCl och inte de komplicerade saltblandningar vi använder. Kan mycket väl tänka mig att vissa ämnen kan påverka resultatet. I Maijki01 fall så kan det ju vara att tillsatserna är ojämnt spridda i hinken. Blanda saltet noga i en tio minuter innan varje gång så kanske resultatet blir bättre.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ingen roll Hans eftersom vi använder viktprocent och mäter i vikt, Detta innebär att 961,2 vatten till 38,8 gram av Red Sea Coral Pro skall enligt Aqua Calculator ge 34,8 psu. Att det inte blir 965,2 gram vatten och 34,8 gram salt beror på att salten alltid innehåller kristallvatten vilket måste tas med i beräkningen. Red Sea är ovanligt "torrt" - de flesta salter brukar ligga över 40 gram salt till 960 gram vatten för 34,8 i PSU.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som också kan stöka till det är att saltet kan dra åt sig vatten från luftfuktighet. Börjar man räkna med många decimaler så påverkar det naturligtvis om det kommit in lite extra vatten i saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar ingen roll Hans eftersom vi använder viktprocent och mäter i vikt, Detta innebär att 961,2 vatten till 38,8 gram av Red Sea Coral Pro skall enligt Aqua Calculator ge 34,8 psu. Att det inte blir 965,2 gram vatten och 34,8 gram salt beror på att salten alltid innehåller kristallvatten vilket måste tas med i beräkningen. Red Sea är ovanligt "torrt" - de flesta salter brukar ligga över 40 gram salt till 960 gram vatten för 34,8 i PSU.

MVH Lasse

Jo jag förstår det och tvivlar inte en sekund på din blandning. Det jag funderade mest på är om det går att kalibrera en refraktometer med osmosvatten till 1,000. Gör man det så blir de tett kalibreringsfel på 0,002 (utan hänsyn till mindre tempavikelser) vilket ger att en känd lösning på 1,026 mäts till 1,028 vilket är ganska lika med utfallet i den första postet i tråden.

Nu kan jag ha fel, men jag tänkte att detta var en ypperligt tråd att reda ut det i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...