Wigge Postat 11 mars 2013 Författare Postat 11 mars 2013 okej tack för svar=) Marina... jag har limmat fast en glas skiva i sumpen för att få ett skummare/retur fack. hur länge tror du den måste torka innan man kan börja fylla den igen. menar blir ju inte så mycket belastning på den=) Citera
MarinaS Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Silikon ska väl torka i 24 timmar eller tills man inte känner ättikslukten längre. Jag hade hellre väntat för länge än för lite för att undvika både olycksfall men också främst för att silikonen inte ska vara halvtorr och råka läcka något. Har du märkt någon skillnad efter så kort tid med refugium med värdena? Jag funderar själv nämligen på att göra det och är så jäkla trött på att bara ha ett akvarium ser så tråkigt ut, sumpen borde ju liksom göra mer nytta när den ändå finns där tänker ja Citera
Wigge Postat 12 mars 2013 Författare Postat 12 mars 2013 Jag märkte skillnad på fosfat värdet redan efter en vecka. Det sjönk med 0,30 på en vecka, i för sig så doserade jag väs samtidigt, men det har aldrig sjunkit 0,30 på en vecka så det gör verkligen skillnad. Det jag kör i sumpen är chaeto, röd bubbel alg och en annan brun liknade chaeto:)Ljuset jag kör är ett 8x3w led kit från aquastyle.så satsa på ett refugium:). Citera
Laggeman Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 En annan lösning kan vara att köra din DSB och dina alger i separata behållare som är lätta att ta ur sumpen utan att tömma dem. "DSB in a bucket" eller RDSB (Remote DSB) är två lösningar för de som vill kunna koppla ur sin DSB på ett kick utan att behöva tömma och flytta ur sumpen för tömning.Algerna går att ha i ett durkslag tex, eller en nätpåse, så de inte far in i skummaren eller returpumpen. Citera
Wigge Postat 12 mars 2013 Författare Postat 12 mars 2013 Aha:) varför vill man ha det så? Jag har satt in en skiljevägg i sumpen så att refugiumet är separerat från returpump och skummare så det ska nog inte åka in några alger i sumpen:) Citera
Laggeman Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Om en DSB kraschar så kan det vara bekvämt att kunna koppla bort/ ta ur den omgående utan att behöva stänga av sumpen i övrigt. Likaså kan det vara smidigt att kunna plocka ur algerna om de plötsligt inte får tillräckligt med näring och börjar dö. Citera
MarinaS Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Laggeman: Tack för det, det lät som ett väldigt bra tillfällig lösning faktiskt!! Citera
Wigge Postat 12 mars 2013 Författare Postat 12 mars 2013 Lägger upp en bild på refugiumet och karet.det ända problemet är färgerna på korallerna, tycker att lixom gulnar av så fort jag får fraggar eller så=/ värdena ligger påCa 450Mg 1400(ungefär)PO4 0.36No3 4kh 8-9är det något speciellt man borde dosera eller är det bara att vänta?=)ps. blev nöjd med refugiumet!/Wigge Citera
Wigge Postat 12 mars 2013 Författare Postat 12 mars 2013 Är det någon där ut som vet hur många liter i timmen en fullt strypt Seio 1500. jag menar då den som man stryper genom att skifta läge på hålen där vattnet sugs in./Wigge Citera
Guest Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Mina skivor kan plocka någon matbit ibland men det är sällan matar dem ej utan dem klarar sig på det fiskarna slabbar + ljus.Är det en RIO skummare man skymtar ? Hur tycker du den fungerar isf? Citera
Wigge Postat 14 mars 2013 Författare Postat 14 mars 2013 ja det är det=) den fungerar bra, den fyllde skummar koppen på 2 dagar... och skumamre koppen är stor=) Citera
Guest Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Har en likadan ;-) dock så blir det inte mycket i koppen Citera
Wigge Postat 14 mars 2013 Författare Postat 14 mars 2013 aha, kanske fel inställd? eller skummar du torrt Citera
Wigge Postat 14 mars 2013 Författare Postat 14 mars 2013 Hur många gram ska man dosera för att höja Ca med 10ppm?=)/Wigge Citera
Wigge Postat 16 mars 2013 Författare Postat 16 mars 2013 Tänkte lägga upp lite bilder som jag tog idag!/Wigge Citera
Wigge Postat 16 mars 2013 Författare Postat 16 mars 2013 Det här sitter på min montipora superman, vad är det för något?'/Wigge Citera
Wigge Postat 17 mars 2013 Författare Postat 17 mars 2013 Fosfat ligger på 0.16 och nitrat på 2 ska jag sänka det mer eller hålla det på dessa värden? Citera
Wigge Postat 17 mars 2013 Författare Postat 17 mars 2013 okej, men om jag doserar mer väs så sjunker nitraten, är det ett problem? Citera
alexochingencarina Postat 17 mars 2013 Postat 17 mars 2013 Tycker att du ska köra någon fosfatremover. Du vill ju inte gå lägre i nitrat. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.