Gå till innehåll

Död Turbo Dödsorsak???


Oxygar

Rekommenderade inlägg

Har för ca 2 veckor sedan startat mitt första saltkar. stoppa i 2 turbosar för några dagar sedan och båda värkar vara döda. har mätt vattnet dagligen och har inte haft någon nitrit eller nitrat. märkte en dag att vattnet var lite för salt på grund av avdunstning av vatten. Vad kan vara dödsorsaken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kan vara känsliga om man slarvat med inkoppningen, själv är jag noggrannare med dom än med fisk o annat....

Sen är salthalten en faktor som redan nämnts, är den väldigt fel så kan det definitivt ställa till det men min erfarenhet är att det är värre om det blir för lågt.

Annars så är koppar eller andra föroreningar möjliga orsaker.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den behöver ju inte vara död för att vara döende. Jag koppade in 10 Trochus lite snabbt en gång då jag råkade ha 1.028 salinitet i mitt gamla akvarium (ingen osmolator).

Ingen av dessa Trochus hade förmågan att suga sig fast nånstans, de bara gled, överallt. Trots det så levde dem i ca 1 vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påmminner lite om mitt wrasse par,tror att det var ett par mclosker..Eller vad de nu heter,skitvart, allt var frid o föjd men efter en vecka fick hanen för sig att honans stjärstpole var jättegod så han plockade henne på fjäll som man plockar fjädrar av en höna och några timmar senare på kvällen fick hon spel och stendog. Hon levde också i en vecka. Nu är hanen ensam,får jag tag på den så ska han också dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara man plockar upp den inom en dag från den dött så hinner egentligen bara de större djuren (räkor, krabbor, maskar) som äter den ta sig ett snack. bakterierna kommer igång inom ett dygn, då börjar den stinka upp karet... Sen beror det ju på en massa saker hur mycket den skadar, hur stort kar man har, hur etablerat det är, hur stor snäckan är och så vidare, men är det ett etablerat kar så klarar t.ex. mitt 100L kar med lätthet av döendet av en eller ett par bamse-snäckor...

Brukar nuförtiden inte rensa ut döda snäckor, skalet är helt tomt på 2-3 dagar. Nån gång har jag tagit bort nån då karet börjat stinka av den, lukten av döda snäckor är helt fantastiskt fel för nosen, man är väldigt känslig för den lukten... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, inte för att vara "den", men detta är en snigel i ett nytt kar, vissa av dem kommer dö. Man kan göra sig själv galen med att leda orsaker men du kör en väldigt aggressiv start, många väntar flera månader innan de stoppar i levande, följer du inte det får du räkna med viss död i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, inte för att vara "den", men detta är en snigel i ett nytt kar, vissa av dem kommer dö. Man kan göra sig själv galen med att leda orsaker men du kör en väldigt aggressiv start, många väntar flera månader innan de stoppar i levande, följer du inte det får du räkna med viss död i början.

Varför stämmer inte det här med mina erfarenheter? Har du egna erfarenheter av detta Reuben eller är det saker som du hört ? Jag har alltid i städpatrull betydligt tidigare än i detta fall och jag har aldrig haft ökad dödlighet i samband med start. Jag räknar aldrig med någon död i början, tvärtom så gör jag det för att slippa döda en massa fripasagerare på min LS.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

turbon dog tyvärr.

Köpte 3 nya för 9 dagar sedan. 2 st har jag inte sätt sen dess och den 3dje sitter på samma ställe och har gjort det i flera dagar. Jag kände på den idag och den har sugit sig fast så den är iaf inte död. Men varför rör den sig inte???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog haft totalt 8 sniglar sen jag startade akvariumet och alla har dött inom 1-2 veckor. Fiskar och koraller mår bra, Vattenvärdena har varit ok. Kan det vara så att jag har fått med något kryp i stenen som kan döda sniglarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor är de djur som är känsligast av alla mot koppar i vatten. Har du köpt begagnad sten är det tänkbart att den varit medicinerad.

Det finns två metoder att ta bort koppar i dag. Den ena är att använda Cuprisorb från Seachem. (Svår att få tag i i Europa).

Det andra är att använda en fosfatreducerare som tar upp kisel bra. Det finns åtminstone två fabrikat på marknaden.

De tar även upp koppar men inte lika bra som Cuprisorb.

Snäckorna riskerar att dö i en kopparhalt som är ungefär 100 gånger lägre än den man använder till att medicinera fisk.

Jag misstänker också att algerna kan ta upp ett visst överskott av koppar eftersom det är vanligt att snäckorna dör efter några dagar till en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...